Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Learn math without fear, Stanford expert says 2015-02-03
    Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn “math facts” working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children’s experience of math, she says. »»» Läs vidare
  • Här utmanas matten 2015-02-02
    Antag att du har elever, en grupp lärare och ett ämne där kunskaperna faller. Addera 650 miljoner, ett fortbildningsmaterial och en stor vilja att utveckla undervisningen. Om det är en fungerande formel för att lösa matematikämnets utmaningar återstår att se. Men på Sjölins gymnasium drar lärarna sitt strå till stacken. »»» Läs vidare
  • “Det här samarbetet utvecklar mig mycket” 2015-02-02
    Narit Pidokrajt var först tveksam till Matematiklyftet. Men efter den första terminens deltagande har han ändrat åsikt. »»» Läs vidare
  • Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad and the unknown 2015-02-02
    Mobile devices are everywhere and children are using them more frequently at young ages. The impact these mobile devices are having on the development and behavior of children is still relatively unknown. »»» Läs vidare/ Read more
  • Chicks place low numbers on the left 2015-01-30
    Scientists in Italy have found that baby chickens associate low and high numbers with left and right, respectively – just like humans. »»» Läs vidare
  • Matematiken finns i barnens lekar 2015-01-30
    Undervisning behövs redan i förskolan, men personalen måste ha kunskaper att möta barnen där de är, säger Kerstin Bäckman forskare vid Högskolan i Gävle. »»» Läs vidare
  • ”Det är i justeringen av siffrorna som opinionen kommer fram” 2015-01-29
    Nya metoder behövs. Svarsfrekvensen i klassiska opinionsundersökningar är snart så låg att den inte säger någonting om den allmänna opinionen. I stället är det i efterbearbetningen som speglingen av opinionen skapas. »»» Läs vidare
  • Satsning på att utbilda mattelärare 2015-01-29
    Karlstad universitet utökar antalet platser på Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Sökande som läst matematik, naturvetenskap och teknik prioriteras för att svara upp mot lärarbristen. »»» Läs vidare
  • Avancerad geometri avslöjar Stonehenges ursprung 2015-01-28
    Historien om Stonehenge skrivs om i ett nytt stort forskningsprojekt. Genom uppmätningar, kartor och röntgen har forskare räknat ut hur stenåldersmänniskorna använde avancerad geometri. »»» Läs vidare
  • Dans är inte svaret på Pisa, minister Fridolin 2015-01-28
    Mer sång och dans kan minska klassklyftorna, tror Gustav Fridolin och Alice Bah Kuhnke. »»» Läs vidare
  • Låt eleverna ta eget ansvar 2015-01-28
    Hittills har man från politiskt håll kommit med få förslag som berör annat än rent organisatoriska åtgärder för skolan; mindre klasser när betyg ska ges, läxor eller inte. Enligt vår mening är det viktigare att diskutera hur betygen sätts och hur läxorna ges, skriver Marcus Nilsson, prefekt för Institutionen för matematik och Torsten Lindström, professor ...
  • Teori kopplat till vardag svårt för elever 2015-01-28
    Svenska elever har svårt att förstå provfrågorna i naturvetenskap i PISA, särskilt då abstrakta frågor kombineras med vardagliga exempel. Det visar en ny avhandling som granskat PISA-mätningen utifrån elevernas uppfattning. »»» Läs vidare
  • För en bättre skola krävs högre lärarstatus 2015-01-27
    Svenskt Näringsliv har tagit fram ett antal reformförslag som är av särskild vikt för den framtida konkurrenskraften och företagsamheten. Ett av reformförslagen rör utbildning – en verklig framtidsfråga. »»» Läs vidare
  • “Skolmatten är för lätt” 2015-01-27
    Sex tonårskillar sitter sida vid sida och flyttar små gula plastkoner mellan tre rutor, ivrigt diskuterande. Matematik och problemlösning. Det är de två anledningarna till att ett gäng högstadie- och gymnasieelever var tredje tisdagseftermiddag träffas på Lugnetgymnasiet. Jag sökte utmaningar, därför började jag här, säger Otto Skogman. »»» Läs vidare Läs även om Matematikklubben med utmaningar för ...
