Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.
Aktuellt sorterade i fallande datumordning
- Naivt att sätta allt hopp till vetenskapen 2015-03-13Det finns stora problem med föreställningen om en skola på vetenskaplig grund. Kunskapen är ofta ideologiskt färgad och det är svårt att göra studier som visar något entydigt och generaliserbart, skriver professor Mats Alvesson.»»» Läs vidare
- Skolan särskilt olämplig för ”sunt förnuft-reformer” 2015-03-11För att komma till rätta med att var tredje elev i gymnasiets yrkesprogram hoppade av utbildningen bestämde sig Jan Björklund för att dra ner på de teoretiska ämnena och därmed slopa den automatiska högskolebehörigheten.Och efter att första kullen elever nu gått igenom Björklunds yrkesgymnasium står det klart att avhoppen ligger kvar på exakt samma höga ...
- Meningslös matte fördärvar ungas liv 2015-03-11Det finns meningsfull mattekunskap och meningslös. Meningsfull är den mattekunskap som eleverna får användning av. Meningslös är den mattekunskap som eleverna aldrig får användning av. »»» Läs vidare
- Hur blir lyftet långsiktigt? 2015-03-10Vid årsskiftet nådde vi halvtid i Matematiklyftet. På Skolverkets hemsida står det att 12 800 lärare deltog under det första läsåret. Just nu arbetar 14 000 lärare med modulerna. »»» Läs vidare
- Pojkarnas problem blir också samhällets problem 2015-03-09Utbildningsvärlden tas över av flickor och kvinnor. Hur man än mäter gör de bättre ifrån sig än pojkar och män. »»» Läs vidare
- Professorn: Chansa mer och höj era resultat, tjejer 2015-03-09En kille med naturvetenskaplig utbildning lyckas bäst på högskoleprovet. Det visar forskningen – men tjejerna kan bli bättre om de vågar chansa. »»» Läs vidare
- Den kritiska blicken får skolan att växa 2015-03-09För fem år sedan var elevresultaten katastrofalt låga på Strövelstorps skola utanför Ängelholm. Något måste göras. Kommunen valde då att pröva kompetensutvecklingen modellskolan, där all personal integrerar forskning med egen praktik. »»» Läs vidare
- Om nätstöd för skolans lärare 2015-03-07Varför skulle det vara ett problem att skolans lärare söker information om forskning via nätet och sociala medier? skriver Ann-Marie Pendrill, professor och föreståndare vid Nationellt resurscentrum för fysik. »»» Läs vidare
- Vetenskap för skolans bästa 2015-03-06Kungliga Vetenskapsakademien förekommer ofta i skolsammanhang. Men vad gör organisationen egentligen och vilken roll har de för svensk skola? »»» Läs vidare
- Karlstad hoppas mattesatsning ska förbättra PISA-resultat 2015-03-06Sveriges resultat i den internationella PISA-studien har under åren dalat. För att förbättra elever i Karlstads resultat har kommunen satsat på matematik. »»» Läs vidare
- Mer matte på högstadiet 2015-03-06Utbildningsutskottet föreslår att högstadieelever ska få en extra mattelektion i veckan. Debatt nästa vecka.Förslaget kommer att debatteras i riksdagen torsdagen den 12 mars. Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen ska ge regeringen i uppdrag att skyndsamt ta fram förslag som gör det möjligt för elever i årskurs 7-9 att en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs ...
