Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Ingen sommarskola för de svagaste 2015-08-20
    I Sundsvall har sommarskolan riktat sig till elever i nian som bedöms klara målen med lite extrahjälp. Men eleverna som har det svårast, har inte fått erbjudandet. »»» Läs vidare
  • Vi måste fortsätta reformera skolan 2015-08-20
    Vi behöver se över lärarutbildningarna och höja kraven för blivande lärarstudenter. Sverige behöver fortsätta reformera den svenska skolan. Vi föreslår därför en rad reformer, bland annat att förlägga ämneslärarutbildningen till färre orter, skriver Bo Jansson, Lärarnas riksförbund, Jan Björklund (FP)och Christer Nylander (FP). »»» Läs vidare
  • Karlshamn satsar på Matematiklyftet och Läslyftet 2015-08-19
    Karlshamn satsar på kompetensutveckling och deltar detta läsår i såväl Matematiklyftet som Läslyftet. Syftet är att stärka och utveckla kvaliteten i undervisningen och på så sätt öka elevernas måluppfyllelse. »»» Läs vidare
  • Kleindagarna viktig pusselbit… 2015-08-19
    Kleindagarna viktig pusselbit när matematiklärares ämnesfortbildning lyser med sin frånvaro. På Kleindagarna träffas gymnasielärare och forskare i matematik för att tillsammans utveckla matematikundervisningen på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Lämna synpunkter på förslag till nya läroplanstexter 2015-08-19
    Förskoleklassens och fritidshemmets syfte och innehåll ska bli tydligare. Dessutom ska övergången mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem förtydligas. »»» Läs vidare
  • Letting cities develop naturally 2015-08-18
    Researchers use mathematical models to study urban landscapes and what makes big and small cities different. »»» Läs vidare
  • Hallå. Ge mig lite hopp! 2015-08-17
    Är det sant att världens utsläpp bara ökar och ökar, är det sant att inget görs?Ni skriver så bra om kamper och människors försök att bryta vanmakt och om andra perspektiv, men utsläpp är ju matematik och siffror och… ge mig hopp! – skriver Zarah Bigan. »»» Läs vidare
  • NTI-Gymnasiet i Falun storsatsar 2015-08-17
    NTI-Gymnasiet i Falun fortsätter att utveckla verksamheten. I höst inleds satsningar på bland annat matematikundervisningen och ökat samarbete med Högskolan i Dalarna. »»» Läs vidare
  • ‘Machine teaching’ holds the power to illuminate human learning 2015-08-13
    Human learning is a complex, sometimes mysterious process. Most of us have had experiences where we have struggled to learn something new, but also times when we’ve picked something up nearly effortlessly. What if a fusion of computer science and psychology could help us understand more about how people learn, making it possible to design ...
  • Fler söker lärarutbildningar 2015-08-13
    Antalet antagna till lärarutbildningen går upp för fjärde året i rad.Men mycket få vill bli lärare i naturvetenskap eller moderna språk. Det är utrotningshotade ämnen i den svenska skolan, varnar lärarförbund. »»» Läs vidare
  • Föräldrars mattemotstånd smittar 2015-08-13
    Gillade du inte matematik i skolan så håll tyst om det och låt inte barnen höra ditt gnäll när du hjälper dem med läxorna. Din negativa inställning överförs till ungarna, visar ny forskning. »»» Läs vidare
  • Sökes: 2 000 nya lärare på fem år 2015-08-12
    Den kommande lärarbristen i Gävleborgs län är alarmerande, precis som för övriga riket. De närmaste fem åren kommer Gävleborgs län behöva rekrytera cirka 2 000 nya lärare, och än så länge är långt ifrån alla lärare legitimerade. »»» Läs vidare
  • Pluggar på sommarlovet 2015-08-12
    Ett 50-tal elever i Timrå väljer skolbänken istället för stranden under två sommarveckor. Jag vill komma in på byggprogrammet, säger eleven Daniel Rosengren. Sommarlovet går in i sin slutfas, men för några är det redan över. I Timrå har ett femtiotal elever i årskurs sex till nio hoppat på sommarskolan. »»» Läs vidare
  • International evidence on what helps poor children succeed 2015-08-12
    A recent policy brief from the IEA (International association for the evaluation of educational achievement) explores the issue of socioeconomically disadvantaged students who are academically successful, or “academically resilient.” The authors used data from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) to explore how prevalent academically resilient students are across education systems and what ...