  • Polacken som knäckte koden är också stoff till film 2015-01-27
    På bara några månader har det kommit tre internationella storfilmer om matematik och grundläggande fysik. “Visst är de romantiserade, men de öppnar ändå ett fönster mot mer kunskap”, skriver Karin Bojs i Dagens Nyheter. »»» Läs vidare
  • The problem with predictions 2015-01-23
    Much of the noise in the market comes from forecasters and economists making predictions about the next big boom or bust, but is forecasting a futile pursuit? »»» Läs vidare/ Read more
  • Mastering math through movement 2015-01-22
    Picture this: a classroom full of 9-year-olds are up and moving around, contorting their bodies and waving their arms. But it’s not gym period or even music class getting them moving — these kids are learning math. »»» Läs vidare/ Read more
  • Krafttag för teknikämnet på europeisk nivå 2015-01-22
    Intresset för teknik, naturvetenskap och matte har minskat bland barn i Europa. Av denna anledning startade EU-kommissionen projektet Scientix för snart sex år sedan. Teknikföretagen är nationell partner till Scientix i Sverige och jobbar för att fler ska få upp ögonen för projektet. »»» Läs vidare
  • Nytt dataspråk gir kvickere simuleringer 2015-01-21
    Når forskere skal etterligne prosesser i en større eller mindre del av virkeligheten, må de bruke simulatorer eller etterligningsmodeller. For å få modellene til å gjøre det de skal, må det ligge en programkode bak. Programmering er tidkrevende, og det kan ta mange år å lage en enkelt simulator. Dette arbeidet vil forskere nå forenkle. Vi ...
  • De kan förklara problemet 2015-01-21
    Maria Asplund har alltid förmågorna och kunskapskraven i matte i fokus. Mycket av arbetet sker i grupper, bland annat med en matteblogg. Den är ett verktyg för att visa vad man kan. »»» Läs vidare
  • Satsa på stödet 2015-01-21
    Allt ansvar kan inte läggas på lärarna. Det behövs forskningsbaserade läromedel om trenden med sjunkande matematikresultat ska vända, anser Andreas Ryve. »»» Läs vidare
  • National Standards of Excellence for Headteachers 2015-01-21
    The National Standards of Excellence for Headteachers (2014) define high standards which are applicable to all headteacher roles within a self-improving school system.The context for headteachers changes constantly. In most contexts, a headteacher has led one school, in some settings headteachers are responsible for leading more than one school. Job titles are various – including ...
  • Toppskolans höga pris 2015-01-21
    Den svenska skolan är ständigt utskälld och nu kräver nyvalde M-ledaren Anna Kinberg Batra betyg i fyran, ordning och reda. Men är vi beredda att betala priset för att toppa de internationella rankningarna? »»» Läs vidare
  • Students benefit from summer learning programs 2015-01-19
    Students attending voluntary, school district-led summer learning programs entered school in the fall with stronger mathematics skills than their peers who did not attend the programs, according to a new RAND Corporation study. »»» Läs vidare/ Read more
  • Det är så enkelt – och så svårt 2015-01-19
    Vi behöver undvika undervisningens tomma lådor och fylla dem med att eleverna får engagera sig i ämnet matematik. Det skriver Lisa Björklund Boistrup, matematik-didaktiskt inriktad forskare vid Linköpings universitet och Stockholms universitet i en krönika. »»» Läs vidare
  • Nytt stöd för bedömning i matematik 2015-01-19
    Som stöd för bedömning i matematik i gymnasieskolan erbjuder vi frivilliga kursprov i matematik 5 och bedömningsstöd i form av skriftliga och muntliga uppgifter i matematik 1a. »»» Läs vidare
  • Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass 2015-01-16
    Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är ­bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. ­Skolans ­reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens genom t ex satsningar som Matematiklyftet, skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola. »»» Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass »»» Betyg i ...
  • Matematiklyftet lyfter förskolans verksamhet 2015-01-15
    Nu påbörjar Landskrona stads utbildningsförvaltning utbildnings-satsningen ”Matematiklyftet i förskolan”. Matematiklyftet i förskolan är en del av en unik satsning på fortbildning som riktar sig till personal i förskolan. »»» Läs vidare
  • A quest for a different learning model: Playing games in school 2015-01-14
    When the New York City middle school Quest to learn welcomed its first class of sixth-graders in 2009, it hailed itself as “the school for digital kids”. Its founders from the Institute of play promised a technology-rich environment that would parlay children’s passion for video games into riveting educational experiences and authentic engagement. »»» Läs ...
