Arkiv
2024
- november 19 Nästa datum: 10 dec – få platser kvar
- november 15 nr 4, 2024
- november 12 Svar och lösningar, oktober 2024
- november 11 30 Januari – Idébanken
- november 8 Därför har Sverige inte knäckt mattekoden
- november 6 ALM virtual seminar – 18th November 2024
- november 5 NOMAD – 29 (3-4)
- november 1 Slutreplik: STEM-strategin är mer än pengar
- oktober 31 Månadens problem, november 2024
- oktober 22 Svar och lösningar, september 2024
- oktober 3 Månadens problem, oktober 2024
- september 24 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2024
- september 17 Svar och lösningar, sommaren 2024
- september 10 nr 3, 2024
- september 3 Månadens problem, september 2024
- juli 19 Kängurutävlingens statistik 2024
- juni 18 Svar och lösningar, maj 2024
- juni 10 Mikael Passares stipendium 2024
- juni 4 NOMAD – 29 (2)
- maj 16 NOMAD – Thematic issue 2026
- maj 15 Kängururesultat 2024
- april 30 nr 2, 2024
- april 25 25 april – Vilse i statistiken
- april 18 Svar och lösningar, mars 2024
- april 17 NOMAD – 29 (1)
- april 9 Månadens problem, april 2024
- mars 13 Påminnelse om Kängurutävlingen
- mars 1 Månadens problem, mars 2024
- februari 23 nr 1, 2024
- februari 15 Svar och lösningar, januari 2024
- februari 15 Månadens problem, februari 2024
- februari 14 NOMAD: digital och open access
- februari 9 Mattemetoden som får adrenalinet att pumpa
- januari 23 Nominera examensarbeten till GE-stipendiet
- januari 23 Kängurutävlingen 2024
- januari 12 Omotiverade elever bakom resultatet i Pisa
- januari 11 Beställ sista (tryckta) numret av NOMAD!
- januari 4 ALM Virtual Seminar 15th January 2024
- januari 1 Månadens problem, januari 2024
2023
- december 21 NOMAD – 28 (3-4)
- december 15 Svar och lösningar, november 2023
- december 14 Skolornas matematiktävling avgjordes i Lund
- december 6 Adventskalender 2023
- december 6 Ny Sträva 4A
- december 6 NCM sörjer Ronnie Ryding
- december 5 Försämrat resultat i PISA 2022
- december 5 Olle från Hvitfeldtska vann SM i matte
- november 20 Svar och lösningar, oktober 2023
- november 10 nr 4, 2023
- november 10 Två nya matematikpapper
- november 2 Unga mattetalanger möts på BTH
- november 1 Månadens problem, november 2023
- oktober 24 Diamantdiagnoserna
- oktober 17 Svar och lösningar, september 2023
- oktober 2 Månadens problem, oktober 2023
- september 27 Två nya aktiviteter på Strävorna
- september 22 Mathematician Solves 50-Year-Old Möbius Strip Puzzle
- september 21 Nämnaren firar 50 år
- september 20 Svar och lösningar, sommaren 2023
- september 15 nr 3, 2023
- september 11 VR ska hjälpa elever förstå matematik
- september 7 Nordic-Baltic GeoGebra Conference
- september 1 Månadens problem, september 2023
- augusti 30 A Powerful Rethinking of Your Math Classroom
- augusti 30 Ny satsning rustar elever för gymnasiematten
- augusti 19 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2023
- augusti 18 Tre NTA-uppdrag för förskolan att prova på
- juli 11 NOMAD – 28 (1-2)
- juni 20 Mikael Passares stipendium 2023
- juni 15 Svar och lösningar, maj 2023
- maj 25 Den trendkänsliga skolan
- maj 23 Kängururesultat 2023
- maj 3 nr 2, 2023
- april 26 Svar och lösningar, mars 2023
- april 20 Besök från Slovakien
- april 1 Månadens problem, april 2023
- mars 14 Idag firas Pi-dagen π
- mars 1 Månadens problem, mars 2023
- februari 23 nr 1, 2023
- februari 21 Matematiklärare får Ingvar Lindqvistpriset
- februari 21 ALM Virtual Seminar 27th March 2023
- februari 17 11 maj 2023 : Charlotte Arkenback
- februari 17 Ny pod om forskning för lärare
- februari 16 Svar och lösningar, januari 2023
- februari 13 Universeum satsar på matematik – Mathrix
- februari 10 Hjalmar bäst i landet på matte
- februari 6 Podcast om TRR – Matematik för alla sinnen
- februari 2 Månadens problem, februari 2023
- januari 31 Covid-19 kostade elever ett tredjedels läsår
- januari 27 30 mars 2023 : Jenny Karlsson
- januari 26 26 januari 2023 : Rimma Nyman
- januari 18 Call for Applications for PROMYS Europe 2023
- januari 12 ViS webbinarium med Arne Engström
- januari 9 Bengt Johansson död
- januari 3 Månadens problem, januari 2023
2022
- december 30 NOMAD – 27 (4)
- december 21 Nyhetsbrev, december 2022
- december 21 Svar och lösningar, november 2022
- december 6 The Math Behind Wordle Guesses
- december 1 Adventskalender 2022
- november 25 Unik satsning på begåvade elever i Karlskrona
- november 25 Matteresultaten störtdyker på nationella proven
- november 16 nr 4, 2022
- november 16 Svar och lösningar, oktober 2022
- november 11 LUMA 2023
- november 10 Dags att anmäla sig till Kleindagarna!
- november 9 Gästforskarplats på NCM
- november 3 3 november: Ola Helenius
- november 1 Månadens problem, november 2022
- oktober 27 Hon vill ha mycket spring i klassrummet
- oktober 21 Svar och lösningar, september 2022
- oktober 12 Nära samarbete mellan lärare är bra för alla
- oktober 11 Tematiskt nummer av NOMAD 2024
- oktober 11 Nominera till Lärarprisen 2023!
- oktober 6 NTA-dagen 25 oktober
- oktober 5 Månadens problem, oktober 2022
- oktober 4 NOMAD – 27 (3)
- oktober 4 Kluriga frågeställningar och funderingar
- oktober 4 nr 3, 2022
- september 28 Skolverkets förslag: Matematik kan bli två ämnen
- september 24 Svar och lösningar, sommaren 2022
- september 19 20 oktober: Olof Dahl
- september 18 22 september: Ulla Öberg
- september 2 Undervisningskvalitet i svenska klassrum
- augusti 25 Månadens problem, september 2022
- augusti 19 Nu är anmälan till LUMA 2022 öppen
- augusti 19 Ny metod ger barn bättre koll på matematik
- juli 6 Fields Medals 2022
- juli 5 MADIF-13 proceedings
- juni 18 NOMAD – 27 (2)
- juni 15 Mikael Passares stipendium 2022
- juni 1 NOMAD – 27 (1)
- maj 18 Kängururesultat 2022
- maj 10 19 maj: Lars Madej
- maj 4 nr 2, 2022
- april 28 28 april: Marie Utterberg Modén
- april 26 Comparing mathematical games
- april 20 Svar och lösningar, april 2022
- april 13 ALM Virtual Seminar 25th April 2022
- april 7 Nya möjligheter att bli lärare
- april 2 Månadens problem, april 2022
- april 1 Svar och lösningar, mars 2022
- mars 24 Känguruproblem på Ukrainska!
- mars 17 Nytt häfte! Matematik och språk
- mars 10 10 mars: Ulrika Ryan
- mars 1 Månadens problem, mars 2022
- februari 18 Podcast om matematikämnet och skolan i samhället
- februari 17 NCM:s nyhetsbrev februari 2022
- februari 16 Matematik med alla sinnen
- februari 15 Svar och lösningar, januari 2022
- februari 14 Kritik mot nya ämnesbetyg i matematik
- februari 11 Anmäl din klass till Kängurutävlingen!
- februari 7 Education and Training Monitor 2021
- februari 4 nr 1, 2022
- februari 3 Månadens problem, februari 2022
- januari 27 27 januari: Linda Marie Ahl
- januari 25 Matematisk dialog gör elever mer aktiva
- januari 17 Kevin, 18, ser matte som en konstform
- januari 16 Vårens seminarier på NCM …
- januari 11 Anmäl dig till årets Känguru!
- januari 3 ALM 2022 Virtual Seminar Series
- januari 1 Månadens problem, januari 2022
2021
- december 27 Facit: Adventskalendern, 24 dec
- december 26 Facit: Adventskalendern, 23 dec
- december 25 Facit: Adventskalendern, 22 dec
- december 24 Facit: Adventskalendern, 21 dec
- december 23 Facit: Adventskalendern, 20 dec
- december 22 Facit: Adventskalendern, 19 dec
- december 21 Facit: Adventskalendern, 18 dec
- december 20 Facit: Adventskalendern, 17 dec
- december 19 Varför väljer flickor bort matematik i skolan?
- december 19 Facit: Adventskalendern, 16 dec
- december 18 Facit: Adventskalendern, 15 dec
- december 17 Nya ämnesbetygsreformen
- december 17 Facit: Adventskalendern, 14 dec
- december 16 Facit: Adventskalendern, 13 dec
- december 15 Svar och lösningar, november 2021
- december 15 Facit: Adventskalendern, 12 dec
- december 14 Facit: Adventskalendern, 11 dec
- december 13 Facit: Adventskalendern, 10 dec
- december 12 Facit: Adventskalendern, 9 dec
- december 11 Facit: Adventskalendern, 8 dec
- december 10 Facit: Adventskalendern, 7 dec
- december 9 Facit: Adventskalendern, 6 dec
- december 8 Facit: Adventskalendern, 5 dec
- december 7 Facit: Adventskalendern, 4 dec
- december 6 Aktiva inlärningsmetoder stärker minnet
- december 6 Facit: Adventskalendern, 3 dec
- december 5 Facit: Adventskalendern, 2 dec
- december 2 Ny utbildning ska ge unga god hjärnhälsa
- december 1 nr 4, 2021
- november 18 Svar och lösningar, oktober 2021
- november 11 NCM-seminarie idag: 11 november kl. 16.00-17.30
- november 2 Matematisk Nyfikenhet
- november 1 Månadens problem, november 2021
- november 1 Digitala läromedel stänger ut lärare
- oktober 25 Därför väljer KTH-forskaren bort hybridmöten
- oktober 25 Lärdomar fjärr- och distansundervisning
- oktober 18 NOMAD – 26 (3-4)
- oktober 18 ”Gör matematiken språk-lätt”
- oktober 18 Ojämlikt i matematikundervisningen
- oktober 15 Svar och lösningar september 2021
- oktober 1 Månadens problem, oktober 2021
- september 30 Forskning i praktiken ska bota matterädslan
- september 28 Forskare: Skolverket är otydliga om programmering
- september 21 Sonja Kovalevsky-dagarna i Malmö
- september 7 LUMA 2021 på Zoom
- september 6 Stora skillnader mellan läromedel i matematik
- september 1 Månadens problem, september 2021
- augusti 30 Svar och lösningar sommaren 2021
- augusti 30 Svar och lösningar maj 2021
- augusti 24 Kängurustatistik för 2021
- augusti 24 Kängurutävlingens resultat 2021
- augusti 21 Animals count and use zero
- augusti 16 nr 3, 2021
- augusti 10 Thinking in 3D improves mathematical skills
- juni 21 Det svenska valsystemet
- juni 17 Mikael Passares stipendium 2021
- juni 10 NOMAD – 26 (2)
- juni 7 Kängururesultat 2021
- maj 10 Hvordan tenker vi tall?
