Svar och lösningar, februari 2018

Klass 2 Bäckhammarskolan, Ramnäs
Emma, Mathilda, Ella åk 7, Ljungens skola, Höllviken
Cajsa Johansson, klass 5, Västra Bodarnas skola, Alingsås
Nikki Riggmyr, Tuva Gustafsson, Jennie Larsson, Moa Westerberg, Linnea Alfredéen åk 7, Strängnäs
Lucas Elmgren klass 3, Meuir Åkesson klass 3, Kevin Amosson klass 2, Alicia Viktorsson klass 2, Wilma Zakrisson klass 3, Engla Viktorsson klass 2, Lowis Viljeståhl klass 3, Nora Aragraim klass 3, Tilde Ingvarsson klass 3, Örsjöskolan
Anton, Tintin, Ines, Rebecca, Nellie, Nikita, Måns och Hugo i klass 5 på Lugnets skola, Stockholm
Svartbäcksskolan, Haninge
som har skickat in lösningsförslag på minst ett av problemen.

Lösning på problem 1
Svar: Bilden visar en möjlig placering

Problemet löstes av samtliga och vi har fått in många fina bilder på de åtta barnen sitt vid bordet. Den här bilden som visar en lösning av problemet är uppsatt i en korridor i Svartbäcksskolan i Haninge. Men barnen skulle kunna byta sida med varandra. De skulle även kunna sitta från vänster till höger i ordning Bertil, Anders, Daniel och Clara på ena sidan av bordet, och då blir det på andra sidan Greta, Erik, Frida och Henrik. Totalt finns det fyra möjliga placeringar.

Lösning på problem 2
Svar: 60 dm = 6 m

Här har vi inte fått in så många lösningar. Emma, Matilda och Ella i Vellinge löser uppgift 2a) på följande sätt:

I uppgift 2b ska volymen på pelaren beräknas och sedan ska mängden vatten som bildas när pelaren smälter bestämmas. När is smälter så minskar volymen med ca 9 %. Här har vi Douglas lösning.

Douglas visar med hjälp av 3D-skrivare hur pelaren ser ut.

Lösning på problem 3
Svar: Tiotalssiffran är 9 och entalssiffran är 5

De lösningar som har kommit in bygger på att man har prövat sig fram. Vi skriver differensen i utvecklad form (x·100 + y·10 + z) – (z·100 + y·10 + x)
Eftersom x > z måste vi låna från tiotalssiffran för att kunna beräkna entalssiffran. Det innebär att vi även måste låna från hundratalssiffran för att kunna beräkna tiotalssiffran. Det ger att
x – 1 – z = 4 , x – z = 5. Då blir entalssiffran 10 + z – x = 10 – (x – z ) = 10 – 5 = 5. Tiotalssiffran blir 10 + y – 1 – y = 9
Det finns flera tal xyz som uppfyller villkoren.

Innehåll: LT och SG