  • MOOCs aim to strengthen computer science and physics teaching in middle and high schools 2015-01-14
    When massive open online courses (MOOCs) took off three years ago, many educators had high hopes that these courses could expand and diversify access to education. Early aspirations were soon replaced with criticism: studies showed that MOOCs weren’t reaching those who needed access the most. »»» Läs vidare/ Read more
  • Forskare drar publik till Tibble Gymnasium 2015-01-14
    I höstas startade Tibble Gymnasium en serie öppna föreläsningar och publiken strömmade till. Den 22 januari är nästa tillfälle att få gratis kunskap och inspiration i Täby. Då bjuder två disputerade forskare på en kväll med matematik och historia, som täcker in både Simpsons och medeltida bödlar. »»» Läs vidare
  • Elever lär sig räkna med digital teknik 2015-01-14
    För snart ett år sedan fick över 5 000 elever i Angered varsin surfplatta. Nu ska många av dem få lära sig räkna med hjälp av ett nytt matematikprogram där de räknar på platta i stället för i övningsbok. »»» Läs vidare
  • Ma/Nv-Biennette 2015-01-13
    Den 31 januari 2015 genomför Stockholms universitetet konferensen Ma/Nv-biennetten för tredje gången. Det är en konferens för lärare i förskolan till gymnasiet. Här erbjuder universitet lärare från förskolan till gymnasiet att ta del av relevant forskning och få uppslag till undervisningen i matematik, teknik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
  • Kvinnor tar större plats i matematiken 2015-01-13
    Den iransk-amerikanska matematikern Maryam Mirzakhani har som första kvinna tilldelats Fieldsmedaljen, matematikens motsvarighet till Nobelpriset. Detta är ett stort genombrott eftersom kvinnor haft svårt för att ta sin rättmätiga plats inom matematiken, säger Gerd Brandell som forskar inom matematikdidaktik. »»» Läs vidare
  • Kängurutävlingen 2015 – dags för anmälan! 2015-01-12
    Nu pågår förberedelserna för Kängurutävlingen 2015. Första tävlingsdag är i år 19 mars. Det går alltså bra att göra tävlingen under den följande veckan, men inte före den 19. Vi har till 2015 års tävling gjort några förändringar i de tävlingsklasser man kan anmäla sig till. Det innebär att följande tävlingsklasser finns: Milou för förskoleklass till åk ...
  • Game theorists crack poker 2015-01-12
    A new computer algorithm can play one of the most popular variants of poker essentially perfectly. Its creators say that it is virtually “incapable of losing against any opponent in a fair game”. »»» Läs vidare
  • NCETM publishes guidance on what makes a high quality mathematics textbook 2015-01-12
    The principal intention is to help authors and publishers in the design of textbooks, in particular to support teaching in line with the new National Curriculum and new GCSE qualifications. But the guidance will also be of use to primary and secondary schools when making decisions about the choice of textbooks for use by teachers ...
  • Your father’s mathematics teaching no longer works 2015-01-09
    In a nutshell, the school system we all grew up with was essentially developed in nineteenth century Britain to provided a global infrastructure to run the British Empire. In modern terms, the British imperialists created an “Internet” and an “Internet of ihings” using the best computational and manufacturing resources available at the time: people. »»» Läs vidare ...
  • Wittgenstein skrev om språkets regelbok 2015-01-08
    Det finns en uråldrig diskussion om relationen mellan matematik och verklighet. Är matematiken människans beskrivning av verkligheten eller utgör den verklighetens själva kod, dess innersta essens? Är matematiken något vi uppfinner eller något vi upptäcker? »»» Läs vidare
  • Lärare är ett framtidsyrke 2015-01-08
    I Östergötland har det inrättats mer än 450 karriärtjänster för lärare som ska vara med och utveckla skolan och fler är på gång inför vårterminen. »»» Läs vidare
  • Lärare ansvarar för moderaternas skolpolitik 2015-01-08
    Som ny utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna vill Camilla Waltersson Grönvall vända elevernas kunskapsresultat och förbättra lärarnas arbetssituation. Och hon menar att staten behöver ta ett starkare statligt grepp om delar av skolan. Drivkraften för att förbättra skolan kommer från de egna erfarenheterna av att vara lärare och rektor. »»» Läs vidare
  • How inclusive is your classroom? 2014-12-21
    SENnet is the Special Educational Needs Network that brings together decision-makers and practitioners supporting young people with disabilities in mainstream schools. Funded by the European Commission and coordinated by the European Schoolnet, the network connects, informs and supports those using technology to improve access to learning for young people with special educational needs. After three years’ ...
