Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Pedagogisk kunskap räcker inte alltid 2015-06-09
    Det räcker inte att vara kunnig inom matematik och pedagogik för att undervisa i matematik. Lärare måste även hitta avgörande detaljer om elevers skilda förståelse. Det visar Pernilla Mårtensson i en doktorsavhandling vid Högskolan för lärande och kommunikation. »»» Läs vidare
  • Grundliga mattekunskaper nödvändiga för ämnet fysik 2015-06-09
    Elever behöver grundliga kunskaper i matematik för att kunna klara av fysiken i gymnasiet, visar en ny forskningsstudie från Göteborgs universitet. Olika sorters matematiska resonemang krävs för att bland annat lyckas på de nationella proven i fysik. »»» Läs vidare
  • Conference for ”Focused learning in mathematics” 2015-06-05
    The first conference for Focused learning in mathematics (FLM1) will take place on August 13-15, 2015, at Linnaeus University, Växjö. The purpose of the conference is to promote and push forward the relationship between research and practice to improve the quality of teaching and learning mathematics.The deadline for registration is 19 June. »»» Mer information
  • Geogebrakonferens i Karlstad 2015-06-05
    Den 6:e Nordiska och baltiska Geogebra-konferensen går av stapeln i Karlstad den 23–25 oktober 2015. »»» Mer information
  • Knep och knåp när matte hölls i naturen 2015-06-03
    Matematik hela onsdagen lång blev det vid Harbo skola när Tärnsjö skola var inbjuden som gäst till en mattedag ute i naturen. »»» Läs vidare
  • Matematik är mer än ett plus ett 2015-06-03
    ”För mig var det en uppenbarelse att jag hade studerat aritmetik, inte matematik. Aritmetik var att hitta svaret på frågan, matematik var att ifrågasätta svaret.” »»» Neil Dempsey´s artikel
  • Att arbeta med särskilt begåvade elever 2015-06-01
    Har du en elev som resonerar och associerar med en skärpa och hastighet som sticker ut? Här finns stöd och inspiration för dig att utveckla arbetet med särskilt begåvade elever. »»» Stödmaterial hos »»» Litteratur, aktiviteter mm hos
  • Kritik mot stödmaterial för särbegåvade 2015-06-01
    Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans i skolan. Skolverkets stödmaterial får dock kritik från en ledande expert som själv hoppat av uppdraget. »»» Läs vidare
  • Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans 2015-05-28
    Särskilt begåvade elever riskerar att fara illa om inte skolan fångar upp dem i tid. Alla elever måste kunna få utmaningar på rätt nivå. »»» Läs vidare
  • Skaralärare klara med Matematiklyftet 2015-05-26
    Mattelärare i Skara kommun har haft avslutning på Matematiklyftet. »»» Läs vidare
  • A beautiful mind – John Nash död 2015-05-26
    Den tidigare Nobelpristagaren John Nash har omkommit i en bilolycka. Så sent som i torsdags fick han ta emot det ärofyllda Abelpriset. »»» Läs vidare
  • Matten busenkel för Kinagäster 2015-05-26
    Käppala skola på Lidingö har 
i veckan haft besök av nio elever från en skola i Kina. De långväga gästerna har sett olikheter – men också många gemensamma intressen och tankar. »»» Läs vidare
  • Mikael Passares stipendium 2015 2015-05-26
    Arvid Boström, åk 4 Vistaskolan, Huddinge Sofie Melander, åk 5, Källängens skola, Lidingö Isak Åberg, åk 8, Kastanjeskolan i Tomelilla
  • Mattematch fick elever att öva matematik 2015-05-25
    Sveriges Mattematch-tävling har nu tagit slut. Tävlingens mission var att motivera barn att lära sig matematik på ett roligt sätt och öka användningen av ny teknologi i svenska lågstadieskolor. »»» Läs vidare
  • Deficit model in education: a dangerous conceit? 2015-05-23
    If only we filled our minds up with even more knowledge, even more skills, GDP will dog-leg upwards, productivity will soar and all will be well. The conceit of education is that the answer to bad schooling is always more schooling. The glass is always half empty, even when the data suggests it is close ...