- april 28 nr 2, 2021
- april 15 Svar och lösningar, mars 2021
- april 1 Månadens problem, april 2021
- mars 25 Intervju om bedömning i skolan
- mars 18 Ändrad ämnesplan i matematik
- mars 18 NOMAD – 26 (1)
- mars 1 Månadens problem, mars 2021
- februari 22 ALM Virtual Seminar, 25th February
- februari 16 Så kan matteundervisningen bli bättre på distans
- februari 15 Succéappen som startades av chalmerister
- februari 15 Svar och lösningar, januari 2021
- februari 3 Två lärare i verkstan – en lysande idé
- februari 1 Månadens problem, februari 2021
- januari 27 Språkförståelse avgörande för matematiken
- januari 19 X – men sen då?
- januari 19 Tillväxt – ett egendomligt samhällsmål
- januari 12 Svar och lösningar, november 2020
- januari 12 Månadens problem, januari 2021
- januari 8 ALM Virtual Seminar 11 January 2021
- januari 8 PROMYS Europe 2021
- januari 1 nr 1, 2021
2020
- december 25 The map of mathematics
- december 23 Så kan mattelärare utnyttja Netflix succéserie
- december 22 Nöjda lärare receptet för framgång
- december 16 Matteprofilernas krav efter Timss-resultatet
- december 15 Nationella proven ställs in våren 2021
- december 14 Programmering lyfter inte elever i matte
- december 9 Schack – en hjärnkamp med krigiska rötter
- december 7 Forskare om Timss: Övertolka inte resultaten
- december 4 Facit: Adventskalendern
- december 3 Forskningscentrum är en yrkesmässig kick
- december 2 I skogen blir siffrorna verkliga
- december 2 Algoritmmakaren
- december 1 NCM:s Adventskalender 2020
- november 27 Hur påverkas elevers skolresultat av läroplanen?
- november 26 Ancient maths could foil future cyber hackers
- november 19 nr 4, 2020
- november 17 Forskare ska bryta tystnaden i matten
- november 17 En etiopisk mattelärare bland samerna
- november 16 Svar och lösningar, oktober 2020
- november 13 Timrås skolor plussar på för mer matte
- november 11 Nytt nummer av NOMAD
- november 2 Månadens problem, november 2020
- oktober 29 Vägen in i hjärnan
- oktober 29 Analys av klassresultat saknas ofta
- oktober 27 Matteboken används inte alltid som tänkt
- oktober 27 Matte och språk kan få eget betygssystem
- oktober 20 Nya “Förstå och använda tal” har kommit
- oktober 20 Hur kan elever lära bättre?
- oktober 20 Naturens mattesnillen – så räknar djur
- oktober 18 NOMAD – 25 (3-4)
- oktober 14 Svar och lösningar september 2020
- oktober 9 Matematikk med roboter i ungdomskolen
- oktober 8 Matematikdidaktiska forskarseminarier
- oktober 7 Månadens problem, oktober 2020
- september 28 Webbsidor i kategorin Kompetensutveckling
- september 28 Webbsidor i kategorin Kängurun
- september 28 Varifrån kommer bra idéer?
- september 28 Kurt Gödel och människornas oändliga oro
- september 23 Nu är Pangea matematiktävling tillbaka
- september 17 Svar och lösningar sommaren 2020
- september 17 Will technology transform education for the better?
- september 14 Handboken – fortsatt arbete
- september 14 Bedömning med fokus på feedback i det dagliga
- september 10 Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
- september 3 Månadens problem, september 2020
- augusti 31 Kängururesultat 2020
- augusti 27 Disputation: Lotta Wedman, 11/9
- augusti 26 Kan datorer vara kreativa?
- augusti 25 Förstå fysik med fenomenologi
- augusti 25 Kursbetyg är bästa systemet någonsin
- augusti 17 nr 3, 2020
- juni 30 Nytt nummer av NOMAD
- juni 19 Mikael Passares stipendium 2020
- juni 2 Skolans utveckling
- maj 27 Elever om distansskola
- maj 18 På tal om nummer
- april 27 Väder och virus
- april 27 Tillgänglig distansundervisning
- april 22 Svar och lösningar, mars 2020
- april 22 nr 2, 2020
- april 8 Tom räknar på smittspridning
- april 8 Så funkar smittornas matematik
- april 6 Utforma prov för E-nivå
- april 1 Månadens problem, april 2020
- mars 23 Att räkna med alla elever
- mars 19 “Vi kan inte ha det så här”
- mars 18 NOMAD – 25 (2)
- mars 18 Lärarlyftet hösten 2020
- mars 17 NOMAD – 25 (1)
- mars 4 Pest, kolera och matematik
- mars 1 Månadens problem, mars 2020
- februari 27 Spännande matematikproblem
- februari 25 Stora vinster med laborativ matematik
- februari 19 Creativity important to lift math education
- februari 18 Doktorandtjänster i matematikens didaktik
- februari 14 Svar och lösningar, januari 2020
- februari 14 NOMAD workshop för doktorander, 14 maj 2020
- februari 11 Using Video to Ease Chronic Math Anxiety
- februari 10 Svårigheter med Matematiklyftet
- februari 6 9 doktorandtjänster fokus förskola
- februari 5 Så kan fler lyckas med matematiken
- februari 4 Einstein kröker universum
- februari 4 Crafoordpriset: Med en passion för talteori
- februari 1 Månadens problem, februari 2020
- januari 31 9 doktorandtjänster utlyses
- januari 28 IT-företag lär mattelärare att programmera
- januari 27 Alla Aktuellt
- januari 21 2200 matematikintresserade fyller campus
- januari 21 Matematik som rena barnleken
- januari 21 Mer förskola gav bättre resultat i matte
- januari 20 Här står barnen i kö för att räkna matte
- januari 17 2500 lärare till Linnéuniversitetet
- januari 16 Math that feels good
- januari 13 Arne Beurling knäckte tyskarnas koder
- januari 13 Forskare: Elever får för lite problemlösning
- januari 13 Minnesord om Gudrun Malmer
- januari 10 BTH fylldes av matteälskande barn
- januari 5 nr 1, 2020
- januari 1 Månadens problem, januari 2020
2019
- december 17 ‘I will do my very best!’
- december 16 Smaller class sizes not always better for pupils
- december 16 PISA räcker inte för att utvärdera skolan
- december 12 Svar och lösningar, november 2019
- december 12 Fel i Nämnarens Adventskalender – lucka 9!
- december 11 nr 4, 2019
- december 11 PROMYS Europe 2020
- december 11 Matteboken ger trygghet
- december 10 Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk
- december 10 ”Inkludering är inte alla i samma klassrum”
- december 9 Matematiken avgörande för Sveriges framtid
- december 9 Hennes matematik visar hur rykten sprids
- december 3 Positiv svensk PISA-trend håller i sig
- december 2 Årets matematiklärare 2019
- december 2 Forskning: Pisa görs till slagträ i debatten
- november 27 Nytt nummer av NOMAD
- november 27 Nämnaren nr 4, 2018 fritt tillgänglig
- november 25 Programmering i matte och teknik
- november 25 Digitala lärplattformar förändrar klassrummet
- november 15 Svar och lösningar, oktober 2019
- november 14 A powerful hunger for evidence-proven technology
- november 8 The woman who reshaped maths
- oktober 31 Digital feedback in primary maths
- oktober 31 Månadens problem, november 2019
- oktober 28 Ansök till Kleindagarna senast 4 nov!
- oktober 22 NORMA 20
- oktober 21 Här är rymdhistoriens alla kvinnor
- oktober 21 On Reviews of Research in Education
- oktober 15 NOMAD – 24 (3-4)
- oktober 15 Svar och lösningar, september 2019
- oktober 15 Tag chansen och ansök till Kleindagarna!
- oktober 14 Anmälan öppen för Matematikbiennalen 2020
- oktober 14 Den svindlande Nobelveckan!
- september 30 Månadens problem, oktober 2019
- september 30 Debatt: 10-årig grundskola bara ett hugskott?
- september 25 Lärarstudenter: Utbildningen kräver drivkraft
- september 25 Knepen som gör matteuppgifterna lättare
- september 24 Prisad professor fortsätter leva aktivt liv
- september 24 Konsten att hänga tavlor
- september 24 Jobba och studera till lärare samtidigt
- september 24 Matematik & kultur är grunden
- september 23 »Lärares tysta kunskap är inte alltid den bästa«
- september 18 Matematiska samtal i klassrummet
- september 11 Strategiskt tänkande en tillgång för elever
- september 9 Digital mattebok på arabiska för gymnasiet
- september 9 De samarbetar och lär sig mer matematik
- september 7 Can an idea be beautiful?
- september 7 Sum of three cubes for 42 finally solved
- september 3 Skolornas matematiktävling
- augusti 29 Månadens problem, september 2019
- augusti 27 Does language matter?
- augusti 26 Lärarbristen borde göra politikerna sömnlösa
- augusti 26 100- och 200-kronorslista
- augusti 23 Shape-shifting sheets
- augusti 21 Varför övergavs romerska siffror?
- augusti 21 Stor brist på vissa ämneslärare
- augusti 20 Garanti för rätt stöd i rätt tid
- augusti 11 nr 3, 2019
- juli 4 Svar och lösningar, maj 2019
- juni 17 Mikael Passares stipendium 2019
- juni 6 NOMAD – 24 (2)
- juni 4 Ring ut till lektion!
- juni 3 Anpassat mattelyft
- maj 31 Det vilda skollivet
- maj 27 ”Betyg är ett lärarbeslut”
- maj 23 Normerna fångas i formler
- maj 20 Kängururesultat 2019
- april 25 Forskning om AI i digitala läromedel
- april 24 Oändligheten retar fysikerna
- april 19 The fabulous 20%
- april 17 Räkna med ägg i påsk!
- april 11 nr 2, 2019
- april 11 Elever fick pris i mattetävling
- april 2 Vetenskapsfestivalen i Göteborg
- april 1 Månadens problem, april 2019
- mars 29 Björn lär ut matte via Youtube
- mars 29 Blicken som når eleverna
- mars 27 Inspiration för att bli ingenjör
- mars 22 Matematik för vår tid
- mars 12 Kängurutävlingens rättningsstöd
- mars 7 Månadens problem, mars 2019
- februari 19 Forskning för framtiden
- februari 18 Matematik drev världen framåt
- februari 12 NOMAD – tematiskt nummer år 2021
- februari 11 Matten och språket kartläggs i förskoleklass
- februari 11 Existentiell svindel ur siffror och tal
- februari 11 Vetenskaplig grund räcker inte
- februari 8 Ta nätvägen till fortbildning
- februari 7 Svar och lösningar, januari 2019
- februari 5 Månadens problem, februari 2019
- februari 3 NOMAD – 24 (1)
- januari 30 Högpresterande eller särskilt begåvad?