  • “Att vi övervakas kom inte som en överraskning” 2014-12-20
    Pia Gruvö är chef för krypto och it-säkerhet vid svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, och tar fram lösningar för topphemlig kommunikation. Men allt började med ett brinnande intresse för matematik.»»» Läs vidare
  • Testbaserad inlärning är en bra pedagogisk metod som stärker minnet 2014-12-20
    Avhandlingen består av tre studier som sammantaget visar att testbaserat lärande är en gynnsam pedagogisk metod som främjar hållbart lärande. Två av studierna genomfördes i autentiska miljöer där man använde aktuell kurslitteratur, i olika åldersgrupper och med olika material vilket ger en god vetenskaplig grund för användandet av testbaserat lärande i klassrummet.»»» Läs vidare [Umeå ...
  • What works best for learning in schools 2014-12-20
    Professor John Hattie is held in high esteem as an education researcher and was called “possibly the world’s most influential education academic” by the Times Educational Supplement in 2012. Since March 2011, Professor Hattie has been Director of the Melbourne Educational Research Institute at the University of Melbourne, Australia. Professor Hattie is also the Chair of ...
  • Matteklubben på Ångström gör succé 2014-12-19
    Klockan är strax efter fem och eleverna droppar in i den stora undervisningssalen på Ångström en efter en. Till slut är de över 30 från olika mellanstadieskolor i kommunen som vill ha lite högre utmaningar än den vanliga skolan kan ge. »»» Läs vidare
  • Vad gör en förstelärare egentligen? 2014-12-18
    De får lönetillägg och en titel som utmanar. Och ett av verktygen de arbetar med är något så ovanligt i skolans värld som “tid till eftertanke”. »»» Läs vidare
  • Lärares samtal gynnar matten 2014-12-17
    Elever med svårigheter i matematik gynnas av att få problemet belyst från olika håll. Detta kan ske genom kollegialt lärande, visar en studie vid Stockholms universitet. Studien bygger på intervjuer med åtta lärare som använt sig av modellen Lesson- och Learning studies i matematikundervisningen. »»» Läs vidare »»» “En kompetensutveckling som går på djupet” ...
  • Finland: Inspiring young people in STEM 2014-12-17
    Funded by the Ministry of Education and Culture, the LUMA Finland programme will develop new methods and resources to inspire 6-16 year-olds towards STEM and to increase their skills and knowledge.The main themes are: 1. Mathematics 2. Natural and environmental sciences 3. Technology education »»» Läs vidare/ Read more
  • “90-talsreformerna utlöste inte kunskapsraset” 2014-12-16
    Det var inte kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolereformen som utlöste de sjunkande resultaten i svensk skola. Kunskapstappet började innan reformerna genomfördes. Det är kontentan i en ny rapport ifrån IFAU. »»» Läs vidare »»» IFAU pressmeddelande och rapport
  • Down’s syndrome students excel in new math teaching program 2014-12-15
    Annie and her Year 6 teacher Melanie Stratford at St Benedict’s Primary School in Narrabundah have been part of an Australian Council for Educational Research (ACER) study since the start of the year and already the results have been “amazing”. Students with Down syndrome usually operate at a much lower level of maths, but thanks to ...
  • Svårt locka lärare i Frankrike 2014-12-15
    I Paris norra förorter har myndigheterna ringt runt till högutbildade arbetssökande för att höra om de inte kan tänka sig att undervisa ett tag. Lärarbristen är med andra ord inte bara ett svenskt problem. »»» Läs vidare
  • Mattekollegorna lyfter varandra 2014-12-15
    – Det händer grejer när lärare vågar testa nya saker, säger Ellinor Netz och myser. Hon är lärare som både deltar och handleder Matematiklyftet på Björkhagens skola och tycker att det är bland det roligaste hon gjort. »»» Läs vidare
  • It doesn’t add up: People who say they are good at math, but aren’t 2014-12-14
    Thinking you’re good at math and actually being good at it are not the same thing, new research has found. About one in five people who say they are bad at math in fact score in the top half of those taking an objective math test. But one-third of people who say they are good ...