  • För mycket variation blir svårt för elever 2015-05-22
    Lärare kan hjälpa elever att lära genom att visa på likheter och skillnader, men det får inte blir för mycket variation på en gång. Det visar en artikel från högskolan i Halmstad, där tre lärare och en forskare förbättrade en lektion om joner i en learning study. »»» Läs vidare
  • Making best use of teaching assistants 2015-05-22
    In March 2015 the EEF published a guidance report for teachers and school leaders entitled Making best use of teaching assistants. Previous research had shown that in many English schools teaching assistants are not being used in ways that improve pupil outcomes. »»» Läs vidare/ Read more
  • Parent involvement and academic achievement reviewed quantitatively 2015-05-21
    A recent meta-analysis published in Educational research review examined the effects of parental involvement on student achievement.They found that parental expectations had the largest influence on children’s academic achievement, followed by discussing school activities with children and helping them develop reading habits. Homework supervision and participation in school activities demonstrated the least effect. »»» Läs vidare/ ...
  • Behöver du säkra behörigheten? 2015-05-21
    Det finns många kurser till anställda lärare med lärarexamen som undervisar i ett ämne utan rätt behörighet i grundskolan, gymnasieskolan, vuxenutbildningen. »»» Läs vidare
  • Math as a social justice lever 2015-05-21
    In the book Radical Equations, the legendary Robert Moses raises the math bar for the entire country, not just as a required subject, but as a social justice issue. Yet, according to him, innumeracy is as acceptable for society as illiteracy is unacceptable. »»» Läs vidare/ Read more
  • Forskningsrapport om undervisning i matematik 2015-05-19
    Vetenskapsrådet genomförde under 2014 ett projekt, Skolforsk, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. Nu har den första delrapporten publicerats. »»» Läs mer om materialet
  • Vilken roll ska IT spela i den norska skolan? 2015-05-18
    Torbjørn Røe Isaksen, Norges utbildningsminister, väckte viss uppmärksamhet när han i slutet av februari hävdade att det under de senaste tio åren funnits en stor och naiv entusiasm kring IT-användningen i den norska skolan. »»» Läs vidare
  • Läraren: ”Det är en framgångsfaktor varje år” 2015-05-18
    Lärarna är inspirerade, eleverna fokuserade och helt plötsligt händer det.Sommarskolan i Östersund visar att två veckors hårdplugg gör skillnad. »»» Läs vidare
  • Matteläraren som gärna lär sig mer 2015-05-15
    Att lära och att lära ut, två brinnande intressen som har följt med Hamid Yasin ända från Bagdad till Wieselgrens skolan. »»» Läs vidare
  • FI larmar om svaga mattekunskaper 2015-05-15
    Många svenskar är dåliga på finansiella begrepp och matematik, enligt Finansinspektionen (FI), som varnar för att detta kan skapa problem inför svåra och avgörande privatekonomiska beslut. »»» Läs vidare
  • ”Matematik är tankarnas musik” 2015-05-13
    I juni är det dags för Kleindagarna. Det är årets matematikfest, anser Samuel Bengmark, biträdande professor på Chalmers, som brinner för matematikutbildningsfrågor. »»» Läs vidare
  • Små små ord av ämnet 2015-05-13
    Det är de fina nyanserna och små orden som karaktäriserar ämnesspråket, inte bara specifika begrepp. Ord som binder samman och förklarar hur processer och hierarkier hänger ihop. »»» Läs vidare
  • Lärarfortbildning i formativ bedömning kan öka elevers prestationer i matematik 2015-05-13
    Catarina Andersson visar i sin avhandling att lärarfortbildning i formativ bedömning kan öka elevers prestationer i matematik, men att lärare behöver tid och stöd i fortbildningen. »»» Läs vidare
  • ”Hälften av eleverna får för lite undervisning” 2015-05-13
    Ett visst antal timmars undervisning ska ges i varje ämne, men i vilken årskurs är upp till skolan. Därmed riskerar skolbytande elever att missa undervisning. »»» Läs vidare
  • MADIF-10 2015-05-12
    MADIF-10 i Karlstad, 26–27 januari 2016 I anslutning till Matematikbiennalen anordnas det tionde Matematikdidaktiska forskningsseminariet av Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning (SMDF). Konferensen börjar med middag kl 19 tisdag 26 januari. Onsdag 27 januari omfattar det akademiska programmet. Registreringen öppnar kl 8.30 och programmet avslutas kl 17.30 med årsmöte i SMDF. Temat för seminariet är ICT in mathematics ...