- Mattestudenter över hela landet ser hans YouTube-föreläsningar 2015-03-06Teknologkårens pedagogiska pris går i vår till Jonas Månsson, matematiklektor på LTH, som blivit hela Sveriges mattelärare genom sina föreläsningsvideor på Youtube. De korta filmerna är uppe i över 600.000 visningar och ses av civilingenjörsstudenter från hela landet. »»» Läs vidare »»»
- Nu inleds Pisa-testet för 6 600 elever 2015-03-05Runt om i Sverige skrivs i dag en ny upplaga av det numera välkända Pisa-testet. Vilka skolor och elever som är utvalda är hemligt, men Ekot har träffat två 15-åriga elever som ska genomföra provet idag. »»» Läs vidare
- Bättre styrning ska ge bättre resultat 2015-03-05Svenska resultat i internationella skolundersökningar har sjunkit under 2000-talet, inte minst i ämnet matematik. För att ändra på det har ett åttiotal kommuner försökt förbättra matematikundervisningen, bland annat genom att lyssna på dem som arbetar i skolan. »»» Läs vidare
- Homer Simpson ’discovered the Higgs boson’ 2015-03-04Homer Simpson predicted the mass of the Higgs boson particle 14 years before it was discovered, a writer claims.Simon Singh, author of The Simpsons and their Mathematical Secrets, told a literary festival audience that the series is staffed by writers with an interest in maths. ”The Simpsons is the most mathematical TV show on prime-time television ...
- Finska läromedel stöttar läraren 2015-03-04Finska matematikläromedel är en resurs för lärarna när det gäller att planera, genomföra och förnya sin undervisning. Och skiljer sig en hel del från de läromedel som traditionellt producerats i Sverige. »»» Läs vidare
- Ny utbildning ska minska lärarbristen 2015-03-04I höst startar Högskolan i Halmstad en kort utbildning som ger lärarexamen inom naturvetenskap, matematik eller teknik. Utbildningen vänder sig till personer som tidigare har läst ämnena på högskolenivå. »»» Läs vidare
- Lågstadielöftet: En läsa-skriva-räkna-garanti 2015-03-04Alla elever ska få en ärlig chans. Ingen ska behöva halka efter. Insatser ska sättas in i tid för att alla elever tidigt ska få med sig de grundläggande kunskaper man behöver för att klara också skolans senare ämnen. Det är regeringens lågstadielöfte. »»» Läs vidare
- Anmäl dig nu till Matematiklyftet för rektorer 2015-03-04Är du rektor för lärare som deltar i Matematiklyftet erbjuds du en utbildning under läsåret 2015-16. Syftet med utbildningen är att stödja och stimulera dig att som pedagogisk ledare aktivt leda genomförandet av Matematiklyftet vid din skolenhet. »»» Läs vidare »»»
- ”Det är otroligt vackert när man ser logiken i matematiken” 2015-03-02Anna-Karin Tornberg forskar om matematik, och är professor i numerisk analys. Det innebär att hon forskar om algoritmer och modeller som beskriver verkligheten. »»» Läs vidare
- Programmering med förskolebarn i Helsingborg 2015-03-02När man pratar om programmering är det många som tänker på datorer, ettor och nollor. Men på Västra Allé i Helsingborg, som ingår i Pysslingen Skolor, har pedagogerna tagit nya grepp för att introducera programmering för barnen redan i förskolan. »»» Läs vidare
- De får Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris 2015-03-02Mottagarna av årets lärarpris, Ingvar Lindqvistprisen 2015, belönas för sitt inspirerande arbete i matematik, fysik, biologi och NO. Genom sina gedigna ämneskunskaper och genom att bland annat integrera olika ämnen, utveckla spännande undervisningsmetoder och använda digitala klassrum har de ökat elevernas intresse och glädje för ämnena. »»» Läs vidare
- Grundläggande kunskaper om rationella tal 2015-02-23Amerikanska elever presterar dåligt i algebra, vilket har lett till bekymmer för hur man ska förbereda dem för arbete inom STEM-området. Det finns en växande insikt att problemen i algebra kan ha sitt ursprung i tidiga åldrar om eleverna inte behärskar rationella tal. »»» Strengthening grade 3-5 students’ foundational knowledge of rational numbers
- MatematikkMOOC – lärarfortbildning på nätet 2015-02-23Norska Kunnskapsdepartementet har tagit initiativet till kursen, som utvecklats av Senter for IKT i utdanningen, Universitetet i Tromsö och Høgskolen i Sør-Trøndelag. »»» Läs vidare
- Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik 2015-02-17Satsningen på datorer och läsplattor i klassrummen ställer nya krav på lärarna att hantera undervisningen. Tekniken utmanar såväl lärarens tekniska som pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
- Kan skolan utvecklas utan teknologiförståelse? 2015-02-17I det danska forskningsprojektet Technucation – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education har forskare under fyra år undersökt begreppet teknologiförståelse; hur det kan bli en viktig del av lärares och sjuksköterskors kompetens och hur det kan hjälpa dem att utveckla sin yrkesverksamhet i nya riktningar när världen digitaliseras. »»» Läs vidare
- Stop test-focused reforms 2015-02-17More than 500 education researchers around the country have signed an open letter to Congress and the Obama administration about how the No Child Left Behind law should be rewritten, saying that they “strongly urge departing from test-focused reforms that not only have been discredited for high-stakes decisions, but also have shown to widen, ...