  • Basic rules for construction with a type of origami 2014-12-14
    Origami is capable of turning a simple sheet of paper into a pretty paper crane, but the principles behind it can be applied to making a microfluidic device or for storing a satellite’s solar panel in a rocket’s cargo bay. Researchers are turning kirigami, a related art form that allows the paper to be cut, ...
  • England: We don’t need education reform – we need a whole new system 2014-12-13
    One of the Coalition’s proudest boasts has been that it has started to increase the quality of education in our schools, after years of decline. Now, Sir Michael Wilshaw, the head of Ofsted, has delivered a bombshell. He states that we are failing at least 170,000 of our children (around 70,000 more than two years ...
  • Claims of East Asia’s ‘chalk and talk’ teaching success are wrong, and short-sighted too 2014-12-12
    The problem with such calls ( we should learn from the “chalk and talk” teaching methods reported to be used in Shanghai ) is the assumption that the success of East Asian countries is due to specific features of their education systems. Even at first glance, this assumption would seem to be dubious. The school ...
  • Nya Zeeland: Maths app research at Papamoa 2014-12-12
    Two Papamoa primary schools are beginning a two-year programme looking at how apps can be used to teach maths.Nearly $200,000 has been granted by the Teaching and Learning Research Initiative (TLRI) to support the research project at Te Akau Ki Papamoa and Tahatai Coast Primary Schools. »»» Läs vidare/ Read more
  • The year the Nobel prize forgot to ignore women 2014-12-11
    Norwegian professor May-Britt Moser is literally a game changer. Today she will receive the Nobel Prize in Medicine, and the game she is changing is about women in science.Even in seemingly more enlightened countries, such as Norway, prize committees struggle to see the work of women. The Abel Prize in Mathematics is awarded by the ...
  • Grundskolan avgörande för framtidens teknik 2014-12-11
    För Teknikföretagens medlemsföretag är tillgången till kompetent arbetskraft en avgörande fråga. Det behövs ett utbildningssystem som tillhandahåller god utbildning med ett innehåll som överensstämmer med dagens behov, men också i en riktning mot framtiden. Och det måste börja redan i grundskolan. »»» Läs vidare
  • Fractal geometry: Finding the simple patterns in a complex world 2014-12-10
    A mathematician has developed a new way to uncover simple patterns that might underlie apparently complex systems, such as clouds, cracks in materials or the movement of the stockmarket. The method, named fractal Fourier analysis, is based on a new branch of mathematics called fractal geometry. The method could help scientists better understand the complicated ...
  • Researchers analyze why math might be the secret to school success 2014-12-10
    A new study is in the works looking at whether teaching math as early as preschool will help children improve in their later academic performance. The math curriculum the researchers are focusing on emphasizes activities, including identifying shapes and amounts rather than rote learning, according to an article on NPR.org. »»» Läs vidare/ Read more [Education ...
  • Tydlig brist på sjuksköterskor och pedagoger 2014-12-10
    Sjuksköterskebristen fortsätter, liksom bristen på förskollärare, speciallärare, fritidspedagoger och lärare i matematik och NO. I år rapporterar arbetsgivarna att det även saknas tandsköterske-utbildade och lärare för grundskolans tidiga år. »»» Läs vidare »»» Det här är också ett internationellt problem
  • Viktigt att tidigt identifiera lässvårigheter och brister i hörförståelse 2014-12-10
    I en avhandling visar Maria Levlin hur elever med lässvårigheter i årskurs 2 ofta har svårigheter även med hörförståelse. Studien visar i sin tur hur dessa lässvårigheter och brist på hörförståelse förutsäger skolresultaten i nationella proven i åk 3. »»» Läs vidare
  • Mattetalanger – ny webbplats 2014-12-09
    Idag lanserar NCM, i samarbete med Bleking tekniska högskola, en ny webbsida – Mattetalanger. Mattetalanger.ncm.gu.se är framtagen av Eva Pettersson och Linda Mattsson vid Blekinge Tekniska Högskola i samarbete med NCM. Här samlas information och beskrivningar från elever, lärare, föräldrar och skolledare om hur det är att vara, undervisa och stötta elever som är ...