  • Fullsatt mattenatt 2015-05-11
    Förhoppningen var att 100 elever skulle anmäla sig, men till lärarnas stora förvåning, och glädje, anmälde sig över 250 elever. »»» Läs vidare
  • Matematiska modeller ger kunskap om åldrande 2015-05-11
    – Matematik är ett viktigt verktyg för att förstå åldrandeprocessen och dess infrastruktur. »»» Läs vidare
  • Bristvara: Behöriga lärare 2015-05-07
    Det svenska skolsystemet är i kris. Sämre elevresultat och en allt värre lärarbrist. Mest eftersökta: Matematik- och NO-lärare, som Martina Kulläng på S:t Ilians skola. »»» Läs vidare
  • Matematiklyftets material – fritt tillgängligt för alla 2015-05-06
    På lärportalen hittar du mängder av artiklar, klassrumsfilmer, lektionsförslag, diskussionsfrågor och förslag på aktiviteter – fritt tillgängligt och redo att användas av dig och dina kollegor. »»» Läs vidare
  • Notera – Ett sätt att öka kvaliteten 2015-05-05
    Att arbeta med noteringar som verktyg var en av de allra första metoderna vi mötte i Mattelyftet. »»» Läs vidare
  • Vår hemgjorda skolkris 2015-05-05
    OECD:s granskning av den svenska skolan borde få partierna att gå från profilering till bred samling. Sweden should urgently reform its school system to improve quality and equity »»» Läs vidare
  • Matte-Maraton 2015-05-05
    MatteMaraton 2015 arrangeras samtidigt i Sverige, Norge och Danmark med en gemensam kick-off den 28/4 kl.10.00. I Danmark hålls evenemanget på norska ambassaden i Köpenhamn (med danska elever och lärare på plats) och i Norge ställer hela årskurs 8 upp på en grundskola i Haugerud. Det kommer att bli en gemensam nedräkning till startskottet för tävlingen ...
  • Hur förändrar it lärares tänkande och arbetssätt? 2015-05-04
    Till skillnad från läroboken, som är en färdig produkt, där läraren mäter hur pass väl eleverna tagit till sig innehållet, ger ipads och andra plattor stöd åt ett processinriktat lärande. De pedagogiska möjligheterna blir större, säger Eli­sa­bet Back­lund-Kär­jen­mä­ki, rektor på Vasa övningsskola i Finland. »»» Läs vidare
  • Elever får räkna på nytt sätt 2015-05-04
    ”Räkna med Västerås” är ett forskningsbaserat projekt som ska förbättra klassrumsundervisningen i matematik på grundskolan. »»» Läs vidare
  • ”PISA har blivit ett slags skol-VM” 2015-05-04
    Under april har Vetenskapsradion genomfört en stor granskning av PISA-mätningarna och deras inflytande på skolan. »»» Läs vidare
  • Ska det vara tyst i klassen? 2015-05-04
    Eleverna behöver lära sig självdisciplin. Var strängare och tolerera inga misslyckanden. Så lyder OECD:s råd till den svenska skolan. Men rektorerna betonar hellre vikten av goda relationer i klassrummet. »»» Läs vidare
  • Goals and objectives of mathematics education 2015-04-29
    Linköpings universitet inbjuder till ett Vårseminarium, fredagen den 22 maj, under temat ”Goals and objectives of mathematics education”. Medverkar gör bland andra Bharat Sriraman från University of Montana i USA och Eva Jablonka från King’s College i London, England. För mer information se
  • Förstelärarna gör rätt saker 2015-04-28
    Det lokala sjösättandet av karriärreformen har på det stora hela fungerat bra, enligt en ny rapport från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Lämna in bidrag till Matematikbiennalen 2016 2015-04-28
    Den 28-29 januari 2016 står Karlstads universitet som värd för Matematikbiennalen. Nu finns möjligheten att skicka in förslag på bidrag till föreläsning/ workshop, idéutställning eller till inslag under det nya initiativet ”Kollegor emellan”. »»» Läs vidare
  • Kunskap i en ond spiral 2015-04-28
    Regeringens satsningar på högskolan är fel recept för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vad som behövs är undervisning i världsklass, inte fler utbildningsplatser, menar professorerna Pontus Braunerhjelm och Johan Eklund »»» Läs vidare
  • Kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris 2015-04-28
    Det är fysikern och kosmologen Max Tegmark som får KTH:s stora pris 2015. Svensken, som numera är bosatt i USA och professor i fysik på MIT, går i fotspåren efter populärvetenskapliga portalfigurer inom astrofysik som Carl Sagan och Neil de Grasse Tyson. »»» Läs vidare
  • Brist på matematikutbildad personal 2015-04-27
    Under rubriken Hög arbetslöshet trots fler högskoleutbildade redogör Svenska Dagbladet måndag 27 april för en intervju med Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum och professor i nationalekonomi. Entreprenörskapsforum anser att många skaffar sig fel utbildning för dagens arbetsmarknad. Förklaringen till att arbetslösheten har stigit samtidigt som fler jobb är lediga är att det är svårt att ...