  • Matematiklärares kunskap – tema för årets LUMA-konferens 2015-06-26
    Ett tema för årets LUMA-konferens, 23/9 – 25/9, är matematiklärares kunskap. Vilka kunskaper behöver matematiklärare för att kunna genomföra god matematikundervisning? På vilka grunder väljs matematiklärarutbildningens innehåll? I vilken utsträckning vet vi att de matematiklärare som vi examinerar har de kunskaper som vi anser vara viktiga? »»» Läs vidare och anmäl dig här.
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2015-06-23
    NOMAD nr 2, 2015, innehåller 4 artiklar och en bokanmälan. School mathematical practices as experiences of identity work: the learning journeys of three students Ann-Sofi Röj-Lindberg Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin Maria Christina Secher Schmidt Conceptualising a university teaching practice in an activity theory perspective Stephanie Treffert-Thomas En metodisk studie av innholdsanalyse – med ...
  • Anbefalinger for fremtidens skole 2015-06-22
    Norge: I fremtidens skole må elevene både lære mer i det enkelte fag – og mer om å lære, kommunisere, samarbeide, delta, utforske og skape. Det mener utvalget som ga rapporten Fremtidens skole til kunnskapsministeren mandag. »»» Läs vidare
  • Regeringen vill garantera barns kunskaper i svenska och matte 2015-06-17
    Alla elever ska få det stöd de behöver för att kunna klara kunskapskraven i svenska och matematik när de går ut lågstadiet. Det är innebörden i den läsa-skriva-räkna-garanti som regeringen vill införa hösten 2017. »»» Läs vidare
  • The Foundations of Mathematics 2015-06-16
    Foundations of mathematics: An Active Approach to Number, Shape, and Measures in the Early Years is a mathematics text revealing practical ways to bring mathematics into your preschool or early childhood learning environment. »»» Läs vidare/ Read full article
  • Så räddade de sina mattebetyg 2015-06-16
    Varningen om underkänt betyg kom som en chock. Nu har både Jonna Carlberg och Kajsa Rosenquist klarat nationella provet i matematik – allt tack vare hjälpen från Mattecentrum. »»» Läs vidare
  • Matteprovet som anpassar sig efter eleven ska ge bättre koll på kunskap 2015-06-12
    Ett digitalt test som anpassar sig efter elevens kunskaper. »»» Läs vidare
  • Siffran sätts i centrum med vardagsmatte 2015-06-12
    Sång, dans, bulldelning och ninjasvärd är några av ingredienserna i UR:s nya satsning ”Livet i mattelandet”. »»» Läs vidare
  • Måste man hänga på den nya tekniken? 2015-06-12
    Sociala medier, appar, plattformar, programmering… Den virtuella världen tränger sig på. Tre lärare berättar om sin olust inför digitaliseringen. »»» Läs vidare
  • Kleindagarna dubblerar antalet platser 2015-06-12
    Kleindagarna storsatsar och fördubblar antalet fortbildningsplatser för mattelärare på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Pedagogisk kunskap räcker inte alltid 2015-06-09
    Det räcker inte att vara kunnig inom matematik och pedagogik för att undervisa i matematik. Lärare måste även hitta avgörande detaljer om elevers skilda förståelse. Det visar Pernilla Mårtensson i en doktorsavhandling vid Högskolan för lärande och kommunikation. »»» Läs vidare
  • Grundliga mattekunskaper nödvändiga för ämnet fysik 2015-06-09
    Elever behöver grundliga kunskaper i matematik för att kunna klara av fysiken i gymnasiet, visar en ny forskningsstudie från Göteborgs universitet. Olika sorters matematiska resonemang krävs för att bland annat lyckas på de nationella proven i fysik. »»» Läs vidare
  • Conference for “Focused learning in mathematics” 2015-06-05
    The first conference for Focused learning in mathematics (FLM1) will take place on August 13-15, 2015, at Linnaeus University, Växjö. The purpose of the conference is to promote and push forward the relationship between research and practice to improve the quality of teaching and learning mathematics.The deadline for registration is 19 June. »»» Mer information
  • Geogebrakonferens i Karlstad 2015-06-05
    Den 6:e Nordiska och baltiska Geogebra-konferensen går av stapeln i Karlstad den 23–25 oktober 2015. »»» Mer information
  • Knep och knåp när matte hölls i naturen 2015-06-03
