Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Forskare underkänner digitala lärverktyg 2015-10-06
    Vad bör vi kräva av digitala lärverktyg?Betydligt mer än vad som görs i dag, enligt forskaren Björn Sjödén. Uppskattningsvis 90 procent av de digitala lärverktyg som finns på nätet i dag är bara testverktyg, de testar kunskaper eleven redan har och ger dålig feedback, säger Björn Sjödén. »»» Läs vidare
  • Gymnasiebehörigheten fortsätter att dala 2015-10-06
    14.4 procent av landets elever som lämnar grundskolan är obehöriga till gymnasiet, jämfört med 13,1 procent året innan. Samtidigt ökar skillnaderna i betyg. »»» Läs vidare
  • Fyra grundpelare för matematikundervisningen 2015-10-05
    Eva Björklund utvecklar läromedel i matematik. Hon är även lärare i matematik och NO på Herrgårdsskolan i Göteborg och baserar sin undervisning på fyra grundpelare som hon menar är nödvändiga för en god matematikundervisning. Under en dag följer vi Eva för att få veta mer om dessa grundpelare och om vad det är som får ...
  • Hur högt kan ett lyft ta oss? 2015-10-05
    Åtta av tio matematiklärare i Sverige har genomfört ett år med Matematiklyftet och 654 miljoner kronor har spenderats. I år ska ytterligare 10 000 lärare göra samma resa. Samtidigt har Läslyftet startat med 8 000 deltagare, och på uppdrag av regeringen kommer Skolverket att ta fram ytterligare nationella skolutvecklingsprogram. »»» Läs vidare
  • Om dyskalkyli 2015-10-05
    Stockholms läns landsting har publicerat en fokusrapport om dyskalkyli. Rapporten belyser forskningens syn på dyskalkylibegreppet och beskriver hur situationen ser ut i Stockholms läns landsting avseende avtal, statistik, modeller för utredning och åtgärder. »»» Läs vidare
  • Invigningsfesten 2015-10-02
    Vi riktar ett hjärtligt tack till alla er som kom och besökte oss i våra nya lokaler, vid invigningsfesten den 1 oktober. Tack också till alla ni som hört av er och som vi hoppas har möjlighet att komma en annan gång. Vi hoppas att många ska hitta till NCM och hjälpa oss fylla lokalerna med ...
  • Plugga programmering viktigt för demokratin 2015-09-30
    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare och lärare övertygade om. »»» Läs vidare
  • Alla lär när elev tar över 2015-09-28
    När elever får leda lektioner i matematik stiger intresset för ämnet. Det visar projektet Mathivation. »»» Läs vidare
  • Mattedidaktik ett stort plus 2015-09-28
    Förskolan kan lägga en stabil grund för kommande kunskaper i matematik, om förskollärarutbildningarna satsar på elementär ämnesdidaktik. Det menar Marita Lundström som doktorerat vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, med avhandlingen Förskolebarns strävande att kommunicera matematik. »»» Läs vidare
  • Stort intresse bli lärare genom kompletteringsstudier 2015-09-28
    Inför höstens antagning till kompletteringsutbildningen i matematik och naturvetenskap fördubblades antalet platser. Dessa fylldes med råge.Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, riktar sig till de som vill bli lärare och redan har högskoleutbildning i något ämne som undervisas i skolan. Efter tre terminers heltidsstudier vid universitetet och som verksamhetsförlagd utbildning vid en skola är det möjligt att ...
  • De väljer lärare framför dator 2015-09-24
    Klaudia Stachal går på den enda grundskolan i Köping, Malmaskolan, som inte ger sina elever egna datorer. Enligt nya resultat från Pisa-studien gynnas hon av skolans IT-strategi. »»» Läs vidare
  • 5,4 nya miljarder till skolan 2016 2015-09-24
    Regeringen föreslår skolreformer på 2,9 miljarder kronor i höstbudgeten. Räknar man in satsningarna i vårändringsbudgeten handlar det totalt om 5,4 nya miljarder till skolan nästa år. »»» Läs vidare
  • MADIF 10 – deadline for papers October 13 2015-09-24
    The 10th research seminar by SMDF, MADIF-10 takes place in Karlstad January 26-27, 2016. The seminar will occur directly before Matematikbiennalen 2016. The theme of the seminar is ICT in matematics education: the future and the realities.  Participants at the seminar are invited to submit research papers for presentation and discussion. The main language of Madif-10 is English, ...