- Matematiklyftet når åtta av tio lärare 2015-02-1781 procent av alla matematiklärare kommer att ha deltagit i Matematiklyftet när satsningen tar slut nästa år. Men det fanns budget för ännu fler. »»» Läs vidare
- Dator eller läsplatta i klassrummet kräver tydlig plan 2015-02-16Med läsplattor och datorer i klassrummet spelar eleverna spel – och sköter sina studier. Men har inte lärarna en plan för hur tekniken ska användas blir hjälpmedlen liggande. »»» Läs vidare
- Två nya räknestugor i Göteborg 2015-02-16Veckan efter sportlovet, vecka 8, startar två helt nya räknestugor i Göteborg, i Biskopsgården och Angered. ”Det är kul att vi öppnar upp i områden där vi inte funnits förut. På detta sätt når vi ännu fler elever och kanske grupper vi inte nått innan. Vi vill vara tillgängliga för alla. Kunskap och utbildning är ...
- Matematiklyftet: Ytterligare 10 400 matematiklärare 2015-02-16Skolverket har nu beviljat 104 miljoner kronor för att ytterligare 10 400 matematiklärare ska kunna delta i Matematiklyftet. Det betyder att efter läsåret 2015/2016 kommer drygt 37 000 matematiklärare runt om i landet ha deltagit i satsningen. Detta gör Matematiklyftet till den största fortbildningsinsatsen i ett enskilt skolämne någonsin i Sverige. »»» Statistik med alla ...
- Flest förstelärare i matematik och svenska 2015-02-11Matematik och svenska är överrepresenterade när det gäller vilka ämnen som förstelärarna undervisar i. »»» Läs vidare
- Ska vi sluta lära barnen gångertabellerna? 2015-02-11Professor Jo Boaler vid Stanford University anser att vi bör sluta drilla barn i addition och multiplikation och speciellt sluta tvinga dem att göra beräkningar under tidspress. Men behöver inte barnen lära sig gångertabellerna? ”Nej”, säger Jo Boaler, ”drillövningar utan förståelse är skadligt”. »»» Should we stop making kids memorize times tables?
- Khan Academy launches ambitious math challenge 2015-02-10Over the past decade, the free instructional website Khan Academy has transformed how tens of millions of students across the globe perceive and approach math. Now, it’s pursuing a bigger aim: transforming how students perceive themselves. »»» Läs vidare
- How important is where you start? 2015-02-09Early mathematics knowledge and later school successChildren’s early skills are essential for their later success in school. Recent evidence highlights the importance of early mathematics, relative to reading and socioemotional skills, for elementary school achievement. »»» Läs vidare
- Elevernas bakgrund blir resurs i matten 2015-02-09Matematiken ser inte exakt likadan ut i hela världen. Hur man benämner tid, vilka mått som används och hur man förstår begrepp skiljer sig åt. »»» Läs vidare
- Ett år utan slut 2015-02-09År 2015 är en palindrom, när det skrivs i binär form med basen 2. Det ser alltså likadant ut oavsett om man läser det framlänges eller baklänges: 111101111. »»» Läs vidare
- Matematik i grupp ska höja resultaten 2015-02-05Mer tid att diskutera matematik med sina kollegor och läromedel som ger lärarna stöd att prata matematik med eleverna i klassrummet. Det är två åtgärder som kan lyfta svensk matematikundervisning. Det visar en kartläggning från Vetenskapsrådet. ”Det är mycket tydligt att man har bättre stöd i Finland än vad som finns i Sverige. Läromedlen i ...