- januari 25 Replication
- januari 22 Nya allmänna råd samt ändringar i SKOLFS
- januari 21 Satsning på programmering i skolor
- januari 14 Innovating Pedagogy 2019
- januari 11 Professorn ska stötta – praoar i grundskolan
- januari 11 nr 1, 2019
- januari 9 Mattesnille till final i rikstävling
- januari 9 The principles of success in math
- januari 7 AI breakthroughs in learning in 2018
2018
- december 19 NCM:s nyhetsbrev december 2018
- december 18 Mathematical solver for analog computers
- december 17 Ekvationens mästare
- december 17 Nya skollagar att hålla koll på 2019
- december 17 Så blir det svåra enklare
- december 14 How computers can help do bad research
- december 14 Lässtrategi spelade roll för matten
- december 13 Arne Engström ger svar på tal
- december 13 Effekten av en lärare
- december 13 AI börjar med matematik
- december 12 Svar och lösningar, november 2018
- december 12 Svar och lösningar, oktober 2018
- december 11 Han får fart på talet om talen
- december 11 Nya råd om betyg varnar för matriser
- december 11 nr 4, 2018
- december 10 Blivande lärare får minst lärarledd undervisning
- december 10 Matematiken som gör njurbytet möjligt
- december 4 Danderydselever tog pris i Matte-SM
- december 4 Höjt bidrag lockar få till lärarutbildning
- november 30 Lektionen där rätta sättet är att göra fel
- november 27 Nämnaren nr 4, 2017 är nu fritt tillgänglig
- november 26 Fysiken, astrologin och det sunda förnuftets död
- november 23 Sofia är svensk mästare i matematikdidaktik
- november 19 Få elever tar gymnasieexamen i komvux
- november 19 Khan Academy på svenska
- november 13 Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2018
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2018
- november 12 Appar för lärande både hjälper och stjälper
- november 12 Välfyllda hyllor lönar sig i längden
- november 9 The 17 equations that changed the world
- november 7 Användarvillkor – vad tackar vi ja till?
- november 5 OECD: Education at a glance 2018
- november 2 Reportage: Laborera mera
- november 2 Så skapar du ett aktivt matematikklassrum
- november 1 Månadens problem, november 2018
- november 1 Allmänna råd om betyg och betygssättning
- oktober 30 ”Att läsa i klassrum har varit avgörande”
- oktober 25 Att resonera ger bättre utveckling i matte
- oktober 25 Begåvade barn – en berättelse
- oktober 18 Mattefredag i Kalmar
- oktober 18 The advantages of print vs. digital reading
- oktober 18 Effective programs in elementary mathematics
- oktober 16 Why don’t we understand statistics?
- oktober 16 Nämnarens historik
- oktober 15 FRA:s kryptiska Twitter-debut väcker frågor
- oktober 15 NOMAD – 23 (3-4)
- oktober 12 What works in elementary math?
- oktober 9 Bättre lärare med avatarer
- oktober 9 Svar och lösningar, september 2018
- oktober 8 Månadens problem, oktober 2018
- oktober 4 Succeeding faster in education
- oktober 2 Biomatematikens dag
- september 27 Patterns in STEM grades of girls versus boys
- september 26 Om PISA samt lärarrollen på Bokmässan
- september 26 ForskarFredag sista fredagen i september
- september 25 Grouping students by achievement
- september 25 Findings from an evaluation of Thinking Maths
- september 24 Fjärrundervisning för alla
- september 24 Början på högstadiet riskerar bromsa eleverna
- september 24 Nyfiken apostel i lärandets tjänst
- september 21 Katastrofplan tas fram för färre behöriga lärare
- september 21 Fler mattetimmar men också fler mattelärare
- september 20 Varför är det så svårt att sätta likvärdiga betyg?
- september 20 Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter
- september 20 Nödvändigt med många års träning i matematik
- september 18 Så tränar du upp ditt minne – sju enkla metoder
- september 17 Ökad lärarbrist när skolan snor högskolans lärare
- september 12 Svar och lösningar, sommaren 2018
- september 12 Dialoger om problemlösning, DPL
- september 11 De som kunde allt
- september 10 Musik och matematik
- september 10 Älskade, hatade mattebok
- september 7 Därför är papper säkrast
- september 5 Månadens problem, september 2018
- september 3 Luftföroreningar ger lägre intelligens
- september 3 Det vill partierna i skolfrågan
- augusti 28 God is in the machine
- augusti 27 Stjärnhimlen visar vägen
- augusti 27 Källkritik i skolan – ny studie
- augusti 21 Are boys better than girls at math?
- augusti 11 nr 3, 2018
- juni 27 Svar och lösningar, maj 2018
- juni 26 Matematikbok med lokal prägel
- juni 26 Ny skulptur på plats i parken
- juni 26 Så blir programmering roligt
- juni 26 Kängurustatistik för Milou 2018
- juni 22 John Hattie is wrong
- juni 21 Teachers’ Newsletter, June 2018
- juni 18 Mikael Passares stipendium 2018
- juni 15 NOMAD – 23 (2)
- juni 4 Kängurun 2018 – statistik
- maj 29 Elever räknar med robotar
- maj 18 Månadens problem, maj 2018
- maj 15 Kängururesultat 2018
- maj 8 Varför blir man lärare?
- maj 8 Matematikpapper
- april 30 Svar och lösningar, mars 2018
- april 30 Månadens problem, april 2018
- april 30 Skolan ska mattemäta
- april 30 Horizon Report 2018
- april 19 Schack på schemat vässar hjärnan
- april 18 “Mot nya höjder” sprids nationellt
- april 18 Elever ska få matematiska utmaningar
- april 17 testgalleri
- april 15 test intern sida
- april 13 Naturliga algoritmer
- april 13 Här laddar de inför högskoleprovet
- april 11 nr 2, 2018
- april 9 Mer fakta i skolforskningen
- april 4 New evidence on math teaching
- april 2 Månadens problem, mars 2018
- mars 28 Så många skriver högskoleprovet
- mars 26 Nytt nummer av NOMAD
- mars 23 Programmering enligt skollagen
- mars 22 Algoritmerna som styr vår vardag
- mars 22 Framtiden = superlätta båtar
- mars 16 When grit isn’t enough
- mars 15 NOMAD – 23 (1)
- mars 14 Happy Pi Day!
- mars 14 Stephen Hawking dies aged 76
- mars 5 Säfflelärare i unik studie
- februari 27 Jämställdhetsparadox i tekniken
- februari 23 Maxad motivation med Matte United
- februari 23 Kodcentrum startar Sveriges första lärarkodstuga
- februari 23 Roten till all programmering
- februari 23 Brist på proportionella resonemang
- februari 22 Problemavdelningen
- februari 15 Den bortglömda lektorn?
- februari 15 Spännande matematik
- februari 14 Mer undervisningstid
- februari 13 Utomjordingar kan nog charmas med matematik
- februari 13 Nyupptäckt primtal krossar tidigare rekord
- februari 9 Kartlägg nyanlända elevers kunskaper
- februari 7 Bedömningen som blev en snubbeltråd
- februari 7 Programmering i skolan inleder mediavecka
- februari 6 Fördomar påverkar pojkars läsning
- februari 6 Samhället behöver matematiken
- februari 6 Evidence and policy
- februari 6 Hallå där, Karolina Fredriksson..
- februari 5 Kreativitet gynnar lärandet
- februari 5 Förenklingar, myter och tveksam nytta
- februari 5 Du kan inte påstå att jorden är platt
- februari 5 40 000 elever redan anmälda till Kängurun
- februari 3 Månadens problem, februari 2018
- januari 30 Grit ger dig framgång
- januari 30 Varning för gränslös intelligens
- januari 30 Matematikläger för över 100 gymnasieelever
- januari 29 Matematik – ett ämne i förändring
- januari 22 Tyck till om ämnesplan i matematik
- januari 22 Besök NCM på Matematikbiennalen
- januari 19 Guldläge för lärare i naturvetenskap
- januari 19 Kira förklarar Sverige med statistik
- januari 16 Internetstiftelsens digitala lektioner
- januari 16 Lärargrupper på Facebook
- januari 15 Nämnarens artikelregister uppdaterat
- januari 12 Anmäl dig till Madif-11
- januari 11 nr 1, 2018
- januari 11 Anmäl dig till Kängurutävlingen 2018
- januari 11 Konferensen Bridges kommer till Sverige
- januari 10 Matteinspiration för särskilt begåvade
- januari 5 Svar och lösningar, januari 2018
- januari 1 Månadens problem, januari 2018
2017
- december 28 Går till botten med skolresultaten
- december 28 Svar och lösningar, november 2017
- december 25 nr 4, 2017
- december 21 Därför är jag lärare
- december 20 Digitala lärresurser i matematik under luppen
- december 19 Matten går som en dans
- december 19 Vem vet mest om framtiden?
- december 19 Kroatien köper Microbit till sina skolor
- december 18 Det digitala samhället – ny rapport
- december 15 NOMAD – 22 (4)
- december 11 Innovating Pedagogy
- december 7 Här lär sig sexåringar programmering
- december 6 Nytt projekt ska locka elever till matte
- december 6 De jobbar bort rädslan för programmering
- december 5 Fler Nämnarenartiklar fritt nedladdningsbara
- december 1 Nämnarens adventskalender 2017
- november 27 Programmering oroar lärarna
- november 23 Hour of Code 2017
- november 20 What is the computational power of the universe?
- november 20 Nationella prov ska styra betyg mer
- november 14 Så kan man arbeta för att få bort matteångest
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2017
- november 13 Pratar matte med eleverna
- november 13 Vill locka fler kvinnor till matematiken
- november 10 Svar och lösningar, oktober 2017
- november 8 PME 42 arrangeras i Umeå, juli 2018.
- november 8 47% of jobs will be automated…
- november 8 Att räkna på risk
- november 8 ”Allt går tillbaka till matte”
- november 6 En minut på internet 2017
- november 2 Klassrumsdialog i matematikundervisningen
- november 2 An ode to the number pi
- november 2 Building a thinking classroom in math
- november 1 On a collision course with game theory
- oktober 31 Web Typography: Numerals
- oktober 31 Månadens problem, november 2017
- oktober 30 Programmera mera 2.0 – Säkerhet
- oktober 30 What is STEM education?
- oktober 30 Så blev läraren en miljonsuccé på Youtube
- oktober 26 Mathematicians ask: What’s in a ripple?
- oktober 26 History: Five millennia of Indian science
- oktober 19 Svar och lösningar, september 2017
- oktober 17 Tjejer mer tveksamma till teknisk utbildning
- oktober 16 Mattecoach på nätet
- oktober 15 NOMAD – 22 (3)
- oktober 13 Nej till läsa-skriva-räkna-garanti
- oktober 13 Nej till läsa-skriva-räkna-garanti
- oktober 12 Ett första steg mot digitala nationella prov
- oktober 11 Japanska metoder ska rädda matematiken
- oktober 9 Som du frågar får du svar
- oktober 9 Kodkriget – inget chiffer höll i längden
- oktober 6 Digital slöjd lockar lärare ut i skogen
- oktober 4 Han ser världen genom big data-linsen
- oktober 3 Har hittat koden till lärandet
- oktober 2 Månadens problem, oktober 2017
- september 28 Ny utbildning för blivande ämneslärare
- september 28 Matematiker ska räkna ut var ambulanser behövs
- september 28 Södertälje ingjuter framtidstro hos 12000 elever
- september 25 Mathematics meets Industry – 1st of November 2017
- september 22 Ny blogg om matematikundervisning på NCMs webbplats
- september 22 Vad är bästa sättet att hjälpa ungarna med matten?