  • Hit går budgetpengarna 2015-09-23
    Skolan är en viktig post i regeringens budgetproposition för 2016. Det övergripande målet är att vända de fallande kunskapsresultaten. »»» Läs vidare
  • Lärare utvecklar kunskap om elevernas lärande 2015-09-23
    Vilken specifik kunskap behöver lärare i matematik för att eleverna ska lära sig? Genom att studera och analysera sin egen undervisning kan lärare förfina sin undervisning och elevers lärande, menar forskaren Pernilla Mårtensson. »»» Läs vidare
  • Sovjets matematiker gick till spelhistorien 2015-09-22
    Här är tidernas största spelsuccéer: Kapprustningen stod mellan Japan och USA – men det var ett datorspel från Sovjet som nådde ”alla”. »»» Läs vidare
  • Borås stads räkneproblem: Måste bli bättre 2015-09-22
    Det är många som lider i det tysta av dyskalkyli, svårt för siffror. I höst har Borås Stad infört en ny rutin för att fånga upp drabbade elever, men det är en bit kvar. »»» Läs vidare
  • ”Datorerna får inte ersätta bra undervisning” 2015-09-22
    Det är avgörande att den digitala utvecklingen tar en annan väg än hittills där det funnits en övertro på digital teknik som en frälsare. Det är om tekniken används på ett pedagogiskt sätt som är avgörande för lärandet. Vi måste inse att pojkars datoranvändningsmönster är ett problem, skriver Per Kornhall i en replik på Carl ...
  • Biblioteket som skulle omfatta allt vetande 2015-09-22
    Idén att samla allt befintligt vetande i en enda byggnad kläcktes av Alexander den store, och började efter hans död genomföras av hans barndomsvän Ptolemaios. »»» Läs vidare
  • Vacker matte 2015-09-22
    Hur får man sina elever att inse det vackra i matematik? Och hur gör man för att utveckla sin egen undervisning så att den lockar fler att vilja lära mer och verkligen förstå? Matematiklärarna Daniel Mena och Emelie Johansson delar med sig av sina tankar och intryck från mattefortbildningen Kleindagarna. »»» Läs vidare
  • De som använder datorn minst presterar bäst i skolan 2015-09-18
    Nu larmar Skolverket om att elever som jobbar mycket vid datorer både i skolan och hemma presterar sämst på Pisa-provet. Svenska elever tillhör de som använder mest datorer i världen. »»» Läs vidare
  • Mattesnille ska få tågen att gå i tid 2015-09-18
    Med hjälp av en smart mattemodell hoppas Stockholmståg att pendeltågen ska bli punktligare. Resenärerna ska också få bättre information i mobilen. »»» Läs vidare
  • Regeringen utreder IT på schemat 2015-09-17
    Programmering kan komma att få en större roll i den svenska skolan. Frågan är under beredning på regeringskansliet, kan Skolvärlden avslöja. »»» Läs vidare
  • Digitala mattetester på KLARA Gymnasium 2015-09-17
    Innan september är slut ska runt 8000 elever i årskurs 1 på AcadeMedias gymnasieskolor ha genomfört ett nytt digitalt diagnostiskt prov i matematik. Syftet med testet är att snabbt och effektivt kartlägga elevernas matematikkunskaper. »»» Läs vidare
  • Satsa på mjukvaran i skolan 2015-09-17
    De nya Pisaresultaten visar att Sverige måste fortsätta satsa på lärarna. Vi vill se mer av metodstöd och fokus på att ge lärare rätt förutsättningar. Dessutom lägger många elever alldeles för mycket tid vid datorer, tid som inte används för lärande, skriver Bo Jansson, Lärarnas riksförbund. »»» Läs vidare
  • Dyskalkyli – vanligt, men okänt i skolan 2015-09-17
    Mellan 3 och 6 procent av svenskarna har diagnosen dyskalkyli, att man har svårt för siffror. Bland lärare vet få vad det är och drabbade Adam får inte rätt hjälp. »»» Läs vidare
  • Mera matte 2015-09-16
    Vill du utvecklas som lärare och förändra din matteundervisning? Gör det då på riktigt! Det menar Ola Helenius på Nationellt centrum för matematik vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Hur kan en läsa-skriva-räkna-garanti utformas? 2015-09-16