  • Stolt yrkeskår i dåliga lokaler 2014-12-09
    De flesta fritidshem är inhysta i klassrum. I extremfall får barnen inte ens använda stolarna. Paradoxalt nog tycker ändå pedagogerna att lärmiljön är god, visar en studie. »»» Läs vidare
  • Ta tag i konsekvenserna av det fria skolvalet 2014-12-09
    Att backa bandet och ta bort det fria skolvalet kommer inte att ske. Men vi måste börja se och ta itu med konsekvenserna av det. För ett år sedan slog PISA-resultaten sönder de sista resterna av den svenska självbilden på skolområdet. Resultaten hade sjunkit ytterligare i matematik, naturkunskap och läsförståelse och inte ens problemlösning var vi ...
  • Satsningar ökar klyftan inom skolan 2014-12-09
    Med statliga pengar till skolan ska kvaliteten höjas. Men det är skolor med låga kunskapsresultat som i lägst utsträckning tagit del av de statliga bidragen. Det visar en ny granskning som Riksrevisionen idag överlämnar till regeringen. Därmed riskerar statsbidragen att försämra likvärdigheten i skolan ytterligare, slår myndigheten fast. »»» Läs vidare »»» Ladda ned rapporten ...
  • Matte på väg att lyfta 2014-12-08
    Sedan Matematiklyftet infördes har ämnet blivit roligare för både elever och lärare på Hällaskolan. Dessutom verkar det som satsningen är på väg att ge högre betyg. »»» Läs vidare
  • Australian science and innovation in six charts 2014-12-07
    Australians take pride in being a competitive nation. We relish our world-leading position in many fields of endeavour, but we are far from the podium in one important area. The Office of the Chief Scientist has released a report, Benchmarking Australian Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM), which measures Australia’s performance in key areas of science ...
  • Here’s a plan to turn around U.S. education 2014-12-06
    Break down any political discussion of education policy and you’ll get the kind of rhetoric typical of a wealth manager. The need to invest in our kids. The untapped resource of our young minds. Children as our greatest asset. »»» Läs vidare
  • Stöd till barn med särskilda behov i skolan 2014-12-05
    Sofia Damm har frågat mig vad jag avser att göra för att säkerställa att barn i behov av särskilt stöd får tillgång till extraresurser kopplade till undervisningen, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin. Regeringen ställer sig positiv till obligatoriska bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och matematik för årskurs 1 i grundskolan. De obligatoriska bedömningsstöden ger lärare ett ...
  • Omöjligt få behörighet genom erfarenhet för många mattelärare 2014-12-05
    Det är svårt att dra nytta av erfarenhetsreglerna för den som undervisar i matematik på gymnasiet. I praktiken är det bara lärare på naturvetenskapligt program som undervisar i alla de kurser som krävs för att behörighetskraven ska vara uppfyllda. »»» Läs vidare
  • Dataspel kompletterar traditionell undervisning 2014-12-04
    Eleverna på Skönsmons skola ingår nu i ett projekt som går ut på att integrera dataspelet Minecraft i undervisningen, för att främja kreativiteten och lusten i lärandet.För elever i de yngre åldrarna har spelet integrerats bland annat i matematikundervisningen. »»» Läs vidare
  • Förbättrade förkunskaper i matematik vid KTH 2014-12-04
    Resultatet av 2014 års förkunskapsprov i matematik vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH) är nu klart. Provet har getts till alla nybörjare på civilingenjörsprogrammen sedan år 1997. Det är varje år samma prov som används. Årets resultat är bättre än föregående år och det bästa sedan år 2000, men fortfarande betydligt sämre än åren före sekelskiftet. Nytt ...
  • Svenska elever förbättrar betygen – men inte kunskaperna 2014-12-03
    Svenska skolelever får bättre betyg – samtidigt som deras kunskaper försämras. Det visade skolforskaren Jonas Vlachos på ett seminarium i Norrköping. Det tycks inte finnas någon koppling mellan vad eleverna lär sig i kärnämnen och de betyg de får, sade han. Jonas Vlachos är nationalekonom vid Stockholms universitet och har har forskat kring effekterna av privata skolors ...