- september 22 Ansök till lärarlyftet
- september 21 Unpacking the evidence on cognitive load theory
- september 21 Träning ska ge bättre skolresultat
- september 21 Mattetal utomhus för att väcka lust
- september 21 Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk
- september 19 Dagens kändis: Alexander von Humboldt
- september 19 Språket väsentligt för att lära sig matematik
- september 18 Nollan kan vara 500 år äldre än man tidigare trott
- september 18 Funderingar om geometri
- september 13 Kleindagarna 12-14 januari 2018
- september 12 Svar och lösningar på sommarlovsproblemen 2017
- september 11 Ljus- Hästhovens förskola
- september 11 Elever i gymnasiet tävlar internationellt i geometri
- september 11 ”Lärarna måste få lära sig programmera”
- september 5 Matte-SM
- september 4 Studenter spårar osynliga plastrester i havet
- september 4 Berömd och avskydd: Så kom siffran noll till
- augusti 31 Månadens problem, september 2017
- augusti 31 Pojkar – största förlorarna i dålig skola
- augusti 30 nr 3, 2017
- augusti 28 13-åringen fick drömjobbet
- augusti 28 En skola i över 600 år
- augusti 25 TV-tävling triggar intresse för vetenskap
- augusti 25 Konsten att älska att misslyckas
- augusti 22 Mattekollo sommarens höjdpunkt
- augusti 22 Det behöver lärare lära sig mer om
- augusti 22 Se roboten som ska lära elever programmera
- augusti 21 Artikelregister
- augusti 16 Luras inte av Pisalättnaden
- augusti 16 Unik professur på KAU
- augusti 16 Hjärnan i fokus inför skolstarten
- augusti 7 Danderyds mattesnille bäst i Norden
- juni 28 Här är skolan som lyckats
- juni 28 Algorithms to live by
- juni 22 Välkomna till LUMA 2017
- juni 20 Läger för matteintresserade
- juni 20 Matematisk lekplats
- juni 15 NOMAD – 22 (2)
- juni 15 Tomelillaelever i mattekamp
- juni 15 Mikael Passares stipendium 2017
- juni 13 Svar och lösningar, maj 2017
- juni 12 Programmering som pedagogisk idé
- juni 7 Tidens flod
- juni 2 Sommarlovsproblem 2017
- maj 22 Fortbildning på Facebook
- maj 16 Kängururesultat 2017
- maj 15 Betyg + Timss = sant
- maj 11 Hjärnans kondition
- maj 5 Succé för pulsprojekt
- april 30 nr 2, 2017
- april 28 Månadens problem, maj 2017
- april 27 NCM:s nya webshop är lanserad
- april 24 En skola för alla i 175 år
- april 24 Taktil matematik
- april 24 Synen på elever avgör skolans värde
- april 21 Svar och lösningar, mars 2017
- april 20 Han forskar om framtidens formler
- april 13 Svensk skola sämst i Norden
- april 13 Han ser matematiken i våra löpsteg
- april 12 De väljer att gå i skolan på lovet
- april 12 Kreativ slöjd med geometriska former
- april 10 The moving sofa problem
- april 10 Så påverkar algoritmer din vardag
- april 6 Barnen knackar kod i skolan
- april 3 Månadens problem, april 2017
- mars 24 Matematik för alla?
- mars 23 Lärare: Sök lärarlyftskurser
- mars 21 Andelen obehöriga lärare ökar
- mars 20 (R)evolutionär skolutveckling
- mars 17 De hoppar för klurig matte
- mars 15 NOMAD – 22 (1)
- mars 8 Pi-dagen i Vetenskapens Hus
- mars 3 Mindre matte missar målet
- mars 1 Månadens problem, mars 2017
- februari 28 Leksak av skräp vinner mark världen över
- februari 28 Träna dina elever till bättre resultat
- februari 28 Forskare finner historiskt klimat på sjöbotten
- februari 28 Leksak av skräp vinner mark världen över
- februari 23 Sök statsbidrag för Matematiklyftet
- februari 23 Kartlägg nyanlända elever i matematik
- februari 22 ”Vi gör om utan hafs och slarv”
- februari 22 Glesbygdsskolor bra på att stötta elever
- februari 21 Nämnaren nr 1 är på väg.
- februari 13 Svar och lösningar, januari 2017
- februari 13 Nuet har blivit mer osäkert än någonsin
- februari 11 Speciell matematik för gymnasister på besök
- februari 9 Vinklar – UR Skola
- februari 8 Häggdångers förskola får beröm
- februari 8 Robotarna tar över – men inte överallt
- februari 8 Häggdångers förskola får beröm
- februari 6 Han vill knäcka mattegåtan
- februari 6 Han vill knäcka mattegåtan
- februari 6 Tandkräm och matematik
- februari 1 Månadens problem, februari 2017
- februari 1 Matematik – roligt till 1000
- februari 1 Matematik – ”på riktigt”
- januari 30 nr 1, 2017
- januari 30 Robotar i skolan – men vem lär vem?
- januari 26 Hur bygger man en trappa?
- januari 25 Läxhjälpen i Åmål bara växer
- januari 25 Hitta föreläsningar med FindLecture
- januari 25 What one hundred years of research says
- januari 24 Mattekunskaper kan tränas mycket tidigt
- januari 24 Mattekunskaper kan tränas mycket tidigt
- januari 24 Internationellt samarbete motiverar elever
- januari 20 Inskolning – i ekonomisk utsatthet
- januari 19 Nyanländas lärande i matematik
- januari 18 Matematik i en mångkulturell skola
- januari 18 Fler får rätt att läsa på Komvux
- januari 18 ”Ämneslärare inget för små högskolor”
- januari 16 Att vara proaktiv i sin matematikplanering
- januari 16 Klassens knep: Att få tänka fritt på matten
- januari 12 Mattetalanger möttes på BTH
- januari 11 Viktigaste åtgärden för ökad likvärdighet
- januari 11 Statistisk förenkling kan leda skolan vilse
- januari 10 Alla skolor kan bli bra skolor
- januari 10 Nya lagar – detta gäller skolan 2017
- januari 10 ”Stor risk att ämnesföreningarna försvinner”
- januari 9 En formel för medvetandet
- januari 2 Månadens problem, januari 2017
2016
- december 30 nr 4, 2016
- december 22 Spelar schack på skoltid för bättre resultat
- december 22 Här är skolan som lyckas med det ”omöjliga”
- december 19 Svar och lösningar, november 2016
- december 19 Australien i Sveriges dalande Pisa-situation
- december 19 Fler skolor anmäler elever för matteproblem
- december 19 Blå strävor
- december 16 IKT-strävor
- december 15 NOMAD – 21 (4)
- december 15 KTH-studenterna ger dig örnkoll på räntorna
- december 15 Forskarutbildade lärare lämnar skolan
- december 13 Eleverna får testa på matte i verkligheten
- december 13 Kreativ matte ger bättre resultat
- december 13 Stöd i liten grupp gör stor skillnad
- december 13 Multiplikation svårare än vi tror
- december 12 Lärarbas sågar M-förslag om prov
- december 12 Datorn inte orsak bakom svensk Pisa-vändning
- december 12 Nytt nummer av NOMAD
- december 6 Svenska elever bättre i PISA
- december 6 Chock efter förra Pisa-mätningen
- december 6 Estlands recept för kunskap i skolan
- december 1 SPSM: Så skulle fler elever klara matten
- december 1 Testresultaten missar det viktiga
- november 29 Elever bättre i matematik och naturvetenskap
- november 28 Därför är materiens inre som en kringla
- november 25 Ämneslärarutbildning år 7-9 ska bli mer flexibel
- november 25 Lärare nöjda med Matematiklyftet
- november 23 Hur gick det i TIMSS och PISA?
- november 23 Vetenskapens fanbärare
- november 22 David Wärn bäst på matte – igen
- november 16 Status att inte bry sig
- november 15 Svar och lösningar, oktober 2016
- november 15 “Ljunkan bättre än snittet”
- november 14 NORMA 17 – registreringen öppen
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2016
- november 11 Elever experter på programmering
- november 10 Digital studentexamen i Finland
- november 8 Jävlar anamma i skolan
- november 8 Kan vi lita på mätningarna inför USA-valet?
- november 8 Sonja Kovalevsky-dagarna 2016
- november 8 Jävlar anamma i skolan
- november 8 Enskilt räknande på gymnasiet
- november 2 Månadens problem, november 2016
- november 2 Många vill forska praktiknära om skolan
- november 2 Hjärnan placerar matematiken i rummet
- november 2 Goda exempel ska lyfta skolan i Habo
- november 2 Mattebiennal i Knivsta
- oktober 31 Hur ska svensk skola toppa IT-formen?
- oktober 31 Matematiklärare fick Guldäpplet
- oktober 27 Ny statistik för terminsbetygen i årskurs 6
- oktober 27 Här sätts det digitala på prov
- oktober 25 Svårt att tolka och bedöma förmågorna
- oktober 25 Valv och pelare blir skön geometri
- oktober 25 Mattementorn som vill ha fel svar
- oktober 25 Forskning på riktigt motiverar eleverna
- oktober 19 Dubbla lärare ska höja skolresultat
- oktober 18 Svar och lösningar, september 2016
- oktober 18 Matematikuppgifter är svåra att läsa
- oktober 18 Goda resultat i matematiksatsning
- oktober 17 Kärlkirurgi med matematik
- oktober 17 Diagnos kan bli bromskloss
- oktober 17 Måste det vara så svårt?
- oktober 15 NOMAD – 21 (3)
- oktober 14 NORMA17
- oktober 14 Dåliga Pisa-resultat vid hög datoranvändning
- oktober 13 Digitalt laborativt centrum i Halmstad
- oktober 13 Forskaren: “Tidigare betyg ingen lösning”
- oktober 13 Elever ska testas i förskoleklass
- oktober 13 Tidiga betyg ingen garanti för godkänt
- oktober 10 Svenska lärare borde utmana elever mer
- oktober 10 Avhandling granskar undervisning i matematik
- oktober 7 Beppe ska göra matematik roligare
- oktober 6 ”Svenska lärare borde utmana elever mer”
- oktober 6 Oklart om kunskaperna blir bättre
- oktober 3 Månadens problem, oktober 2016
- oktober 3 Ny disputation
- september 28 Digitala resurser
- september 28 Läsa-skriva-räkna-garanti blir åtgärdsgaranti
- september 27 Rapport – Svenska skolresultat rasar – vad vet vi?
- september 27 Mattesidan ska lösa problemen i klassrummet
- september 27 Varannan lärare nekas digitala läromedel
- september 26 Förstå och använda tal – ny elevintervju
- september 26 Lärarens nya kollega – en robot
- september 26 Skrivandet i matematik – något vi bör undervisa om?
- september 26 Mattetävling avgjordes på högskolan
- september 26 Digitala läromedel — tillgång eller börda?
- september 23 Perfect implementation of hopeless methods
- september 22 Video games can have lasting impact on learning
- september 22 Nytt nummer av NOMAD
- september 22 Engaging primary children in mathematics
- september 21 Team-uppgifter
- september 21 Dokument
- september 21 Presentationer
- september 21 Sök nu till Kleindagarna!
- september 21 Programmering ett sätt att tänka
- september 20 Bättre klimatprognoser med hjälp av matematik
- september 20 Blinda gör matte med synbarken
- september 19 Ångest för matte gör att du lär dig sämre
- september 19 Saknar status på universiteten
- september 19 Experten är inte bästa läraren
- september 19 Nämnaren 3:2016 är på väg!