  • Bara en av fem nyanlända får godkänt i nian: Ett misslyckande 2015-04-23
    Endast en femtedel av de elever som bott i Sverige i max fyra år går ut nionde klass med godkänt betyg i alla ämnen, enligt siffror från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Eleverna lär sig matte med hjälp av varandra 2015-04-23
    Från enskilt arbete till samarbete. Eleverna på Navets skola arbetar alltmer i par under mattelektionerna. Nu har de chans att bli landets bästa klass på matematik. »»» Läs vidare
  • Ogenomtänkta reformer ökar bristen på lärare 2015-04-20
    En av oss som skriver den här artikeln har nu fyra vakanta tjänster som inte kan fyllas. Dessa lärare finns helt enkelt inte. I glesbygden får vi genom den akuta lärarbristen i vissa ämnen kombinerat med effekter av legitimations- och förste-lärarreformerna allt svårare att rekrytera de lärare vi behöver. »»» Läs vidare
  • ”Programmering i skolan är mer än att koda” 2015-04-20
    Programmering är på väg in i skolan både i Sverige och runt om i Europa. Men det handlar inte om att alla barn ska bli utvecklare utan mer om sätt att tänka, delaktighet och demokrati enligt forskaren Linda Mannila. »»» Läs vidare
  • ”Eleverna behöver lära sig hantera datorn i skolan” 2015-04-20
    På DN Debatt (16/4) skriver gymnasieläraren Håkan Danielsson om hur datorer bör slängas ut ur svenska klassrum. Han menar att användningen av datorer gör eleverna okoncentrerade och att de är sämre arbetsredskap än analoga varianter och att eleverna därmed lär sig mindre. Jag håller inte med, skriver matematikläraren Sabine Louvet. »»» Läs vidare
  • Elever deltar i OS i matematik 2015-04-20
    Trots sjunkande skolresultat i matematik går det bra för de svenska gymnasieelver som deltar i OS i matematik. Just nu pågår uttagningarna till sommarens olympiad i Thailand. »»» Se nyhetsreportaget
  • De väcker lusten att lära 2015-04-20
    Lärarlaget på Källebergsskolan har lyckats med en tuff utmaning. Att väcka elevernas lust att lära och därmed höja resultaten trots att ämnena handlar om matematik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
  • Halv mattemiljard försvinner i budgeten 2015-04-20
    En halv miljard kronor per år för att införa en extra mattetimme på högstadiet försvann i vårbudgeten. Detta trots att riksdagen röstat för att introducera detta hösten 2016. »»» Läs vidare
  • Fridolin: Inga ytterligare karriärlärare 2015-04-20
    Regeringen fick i går kritik för att stryka en utbyggnad av karriärlärartjänster i sin vårbudget. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) säger att det är viktigare att använda tre miljarder kronor till att mer generellt höja lärarnas löner för att göra läraryrket attraktivare. »»» Läs vidare
  • En av tre lärare är obehörig 2015-04-20
    Var tredje lärare saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar Skolverkets nya statistik. Nytt för i år är att det går att se statistik om lärarbehörigheten i varje skola. »»» Läs vidare
  • Inget lyft för Lärarlyftet 2015-04-20
    Trots att tiotusentals lärare fortfarande undervisar i ämnen de inte är behöriga i är det dålig tillströmning till Lärarlyftets kurser. Nu i vår har fyra av tio kurser ställts in och resterande utbildningar går halvtomma. »»» Läs vidare
  • Mattebegåvningar kan räkna med jobb 2015-04-13
    Gymnasieelever får sommarjobb som matematiker. Under tre veckor får de ägna sig åt att lösa avancerade matte­problem. Lund gör en unik satsning för att profilera sig som Sveriges ”mattestad”. »»» Läs vidare
  • Skapa nyfikenhet för matematik 2015-04-13
    Att leka med hink och spade kan innebära att utforska volym. Sparka en fotboll kan handla om att beräkna avstånd. Det är lätt att missa barns möten med matematik i vardagen, säger Kerstin Bäckman, som skrivit en avhandling om just detta. »»» Läs vidare
  • Programmering rymmer både matte och språk 2015-04-13
    En del tycker att det borde vara ett eget ämne i skolan, för i framtiden behöver fler kunna programmera. I Malmö bjuder programmerare på gratis programmeringskurser för barn. »»» Läs vidare
  • Tester leder till lärande 2015-04-13
    Tester prövar inte bara kunskaper. De gör också att man minns bättre och kan vara ett verktyg för inlärning, enligt Veit Kubiks avhandling. »»» Läs vidare
  • De nationella proven blir digitala 2018 2015-04-09
    Regeringen ska göra en översyn av de nationella proven. En genomgripande digitalisering av proven ska vara klar 2018. »»» Läs vidare