    Matematik hela onsdagen lång blev det vid Harbo skola när Tärnsjö skola var inbjuden som gäst till en mattedag ute i naturen. »»» Läs vidare
  • Matematik är mer än ett plus ett 2015-06-03
    “För mig var det en uppenbarelse att jag hade studerat aritmetik, inte matematik. Aritmetik var att hitta svaret på frågan, matematik var att ifrågasätta svaret.” »»» Neil Dempsey´s artikel
  • Att arbeta med särskilt begåvade elever 2015-06-01
    Har du en elev som resonerar och associerar med en skärpa och hastighet som sticker ut? Här finns stöd och inspiration för dig att utveckla arbetet med särskilt begåvade elever. »»» Stödmaterial hos »»» Litteratur, aktiviteter mm hos
  • Kritik mot stödmaterial för särbegåvade 2015-06-01
    Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans i skolan. Skolverkets stödmaterial får dock kritik från en ledande expert som själv hoppat av uppdraget. »»» Läs vidare
  • Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans 2015-05-28
    Särskilt begåvade elever riskerar att fara illa om inte skolan fångar upp dem i tid. Alla elever måste kunna få utmaningar på rätt nivå. »»» Läs vidare
  • Skaralärare klara med Matematiklyftet 2015-05-26
    Mattelärare i Skara kommun har haft avslutning på Matematiklyftet. »»» Läs vidare
  • A beautiful mind – John Nash död 2015-05-26
    Den tidigare Nobelpristagaren John Nash har omkommit i en bilolycka. Så sent som i torsdags fick han ta emot det ärofyllda Abelpriset. »»» Läs vidare
  • Matten busenkel för Kinagäster 2015-05-26
    Käppala skola på Lidingö har 
i veckan haft besök av nio elever från en skola i Kina. De långväga gästerna har sett olikheter – men också många gemensamma intressen och tankar. »»» Läs vidare
  • Mikael Passares stipendium 2015 2015-05-26
    Arvid Boström, åk 4 Vistaskolan, Huddinge Sofie Melander, åk 5, Källängens skola, Lidingö Isak Åberg, åk 8, Kastanjeskolan i Tomelilla
  • Mattematch fick elever att öva matematik 2015-05-25
    Sveriges Mattematch-tävling har nu tagit slut. Tävlingens mission var att motivera barn att lära sig matematik på ett roligt sätt och öka användningen av ny teknologi i svenska lågstadieskolor. »»» Läs vidare
  • Deficit model in education: a dangerous conceit? 2015-05-23
    If only we filled our minds up with even more knowledge, even more skills, GDP will dog-leg upwards, productivity will soar and all will be well. The conceit of education is that the answer to bad schooling is always more schooling. The glass is always half empty, even when the data suggests it is close ...
  • För mycket variation blir svårt för elever 2015-05-22
    Lärare kan hjälpa elever att lära genom att visa på likheter och skillnader, men det får inte blir för mycket variation på en gång. Det visar en artikel från högskolan i Halmstad, där tre lärare och en forskare förbättrade en lektion om joner i en learning study. »»» Läs vidare
  • Making best use of teaching assistants 2015-05-22
    In March 2015 the EEF published a guidance report for teachers and school leaders entitled Making best use of teaching assistants. Previous research had shown that in many English schools teaching assistants are not being used in ways that improve pupil outcomes. »»» Läs vidare/ Read more
  • Behöver du säkra behörigheten? 2015-05-21
    Det finns många kurser till anställda lärare med lärarexamen som undervisar i ett ämne utan rätt behörighet i grundskolan, gymnasieskolan, vuxenutbildningen. »»» Läs vidare
  • Math as a social justice lever 2015-05-21
    In the book Radical Equations, the legendary Robert Moses raises the math bar for the entire country, not just as a required subject, but as a social justice issue. Yet, according to him, innumeracy is as acceptable for society as illiteracy is unacceptable. »»» Läs vidare/ Read more
  • Parent involvement and academic achievement reviewed quantitatively 2015-05-21
    A recent meta-analysis published in Educational research review examined the effects of parental involvement on student achievement.They found that parental expectations had the largest influence on children’s academic achievement, followed by discussing school activities with children and helping them develop reading habits. Homework supervision and participation in school activities demonstrated the least effect. »»» Läs vidare/ ...