- ”Många ser proven som ett stöd” 2015-02-05Många lärare menar att de genom ämnesproven i matematik upptäcker att eleverna kan mer än vad de kände till innan. De nationella proven påverkar också lärarnas undervisning. »»» Läs vidare
- De hjälper fler att gilla matte 2015-02-05Här ställer civilingenjörer, naturvetare med flera upp på sin fritid för att hjälpa elever lära sig räkna. »»» Läs vidare
- ”Ämneslagens nedmontering orsak till skolkris” 2015-02-04När de tidigare och väletablerade ämneslagen med inriktning på ämne och pedagogik monterades ned på 1990-talet inom svensk skola kom de dagliga och spontana pedagogiska samtalen av sig och ersattes av pappersgöra och elevsociala och administrativa frågor. »»» Läs vidare
- ”Gör undervisningen meningsfull för eleverna” 2015-02-03Ta in elevernas egen verklighet i undervisningen för att skapa engagemang och intresse. Det var högstadieläraren Ola Palms budskap vid det panelsamtal som inledde lördagens Ma/No-Biennette vid Stockholms Universitet. »»» Läs vidare
- Learn math without fear, Stanford expert says 2015-02-03Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn ”math facts” working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children’s experience of math, she says. »»» Läs vidare
- Här utmanas matten 2015-02-02Antag att du har elever, en grupp lärare och ett ämne där kunskaperna faller. Addera 650 miljoner, ett fortbildningsmaterial och en stor vilja att utveckla undervisningen. Om det är en fungerande formel för att lösa matematikämnets utmaningar återstår att se. Men på Sjölins gymnasium drar lärarna sitt strå till stacken. »»» Läs vidare
- ”Det här samarbetet utvecklar mig mycket” 2015-02-02Narit Pidokrajt var först tveksam till Matematiklyftet. Men efter den första terminens deltagande har han ändrat åsikt. »»» Läs vidare
- Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad and the unknown 2015-02-02Mobile devices are everywhere and children are using them more frequently at young ages. The impact these mobile devices are having on the development and behavior of children is still relatively unknown. »»» Läs vidare/ Read more
- Chicks place low numbers on the left 2015-01-30Scientists in Italy have found that baby chickens associate low and high numbers with left and right, respectively – just like humans. »»» Läs vidare
- Matematiken finns i barnens lekar 2015-01-30Undervisning behövs redan i förskolan, men personalen måste ha kunskaper att möta barnen där de är, säger Kerstin Bäckman forskare vid Högskolan i Gävle. »»» Läs vidare
- ”Det är i justeringen av siffrorna som opinionen kommer fram” 2015-01-29Nya metoder behövs. Svarsfrekvensen i klassiska opinionsundersökningar är snart så låg att den inte säger någonting om den allmänna opinionen. I stället är det i efterbearbetningen som speglingen av opinionen skapas. »»» Läs vidare
- Satsning på att utbilda mattelärare 2015-01-29Karlstad universitet utökar antalet platser på Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Sökande som läst matematik, naturvetenskap och teknik prioriteras för att svara upp mot lärarbristen. »»» Läs vidare
- Låt eleverna ta eget ansvar 2015-01-28Hittills har man från politiskt håll kommit med få förslag som berör annat än rent organisatoriska åtgärder för skolan; mindre klasser när betyg ska ges, läxor eller inte. Enligt vår mening är det viktigare att diskutera hur betygen sätts och hur läxorna ges, skriver Marcus Nilsson, prefekt för Institutionen för matematik och Torsten Lindström, professor ...