    Regeringen vill införa en läsa-skriva-räkna-garanti så att eleverna når kunskapskraven i svenska och matematik i årskurs 3. Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet och som bland annat har arbetat med läsdelen av svenska Pisa-undersökningarna, ska utreda frågan. »»» Läs vidare
  • Stora skillnader i användning av lärplattor i skolan 2015-09-16
    Det skiljer sig stort i länet när det gäller användningen av surfplattor i undervisningen på lågstadiet. Det visar en undersökning som SVT Nyheter Jönköping har gjort. »»» Läs vidare
  • Ny PISA-studie: Viktigt att tänka till om skoldatorer 2015-09-16
    Eleverna med den högsta internet- och datoranvändningen i och utanför skolan presterar sämst på PISA-provet. Dessutom har Sverige den högsta andelen extrema internetanvändare i hela OECD. Det visar en fördjupad analys av den senaste PISA-studien. »»» Läs vidare Läs även … Ökad it-användning hjälper inte svenska elevers skolresultat I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige ...
  • Hattie: Visible learning – the naked teacher – a primer 2015-09-15
    Almost every educational intervention has a positive effect, to a degree, but what matters is to select those evidence-based interventions that work well and can make a real difference. »»» Läs vidare/ Read more
  • World Association of Lesson Studies (WALS), Nov. 2015 2015-09-14
    The World Association of Lesson Studies (WALS) aims to promote and advance the research and practices focused on Lesson Studies in order to improve the quality of teaching and learning. It is really a worldwide international event for researchers, educators, school teachers, policy makers and other scholars to share their knowledge among each other. Pleased note that ...
  • Förskolan en viktig grund för barns mattekunskaper 2015-09-14
    Förskolebarn har en stark vilja att använda sig av matematik i sin kommunikation med varandra och med andra vuxna. Det är superviktigt att våra pedagoger synliggör och uppmärksammar detta, konstaterar Marita Lundström, lärare vid Högskolan Väst, som forskat i ämnet. »»» Läs vidare
  • Stort intresse för interaktiv mattebok 2015-09-14
    Kalle Åström, matematikprofessor på LTH, har tillsammans med Jacob Ström och Tomas Akenine-Möller tagit fram en interaktiv lärobok – som rönt stort intresse. »»» Läs vidare
  • Chans till revansch i nytt Pisa-test 2015-09-14
    Resultaten i Pisa-undersökningarna har inneburit återkommande bakslag för den svenska skolan. Nu i veckan är det upp till bevis igen. Då ges svaret hur bra svenska elever är på IT-användning. »»» Läs vidare
  • En annan bild av lärarbristen 2015-09-14
    Det examineras betydligt fler lärare inom matematik och NO än man tidigare trott. Det menar Universitetskanslersämbetet som kartlagt hur många lärare som tar examen per ämne. »»» Läs vidare
  • Special Needs Education in Mathematics 2015-09-10
    Conference on special needs education in mathematics connecting research and practice.November 18–20, Kristianstad University, Sweden. Teachers day – November 18. »»» Läs vidare
  • Four-day school week can improve academic performance, study finds 2015-09-09
    Shortening the school week to four days has a positive impact on elementary school students’ academic performance in mathematics, according to researchers at Georgia State University and Montana State University. »»» Läs vidare/ Read more
  • TV-serie hjälp i matteundervisning 2015-09-09
    Serien Mattemorden är lätt att använda i undervisningen. Det menar lärare på Göteborgs folkhögskola som redan har prövat. Till serien finns en ambitiös webbportal med konkreta tips till vuxenlärare i matematik. »»» Läs vidare
  • Upprop i populär matteklubb 2015-09-08
    Hallå där! Valentina Chapovalova, lärare och projektledare för Matteklubben på Ångströmlaboratoriet, en satsning för matematikintresserade elever i årskurs 2 till 9 i Uppsala kommun. Bakom initiativet står Utbildningsförvaltningen som sedan hösten 2014 driver klubben i samarbete med Matematiska institutionen vid Uppsala universitet. »»» Läs vidare