  • Forskningsrapport om undervisning i matematik 2015-05-19
    Vetenskapsrådet genomförde under 2014 ett projekt, Skolforsk, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. Nu har den första delrapporten publicerats. »»» Läs mer om materialet
  • Vilken roll ska IT spela i den norska skolan? 2015-05-18
    Torbjørn Røe Isaksen, Norges utbildningsminister, väckte viss uppmärksamhet när han i slutet av februari hävdade att det under de senaste tio åren funnits en stor och naiv entusiasm kring IT-användningen i den norska skolan. »»» Läs vidare
  • Läraren: “Det är en framgångsfaktor varje år” 2015-05-18
    Lärarna är inspirerade, eleverna fokuserade och helt plötsligt händer det.Sommarskolan i Östersund visar att två veckors hårdplugg gör skillnad. »»» Läs vidare
  • Matteläraren som gärna lär sig mer 2015-05-15
    Att lära och att lära ut, två brinnande intressen som har följt med Hamid Yasin ända från Bagdad till Wieselgrens skolan. »»» Läs vidare
  • FI larmar om svaga mattekunskaper 2015-05-15
    Många svenskar är dåliga på finansiella begrepp och matematik, enligt Finansinspektionen (FI), som varnar för att detta kan skapa problem inför svåra och avgörande privatekonomiska beslut. »»» Läs vidare
  • “Matematik är tankarnas musik” 2015-05-13
    I juni är det dags för Kleindagarna. Det är årets matematikfest, anser Samuel Bengmark, biträdande professor på Chalmers, som brinner för matematikutbildningsfrågor. »»» Läs vidare
  • Små små ord av ämnet 2015-05-13
    Det är de fina nyanserna och små orden som karaktäriserar ämnesspråket, inte bara specifika begrepp. Ord som binder samman och förklarar hur processer och hierarkier hänger ihop. »»» Läs vidare
  • Lärarfortbildning i formativ bedömning kan öka elevers prestationer i matematik 2015-05-13
    Catarina Andersson visar i sin avhandling att lärarfortbildning i formativ bedömning kan öka elevers prestationer i matematik, men att lärare behöver tid och stöd i fortbildningen. »»» Läs vidare
  • ”Hälften av eleverna får för lite undervisning” 2015-05-13
    Ett visst antal timmars undervisning ska ges i varje ämne, men i vilken årskurs är upp till skolan. Därmed riskerar skolbytande elever att missa undervisning. »»» Läs vidare
  • MADIF-10 2015-05-12
    MADIF-10 i Karlstad, 26–27 januari 2016 I anslutning till Matematikbiennalen anordnas det tionde Matematikdidaktiska forskningsseminariet av Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning (SMDF). Konferensen börjar med middag kl 19 tisdag 26 januari. Onsdag 27 januari omfattar det akademiska programmet. Registreringen öppnar kl 8.30 och programmet avslutas kl 17.30 med årsmöte i SMDF. Temat för seminariet är ICT in mathematics ...
  • Matematiska modeller ger kunskap om åldrande 2015-05-11
    – Matematik är ett viktigt verktyg för att förstå åldrandeprocessen och dess infrastruktur. »»» Läs vidare
  • Fullsatt mattenatt 2015-05-11
    Förhoppningen var att 100 elever skulle anmäla sig, men till lärarnas stora förvåning, och glädje, anmälde sig över 250 elever. »»» Läs vidare
  • Bristvara: Behöriga lärare 2015-05-07
    Det svenska skolsystemet är i kris. Sämre elevresultat och en allt värre lärarbrist. Mest eftersökta: Matematik- och NO-lärare, som Martina Kulläng på S:t Ilians skola. »»» Läs vidare
  • Matematiklyftets material – fritt tillgängligt för alla 2015-05-06
    På lärportalen hittar du mängder av artiklar, klassrumsfilmer, lektionsförslag, diskussionsfrågor och förslag på aktiviteter – fritt tillgängligt och redo att användas av dig och dina kollegor. »»» Läs vidare
  • Notera – Ett sätt att öka kvaliteten 2015-05-05
    Att arbeta med noteringar som verktyg var en av de allra första metoderna vi mötte i Mattelyftet. »»» Läs vidare
  • Vår hemgjorda skolkris 2015-05-05
    OECD:s granskning av den svenska skolan borde få partierna att gå från profilering till bred samling. Sweden should urgently reform its school system to improve quality and equity »»» Läs vidare
  • Matte-Maraton 2015-05-05
    MatteMaraton 2015 arrangeras samtidigt i Sverige, Norge och Danmark med en gemensam kick-off den 28/4 kl.10.00. I Danmark hålls evenemanget på norska ambassaden i Köpenhamn (med danska elever och lärare på plats) och i Norge ställer hela årskurs 8 upp på en grundskola i Haugerud. Det kommer att bli en gemensam nedräkning till startskottet för tävlingen ...