- Teori kopplat till vardag svårt för elever 2015-01-28Svenska elever har svårt att förstå provfrågorna i naturvetenskap i PISA, särskilt då abstrakta frågor kombineras med vardagliga exempel. Det visar en ny avhandling som granskat PISA-mätningen utifrån elevernas uppfattning. »»» Läs vidare
- Avancerad geometri avslöjar Stonehenges ursprung 2015-01-28Historien om Stonehenge skrivs om i ett nytt stort forskningsprojekt. Genom uppmätningar, kartor och röntgen har forskare räknat ut hur stenåldersmänniskorna använde avancerad geometri. »»» Läs vidare
- Dans är inte svaret på Pisa, minister Fridolin 2015-01-28Mer sång och dans kan minska klassklyftorna, tror Gustav Fridolin och Alice Bah Kuhnke. »»» Läs vidare
- För en bättre skola krävs högre lärarstatus 2015-01-27Svenskt Näringsliv har tagit fram ett antal reformförslag som är av särskild vikt för den framtida konkurrenskraften och företagsamheten. Ett av reformförslagen rör utbildning – en verklig framtidsfråga. »»» Läs vidare
- ”Skolmatten är för lätt” 2015-01-27Sex tonårskillar sitter sida vid sida och flyttar små gula plastkoner mellan tre rutor, ivrigt diskuterande. Matematik och problemlösning. Det är de två anledningarna till att ett gäng högstadie- och gymnasieelever var tredje tisdagseftermiddag träffas på Lugnetgymnasiet. Jag sökte utmaningar, därför började jag här, säger Otto Skogman. »»» Läs vidare Läs även om Matematikklubben med utmaningar för ...
- Polacken som knäckte koden är också stoff till film 2015-01-27På bara några månader har det kommit tre internationella storfilmer om matematik och grundläggande fysik. ”Visst är de romantiserade, men de öppnar ändå ett fönster mot mer kunskap”, skriver Karin Bojs i Dagens Nyheter. »»» Läs vidare
- The problem with predictions 2015-01-23Much of the noise in the market comes from forecasters and economists making predictions about the next big boom or bust, but is forecasting a futile pursuit? »»» Läs vidare/ Read more
- Mastering math through movement 2015-01-22Picture this: a classroom full of 9-year-olds are up and moving around, contorting their bodies and waving their arms. But it’s not gym period or even music class getting them moving — these kids are learning math. »»» Läs vidare/ Read more
- Krafttag för teknikämnet på europeisk nivå 2015-01-22Intresset för teknik, naturvetenskap och matte har minskat bland barn i Europa. Av denna anledning startade EU-kommissionen projektet Scientix för snart sex år sedan. Teknikföretagen är nationell partner till Scientix i Sverige och jobbar för att fler ska få upp ögonen för projektet. »»» Läs vidare
- Toppskolans höga pris 2015-01-21Den svenska skolan är ständigt utskälld och nu kräver nyvalde M-ledaren Anna Kinberg Batra betyg i fyran, ordning och reda. Men är vi beredda att betala priset för att toppa de internationella rankningarna? »»» Läs vidare
- Nytt dataspråk gir kvickere simuleringer 2015-01-21Når forskere skal etterligne prosesser i en større eller mindre del av virkeligheten, må de bruke simulatorer eller etterligningsmodeller. For å få modellene til å gjøre det de skal, må det ligge en programkode bak. Programmering er tidkrevende, og det kan ta mange år å lage en enkelt simulator. Dette arbeidet vil forskere nå forenkle. Vi ...
- De kan förklara problemet 2015-01-21Maria Asplund har alltid förmågorna och kunskapskraven i matte i fokus. Mycket av arbetet sker i grupper, bland annat med en matteblogg. Den är ett verktyg för att visa vad man kan. »»» Läs vidare
- Satsa på stödet 2015-01-21Allt ansvar kan inte läggas på lärarna. Det behövs forskningsbaserade läromedel om trenden med sjunkande matematikresultat ska vända, anser Andreas Ryve. »»» Läs vidare
- National Standards of Excellence for Headteachers 2015-01-21The National Standards of Excellence for Headteachers (2014) define high standards which are applicable to all headteacher roles within a self-improving school system.The context for headteachers changes constantly. In most contexts, a headteacher has led one school, in some settings headteachers are responsible for leading more than one school. Job titles are various – including ...