  • Asiatiskt intresse för hur Sverige utvecklar lärarkompetens 2015-09-08
    Hong Kong, Kina och nu Singapore. Intresset för svensk skola från några av världens bästa skolor fortgår. 7-8 september gästas Göteborgs universitet och stadens skolor av en delegation från Singapores utbildningsministerium. En erkänt framgångsrik svensk modell för utveckling av lärarkompetens lockar. »»» Läs vidare
  • Chefen som byter sida 2015-09-08
    Skolan är ofta duktig på att få eleverna att nå betyget E. Men skolan har även ett tydligt uppdrag att alla ska nå så högt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Därför är det extra roligt att jobba i Skövde där det exempelvis finns en spetsutbildning på Helenaskolan, säger Pernilla Engqvist- Widegren, ny grundskolechef i Skövde. »»» ...
  • 120 obehöriga elever får stöd 2015-09-08
    De omkring 120 niondeklassare i Halmstad som inte fick behörighet till gymnasiet får nu särskilt stöd. De obehöriga eleverna är fler än tidigare. I år är det 12,5 procent, var åttonde niondeklassare, som inte har behörighet till gymnaiset. I fjol var det åtta procent, skriver Hallandsposten. »»» Läs vidare
  • En kantig kvinna som vinner i längden 2015-09-05
    Elizabeth Strouts barska matematiklärare Olive Kitteridge är en huvudperson att älska. Men Eva Johansson rekommenderar tv-serien om hennes liv, eller det Pulitzerbelönade engelska originalet, snarare än en haltande svensk översättning. »»» Läs vidare
  • Miljonsatsningen MegaMind ska väcka ungas teknikintresse 2015-09-04
    Den 6 september slår Tekniska museet i Stockholm upp portarna till det nya science centret MegaMind, museets största satsning någonsin. Målet är att öka barn och ungas intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. »»» Läs vidare
  • Skoldatatek får behövlig vidareutbildning 2015-09-04
    Skånska skoldatatek får på torsdag den 3 september för första gången någonsin en skräddarsydd fortbildningsdag kring hur de kan ge stöd till elever med andra behov än läs- och skrivsvårigheter/dyslexi eller adhd. »»» Läs vidare
  • För många lärosäten utbildar lärare 2015-09-04
    I Finland finns det åtta lärosäten som erbjuder lärarutbildningar, i Singapore ett. I Sverige har vi i dag hela 28 stycken. Det skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbund Studerandeförening, och Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, som presenterar tre förslag för att stärka lärarutbildningarna. »»» Läs vidare
  • Konferens om vuxnas matematiksvårigheter 2015-09-04
    Föreningen ViS håller i oktober och november konferenser om vuxnas matematiksvårigheter, som vänder sig till matematiklärare, specialpedagoger/speciallärare och skolledare inom vuxenutbildningen. »»» Läs vidare
  • I framtiden formulerar eleverna problemen 2015-09-04
    I framtidens skola finns inga gränser mellan olika ämnen. Eleverna arbetar i projekt där de sammanställer information och skapar nya lösningar. Förutsättningen för deras arbete är digital teknik. Det är digitaliseringskommissionens ordförande, Jan Gulliksens förhoppningar när han beskriver framtidens skola. »»» Läs vidare
  • Ris och ros för regeringens skolsatsning 2015-09-02
    Lärarförbundet ger regeringen tummen ner för att man inte sett över lärarnas möjligheter att delta i lärarlyftet. Man vill se kraftigare satsning för att öka lärarnas kompetens. Det är som att de dukar upp till buffé men utan att bjuda in dem som berörs till bordet, säger ordföranden Johanna Jaara Åstrand. »»» Läs vidare
  • Så tycker alliansen om skolsatsningen 2015-09-02
    För lite och fel saker.Jag saknar förslag från regeringen om tioårig grundskola, mer matematik och jag förstår inte varför man minskar antalet förstelärare, säger Tomas Tobé, M, partisekreterare. »»» Läs vidare
  • Smarta appar lyfter lärandet 2015-09-02
    I tre veckor ska sjuorna i Södermalmsskolan arbeta med tabeller, statistik och diagram. Digitala verktyg ger lärandet nya möjligheter, anser Camilla Askebäck Diaz. »»» Läs vidare