  • Hur förändrar it lärares tänkande och arbetssätt? 2015-05-04
    Till skillnad från läroboken, som är en färdig produkt, där läraren mäter hur pass väl eleverna tagit till sig innehållet, ger ipads och andra plattor stöd åt ett processinriktat lärande. De pedagogiska möjligheterna blir större, säger Eli­sa­bet Back­lund-Kär­jen­mä­ki, rektor på Vasa övningsskola i Finland. »»» Läs vidare
  • Elever får räkna på nytt sätt 2015-05-04
    “Räkna med Västerås” är ett forskningsbaserat projekt som ska förbättra klassrumsundervisningen i matematik på grundskolan. »»» Läs vidare
  • “PISA har blivit ett slags skol-VM” 2015-05-04
    Under april har Vetenskapsradion genomfört en stor granskning av PISA-mätningarna och deras inflytande på skolan. »»» Läs vidare
  • Ska det vara tyst i klassen? 2015-05-04
    Eleverna behöver lära sig självdisciplin. Var strängare och tolerera inga misslyckanden. Så lyder OECD:s råd till den svenska skolan. Men rektorerna betonar hellre vikten av goda relationer i klassrummet. »»» Läs vidare
  • Goals and objectives of mathematics education 2015-04-29
    Linköpings universitet inbjuder till ett Vårseminarium, fredagen den 22 maj, under temat ”Goals and objectives of mathematics education”. Medverkar gör bland andra Bharat Sriraman från University of Montana i USA och Eva Jablonka från King’s College i London, England. För mer information se
  • Förstelärarna gör rätt saker 2015-04-28
    Det lokala sjösättandet av karriärreformen har på det stora hela fungerat bra, enligt en ny rapport från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Lämna in bidrag till Matematikbiennalen 2016 2015-04-28
    Den 28-29 januari 2016 står Karlstads universitet som värd för Matematikbiennalen. Nu finns möjligheten att skicka in förslag på bidrag till föreläsning/ workshop, idéutställning eller till inslag under det nya initiativet ”Kollegor emellan”. »»» Läs vidare
  • Kunskap i en ond spiral 2015-04-28
    Regeringens satsningar på högskolan är fel recept för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vad som behövs är undervisning i världsklass, inte fler utbildningsplatser, menar professorerna Pontus Braunerhjelm och Johan Eklund »»» Läs vidare
  • Kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris 2015-04-28
    Det är fysikern och kosmologen Max Tegmark som får KTH:s stora pris 2015. Svensken, som numera är bosatt i USA och professor i fysik på MIT, går i fotspåren efter populärvetenskapliga portalfigurer inom astrofysik som Carl Sagan och Neil de Grasse Tyson. »»» Läs vidare
  • Brist på matematikutbildad personal 2015-04-27
    Under rubriken Hög arbetslöshet trots fler högskoleutbildade redogör Svenska Dagbladet måndag 27 april för en intervju med Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum och professor i nationalekonomi. Entreprenörskapsforum anser att många skaffar sig fel utbildning för dagens arbetsmarknad. Förklaringen till att arbetslösheten har stigit samtidigt som fler jobb är lediga är att det är svårt att ...
