Syfte
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleven ges förutsättningar att reflektera över matematikens utveckling och relevans.
Centralt innehåll
Problemlösning
Att läsa
Ämnesintegrerad matematik på fordonsprogrammet Mathilda Lennermo Selin
På bordet ligger kronhjul och pinjong, här ska mätas och beräknas, och en kostnadskalkyl för företaget ska göras. Det är matematik som är nödvändig för en blivande fordonsmekaniker i Kiruna. Här berättar författaren hur viktigt det är att matematikundervisningen på fordonsprogrammet bedrivs i nära kontakt med yrkesämnena.
Kryptering – utmaning för 12-åringar Tomas Fridström
Här berättas om en lektionsserie kring kryptering, som en sjätteklass varit med om. Lärarna ville se om 12-åringar kunde ta till sig relativt avancerad matematik. Resultatet förvånade alla inblandade, utom eleverna.
Jag mötte en skolboksuppgift i matematik häromdagen Peter Nyström
“En lördag för ett tag sedan åkte vi tillsammans med två goda vänner som var på besök från Stockholm till Freeport outlet i Kungsbacka. Min vän, vi kallar honom revisorn eftersom det är hans yrke, bestämde sig för att köpa två snygga skjortor – Filippa K, men det hör kanske inte hit. I hela butiken var det 30 % rabatt på det pris som kläderna var märkta med. Det som lockade revisorn att köpa två skjortor var skylten där det stod att den som köpte två varor skulle få ytterligare 20 % rabatt på priset …”
Aktiviteter
Erathostenes såll (161010)
Syftet med Erathostenes såll är att ge eleverna ett historiskt och fördjupat perspektiv på begreppen primtal, delbarhet och oändlighet. Med aktiviteten får eleverna en möjlighet att lära sig en metod för att finna alla primtal mellan 1 och 100. Euklides visade att primtalen är oändligt många och att läsa hans bevis är en introduktion till att förstå matematikens logiska resonemang. Kunskap om primtal är grunden till att utveckla färdigheter inom bl a talteori och algebra, liksom grunden för förståelse av begreppet delbarhet. Alla tal som inte är primtal är sammansatta tal och kan skrivas som en produkt av primtal på ett entydigt sätt.
Webbsidan inkl länkade aktiviteter är skapade av NCM och är licensierade under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela lika 3.0 Unported-licens. Detta gäller inte länkade Nämnaren-artiklar vars copyright hålls av resp författare.
Innehåll: Ulrica Dahlberg