  • (Learning) time is on their side 2015-09-01
    Got a minute? How about 218 of them? That’s the average amount of time students in OECD countries spend in mathematics class each week (although to some, it feels like an eternity). »»» Läs vidare/ Read more
  • Ada Lovelace: Pionjären som såg datorernas framtid 2015-09-01
    Hon skrev en algoritm för en mekanisk dator och förutsåg datorns möjligheter som allmän problemlösare. Därmed blev Ada Lovelace världens första datorprogrammerare. Tidningen Teknikhistoria porträtterar matematikern som blivit ihågkommen som en pionjär. »»» Läs vidare
  • Lärarförbundet: ”Löneskillnad orsak till dagens lärarbrist” 2015-09-01
    Löneskillnaderna ligger bakom dagens lärarbrist, anser Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.De som är intresserade av matematik och naturvetenskap väljer andra utbildningar, som ingenjör, i stället. »»» Läs vidare
  • Facit efter 2,5 år: IG för Mattekommissionen 2015-09-01
    Microsoft, spelföretaget Dice och KTH var med och startade Mattekommissionen för 2,5 år sedan. Men initiativet rann ut i sanden.Det blev inte mycket verkstad, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH. »»» Läs vidare
  • Vietnam’s ’stunning’ rise in school standards 2015-09-01
    Vietnam’s performance in the last international Pisa tests was a stunning achievement. Participating in the tests for the first time, the country’s 15-year-olds scored higher in reading, maths and science than many developed countries, including the United States and the United Kingdom. »»» Läs vidare/ Read more
  • NCM:s seminarieserie: höstens program 2015-08-28
    Under hösten fortsätter vi vår populära seminarieserie som också direktsänds och därefter görs tillgänglig på webben. Seminarierna handlar om – Proportionella samband – Med Liseberg som klassrum – Att följa och förstå barns matematiska resonemang – Aritmetikprojektet CoDAC – Stödmaterial för grund- och gymnasieskolors arbete med särskilt begåvade elever »»» Läs vidare
  • Formativ bedömning ökar elevers prestationer i matematik 2015-08-28
    Om lärare får tid och stöd i sin fortbildning i formativ bedömning kan det ge stora effekter på elevernas undervisning i matematik, visar Catarina Anderssons avhandling. »»» Läs vidare Från tidigare Aktuellt Formativ bedömning lyfter resultaten
  • Formel avslöjar mördaren i Agatha Christies böcker 2015-08-28
    Ett gäng med akademiker har studerat 27 stycken av de 83 deckarromaner som författarinnan Agatha Christie skrev under sin livstid och kunnat identifiera vissa variabler som när man sätter in dem i en ekvation kan avslöja vem mördaren är. »»» Läs vidare
  • Rektor + politiker = bättre resultat 2015-08-28
    Det skriks efter mer matematik, förfasas över resultaten och satsas miljoner kronor. Genom att föra ihop lärare, rektorer, förvaltning och politiker hoppas Sveriges kommuner och landsting, SKL, få rätsida på landets matteångest. »»» Läs vidare
  • Stöd för tidig upptäckt! 2015-08-28
    Skolverket har tagit fram ett nytt verktyg för att identifiera barn med läs-, skriv- eller matematiksvårigheter. Bedömningsstödet gör det enklare att se om eleverna riskerar att få svårigheter redan från årskurs 1. »»» Läs vidare
  • Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande 2015-08-27
    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Löser mordgåtor med matematik i ny tv-serie 2015-08-27
    I UR:s nya dramaserie Mattemorden som premiärvisas på SVT nästa vecka blandas mattegåtor med mystiska mord. »»» Läs vidare
  • Mathematics as tough as steel 2015-08-27
    Steel is one of the main building blocks of modern society. Because so much steel is used globally, by learning to make and use steels in a more optimal way, we can help make considerable improvements to the use of the planet’s raw materials and energy, and greenhouse gas production. By combining mathematics and materials ...