- september 15 Företagare räknade med eleverna
- september 13 Månadens problem, september 2016
- september 13 Skolan – en chans att starta ett nytt liv
- september 12 Tuffa utmaningar för duktiga elever
- september 12 Digitaliseringens möjligheter i skolans värld
- september 9 Matte på arabiska för svenska skolbarn
- september 8 ”Glädjebetyg” i var femte skola
- september 8 Rika exempel för elever fascinerade av matte
- september 7 Stor skillnad på lektionen då och nu
- september 7 ”Det ska vara kul att tänka”
- september 7 Begåvade elever behöver extra stimulans
- september 6 “Hands on Hack” hackathon
- september 5 Först lärare sedan ingenjör
- september 5 Docent kritisk mot skolans syn på barn
- september 5 Mattelärarutbildning ställs in
- augusti 31 Reviderad utgåva av “Små barns matematik”
- augusti 31 Reviderad utgåva av “Små barns matematik”
- augusti 30 nr 3, 2016
- augusti 30 Kreativ matte ger bättre resultat
- augusti 30 Mattesnillet är vår okände OS-medaljör
- augusti 30 Online-spelande kan höja betyg
- augusti 30 Vad vi inte kan veta
- augusti 25 Multiplikations-konfrontationen
- augusti 25 Nyttans evangelium urholkar själen
- augusti 23 Vårt löfte till barnen – mer teknik i skolan
- augusti 18 Höststart för NCM:s öppna seminarier
- augusti 17 Gammal rutin för nationella prov återinförs
- augusti 16 Klarar du mattekluringarna?
- augusti 16 Schack på schemat ett smart drag?
- augusti 12 Vad är på gång inom matematiken?
- augusti 10 Kreativ matte i förskoleklass
- augusti 10 Koding blir valfag på ungdomsskolen
- augusti 10 Onlinegamers bättre i skolan
- augusti 10 Kreativ matte i förskoleklass
- augusti 10 Därför borde alla teknikproffs lära sig koda
- augusti 9 Talen var Ramanujans vänner
- augusti 9 Datorn och oändligheten
- augusti 9 Räknar med bättre resultat
- augusti 4 I vetandets svarta hål
- augusti 4 Ännu chans att plugga till lärare
- augusti 3 Watching the brain do math
- juni 18 A brief introduction to infinity
- juni 16 Improving math in sixth graders
- juni 15 NOMAD – 21 (2)
- juni 15 Södertälje visar vägen
- juni 14 Tyskland vinner fotbolls-EM
- juni 13 Nytt nummer av NOMAD
- juni 8 Mikael Passare-stipendiat
- maj 27 Fyra fyrhörningar
- maj 26 Ett diskret geni
- maj 23 Den matematiska konsten
- maj 18 Nestor i bråk
- maj 11 Kängururesultat 2016
- maj 11 Kängurutävlingen 2016
- maj 11 Kängurutävlingen 2016
- maj 10 Kängurun 2016 – resultat
- maj 3 Den nya matematiken
- april 30 nr 2, 2016
- april 30 Gömmer fåglar i tapeten
- april 30 Vacker matematik, finns det?
- april 30 Matte-attityd avgör konkurrenskraft
- april 29 Tvinga in hjärnan i nya hjulspår
- april 29 Programmering är framtiden
- april 27 Packa sfärer utan glapp
- april 25 Nämnaren 2015:2 kan nu läsas fritt
- april 20 De tar matten ut på golvet
- april 19 Inträngande om kodknäckaren Turing
- april 18 De prisades för sina mattekunskaper
- april 13 Ett lyft för matematiken
- april 12 Är evig glömska en katastrof?
- april 11 Dator till varje elev inom tre år
- april 11 Accelerating the pace of innovation
- april 6 Svar och lösningar, mars 2016
- april 4 Digitala prov rättas externt
- april 1 Månadens problem, april 2016
- mars 31 Mattetävlingen Purple Comet
- mars 30 Lärarna lär ut fel matematik
- mars 29 130 elever tävlade i matematik
- mars 22 Is math the problem or not?
- mars 17 Kängurutävlingen har startat
- mars 15 NOMAD – 21 (1)
- mars 14 What is a large effect size?
- mars 14 Anders Borg: Matte är nyckeln
- mars 9 Nytt nummer av NOMAD
- mars 8 Mer matematik i årskurs 4-6
- mars 7 Missat Matematiklyftet?
- februari 29 Månadens problem, mars 2016
- februari 29 Miljön visar vägen
- februari 29 Forskare förvandlas till mattelärare
- februari 29 Räkna med äventyr
- februari 25 Fler ska få chans att lära sig räkna rätt
- februari 25 Lärare lär lärare lära
- februari 25 Samtalen måste ha ett tydligt mål
- februari 25 Kommer i kapp med matten på sportlovet
- februari 23 Så ska elever lära sig matte
- februari 22 Matte för de allra yngsta
- februari 22 Specialpedagogiskt stöd saknas inom matematiken
- februari 22 Matte för de allra yngsta
- februari 22 Skolkön kan bli rättvis – med en algoritm
- februari 17 Här får romska barnen stöd och hjälp
- februari 17 Årets lärarpris tilldelas fyra eldsjälar
- februari 16 Kängurun på arabiska?
- februari 15 Skolverket: Programmering inget eget ämne
- februari 15 Kompetensutveckling för lärare höjde betyg
- februari 15 Bättre stöd i skolan med fler speciallärare
- februari 15 Facebook som kompetensutveckling för lärare
- februari 15 Svenska elever presterar sämre
- februari 15 Conference on: Educating the educators
- februari 12 Matematiklyftet: Handledning på webben
- februari 10 Proven Programs vs. Local Evidence
- februari 9 11 Reasons why teachers don’t use technology
- februari 8 Matematiska diskussioner utmanar lärare
- februari 8 Lärarna ser ingen nytta med förstelärarna
- februari 8 Så undervisar du särbegåvade elever
- februari 5 Svar och lösningar, januari 2016
- februari 3 ”Mindre snack – mer räkneverkstad”
- februari 2 ”Speciallärare i matte måste prioriteras”
- februari 1 Månadens problem, februari 2016
- februari 1 Svenska mattelärare är skickliga bedömare
- februari 1 ”Ge datorspel i matteläxa”
- februari 1 Vädertillämpningar för matematisk statistik
- februari 1 ”Datorspel i skolan är en överdriven hajp”
- januari 30 nr 1, 2016
- januari 28 Farewell to the Walking Encyclopedia
- januari 26 Löser Rubiks kub på en sekund
- januari 26 “Naturen vimlar av derivator”
- januari 21 Ljuv musik när matte möter konst
- januari 21 Snygga lösningar sporrar klassen
- januari 19 Svarta hål och geometri gav Crafoordpriset
- januari 19 Japansk matte får barn att tänka
- januari 12 ”Bättre kunskaper med externa bedömare”
- januari 7 Månadens problem före 2018
- januari 4 Månadens problem, januari 2016
2015
- december 30 nr 4, 2015
- december 18 The long-lasting effect of preschool experiences
- december 18 The long-lasting effect of preschool experiences
- december 18 MADIF10 – anmäl dig nu
- december 18 Putting testing to the test
- december 15 Knäck koden
- december 15 Alla i mål
- december 15 Knäck koden
- december 14 Svar och lösningar, november 2015
- december 14 Måste www.skoldatatek.se läggas ner?
- december 10 Vår nya adventskalender är en succé!
- december 9 Vidgade vyer med Matematiklyftet
- december 8 Every student succeeds act
- december 7 Det handlar om matematik
- december 7 Bättre förkunskaper på KTH i år
- december 3 Koll på forskning
- december 3 Rosling om en ny faktabaserad världsbild
- december 3 The Hidden Value of Curriculum Reform
- december 2 Provresultat i grundskolan
- december 2 Matte i fokus på Alströmergymnasiet
- december 2 EARLI SIG 9 conference 2016
- december 2 Tematiskt nummer av NOMAD 2017
- december 2 Nytt nummer av NOMAD
- november 30 Bedömningsstöd läsutveckling och matematik
- november 30 Nämnarens adventskalender
- november 28 Lärarna flyr skolan – var finns krisplanen?
- november 27 First Announcement – NORMA 17
- november 26 De mystiska talen
- november 25 NORSMA 8 en fullträff för högskolan
- november 25 Dags att prata om läromedel
- november 25 Matten sitter i fingrarna
- november 25 Större frihet för lärarna
- november 24 Fridolin: ”Jag är trött på skollyft”
- november 24 Timrå gymnasium satsar på matematiken
- november 23 Nyanländas utbildning ska godkännas snabbare
- november 23 Response to Intervention and Bob’s Law
- november 23 Fixade guld i matte efter fem timmar
- november 20 Här gör nötter eleverna till snillen
- november 20 Elevdatorer ger sämre resultat
- november 19 “En bra lärare följer inte läroboken strikt”
- november 19 De mystiska talen
- november 19 Är Gud matematiker?
- november 19 Världsrekord i Gavlerinken
- november 18 Matteläxan och den där klumpen i magen
- november 18 Dags för final i Skolornas matematiktävling
- november 18 ”Betyg har ingen starkt motiverande effekt”
- november 16 Matematik hos UR
- november 16 Dyskalkyli och språkstörning
- november 16 Starkt ämnesfokus drabbar eleverna
- november 16 Lärcenter satsar på matte
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2015
- november 13 Hjärnan sätter villkor för pedagogiken
- november 13 Livet i mattelandet
- november 12 Inget mattegeni direkt
- november 12 Hon studerar elevers inlärning
- november 11 MADIF 10 – anmäl dig nu
- november 11 Leker upp självförtroendet i matte
- november 11 De tävlar i att lösa knepiga matteproblem
- november 11 Matematiken sållar bort barn till lågutbildade
- november 10 Svar och lösningar, oktober 2015
- november 10 Folkpartiet: inför ämnesbetyg i gymnasieskolan
- november 10 Gymnasieelever deltar i mattedagar
- november 6 Höstlovsprogrammering väcker teknikintresse
- november 6 3D-appen som ska göra barnen smart(are)
- november 6 Matematiken kom som en uppenbarelse
- november 6 Fem miljoner för utveckling via Facebook
- november 5 Matte i förskolan ska ge bättre skolbetyg
- november 5 Mattelöftet Marko kom till Sverige i augusti
- november 5 Lär ut matte i det fria
- november 5 Projekt om taluppfattning får 10 miljoner
- november 5 Matte i förskolan ska ge bättre skolbetyg
- november 5 Varför räknar vi som vi gör?
- november 3 Månadens problem, november 2015
- oktober 30 Why leave learning to chance?
- oktober 29 Programmering ska stoppas in på schemat
- oktober 28 Ansök till Kleindagarna 8-10 januari
- oktober 28 Vilda metaforer visar vägen ut i rymden
- oktober 27 Serier ska ge koden liv
- oktober 26 Lund får spetsutbildning i matte
- oktober 26 Tidigt stöd
- oktober 26 Mattestuga ska ge fler behöriga elever
- oktober 22 För- och nackdelar med surfplattor i klassen
- oktober 20 Appar i skolan fungerar dåligt
- oktober 15 NOMAD – 20 (3-4)
- oktober 13 Svar och lösningar, september 2015
- oktober 13 10 bisarra samband du inte kunde drömma om
- oktober 13 “Professor Kalkyl är hjälten i Tintin”
- oktober 13 Här möter du dina kollegor på nätet
- oktober 13 Olika böcker ger olika undervisning
- oktober 13 Bråk en brygga till gymnasiet
- oktober 12 Matematiken ständigt närvarande på förskolan
- oktober 12 Programmering på schemat i ny skolstrategi
- oktober 12 Ett paradigmskifte behövs
- oktober 12 Matematiken ständigt närvarande på förskolan
- oktober 8 Eleverna: ”Rätt stöd ger bra betyg”
- oktober 8 Matte med färskaste läroboken
- oktober 6 Forskare underkänner digitala lärverktyg
- oktober 6 Gymnasiebehörigheten fortsätter att dala
- oktober 5 Hur högt kan ett lyft ta oss?
