Svar och lösningar, januari 2019

Vi tackar
Douglas Oredsson, åk 7, Markaryd
Rut Bjurdamm, Arvid Asplund, Stina Lindmark, Ella Lindmark, Billy Lindblom, åk 6, Robertsfors
Klass 7g1, Vasaskolan, Skövde
Lasse Berglund, lärare komvux, Malmö
Davit Tadevosysan och Elias Ihrsèn, Enögla skolan, Enköping
som har skickat in lösningsförslag på minst ett av problemen.

Rätt svar 32

De flesta lösningarna bygger på att man har ritat eller byggt kvadrater enligt anvisningarna.

Vi publicerar Lasses generella lösning:
Ett sätt att lösa problemet, är att räkna antalet brickor i några figurer och då finna att det ökar
med 8 stycken för var figur: 0, 8, 16, 24, 32. Svaret är alltså 32 st brickor. Men vill man övertyga sig om att denna ökning på 8 gäller generellt, kommer här en idé till lösning.
Enligt det givna problemet befinner vi oss vid figur nummer 2 då Jane har lagt 8 stycken brickor runt om. Låt oss inledningsvis kalla denna figur istället för figur 1, och låt an vara antal vita brickor i figur n. Strategin blir att subtrahera bort den röda kvadraten från den totala kvadraten. Kvar blir den sökta vita ramen.

Båda termerna är hela tiden udda tal. Vi fortsätter därför att manipulera dessa uttryck för att få in figurens nummer, dvs indexnumret som ju löper över alla tal, dvs även jämna: 1, 2, 3, 4 …

Rätt svar: 40 meter

Här kommer Douglas lösning

Rätt svar: Siffersumman är 9