  • Matematik i skogen istället för skolbänken 2015-08-27
    Under sommaren och hösten utbildas lärare i länet i utomhuspedagogik, alltså lektioner i skogsmiljö. Naturskolans Agneta Friis håller i utbildningarna i Umeå. »»» Läs vidare
  • Var är planen för fler mattelärare? 2015-08-27
    Mattekrisen har kanske aldrig varit större i Sverige i modern tid. Elevernas kunskaper sjunker, lärarna räcker inte. Ändå verkar talet om mattekrisen ha tystnat, skriver Susanna Baltscheffsky på Ny Tekniks ledarsida. »»» Läs vidare
  • Alla får jobb efter utbildningen 2015-08-26
    Att utbilda sig till matematiklärare ger garanterat jobb. Men det är en kämpig utbildning och många undrar säkert varför de ska välja ett lågstatusyrke med låg lön, säger Emma Malmgren, en av fåtalet som läser till matematiklärare. »»» Läs vidare
  • Behövs: 1 000 nya mattelärare – om året 2015-08-26
    Bara 420 studenter har sökt och antagits till lärarutbildning i matematik i höst. Men det behövs nästan 1 000 nyutexaminerade mattelärare om året, enligt Skolverkets färska prognos. »»» Läs vidare Läs även »»» Lärarbristen oroar de stora svenska industriföretagen
  • Skolan ska bli bättre på ABC och 123 2015-08-26
    Onsdagen blev startskottet för en ny satsning i skolan, som ska resultera i ett lyft för kommunens elever.Svenska elevers kunskaper inom matematik och läsning har blivit sämre. Nu tas krafttag för att förbättra resultaten, en del i det arbetet är matematik- och läslyftet. »»» Läs vidare
  • Vill få fler att knäcka mattekoden 2015-08-26
    Nu finns i princip hela gymnasiematematiken i filmformat för elever och lärare att ta del av via sajten Onlineakademin. Bakom satsningen, står tre unga entreprenörer. »»» Läs vidare
  • Fyra konferenser på temat Matematiksvårigheter 2015-08-26
    Under läsåret 2015-2016 anordnar ViS, Vuxenutbildning i Samverkan, fyra konferenser på temat Matematiksvårigheter.Konferenserna blir på två dagar. Alla fyra konferenser kommer att starta en torsdag efter lunch och avslutas tidigt på fredag eftermiddag. »»» Läs vidare
  • Nordisk nätverk för Lesson Study-forskning 2015-08-26
    Nytt nordisk nätverk för LS-forskning Det nordiska nätverket för LS-forskning bildades officiellt i København 23:e april 2015. »»» Läs mer om nätverket HÄR
  • Friare lärare lyfter Polen 2015-08-25
    Polska lärare bestämmer numera själva hur de ska undervisa. Det har lyft landet i Pisa — men lärarna får dålig lön för sin möda. »»» Läs vidare
  • Controversial teacher evaluation method is on trial… 2015-08-20
    Controversial teacher evaluation method is on trial — literally — and the judge is not amused.The method is known as value-added modeling, or VAM, and it purports to be able to use student standardized test scores to determine the “value” of a teacher while factoring out every other influence on a student (including, for example, ...