- Students benefit from summer learning programs 2015-01-19Students attending voluntary, school district-led summer learning programs entered school in the fall with stronger mathematics skills than their peers who did not attend the programs, according to a new RAND Corporation study. »»» Läs vidare/ Read more
- Det är så enkelt – och så svårt 2015-01-19Vi behöver undvika undervisningens tomma lådor och fylla dem med att eleverna får engagera sig i ämnet matematik. Det skriver Lisa Björklund Boistrup, matematik-didaktiskt inriktad forskare vid Linköpings universitet och Stockholms universitet i en krönika. »»» Läs vidare
- Nytt stöd för bedömning i matematik 2015-01-19Som stöd för bedömning i matematik i gymnasieskolan erbjuder vi frivilliga kursprov i matematik 5 och bedömningsstöd i form av skriftliga och muntliga uppgifter i matematik 1a. »»» Läs vidare
- Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass 2015-01-16Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. Skolans reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens genom t ex satsningar som Matematiklyftet, skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola. »»» Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass »»» Betyg i ...
- Matematiklyftet lyfter förskolans verksamhet 2015-01-15Nu påbörjar Landskrona stads utbildningsförvaltning utbildnings-satsningen ”Matematiklyftet i förskolan”. Matematiklyftet i förskolan är en del av en unik satsning på fortbildning som riktar sig till personal i förskolan. »»» Läs vidare
- A quest for a different learning model: Playing games in school 2015-01-14When the New York City middle school Quest to learn welcomed its first class of sixth-graders in 2009, it hailed itself as ”the school for digital kids”. Its founders from the Institute of play promised a technology-rich environment that would parlay children’s passion for video games into riveting educational experiences and authentic engagement. »»» Läs ...
- MOOCs aim to strengthen computer science and physics teaching in middle and high schools 2015-01-14When massive open online courses (MOOCs) took off three years ago, many educators had high hopes that these courses could expand and diversify access to education. Early aspirations were soon replaced with criticism: studies showed that MOOCs weren’t reaching those who needed access the most. »»» Läs vidare/ Read more
- Forskare drar publik till Tibble Gymnasium 2015-01-14I höstas startade Tibble Gymnasium en serie öppna föreläsningar och publiken strömmade till. Den 22 januari är nästa tillfälle att få gratis kunskap och inspiration i Täby. Då bjuder två disputerade forskare på en kväll med matematik och historia, som täcker in både Simpsons och medeltida bödlar. »»» Läs vidare
- Elever lär sig räkna med digital teknik 2015-01-14För snart ett år sedan fick över 5 000 elever i Angered varsin surfplatta. Nu ska många av dem få lära sig räkna med hjälp av ett nytt matematikprogram där de räknar på platta i stället för i övningsbok. »»» Läs vidare
- Ma/Nv-Biennette 2015-01-13Den 31 januari 2015 genomför Stockholms universitetet konferensen Ma/Nv-biennetten för tredje gången. Det är en konferens för lärare i förskolan till gymnasiet. Här erbjuder universitet lärare från förskolan till gymnasiet att ta del av relevant forskning och få uppslag till undervisningen i matematik, teknik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
- Kvinnor tar större plats i matematiken 2015-01-13Den iransk-amerikanska matematikern Maryam Mirzakhani har som första kvinna tilldelats Fieldsmedaljen, matematikens motsvarighet till Nobelpriset. Detta är ett stort genombrott eftersom kvinnor haft svårt för att ta sin rättmätiga plats inom matematiken, säger Gerd Brandell som forskar inom matematikdidaktik. »»» Läs vidare
- Kängurutävlingen 2015 – dags för anmälan! 2015-01-12Nu pågår förberedelserna för Kängurutävlingen 2015. Första tävlingsdag är i år 19 mars. Det går alltså bra att göra tävlingen under den följande veckan, men inte före den 19. Vi har till 2015 års tävling gjort några förändringar i de tävlingsklasser man kan anmäla sig till. Det innebär att följande tävlingsklasser finns: Milou för förskoleklass till åk ...