  • Here’s a plan to turn around U.S. education 2014-12-03
    Break down any political discussion of education policy and you’ll get the kind of rhetoric typical of a wealth manager. The need to invest in our kids. The untapped resource of our young minds. Children as our greatest asset. »»» This story appears in the December 15, 2014 issue of
  • England: More support urged for gifted pupils 2014-12-02
    Too many bright 11-year-olds fail to maintain their early advantage or progress to higher education, says the Sutton Trust. »»» Läs vidare
  • Matematik – ett sorgebarn i många skolor 2014-12-02
    Resultaten från niornas nationella prov i våras visar överlag att mattekunskaperna är allt svagare. Nu vidareutbildas mattelärarna för att få bukt med den tråkiga trenden. »»»
  • OECD: Krävs stora satsningar på svenska skolan 2014-12-02
    Sverige måste göra stora satsningar för att vända de fallande skolresultaten. Det säger OECD:s experter som presenterar sin granskning av Sverige i dag. Det här borde inte hända i Sverige, säger OECD:s Beatriz Pont. »»» Se webbutsändningen från presentationen på »»» Läs mer »»» Läs mer
  • Kunskapsluckor följer med in i vuxenlivet 2014-12-01
    Pisa-undersökningar har under lång tid visat på sjunkande kunskaper hos svenska skolelever. Liknande studier på vuxna visar att kunskapsluckorna består när dessa barn och ungdomar fortsätter ut i arbetslivet. SNS, Studieförbundet för Näringsliv och Samhälle, har i en ny rapport följt upp den senaste PIAAC, en internationell studie som mäter vuxnas färdigheter i läsning, matematik och ...
  • Därför har förskolan surfplattor 2014-12-01
    Femåringarna Elian och Lilly är på förskolan och släcker bränder. Spelet de jobbar med tränar mängdberäkning och logiskt tänkande. »»» Surfplattor i förskolan
  • LO-rapport om skolan 2014-12-01
    LO har publicerat en rapport skriven av Dany Kessel och Elisabeth Olme, båda doktorander i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Författarna konstaterar att det har skett ett generellt kunskapsfall i den svenska skolan sedan början av 1990-talet. De lägst presterande eleverna har fallit allra mest i kunskapsmätningar så att skillnader i kunskapsnivåer har ökat, men ...
  • Textbooks aren’t professional straitjackets 2014-11-28
    Charlie Stripp, director of the National Centre for Excellence in the Teaching of Mathematics (NCETM), writes: Good morning Year 4. Open your textbooks to page 17, please. Exercise 4a) Questions 1 to 15. You can start now. For many of us, that sentence will ring a familiar bell. The word “textbook” conjures up an image of ...
  • Tyska jobbundret hackar när utbildningar akademiseras 2014-11-27
    LO och Socialdemokraterna har det tyska lärlingssystemet som en förebild i jobbpolitiken. Samtidigt vill man göra yrkesprogrammen -högskoleförberedande. Men de tyska erfarenheterna av lärlingsutbildningarnas akademisering avskräcker. Det är fel väg för Sverige, skriver Arne Engström, docent. »»» Läs hela debattartikeln på
  • Usla villkor för lärare som går Lärarlyftet 2014-11-27
    Tre av fyra lärare som går Lärarlyftet tvingas vidareutbilda sig på fritiden. Många måste också betala för resor och kurslitteratur. Det visar Lärarnas tidnings undersökning. »»» Här är undersökningen av
  • Matematikämnet och stadiebytet mellan grund-och gymnasieskolan 2014-11-27
    Niclas Larson försvarar den 2:e december sin avhandling vid Linköpings universitet. Det övergripande syftet med studien i avhandlingen var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. »»» Läs vidare »»» Läs abstract och ladda ner fulltextversionen
  • Fridolin: Nationella proven ska förändras 2014-11-27
    Det kommer att bli flera förändringar av de nationella proven i skolan. Regeringen kommer att göra en översyn med syfte att minska lärarnas administration och att proven ska göra större nytta, förklarar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). »»» Läs artikeln med Fridolin på
  • Göteborg halkar efter i ny skolrankning 2014-11-26
    Skolorna i Göteborg halkar efter. På fem år har Göteborg halkat ned 39 placeringar jämfört med andra kommuner i Sverige och ligger nu på plats 161. Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, skriver i förordet till rapporten att han är bekymrad. Den västsvenska skolan måste stärkas om konkurrenskraften ska behållas, slår han fast. Vi behöver säkerställd ämneskompetens, ...