- oktober 5 Om dyskalkyli
- oktober 2 Invigningsfesten
- september 30 Plugga programmering viktigt för demokratin
- september 29 Månadens problem, oktober 2015
- september 28 Mattedidaktik ett stort plus
- september 28 Mattedidaktik ett stort plus
- september 28 Alla lär när elev tar över
- september 24 De väljer lärare framför dator
- september 24 5,4 nya miljarder till skolan 2016
- september 24 MADIF 10 – deadline for papers October 13
- september 23 Hit går budgetpengarna
- september 23 Lärare utvecklar kunskap om elevernas lärande
- september 22 Sovjets matematiker gick till spelhistorien
- september 22 Borås stads räkneproblem: Måste bli bättre
- september 22 ”Datorerna får inte ersätta bra undervisning”
- september 22 Biblioteket som skulle omfatta allt vetande
- september 22 Vacker matte
- september 18 De som använder datorn minst presterar bäst i skolan
- september 18 Mattesnille ska få tågen att gå i tid
- september 17 Satsa på mjukvaran i skolan
- september 17 Dyskalkyli – vanligt, men okänt i skolan
- september 17 Regeringen utreder IT på schemat
- september 17 Digitala mattetester på KLARA Gymnasium
- september 16 Mera matte
- september 16 Hur kan en läsa-skriva-räkna-garanti utformas?
- september 16 Stora skillnader i användning av lärplattor i skolan
- september 14 Förskolan en viktig grund för barns mattekunskaper
- september 14 Förskolan en viktig grund för barns mattekunskaper
- september 14 Stort intresse för interaktiv mattebok
- september 14 Chans till revansch i nytt Pisa-test
- september 14 En annan bild av lärarbristen
- september 10 Forskning pågår
- september 10 Special Needs Education in Mathematics
- september 10 Special Needs Education in Mathematics
- september 9 TV-serie hjälp i matteundervisning
- september 8 Chefen som byter sida
- september 8 120 obehöriga elever får stöd
- september 8 Upprop i populär matteklubb
- september 5 En kantig kvinna som vinner i längden
- september 4 Skoldatatek får behövlig vidareutbildning
- september 4 För många lärosäten utbildar lärare
- september 4 Konferens om vuxnas matematiksvårigheter
- september 4 I framtiden formulerar eleverna problemen
- september 2 Ris och ros för regeringens skolsatsning
- september 2 Så tycker alliansen om skolsatsningen
- september 2 Smarta appar lyfter lärandet
- september 1 Vietnam’s ‘stunning’ rise in school standards
- september 1 (Learning) time is on their side
- september 1 Facit efter 2,5 år: IG för Mattekommissionen
- augusti 30 nr 3, 2015
- augusti 30 Månadens problem, september 2015
- augusti 28 NCM:s seminarieserie: höstens program
- augusti 28 Rektor + politiker = bättre resultat
- augusti 28 Stöd för tidig upptäckt!
- augusti 27 Löser mordgåtor med matematik i ny tv-serie
- augusti 27 Mathematics as tough as steel
- augusti 27 Matematik i skogen istället för skolbänken
- augusti 27 Var är planen för fler mattelärare?
- augusti 26 Nordisk nätverk för Lesson Study-forskning
- augusti 26 Alla får jobb efter utbildningen
- augusti 26 Behövs: 1 000 nya mattelärare – om året
- augusti 26 Skolan ska bli bättre på ABC och 123
- augusti 26 Vill få fler att knäcka mattekoden
- augusti 25 Friare lärare lyfter Polen
- augusti 20 Ingen sommarskola för de svagaste
- augusti 20 Vi måste fortsätta reformera skolan
- augusti 19 Kleindagarna viktig pusselbit…
- augusti 18 Letting cities develop naturally
- augusti 17 NTI-Gymnasiet i Falun storsatsar
- augusti 17 Hallå. Ge mig lite hopp!
- augusti 13 Fler söker lärarutbildningar
- augusti 13 Föräldrars mattemotstånd smittar
- augusti 12 Berner Lindström
- augusti 12 Särskilt begåvade elever
- augusti 12 Med Liseberg som klassrum
- augusti 12 Sökes: 2 000 nya lärare på fem år
- augusti 12 Pluggar på sommarlovet
- augusti 11 NCM:s seminarieserie 2014/15
- juni 16 The Foundations of Mathematics
- juni 16 Så räddade de sina mattebetyg
- juni 15 NOMAD – 20 (2)
- juni 5 Geogebrakonferens i Karlstad
- juni 1 Svar och lösningar, maj 2015
- maj 25 Kängururesultat 2015
- maj 13 Små små ord av ämnet
- maj 12 MADIF-10
- maj 11 Fullsatt mattenatt
- maj 5 Vår hemgjorda skolkris
- maj 5 Matte-Maraton
- april 30 nr 2, 2015
- april 30 Månadens problem, maj 2015
- april 28 Förstelärarna gör rätt saker
- april 28 Kunskap i en ond spiral
- april 27 Brist på matematikutbildad personal
- april 20 Elever deltar i OS i matematik
- april 20 De väcker lusten att lära
- april 20 En av tre lärare är obehörig
- april 20 Inget lyft för Lärarlyftet
- april 14 Svar och lösningar, mars 2015
- april 13 Mattebegåvningar kan räkna med jobb
- april 13 Skapa nyfikenhet för matematik
- april 13 Tester leder till lärande
- april 8 Why Math?
- april 8 How much homework is too much?
- april 7 Stor ökning av prov i skolan
- april 2 Månadens problem, april 2015
- april 2 Forskning för och med lärare
- mars 31 Slöjd + kod = sant i Finland
- mars 31 Lätt att lova vad andra ska göra
- mars 26 Svar och lösningar, feb 2015
- mars 25 Extra mattetimme på högstadiet
- mars 24 Ser inte gruppen för alla barn
- mars 19 Riksdagen vill ha mer matematik
- mars 19 Bättre pedagogik vände trenden
- mars 18 UR: Strategier för matematik
- mars 18 Kängurudagen 2015
- mars 16 Pi-dagen och naturens matematik
- mars 16 Gymnasiet satsar mer på matte
- mars 15 NOMAD – 20 (1)
- mars 10 Hur blir lyftet långsiktigt?
- mars 6 Vetenskap för skolans bästa
- mars 6 Mer matte på högstadiet
- februari 27 Månadens problem, mars 2015
- februari 23 Rektorshotell
- februari 23 Grundläggande kunskaper om rationella tal
- februari 23 MatematikkMOOC – lärarfortbildning på nätet
- februari 17 Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik
- februari 17 Kan skolan utvecklas utan teknologiförståelse?
- februari 17 Stop test-focused reforms
- februari 17 Matematiklyftet når åtta av tio lärare
- februari 16 Två nya räknestugor i Göteborg
- februari 11 Flest förstelärare i matematik och svenska
- februari 11 Ska vi sluta lära barnen gångertabellerna?
- februari 10 Svar och lösningar, jan 2015
- februari 10 Khan Academy launches ambitious math challenge
- februari 9 Ett år utan slut
- februari 9 How important is where you start?
- februari 9 Elevernas bakgrund blir resurs i matten
- februari 5 Matematik i grupp ska höja resultaten
- februari 5 ”Många ser proven som ett stöd”
- februari 5 De hjälper fler att gilla matte
- februari 2 Månadens problem, feb 2015
- februari 2 Här utmanas matten
- februari 2 “Det här samarbetet utvecklar mig mycket”
- januari 30 nr 1, 2015
- januari 30 Chicks place low numbers on the left
- januari 30 Matematiken finns i barnens lekar
- januari 29 Satsning på att utbilda mattelärare
- januari 28 Låt eleverna ta eget ansvar
- januari 28 Teori kopplat till vardag svårt för elever
- januari 27 För en bättre skola krävs högre lärarstatus
- januari 27 “Skolmatten är för lätt”
- januari 23 The problem with predictions
- januari 22 Mastering math through movement
- januari 22 Krafttag för teknikämnet på europeisk nivå
- januari 21 Toppskolans höga pris
- januari 21 Nytt dataspråk gir kvickere simuleringer
- januari 21 De kan förklara problemet
- januari 21 Satsa på stödet
- januari 19 Det är så enkelt – och så svårt
- januari 19 Nytt stöd för bedömning i matematik
- januari 15 Matematiklyftet lyfter förskolans verksamhet
- januari 14 Forskare drar publik till Tibble Gymnasium
- januari 14 Elever lär sig räkna med digital teknik
- januari 13 Ma/Nv-Biennette
- januari 13 Kvinnor tar större plats i matematiken
- januari 12 Game theorists crack poker
- januari 12 Kängurutävlingen 2015 – dags för anmälan!
- januari 8 Wittgenstein skrev om språkets regelbok
- januari 8 Lärare är ett framtidsyrke
- januari 7 Månadens problem, jan 2015
2014
- december 30 nr 4, 2014
- december 21 How inclusive is your classroom?
- december 20 “Att vi övervakas kom inte som en överraskning”
- december 20 What works best for learning in schools
- december 19 Matteklubben på Ångström gör succé
- december 18 Vad gör en förstelärare egentligen?
- december 17 Finland: Inspiring young people in STEM
- december 17 Lärares samtal gynnar matten
- december 16 “90-talsreformerna utlöste inte kunskapsraset”
- december 15 Svårt locka lärare i Frankrike
- december 15 Mattekollegorna lyfter varandra
- december 12 Nya Zeeland: Maths app research at Papamoa
- december 11 Svar och lösningar, nov 2014
- december 11 Grundskolan avgörande för framtidens teknik
- december 11 The year the Nobel prize forgot to ignore women
- december 10 Tydlig brist på sjuksköterskor och pedagoger
- december 9 Stolt yrkeskår i dåliga lokaler
- december 9 Mattetalanger – ny webbplats
- december 9 Satsningar ökar klyftan inom skolan
- december 8 Matte på väg att lyfta
- december 6 Here’s a plan to turn around U.S. education
- december 5 Stöd till barn med särskilda behov i skolan
- december 4 Förbättrade förkunskaper i matematik vid KTH
- december 3 Here’s a plan to turn around U.S. education
- december 2 Matematik – ett sorgebarn i många skolor
- december 1 Kunskapsluckor följer med in i vuxenlivet
- december 1 Därför har förskolan surfplattor
- december 1 LO-rapport om skolan
- november 28 Textbooks aren’t professional straitjackets
- november 27 Fridolin: Nationella proven ska förändras
- november 27 Usla villkor för lärare som går Lärarlyftet
- november 26 Göteborg halkar efter i ny skolrankning
- november 26 Maths warning for younger children
- november 25 Fiktivt matteprov engagerade eleverna
- november 25 Kritik mot vaga kunskapskrav
- november 24 Gifted men and women define success differently
- november 24 Så bildas skolans matematikutbildning
- november 24 Filmhösten en revansch för världens mattelärare
- november 20 Blivande mattelärare vill påverka sin utbildning
- november 20 Skolappar granskas inte
- november 20 Forskning på matematiklyftet
- november 17 Alexander Grothendieck död
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2014
- november 3 Månadens problem, nov 2014
- november 3 Svar och lösningar, okt 2014
- november 3 Alternativa test till Förstå och använda tal
- oktober 15 NOMAD – 19 (3-4)
- oktober 14 Seminarier via Internet
- oktober 9 Svar och lösningar, sep 2014
- oktober 1 Månadens problem, okt 2014
- september 30 Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?