- Game theorists crack poker 2015-01-12A new computer algorithm can play one of the most popular variants of poker essentially perfectly. Its creators say that it is virtually “incapable of losing against any opponent in a fair game”. »»» Läs vidare
- NCETM publishes guidance on what makes a high quality mathematics textbook 2015-01-12The principal intention is to help authors and publishers in the design of textbooks, in particular to support teaching in line with the new National Curriculum and new GCSE qualifications. But the guidance will also be of use to primary and secondary schools when making decisions about the choice of textbooks for use by teachers ...
- Your father’s mathematics teaching no longer works 2015-01-09In a nutshell, the school system we all grew up with was essentially developed in nineteenth century Britain to provided a global infrastructure to run the British Empire. In modern terms, the British imperialists created an “Internet” and an “Internet of ihings” using the best computational and manufacturing resources available at the time: people. »»» Läs vidare ...
- Wittgenstein skrev om språkets regelbok 2015-01-08Det finns en uråldrig diskussion om relationen mellan matematik och verklighet. Är matematiken människans beskrivning av verkligheten eller utgör den verklighetens själva kod, dess innersta essens? Är matematiken något vi uppfinner eller något vi upptäcker? »»» Läs vidare
- Lärare är ett framtidsyrke 2015-01-08I Östergötland har det inrättats mer än 450 karriärtjänster för lärare som ska vara med och utveckla skolan och fler är på gång inför vårterminen. »»» Läs vidare
- Lärare ansvarar för moderaternas skolpolitik 2015-01-08Som ny utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna vill Camilla Waltersson Grönvall vända elevernas kunskapsresultat och förbättra lärarnas arbetssituation. Och hon menar att staten behöver ta ett starkare statligt grepp om delar av skolan. Drivkraften för att förbättra skolan kommer från de egna erfarenheterna av att vara lärare och rektor. »»» Läs vidare
- How inclusive is your classroom? 2014-12-21SENnet is the Special Educational Needs Network that brings together decision-makers and practitioners supporting young people with disabilities in mainstream schools. Funded by the European Commission and coordinated by the European Schoolnet, the network connects, informs and supports those using technology to improve access to learning for young people with special educational needs. After three years’ ...
- ”Att vi övervakas kom inte som en överraskning” 2014-12-20Pia Gruvö är chef för krypto och it-säkerhet vid svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, och tar fram lösningar för topphemlig kommunikation. Men allt började med ett brinnande intresse för matematik.»»» Läs vidare
- Testbaserad inlärning är en bra pedagogisk metod som stärker minnet 2014-12-20Avhandlingen består av tre studier som sammantaget visar att testbaserat lärande är en gynnsam pedagogisk metod som främjar hållbart lärande. Två av studierna genomfördes i autentiska miljöer där man använde aktuell kurslitteratur, i olika åldersgrupper och med olika material vilket ger en god vetenskaplig grund för användandet av testbaserat lärande i klassrummet.»»» Läs vidare [Umeå ...
- What works best for learning in schools 2014-12-20Professor John Hattie is held in high esteem as an education researcher and was called “possibly the world’s most influential education academic” by the Times Educational Supplement in 2012. Since March 2011, Professor Hattie has been Director of the Melbourne Educational Research Institute at the University of Melbourne, Australia. Professor Hattie is also the Chair of ...