  • Maths warning for younger children 2014-11-26
    Early years issues with maths can continue through a child’s education.Too many children are falling behind in maths before they even start school, experts have warned. More than one in four youngsters fail to achieve the level expected of them in the subject at the age of five, according to a report published by the ...
  • 2014 års upplaga av Skolornas matematiktävling avgjord 2014-11-25
    Vinnaren av 2014 års upplaga av Skolornas matematiktävling heter Malte Larsson och kommer från Malmö Borgarskola. Malmö Borgarskola kan alltså glädja sig åt den individuella segern, förutom lagsegern som blev klar i oktober. »»» Läs mer om finalen i SMT 2014 på Från tidigare Aktuellt »»» Om matematiktävlingar i tidigare Aktuellt
  • Fiktivt matteprov engagerade eleverna 2014-11-25
    Matematikläraren Cristian Abrahamsson ville att elevernas matematikprov skulle ge något mer än att bara summera elevernas kunskaper. Därför fick eleverna rätta och kommentera ”Kims prov”. Syftet var att eleverna skulle få syn på de misstag de gjort så att de skulle förstå matematiken korrekt innan vi gick vidare, berättar Cristian i ett blogginlägg. »»» Läs mer på ...
  • Kritik mot vaga kunskapskrav 2014-11-25
    Vaga nationella kunskapskrav orsakar vanmakt i skolan. Det menar Gunnar Hyltegren som i sin avhandling tittat på hur kunskapskraven tolkas av lärare. När kunskapskraven inte är precisa utan så påtagligt vaga kan användbarheten starkt ifrågasättas, säger Gunnar. »»» Läs mer på
  • Teaching quality, not lesson quantity, may be the key 2014-11-25
    Pop question — no Googling: How many of Japan’s Nobel laureates were awarded medals for their work in physics?The answer: 10, or nearly half of the total. You could deduce from this that Japan is good at physics. Furthermore, you could deduce that Japan is good at math, which is, arguably, the bedrock of physics. ...
  • Danska undervisningsministeriet utvecklar test för dyskalkyli 2014-11-24
    Danska undervisningsministeriet håller på att utveckla test för matematiksvårigheter/dyskalkyli. Forskningsöversikt och kravspecifikation på testet hittar du via länkar till höger på Dyslexiförbundets hemsida.
  • Gifted men and women define success differently 2014-11-24
    Researchers spent four decades studying a group of mathematically talented adolescents, finding that by mid-life they were extraordinarily accomplished and enjoyed a high level of life satisfaction. Gender, however, played a significant role in how they pursued—and defined—career, family and success. »»» Läs vidare
  • Så bildas skolans matematikutbildning 2014-11-24
    Varför ser skolans matematikutbildning ut som den gör?För att förstå det har Anette Jahnke studerat den praktiska, oftast tysta kunskap som utvecklas av alla som arbetar med matematikutbildning på något sätt. »»» Läs intervjun med Anette Jahnke på »»» Hon lyssnar efter den tysta mattekunskapen
  • Filmhösten en revansch för världens mattelärare 2014-11-24
    Vad vill du bli?Biobesökare kan räkna ut säsongens hetaste yrke. Årets oväntade filmhjälte: Matematiker. »»» Läs mer i
  • Inspektionens rapport borde påverka hela skolsystemet 2014-11-24
    Skolinspektionens senaste rapport Återkommande brister i den lokala styrningen av skolan är en sammanfattning av fem års inspektioner.“Rapporten är en mycket sorglig läsning som jag ändå lämnar med en viss positiv känsla. Det kan verka märkligt eftersom den faktiskt visar att 6 av 10 skolor och 9 av 10 huvudmän inte har ett fungerande kvalitetsarbete ...
  • Blivande mattelärare vill påverka sin utbildning 2014-11-20
    Blivande matematiklärare har ett starkt fokus på att utveckla kunskaper i matematik och om undervisning i matematik. Samtidigt bromsas studenterna av negativa faktorer som institutionella strukturer och rädsla för att inte räcka till språkligt, visar Kicki Skogs avhandling. »»» Intervju med Kicki Skog