Hoppa till innehåll
Nationellt centrum för matematikutbildning
Nationellt centrum för matematikutbildning

en del av Göteborgs universitet

  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
  • Klassrum
    • Kängurutävlingen
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger (extern site)
    • Månadens problem
    • Problemavdelningen
    • Problemlösning
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Konferenser
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Stipendier
      • Göran Emanuelsson-stipendiet
      • Mikael Passares stipendium
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Kontakt
  • Sök

Tidig rumsuppfattning positivt för god taluppfattning

Children who are skilled in understanding how shapes fit together to make recognizable objects also have an advantage when it comes to learning the number line and solving math problems, research at the University of Chicago shows.Toddler Spatial Knowledge Boosts Understanding of Number, [sciencedaily.com] …
The relation between spatial skill and early number knowledge: The role of the linear number line! [home.uchicago.edu] …
Program to Overcome Early U.S. Math Deficiencies Could Improve Workforce [sciencedaily.com] …
Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Bailey, D. H.Adolescents’ functional numeracy is predicted by their school entry number system knowledge. PLoS ONE, 2013 DOI [plosone.org] …
Parent Praise to 1-3 Year-Olds Predicts Children’s Motivational Frameworks 5 Years Later …
Children’s Spatial Skills Seen as Key to Math Learning …
Spatial Training Boosts Math Skills …
Early Spatial Reasoning Predicts Later Creativity and Innovation, Especially in STEM Fields …
Study Finds Spatial Skill Is Early Sign of Creativity …
The malleability of spatial skills: A meta-analysis of training studies …
Preschoolers Inability to Estimate Quantity Relates to Later Math Difficulty …

Från tidigare Aktuellt
Puzzle play improves math skills ...

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg
Besöksadress och företagspaket: Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg
Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg
Beställar-id måste anges.
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031 786 2206 (Rose-Marie Wikström)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om kakor i denna webbplats (cookies)
Dataskyddsförordningen (DSF / GDPR)
Webbansvarig: Peter Nyström
© NCM

logo for Gothenburg university