  • Bara en av fem nyanlända får godkänt i nian: Ett misslyckande 2015-04-23
    Endast en femtedel av de elever som bott i Sverige i max fyra år går ut nionde klass med godkänt betyg i alla ämnen, enligt siffror från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Eleverna lär sig matte med hjälp av varandra 2015-04-23
    Från enskilt arbete till samarbete. Eleverna på Navets skola arbetar alltmer i par under mattelektionerna. Nu har de chans att bli landets bästa klass på matematik. »»» Läs vidare
  • “Programmering i skolan är mer än att koda” 2015-04-20
    Programmering är på väg in i skolan både i Sverige och runt om i Europa. Men det handlar inte om att alla barn ska bli utvecklare utan mer om sätt att tänka, delaktighet och demokrati enligt forskaren Linda Mannila. »»» Läs vidare
  • ”Eleverna behöver lära sig hantera datorn i skolan” 2015-04-20
    På DN Debatt (16/4) skriver gymnasieläraren Håkan Danielsson om hur datorer bör slängas ut ur svenska klassrum. Han menar att användningen av datorer gör eleverna okoncentrerade och att de är sämre arbetsredskap än analoga varianter och att eleverna därmed lär sig mindre. Jag håller inte med, skriver matematikläraren Sabine Louvet. »»» Läs vidare
  • Elever deltar i OS i matematik 2015-04-20
    Trots sjunkande skolresultat i matematik går det bra för de svenska gymnasieelver som deltar i OS i matematik. Just nu pågår uttagningarna till sommarens olympiad i Thailand. »»» Se nyhetsreportaget
  • De väcker lusten att lära 2015-04-20
    Lärarlaget på Källebergsskolan har lyckats med en tuff utmaning. Att väcka elevernas lust att lära och därmed höja resultaten trots att ämnena handlar om matematik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
  • Halv mattemiljard försvinner i budgeten 2015-04-20
    En halv miljard kronor per år för att införa en extra mattetimme på högstadiet försvann i vårbudgeten. Detta trots att riksdagen röstat för att introducera detta hösten 2016. »»» Läs vidare
  • Fridolin: Inga ytterligare karriärlärare 2015-04-20
    Regeringen fick i går kritik för att stryka en utbyggnad av karriärlärartjänster i sin vårbudget. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) säger att det är viktigare att använda tre miljarder kronor till att mer generellt höja lärarnas löner för att göra läraryrket attraktivare. »»» Läs vidare
  • En av tre lärare är obehörig 2015-04-20
    Var tredje lärare saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar Skolverkets nya statistik. Nytt för i år är att det går att se statistik om lärarbehörigheten i varje skola. »»» Läs vidare
  • Inget lyft för Lärarlyftet 2015-04-20
    Trots att tiotusentals lärare fortfarande undervisar i ämnen de inte är behöriga i är det dålig tillströmning till Lärarlyftets kurser. Nu i vår har fyra av tio kurser ställts in och resterande utbildningar går halvtomma. »»» Läs vidare
  • Ogenomtänkta reformer ökar bristen på lärare 2015-04-20
    En av oss som skriver den här artikeln har nu fyra vakanta tjänster som inte kan fyllas. Dessa lärare finns helt enkelt inte. I glesbygden får vi genom den akuta lärarbristen i vissa ämnen kombinerat med effekter av legitimations- och förste-lärarreformerna allt svårare att rekrytera de lärare vi behöver. »»» Läs vidare
  • Mattebegåvningar kan räkna med jobb 2015-04-13
    Gymnasieelever får sommarjobb som matematiker. Under tre veckor får de ägna sig åt att lösa avancerade matte­problem. Lund gör en unik satsning för att profilera sig som Sveriges ”mattestad”. »»» Läs vidare
  • Skapa nyfikenhet för matematik 2015-04-13
    Att leka med hink och spade kan innebära att utforska volym. Sparka en fotboll kan handla om att beräkna avstånd. Det är lätt att missa barns möten med matematik i vardagen, säger Kerstin Bäckman, som skrivit en avhandling om just detta. »»» Läs vidare
  • Programmering rymmer både matte och språk 2015-04-13
    En del tycker att det borde vara ett eget ämne i skolan, för i framtiden behöver fler kunna programmera. I Malmö bjuder programmerare på gratis programmeringskurser för barn. »»» Läs vidare
  • Tester leder till lärande 2015-04-13
    Tester prövar inte bara kunskaper. De gör också att man minns bättre och kan vara ett verktyg för inlärning, enligt Veit Kubiks avhandling. »»» Läs vidare