  • Teacher: ‘We know that what we are doing to children is wrong’ 2015-08-20
    Some teachers in Florida are speaking out about their concerns that students this year will face way too many standardized assessments — even after the governor, Rick Scott (R), has admitted children are being over-tested.As one of the teachers says, they are not anomalies but reflective of what many teachers feel around the country. »»» Läs ...
  • Ingen sommarskola för de svagaste 2015-08-20
    I Sundsvall har sommarskolan riktat sig till elever i nian som bedöms klara målen med lite extrahjälp. Men eleverna som har det svårast, har inte fått erbjudandet. »»» Läs vidare
  • Vi måste fortsätta reformera skolan 2015-08-20
    Vi behöver se över lärarutbildningarna och höja kraven för blivande lärarstudenter. Sverige behöver fortsätta reformera den svenska skolan. Vi föreslår därför en rad reformer, bland annat att förlägga ämneslärarutbildningen till färre orter, skriver Bo Jansson, Lärarnas riksförbund, Jan Björklund (FP)och Christer Nylander (FP). »»» Läs vidare
  • Karlshamn satsar på Matematiklyftet och Läslyftet 2015-08-19
    Karlshamn satsar på kompetensutveckling och deltar detta läsår i såväl Matematiklyftet som Läslyftet. Syftet är att stärka och utveckla kvaliteten i undervisningen och på så sätt öka elevernas måluppfyllelse. »»» Läs vidare
  • Kleindagarna viktig pusselbit… 2015-08-19
    Kleindagarna viktig pusselbit när matematiklärares ämnesfortbildning lyser med sin frånvaro. På Kleindagarna träffas gymnasielärare och forskare i matematik för att tillsammans utveckla matematikundervisningen på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Lämna synpunkter på förslag till nya läroplanstexter 2015-08-19
    Förskoleklassens och fritidshemmets syfte och innehåll ska bli tydligare. Dessutom ska övergången mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem förtydligas. »»» Läs vidare
  • Letting cities develop naturally 2015-08-18
    Researchers use mathematical models to study urban landscapes and what makes big and small cities different. »»» Läs vidare
  • NTI-Gymnasiet i Falun storsatsar 2015-08-17
    NTI-Gymnasiet i Falun fortsätter att utveckla verksamheten. I höst inleds satsningar på bland annat matematikundervisningen och ökat samarbete med Högskolan i Dalarna. »»» Läs vidare
  • Hallå. Ge mig lite hopp! 2015-08-17
    Är det sant att världens utsläpp bara ökar och ökar, är det sant att inget görs?Ni skriver så bra om kamper och människors försök att bryta vanmakt och om andra perspektiv, men utsläpp är ju matematik och siffror och… ge mig hopp! – skriver Zarah Bigan. »»» Läs vidare
  • ’Machine teaching’ holds the power to illuminate human learning 2015-08-13
    Human learning is a complex, sometimes mysterious process. Most of us have had experiences where we have struggled to learn something new, but also times when we’ve picked something up nearly effortlessly. What if a fusion of computer science and psychology could help us understand more about how people learn, making it possible to design ...
  • Fler söker lärarutbildningar 2015-08-13
    Antalet antagna till lärarutbildningen går upp för fjärde året i rad.Men mycket få vill bli lärare i naturvetenskap eller moderna språk. Det är utrotningshotade ämnen i den svenska skolan, varnar lärarförbund. »»» Läs vidare
  • Föräldrars mattemotstånd smittar 2015-08-13
    Gillade du inte matematik i skolan så håll tyst om det och låt inte barnen höra ditt gnäll när du hjälper dem med läxorna. Din negativa inställning överförs till ungarna, visar ny forskning. »»» Läs vidare
  • International evidence on what helps poor children succeed 2015-08-12
    A recent policy brief from the IEA (International association for the evaluation of educational achievement) explores the issue of socioeconomically disadvantaged students who are academically successful, or ”academically resilient.” The authors used data from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) to explore how prevalent academically resilient students are across education systems and what ...
