Svar och lösningar, november 2016

Paulina Hermansson, Västerbergs folkhögskola

Lösning på problem 1

Svar: Helt vit sidoyta

Samtliga inlämnade lösningar har kommit fram till att den sjätte sidan är helt vit. Klass 5 i Malå kommun har använt centimeterkuber och byggt den stora kuben. Douglas har också byggt och skickat in sina modeller av både problem 1 och 2 i en låda som är lösningen på problem 1. Paulina och David har ritat lösningar.

Lösning på problem 2

Svar:

Paulina började med att placera ut de fem givna sidorna. Hon fick då fram alla kuber utom mittenkuben för den sjätte sidan och den osynliga mittenkuben. Räknar man antalet vita kuber så ser man tio och det ska vara tolv. Alltså är båda dessa kuber vita.

Lösning på problem 3

Svar: Nio svarta kuber

Paulina och Davids mamma har löst problemet. Här gäller det att använda en bra strategi för utplacering av svarta kuber.

Börja exempelvis med det översta skiktet och placera ut tre svarta kuber så att de blockerar samtliga rader i båda riktningarna. Välj i nästa skikt tre kuber som blockerar riktningar som inte är blockerade, samma för det tredje skiktet, det ger totalt nio kuber. I figuren representerar 1:orna det översta skiktet, 2:orna andra skiktet osv.

Innehåll: LT och SG