Nationellt prov och Kängurutävling samma dag?

Kängurutävlingens officiella tävlingsdag är alltid tredje torsdagen i mars, i år blir det den 17 mars. Det är den dag som gäller över hela världen. Ibland passar det inte alls, vissa år infaller tex skärtorsdagen då vilket är skolfri dag i vissa länder.

Datumet ligger alltså bestämt centralt, och vi vet att det inte alltid passar för oss. I år genomförs nationella prov i åk 9 den dagen. Det är inte första gången det sammanfaller med ett nationellt prov och det finns även lokala händelser som gör att dagen inte passar, tex studiedagar, skolresor, slöjddagar etc. Vi har därför alltid en utsträckt tävlingsperiod. Första dag att delta är 17 mars, men tävlingen kan genomföras under perioden 17 mars -1 april.