- september 30 Matematiklyftet: Modul för särskola
- september 30 Mathematics in the city
- september 25 2014 års Göran Emanuelsson-stipendiater utsedda
- september 23 Välkommen till NCM:s seminarieserie!
- september 10 Ny snabb matematiklärarutbildning i Göteborg
- september 10 Matematisk cirkel på KTH
- september 9 Upptäck mattepotentialen i eleverna
- september 4 Regeringsuppdrag om begåvade elever
- augusti 30 nr 3, 2014
- augusti 29 Månadens problem, sep 2014
- augusti 14 Utforska och upplev matematikens värld
- augusti 14 Datorverifierat bevis av 400-årig förmodan
- augusti 14 Matematikern Lars Gårding avliden
- juni 18 Myriader av världar
- juni 15 NOMAD – 19 (2)
- juni 13 Svar och lösningar, maj 2014
- juni 3 Matematik och sång i Timrå
- maj 5 Kängururesultat 2014
- april 30 nr 2, 2014
- april 30 Månadens problem, maj 2014
- april 24 NCM: Så lyfter vi matematiken
- april 24 Matematiksatsning ger resultat
- april 22 Chatt med Peter Nyström
- april 7 Svar och lösningar, mars 2014
- april 7 Varför älskar vi tal?
- april 2 Ny PISA-studie om problemlösning
- april 2 Ny matematikdidaktisk avhandling
- mars 31 Mer matematik på högstadiet
- mars 28 Månadens problem, april 2014
- mars 28 Svar och lösningar, feb 2014
- mars 19 Matematikskräck delvis genetiskt
- mars 18 Mikael Passares stipendium
- mars 15 NOMAD – 19 (1)
- mars 13 Månadens problem, mars 2014
- februari 28 Ytterligare 14 000 lärare i Matematiklyftet
- februari 25 Att arbeta vidare efter Matematiklyftet
- februari 22 Är universum en simulering?
- februari 20 Matematiklyftet kan vända utvecklingen
- februari 20 CULs forskarskola: Sök forskarutbildning
- februari 20 OECD: Om Sverige och PISA-resultaten
- februari 18 Ny avhandling om matematisk modellering
- februari 18 Ingvar Lindqvistprisen 2014
- februari 18 Sök till Kleindagarna 2014!
- februari 17 Svar och lösningar, jan 2014
- februari 17 Nämnaren 2011 nu fritt nedladdningsbar
- februari 17 Hjärnan njuter av matematik
- februari 12 Månadens problem, feb 2014
- februari 11 Betyg bättre än kunskaper i matte
- februari 11 Kul-tur med litteratur och spännande matematik
- februari 8 Debatten om räknemetoder fortsätter
- februari 4 Matematikbiennalen i Umeå
- januari 31 Premiera lärartillgänglig forskning
- januari 30 nr 1, 2014
- januari 30 Carlshöjdsskolan i semifinal i Sigmaåttan
- januari 30 Obama vill satsa mer på matematik
- januari 28 Högstadiets matematiktävling
- januari 28 Mattelyft och matematikverkstad i Simrishamn
- januari 28 Mattecentrum öppnar räknestuga i Alby
- januari 28 USA: Smågruppsundervisning effektiv
- januari 27 PISA-hearing på Göteborgs universitet
- januari 21 2200 år gammal multiplikationstabell
- januari 20 Matematik och strålskydd
- januari 20 Talens konst och teori
- januari 15 Förskoleklass blir obligatoriskt?
- januari 15 Förskoleklass blir obligatoriskt?
- januari 14 Experter varnar för PISA-överdrifter
- januari 14 Regeringen inrättar skolkommission och råd
- januari 13 Inga enkla slutsatser kan dras av PISA
- januari 7 Månadens problem, jan 2014
2013
- december 30 nr 4, 2013
- december 15 NOMAD – 18 (4)
- december 12 Svar och lösningar, nov 2013
- november 20 Svar och lösningar, okt 2013
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2013
- november 12 Månadens problem, nov 2013
- oktober 15 NOMAD – 18 (3)
- oktober 8 Svar och lösningar, sep 2013
- oktober 2 Månadens problem, okt 2013
- september 11 Undersöker matematiklärande i förskolan
- september 2 Månadens problem, sep 2013
- augusti 30 nr 3, 2013
- augusti 22 Lösningsfrekvenser Junior 2013
- augusti 22 Lösningsfrekvenser Cadet 2013
- augusti 22 Lösningsfrekvenser Benjamin 2013
- augusti 22 Lösningsfrekvenser Ecolier 2013
- juni 19 Svar och lösningar, maj 2013
- juni 15 NOMAD – 18 (2)
- maj 15 Kängururesultat 2013
- april 30 nr 2, 2013
- april 29 Månadens problem, maj 2013
- april 7 Svar och lösningar, mars 2013
- april 2 Månadens problem, april 2013
- mars 15 NOMAD – 18 (1)
- mars 4 Matematiklyftet
- mars 1 Månadens problem, mars 2013
- februari 28 Betydelsen av tidig taluppfattning
- januari 30 nr 1, 2013
- januari 28 Månadens problem, februari 2013
2012
- december 30 nr 4, 2012
- november 29 Svar och lösningar, november 2012
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2012
- november 8 Månadens problem, november 2012
- november 6 Svar och lösningar, oktober 2012
- oktober 15 NOMAD – 17 (3-4)
- september 27 Månadens problem, oktober 2012
- september 24 Krisen för lärarutbildningen värre än man trott
- september 1 Vad är matematiskt tänkande?
- augusti 31 Everything is mathematical
- augusti 30 nr 3, 2012
- augusti 30 Finland reviderar sina läroplaner
- augusti 13 Matematiktorg på Skolforum också i år
- juni 15 NOMAD – 17 (2)
- juni 7 Svar och lösningar, maj 2012
- maj 21 Kängururesultat 2012
- april 30 nr 2, 2012
- april 27 Månadens problem, maj 2012
- april 26 Är tallinjebegreppet medfött?
- april 4 Svar och lösningar, mars 2012
- mars 30 Månadens problem, april 2012
- mars 20 Behov av prov i förskolan?
- mars 15 NOMAD – 17 (1)
- mars 6 Månadens problem, mars 2012
- februari 28 US: Förskolebarns potential att lära matematik
- februari 13 Nämnarens stipendium till matematikkarusell
- februari 7 Månadens problem, februari 2012
- februari 7 Svar och lösningar, januari 2012
- januari 30 nr 1, 2012
- januari 12 Månadens problem, januari 2012
2011
- december 20 Gävle – Botswana: Samarbete om lärarutbildning
- december 15 NOMAD – 16 (4)
- december 7 Svar och lösningar, november 2011
- december 1 nr 4, 2011
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2011
- november 11 Månadens problem, november 2011
- november 11 Svar och lösningar, oktober 2011
- oktober 20 Mer matte i förskolan
- oktober 15 NOMAD – 16 (3)
- oktober 2 Fyraåringar lär matematik med dataspel
- september 28 Månadens problem, oktober 2011
- september 28 Svar och lösningar, september 2011
- september 28 Svar och lösningar, september 2011
- september 20 Kan tidigt specialpedagogiskt stöd göra skillnad?
- september 14 Regeringen satsar på utbildning i förskolan
- augusti 30 Månadens problem, september 2011
- augusti 11 Är förmågan att tänka matematiskt medfödd?
- augusti 1 nr 3, 2011
- juni 1 Antal deltagare 2011
- maj 31 Svar och lösningar, maj 2011
- maj 3 Kängururesultat 2011
- april 29 Månadens problem, april 2011
- april 27 Svar och lösningar, april 2011
- april 21 Nämnaren nr 2 ute nu!
- april 6 Strävorna
- april 6 Gymnasieaktiviteter
- april 1 nr 2, 2011
- mars 30 Månadens problem, maj 2011
- mars 30 Svar och lösningar, mars 2011
- mars 15 NOMAD – 16 (1-2)
- mars 1 Månadens problem, mars 2011
- mars 1 Svar och lösningar, feb 2011
- februari 4 Månadens problem, feb 2011
- februari 4 Månadens problem, jan 2011
- februari 4 Svar och lösningar, jan 2011
- februari 4 Månadens problem, jan 2011
- februari 3 Månadens problem från 2017 och framåt
- januari 17 Bakgrund till ändringar förskolans läroplan
- januari 12 7E
- januari 1 nr 1, 2011
2010
- december 16 8 – Digital teknik
- december 16 7 – Relevans
- december 15 NOMAD – 15 (4)
- december 13 Finland: Rapport om yrkeslärarens kunnande
- december 7 Analys
- december 2 1F
- december 2 9F
- december 2 8F
- december 2 6F
- december 2 5F
- december 2 3F
- december 2 7F
- december 2 4F
- december 2 2F
- december 1 nr 4, 2010
- december 1 4D
- december 1 6C
- december 1 5C
- december 1 4C
- december 1 2C
- december 1 5B
- december 1 6E
- december 1 4E
- december 1 3E
- december 1 9E
- december 1 8D
- december 1 8E
- december 1 5E
- december 1 2E
- december 1 1E
- december 1 7D
- december 1 9D
- december 1 5D
- december 1 6D
- december 1 3D
- december 1 9B
- december 1 7B
- december 1 2D
- december 1 6B
- december 1 1D
- december 1 9C
- december 1 8C
- december 1 7C
- december 1 3C
- december 1 1C
- december 1 8B
- december 1 4B
- december 1 3B
- december 1 2B
- december 1 1B
- november 30 5A
- november 30 4A
- november 30 3A
- november 30 9A
- november 30 8A
- november 30 7A
- november 30 6A
- november 24 Svar och lösningar, nov 2010
- november 22 2A
- november 14 Förstå och använda tal – en handbok
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2010
- november 12 Datorspel med matematik i förskolan
- november 9 Lek med rörelse, sång, musik och matematik
- november 9 Matematiska begrepp på samiskt vis
- oktober 31 Träffa NCM på Mötesplats skola i Göteborg
- oktober 29 Månadens problem, nov 2010
- oktober 29 Svar och lösningar, okt 2010
- oktober 28 NCM på Skolforum 1-3 november
- oktober 19 Lekfullt med matematik
- oktober 17 Proposition om lärarlegitimation
- oktober 15 NOMAD – 15 (3)
- september 30 Månadens problem, okt 2010
- september 30 Svar och lösningar, sep 2010
- september 24 Studiecirkelledarkurs
- september 23 1A
- september 20 Strävorna
- september 9 Vinnare 2010
- september 1 Månadens problem, sep 2010
- augusti 1 nr 3, 2010
- juni 15 NOMAD – 15 (2)
- juni 10 Elevers attityder
- juni 10 Diagnosmaterial
- juni 1 Svar och lösningar, maj 2010
- maj 17 Kängurun 2010 – resultat
- april 1 Månadens problem, april 2010
- april 1 Svar och lösningar, mars 2010
- mars 15 NOMAD – 15 (1)
- februari 26 Månadens problem, mars 2010
- februari 26 Svar och lösningar, feb 2010
- februari 25 Lärorik förskola med matematik
- februari 19 Tal och mönster för små barn
- februari 18 Emanuelsson & Mouwitz: Problemlösning
- februari 16 Matematikbiennalen 2010
- februari 16 Fortbildningsinsatser för den nya skolan
- februari 15 Åter dags för Kängurutävlingen
- februari 10 Rock groups …
- februari 6 From fish to infinity
- februari 3 Svar och lösningar, jan 2010
- februari 3 Månadens problem, feb 2010
- februari 1 nr 2, 2010
- januari 11 Månadens problem, jan 2010
- januari 1 nr 1, 2010
2009
- december 15 NOMAD – 14 (4)
- december 14 Förslaget om förskolans läroplan rivs upp?