- Matteklubben på Ångström gör succé 2014-12-19Klockan är strax efter fem och eleverna droppar in i den stora undervisningssalen på Ångström en efter en. Till slut är de över 30 från olika mellanstadieskolor i kommunen som vill ha lite högre utmaningar än den vanliga skolan kan ge. »»» Läs vidare
- Vad gör en förstelärare egentligen? 2014-12-18De får lönetillägg och en titel som utmanar. Och ett av verktygen de arbetar med är något så ovanligt i skolans värld som ”tid till eftertanke”. »»» Läs vidare
- Lärares samtal gynnar matten 2014-12-17Elever med svårigheter i matematik gynnas av att få problemet belyst från olika håll. Detta kan ske genom kollegialt lärande, visar en studie vid Stockholms universitet. Studien bygger på intervjuer med åtta lärare som använt sig av modellen Lesson- och Learning studies i matematikundervisningen. »»» Läs vidare »»» ”En kompetensutveckling som går på djupet” ...
- Finland: Inspiring young people in STEM 2014-12-17Funded by the Ministry of Education and Culture, the LUMA Finland programme will develop new methods and resources to inspire 6-16 year-olds towards STEM and to increase their skills and knowledge.The main themes are: 1. Mathematics 2. Natural and environmental sciences 3. Technology education »»» Läs vidare/ Read more
- ”90-talsreformerna utlöste inte kunskapsraset” 2014-12-16Det var inte kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolereformen som utlöste de sjunkande resultaten i svensk skola. Kunskapstappet började innan reformerna genomfördes. Det är kontentan i en ny rapport ifrån IFAU. »»» Läs vidare »»» IFAU pressmeddelande och rapport
- Down’s syndrome students excel in new math teaching program 2014-12-15Annie and her Year 6 teacher Melanie Stratford at St Benedict’s Primary School in Narrabundah have been part of an Australian Council for Educational Research (ACER) study since the start of the year and already the results have been ”amazing”. Students with Down syndrome usually operate at a much lower level of maths, but thanks to ...
- Svårt locka lärare i Frankrike 2014-12-15I Paris norra förorter har myndigheterna ringt runt till högutbildade arbetssökande för att höra om de inte kan tänka sig att undervisa ett tag. Lärarbristen är med andra ord inte bara ett svenskt problem. »»» Läs vidare
- Mattekollegorna lyfter varandra 2014-12-15– Det händer grejer när lärare vågar testa nya saker, säger Ellinor Netz och myser. Hon är lärare som både deltar och handleder Matematiklyftet på Björkhagens skola och tycker att det är bland det roligaste hon gjort. »»» Läs vidare
- Basic rules for construction with a type of origami 2014-12-14Origami is capable of turning a simple sheet of paper into a pretty paper crane, but the principles behind it can be applied to making a microfluidic device or for storing a satellite’s solar panel in a rocket’s cargo bay. Researchers are turning kirigami, a related art form that allows the paper to be cut, ...
- It doesn’t add up: People who say they are good at math, but aren’t 2014-12-14Thinking you’re good at math and actually being good at it are not the same thing, new research has found. About one in five people who say they are bad at math in fact score in the top half of those taking an objective math test. But one-third of people who say they are good ...
- England: We don’t need education reform – we need a whole new system 2014-12-13One of the Coalition’s proudest boasts has been that it has started to increase the quality of education in our schools, after years of decline. Now, Sir Michael Wilshaw, the head of Ofsted, has delivered a bombshell. He states that we are failing at least 170,000 of our children (around 70,000 more than two years ...
- Claims of East Asia’s ‘chalk and talk’ teaching success are wrong, and short-sighted too 2014-12-12The problem with such calls ( we should learn from the “chalk and talk” teaching methods reported to be used in Shanghai ) is the assumption that the success of East Asian countries is due to specific features of their education systems. Even at first glance, this assumption would seem to be dubious. The school ...
- Nya Zeeland: Maths app research at Papamoa 2014-12-12Two Papamoa primary schools are beginning a two-year programme looking at how apps can be used to teach maths.Nearly $200,000 has been granted by the Teaching and Learning Research Initiative (TLRI) to support the research project at Te Akau Ki Papamoa and Tahatai Coast Primary Schools. »»» Läs vidare/ Read more