Vad kan digitala verktyg tillföra matematikundervisningen? Vad innebär det för läraren att använda digitala verktyg i matematikundervisningen? Vilken digital kompetens behövs?
Detta är frågor som diskuteras i Uppslaget IKT-strävor, Nämnaren 2016:4. Läs hela Uppslaget här >>
På denna sida samlar vi de aktiviteter i Strävorna som har en tydlig IKT-anknytning, men du hittar dem också som vanligt via Strävornamatrisen eller de sidor där samtliga aktiviteter listas.
Från skutträkning till räta linjens ekvation, fyra aktiviteter, 8A8B:
Skutträkning – aktivitet 1
Skutt i tabell- och punktform samt koordinater – aktivitet 2
Från punkter till en rät linje – aktivitet 3
Undersök räta linjens ekvation – aktivitet 4
Hamlet – To be or not to be 8D8E
Oändlighet och gränsvärde 8E8F
Tio frågor 8C
Länkar, filmer och annat kompletterande material som det hänvisas till i aktiviteterna
Länk till Geogebra: Fyra olika fyrhörningar >>
Instruktionsfilm till Hamlet i Excel >>
Filmklipp: Samma area med Geogebra >>
Instruktionsfilm till Dynamisk hundraruta
Instruktionsfilm till Punktlista i Geogebra
Elevfilm om robotprogrammering via dator >>
Läs mer på NCM:s webbsidor för matematikundervisning och IKT!