  • Gratis stöd i matte inför nationella prov 2015-04-09
    Nu kan alla elever i Stockholm få hjälp med att slipa på formen inför nationella proven i matematik – helt utan kostnad. Lördagen den 26 april öppnar Tibble Gymnasium dörrarna för Första plugghjälpen, då sex prisbelönta och erkänt skickliga matematiklärare står redo att förbereda elever inför matteprovets olika moment. »»» Läs vidare
  • ”Jag har aldrig haft användning för matte” 2015-04-09
    Förutom enkel huvudräkning, lite division och kanske någon procentreflektion har jag aldrig haft användning för matematiken jag lärde mig i skolan, skriver Martina Jarminder, på Norra Skånes ledarsida. »»» Läs vidare
  • Anmäl dig snarast till ”Rektorer i Matematiklyftet” 2015-04-09
    Redan i slutet av april påbörjas den sista utbildningsomgången för Rektorer i Matematiklyftet. Utbildningen ges vid fem orter, omfattar fem heldagar och är kostnadsfri.Hittills har ca 2300 rektorer deltagit! Välkomna! Anmälan och mer information
  • Why Math? 2015-04-08
    Dear Math-Teacher-To-Be:According to a recent Raytheon survey, 44 percent of middle school students would rather take out the garbage than do their math homework. »»» Läs vidare/ Read more:
  • How much homework is too much? 2015-04-08
    A recent study of 7,451 teenagers in Spain examined the correlation between time spent on homework and academic achievement in math and science. Results showed that homework done by the student independently for 60-70 minutes a day yielded the best results. »»» Läs vidare/ Read more:
  • Nation’s largest teachers union launches ad campaign as Congress debates No Child Left Behind 2015-04-07
    As Congress debates how to rewrite No Child Left Behind, the nation’s largest teachers union is launching a $500,000 ad campaign urging lawmakers to reach a deal that reduces the focus on standardized testing. »»» Läs vidare/ Read more
  • Kan matte få eleverna att fungera bättre socialt? 2015-04-07
    Förbättrade verktyg för lärarna i deras undervisning. Bättre forskning när forskare och lärare arbetar tätt tillsammans. Det är några av ingredienserna i den stora satsningen som Norrköpings och Linköpings kommuner gör tillsammans med Linköpings universitet för att förbättra matematikundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Stor ökning av prov i skolan 2015-04-07
    Fler prov ger inte bättre skolresultat. Det visade den förra Pisa-undersökningen tydligt. Ändå har antalet nationella prov ökat rejält de senaste tio åren. »»» Läs vidare
  • ”Framtidens skola behöver en strategi för läromedel” 2015-04-07
    Glöm inte boken. En avgörande del saknas nästan helt i skoldebatten: L­äromedlen. Detta trots att både forskning och exempel från andra länder visar att ­skolböckers ­kvalitet är viktigt för elevernas resultat. »»» Läs vidare
  • M-förslag: Dataprogrammering på skolschema 2015-04-07
    Moderaterna vill införa obligatorisk dataprogrammering på skolschema enligt ett nytt förslag. Läs vidare: »»» Obligatorisk dataprogrammering på skolschemat »»» Sverige behöver konkurrera med kunskap och teknik »»» Gärna programmering i skolan – men med realistiska förväntningar och kunskaperna i centrum »»» ”Viktigare att kunna räkna än programmera”
  • Forskning för och med lärare 2015-04-02
    Matematiklärare i Linköping och Norrköping deltar i ett forskningsprojekt där de själva initierar frågeställningarna. »»» Läs vidare
  • När matematikerna blir de nya kulturarbetarna 2015-03-31
    Genom att utforska enorma mängder data kan så kal­lade data scien­tists förutspå våra be­teenden. När ­dataanalysen nu gör sitt intåg i kultur­världen uppstår ­frågan om det kreativa geniets roll är hotad. »»» Läs vidare
  • John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg deler årets Abelpris 2015-03-31
    Det Norske Videnskaps-Akademi har besluttet å tildele Abelprisen for 2015 til de amerikanske matematikerne John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg “for slående og fruktbare bidrag til teorien for ikkelineære partielle differensialligninger og deres anvendelser i geometrisk analyse.” »»» Läs vidare
  • Why America’s obsession with STEM education is dangerous 2015-03-31
    If Americans are united in any conviction these days, it is that we urgently need to shift the country’s education toward the teaching of specific, technical skills. Every month, it seems, we hear about our children’s bad test scores in math and science — and about new initiatives from companies, universities or foundations to expand ...