  • Gratis stöd i matte inför nationella prov 2015-04-09
    Nu kan alla elever i Stockholm få hjälp med att slipa på formen inför nationella proven i matematik – helt utan kostnad. Lördagen den 26 april öppnar Tibble Gymnasium dörrarna för Första plugghjälpen, då sex prisbelönta och erkänt skickliga matematiklärare står redo att förbereda elever inför matteprovets olika moment. »»» Läs vidare
  • “Jag har aldrig haft användning för matte” 2015-04-09
    Förutom enkel huvudräkning, lite division och kanske någon procentreflektion har jag aldrig haft användning för matematiken jag lärde mig i skolan, skriver Martina Jarminder, på Norra Skånes ledarsida. »»» Läs vidare
  • Anmäl dig snarast till “Rektorer i Matematiklyftet” 2015-04-09
    Redan i slutet av april påbörjas den sista utbildningsomgången för Rektorer i Matematiklyftet. Utbildningen ges vid fem orter, omfattar fem heldagar och är kostnadsfri.Hittills har ca 2300 rektorer deltagit! Välkomna! Anmälan och mer information
  • De nationella proven blir digitala 2018 2015-04-09
    Regeringen ska göra en översyn av de nationella proven. En genomgripande digitalisering av proven ska vara klar 2018. »»» Läs vidare
  • Why Math? 2015-04-08
    Dear Math-Teacher-To-Be:According to a recent Raytheon survey, 44 percent of middle school students would rather take out the garbage than do their math homework. »»» Läs vidare/ Read more:
  • How much homework is too much? 2015-04-08
    A recent study of 7,451 teenagers in Spain examined the correlation between time spent on homework and academic achievement in math and science. Results showed that homework done by the student independently for 60-70 minutes a day yielded the best results. »»» Läs vidare/ Read more:
  • Nation’s largest teachers union launches ad campaign as Congress debates No Child Left Behind 2015-04-07
    As Congress debates how to rewrite No Child Left Behind, the nation’s largest teachers union is launching a $500,000 ad campaign urging lawmakers to reach a deal that reduces the focus on standardized testing. »»» Läs vidare/ Read more
  • Kan matte få eleverna att fungera bättre socialt? 2015-04-07
    Förbättrade verktyg för lärarna i deras undervisning. Bättre forskning när forskare och lärare arbetar tätt tillsammans. Det är några av ingredienserna i den stora satsningen som Norrköpings och Linköpings kommuner gör tillsammans med Linköpings universitet för att förbättra matematikundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Stor ökning av prov i skolan 2015-04-07
    Fler prov ger inte bättre skolresultat. Det visade den förra Pisa-undersökningen tydligt. Ändå har antalet nationella prov ökat rejält de senaste tio åren. »»» Läs vidare
  • ”Framtidens skola behöver en strategi för läromedel” 2015-04-07
    Glöm inte boken. En avgörande del saknas nästan helt i skoldebatten: L­äromedlen. Detta trots att både forskning och exempel från andra länder visar att ­skolböckers ­kvalitet är viktigt för elevernas resultat. »»» Läs vidare
  • M-förslag: Dataprogrammering på skolschema 2015-04-07
    Moderaterna vill införa obligatorisk dataprogrammering på skolschema enligt ett nytt förslag. Läs vidare: »»» Obligatorisk dataprogrammering på skolschemat »»» Sverige behöver konkurrera med kunskap och teknik »»» Gärna programmering i skolan – men med realistiska förväntningar och kunskaperna i centrum »»» “Viktigare att kunna räkna än programmera”
  • Forskning för och med lärare 2015-04-02
    Matematiklärare i Linköping och Norrköping deltar i ett forskningsprojekt där de själva initierar frågeställningarna. »»» Läs vidare
  • Lätt att lova vad andra ska göra 2015-03-31
    Ingen ska halka efter i läsning, räkning eller skrivning. Det låter ju utmärkt. Den 4 mars publicerade utbildningsminister Gustav Fridolin en debattartikel i Dagens Nyheter, där han lovade att ”alla elever ska få en ärlig chans”. »»» Läs vidare
  • När matematikerna blir de nya kulturarbetarna 2015-03-31
    Genom att utforska enorma mängder data kan så kal­lade data scien­tists förutspå våra be­teenden. När ­dataanalysen nu gör sitt intåg i kultur­världen uppstår ­frågan om det kreativa geniets roll är hotad. »»» Läs vidare