- december 9 Förskollärarutbildningen kortas inte
- december 2 Svar och lösningar, nov 2009
- december 1 nr 4, 2009
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009
- november 1 Månadens problem, maj 2010
- november 1 Svar och lösningar, okt 2009
- oktober 15 NOMAD – 14 (3)
- september 28 Månadens problem, okt 2009
- september 28 Svar och lösningar, sep 2009
- september 22 Lars Mouwitz – Matematiken – var finns den?
- september 18 Matematikdidaktisk forskning (JH)
- september 2 Månadens problem, sep 2009
- augusti 31 Kompetensutvecklingspaket: Taluppfattning
- augusti 31 Kompetensutvecklingspaket
- augusti 1 nr 3, 2009
- juni 15 NOMAD – 14 (2)
- juni 12 Aktuellt om gender och matematik
- juni 9 Matematikdidaktisk forskning
- juni 4 Svar och lösningar, maj 2009
- april 30 Svar och lösningar, april 2009
- april 24 Utematematik för förskollärare
- april 2 Månadens problem, april 2009
- april 1 nr 2, 2009
- mars 26 Svar och lösningar, mars 2009
- mars 23 NCM:s dokumentation
- mars 15 NOMAD – 14 (1)
- mars 5 Månadens problem, mars 2009
- februari 18 Svar och lösningar, februari 2009
- februari 12 Ljungby
- februari 10 Statliga satsningar
- februari 10 Föreläsare
- februari 10 Plan för kompetensutveckling
- februari 10 Konkreta exempel
- februari 10 Riskanalys
- februari 10 Exempel på SWOT-analys
- februari 10 Konkreta exempel på kompetensutvecklingsmodeller
- februari 10 Nulägesbeskrivning
- februari 10 Tid
- februari 10 Målgrupp
- februari 10 Ekonomi
- februari 9 Organisation
- februari 9 Vision
- februari 9 Mål
- februari 2 Månadens problem, februari 2009
- januari 22 Förstå och använda tal – Stockholm
- januari 8 Svar och lösningar, januari 2009
- januari 8 Månadens problem, januari 2009
- januari 1 nr 1, 2009
2008
- december 15 NOMAD – 13 (4)
- december 11 Svar och lösningar, december 2008
- december 4 Månadens problem, december 2008
- december 4 Svar och lösningar, november 2008
- december 1 nr 4, 2008
- november 25 Förskolelyft i matematik
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2008
- november 6 Månadens problem, november 2008
- oktober 9 Svar och lösningar, oktober 2008
- oktober 2 Månadens problem, oktober 2008
- september 18 Svar och lösningar, september 2008
- september 13 NOMAD – 13 (3)
- augusti 28 Månadens problem, september 2008
- augusti 1 nr 3, 2008
- juni 16 Kängurulotteriet 2008
- juni 15 NOMAD – 13 (2)
- maj 28 Svar och lösningar, maj 2008
- maj 14 Kängururesultat 2008
- april 23 Månadens problem, maj 2008
- april 16 Biennalproblem, 2008
- april 16 Lärarkängurun 2008
- april 9 Svar och lösningar, april 2008
- april 2 Månadens problem, april 2008
- april 1 nr 2, 2008
- mars 15 NOMAD – 13 (1)
- mars 12 Svar och lösningar, mars 2008
- mars 5 Månadens problem, mars 2008
- februari 27 Innehållsförteckning Arkiv X-tra
- februari 27 Svar och lösningar, februari 2008
- februari 6 Månadens problem, februari 2008
- februari 6 Svar och lösningar, januari 2008
- januari 17 Månadens problem, januari 2008
- januari 1 nr 1, 2008
2007
- december 15 NOMAD – 12 (4)
- december 3 Svar och lösningar, november 2007
- december 1 nr 4, 2007
- november 13 Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2007
- november 8 Svar och lösningar, oktober 2007
- november 7 Månadens problem, november 2007
- oktober 15 NOMAD – 12 (3)
- oktober 2 Månadens problem, oktober 2007
- oktober 2 Svar och lösningar, september 2007
- september 20 Samtal om matematik och språk
- september 19 Bidrag och stipendier
- augusti 30 Månadens problem, september 2007
- augusti 1 nr 3, 2007
- juni 18 Kängurulotteriet 2007
- juni 15 NOMAD – 12 (2)
- juni 8 Svar och lösningar, maj 2007
- juni 1 Kängururesultat 2006
- maj 15 Kängururesultat 2007
- april 30 Månadens problem, maj 2007
- april 3 Svar och lösningar, mars 2007
- april 3 Månadens problem, april 2007
- april 1 nr 2, 2007
- mars 15 NOMAD – 12 (1)
- mars 2 Månadens problem, mars 2007
- februari 26 När kommer årets Känguruproblem?
- februari 15 Redovisning av antalet deltagare i Student
- februari 15 Redovisning av antalet deltagare i Junior
- februari 15 Redovisning av antalet deltagare i Ecolier
- februari 14 Månadens problem, februari 2007
- februari 8 Svar och lösningar, januari 2007
- januari 10 Månadens problem, december 2006
- januari 10 Månadens problem, januari 2007
- januari 10 Svar och lösningar, december 2006
- januari 1 nr 1, 2007
2006
- december 15 NOMAD – 11 (4)
- december 7 Svar och lösningar, november 2006
- december 1 nr 4, 2006
- november 23 Vad är Kängurun – Matematikens Hopp?
- november 23 Hur går Kängurutävlingen till?
- november 13 Månadens problem, november 2006
- oktober 17 Problemlösningstävlingen KappAbel
- oktober 15 NOMAD – 11 (3)
- september 24 Konferenser för matematikutvecklare
- september 14 Kängurun i Nämnaren
- augusti 1 nr 3, 2006
- juni 15 NOMAD – 11 (2)
- juni 8 Kängururesultat 2006 – Cadet
- juni 8 Kängurun
- juni 6 Kängururesultat 2006
- maj 5 Malmö, 27 jan 2006
- april 30 Bråk
- april 1 nr 2, 2006
- mars 17 Kängurutävlingen 2006 – Diplom
- mars 17 Allt om Kängurun 2006
- mars 16 Kängurudagen 2006
- mars 16 Ladda ner Arbeta vidare med
- mars 15 NOMAD – 11 (1)
- februari 13 Kompetensutvecklingsmodeller
- januari 18 Klassrumsprojekt – projektredovisning
- januari 18 Klassrumsprojekt
- januari 12 Ansvar för kompetensutveckling
- januari 12 Kompetensutvecklingsmodeller – Oskarshamn
- januari 10 Hur kan lärare lära?
- januari 10 Kängurutävlingen 2004 – Inbjudan
- januari 4 Planeringsunderlag
- januari 1 nr 1, 2006
2005
- december 21 Uppföljning och utvärdering
- december 21 Minnesanteckningsmall
- december 21 Strömstad – mönsterlitteratur och länkar
- december 21 Strömstad – mönsteraktiviteter
- december 21 Kompetensutvecklingsmodell – Strömstad
- december 21 Strömstad – minnesanteckningar
- december 21 Kompetensutveckling – Bilder från Nyköping
- december 21 Kompetensutvecklingsmodell – Malmö
- december 21 Kompetensutvecklingsmodell – Kungälv
- december 21 Stipendier
- december 21 Kompetensutvecklingsmodell – Jönköping
- december 20 Strömstad – mönster startsida
- december 20 Kompetensutvecklingsmodell – Skellefteå
- december 20 Kompetensutvecklingsmodeller – Västerås
- december 20 Kompetensutvecklingsmodeller – Östersund
- december 20 Kompetensutvecklingsmodeller – Järfälla
- december 20 Kompetensutvecklingsmodeller – Skellefteå
- december 19 Bruksanvisning för SWOT-analys
- december 1 nr 4, 2005
- oktober 26 Andra tävlingar
- oktober 15 NOMAD – 10 (3-4)
- oktober 6 Resultat 2005
- augusti 18 Nämnaren: Resultat 2005
- augusti 1 nr 3, 2005
- juni 15 NOMAD – 10 (2)
- april 1 nr 2, 2005
- mars 17 Kängurutävlingen 2005 – problem?
- mars 15 NOMAD – 10 (1)
- mars 10 Kängurutävlingen 2005 – Diplom
- januari 1 nr 1, 2005
2004
- december 15 NOMAD – 9 (4)
- oktober 15 NOMAD – 9 (3)
- september 19 Resultat 2004 – lösningsfrekvens
- september 19 Resultat 2004
- september 19 Resultat 2004 – Poängfördelning procentuellt
- augusti 15 Har du inte fått ditt materiel?
- juni 15 NOMAD – 9 (2)
- mars 15 NOMAD – 9 (1)
- mars 9 Känguru-diplom 2004
- januari 9 Anmälan Kängurutävlingen 2003
2003
- maj 19 Resultat 2003 – Cadet
- maj 19 Resultat 2003
- maj 16 Resultat 2003 – Ecolier
- maj 16 Resultat 2003 – Benjamin
- maj 12 Kängurutävlingen 2003
- mars 21 Kängurudagen idag!
2002
- december 13 Kängurutävlingen – 2000. 4 poängs uppgifter.
- december 13 Kängurutävlingen – 2000. 5 poängs uppgifter.
- december 13 Kängurutävlingen – 2000. 3 poängs uppgifter.
- juni 18 Klassrumsprojekt – projektplan
2000
- december 15 NOMAD – 8 (4)
- oktober 15 NOMAD – 8 (3)
- juni 15 NOMAD – 8 (2)
- mars 15 NOMAD – 8 (1)
1999
- oktober 15 NOMAD – 7 (3-4)
- juni 15 NOMAD – 7 (2)
- mars 15 NOMAD – 7 (1)
1998
- oktober 15 NOMAD – 6 (3-4)
- juni 15 NOMAD – 6 (2)
- mars 15 NOMAD – 6 (1)
1997
- september 5 NOMAD – 5 (3)
- juni 15 NOMAD – 5 (2)
- mars 15 NOMAD – 5 (1)
1996
- december 15 NOMAD – 4 (4)
- juni 15 NOMAD – 4 (2-3)
- mars 15 NOMAD – 4 (1)
1995
- december 15 NOMAD – 3 (4)
- oktober 15 NOMAD – 3 (3)
- juni 15 NOMAD – 3 (2)
- mars 15 NOMAD – 3 (1)
1994
- december 15 NOMAD – 2 (3-4)
- juni 15 NOMAD – 2 (2)
- mars 15 NOMAD – 2 (1)
1993
- december 15 NOMAD – 1 (2)
- oktober 15 NOMAD – 1 (1)