  • Sökes: 2 000 nya lärare på fem år 2015-08-12
    Den kommande lärarbristen i Gävleborgs län är alarmerande, precis som för övriga riket. De närmaste fem åren kommer Gävleborgs län behöva rekrytera cirka 2 000 nya lärare, och än så länge är långt ifrån alla lärare legitimerade. »»» Läs vidare
  • Pluggar på sommarlovet 2015-08-12
    Ett 50-tal elever i Timrå väljer skolbänken istället för stranden under två sommarveckor. Jag vill komma in på byggprogrammet, säger eleven Daniel Rosengren. Sommarlovet går in i sin slutfas, men för några är det redan över. I Timrå har ett femtiotal elever i årskurs sex till nio hoppat på sommarskolan. »»» Läs vidare
  • Matematiklärares kunskap – tema för årets LUMA-konferens 2015-06-26
    Ett tema för årets LUMA-konferens, 23/9 – 25/9, är matematiklärares kunskap. Vilka kunskaper behöver matematiklärare för att kunna genomföra god matematikundervisning? På vilka grunder väljs matematiklärarutbildningens innehåll? I vilken utsträckning vet vi att de matematiklärare som vi examinerar har de kunskaper som vi anser vara viktiga? »»» Läs vidare och anmäl dig här.
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2015-06-23
    NOMAD nr 2, 2015, innehåller 4 artiklar och en bokanmälan. School mathematical practices as experiences of identity work: the learning journeys of three students Ann-Sofi Röj-Lindberg Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin Maria Christina Secher Schmidt Conceptualising a university teaching practice in an activity theory perspective Stephanie Treffert-Thomas En metodisk studie av innholdsanalyse – med ...
  • Anbefalinger for fremtidens skole 2015-06-22
    Norge: I fremtidens skole må elevene både lære mer i det enkelte fag – og mer om å lære, kommunisere, samarbeide, delta, utforske og skape. Det mener utvalget som ga rapporten Fremtidens skole til kunnskapsministeren mandag. »»» Läs vidare
  • Regeringen vill garantera barns kunskaper i svenska och matte 2015-06-17
    Alla elever ska få det stöd de behöver för att kunna klara kunskapskraven i svenska och matematik när de går ut lågstadiet. Det är innebörden i den läsa-skriva-räkna-garanti som regeringen vill införa hösten 2017. »»» Läs vidare
  • The Foundations of Mathematics 2015-06-16
    Foundations of mathematics: An Active Approach to Number, Shape, and Measures in the Early Years is a mathematics text revealing practical ways to bring mathematics into your preschool or early childhood learning environment. »»» Läs vidare/ Read full article
  • Så räddade de sina mattebetyg 2015-06-16
    Varningen om underkänt betyg kom som en chock. Nu har både Jonna Carlberg och Kajsa Rosenquist klarat nationella provet i matematik – allt tack vare hjälpen från Mattecentrum. »»» Läs vidare
  • Siffran sätts i centrum med vardagsmatte 2015-06-12
    Sång, dans, bulldelning och ninjasvärd är några av ingredienserna i UR:s nya satsning ”Livet i mattelandet”. »»» Läs vidare
  • Måste man hänga på den nya tekniken? 2015-06-12
    Sociala medier, appar, plattformar, programmering… Den virtuella världen tränger sig på. Tre lärare berättar om sin olust inför digitaliseringen. »»» Läs vidare
  • Kleindagarna dubblerar antalet platser 2015-06-12
    Kleindagarna storsatsar och fördubblar antalet fortbildningsplatser för mattelärare på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Matteprovet som anpassar sig efter eleven ska ge bättre koll på kunskap 2015-06-12
    Ett digitalt test som anpassar sig efter elevens kunskaper. »»» Läs vidare