  • Slöjd + kod = sant i Finland 2015-03-31
    Programmering blir en del av slöjden i den finländska läroplanen nästa år. Men i Sverige har liknande förslag mötts med stark kritik. »»» Läs vidare
  • Stereotypes lower math performance in women, but effects go unrecognized 2015-03-31
    A new study suggests that gender stereotypes about women’s ability in mathematics negatively impact their performance. And in a significant twist, both men and women wrongly believe those stereotypes will not undermine women’s math performance — but instead motivate them to perform better. »»» Läs vidare
  • Lätt att lova vad andra ska göra 2015-03-31
    Ingen ska halka efter i läsning, räkning eller skrivning. Det låter ju utmärkt. Den 4 mars publicerade utbildningsminister Gustav Fridolin en debattartikel i Dagens Nyheter, där han lovade att ”alla elever ska få en ärlig chans”. »»» Läs vidare
  • Debatt: ”Pisa-anpassad skola urholkar självständighet och tolerans” 2015-03-30
    Lyft blicken från siffrorna. Riksdagen vill ha mer matematik i grundskolan – men till vilket pris? Humaniora och samhällsvetenskap blir lätta byten då de ställs mot Pisa-­mätningarnas skenbart tydliga resultat.»»» Läs vidare Replik 1: ”Siffror och statistik missbrukas lättare om kunskapsnivån är låg” Replik 2: ”Utökad matematikundervisning hotar inte demokratin”
  • Varför överskattar vi matematik i den svenska skolan? 2015-03-27
    Den 28 mars bänkar sig runt 60 000 svenska utbildningssökande för att skriva högskoleprovet. Under sju timmar kommer de att svara på 160 frågor. 80 av de frågorna består av matematik eller ”logiskt tänkande”.Och det är ju bra… om majoriteten av alla studerande hade användning för de kunskaperna i livet efter studietiden. »»» Läs vidare [Nyheter ...
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2015-03-26
    Nu finns ett rykande färskt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk att läsa. NOMAD är den enda Nordiska matematikdidaktiska forskningstidskriften och har som syfte att främja nordisk forskning i matematikdidaktik. Detta nummer av NOMAD innehåller 4 artiklar. Uncommon vocabulary in mathematical tasks in relation to demand of reading ability and solution frequency Anneli Dyrvold, Ewa Bergqvist and Magnus Österholm Systemic functional ...
  • Extra mattetimme på högstadiet 2015-03-25
    Efter en debatt om grundskolan i riksdagen den 22/3 togs beslut om mer matematik på högstadiet. Riksdagen vill att regeringen tar fram förslag som gör det möjligt att elever i årskurs 7–9 får en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs vidare
  • Elever får välja bort högskolebehörighet på yrkesprogram 2015-03-25
    Regeringen öppnar nu för att elever på yrkesprogram i gymnasiet ska få välja bort högskolebehörighet, i direktiven till en utredning om förändringar av gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Känd datalog vill kasta ut flyttalen 2015-03-24
    John L. Gustafson har tagit fram ett nytt dataformat för numeriska värden i processorer. Hans unum (universal number) kräver mindre minne och kommer undan avrundningsproblem som plågar dem som använder flyttal. Unum omfattar alla dagens numeriska typer – både heltal, flyttal och fasttal. »»» Läs vidare
  • Ser inte gruppen för alla barn 2015-03-24
    Förskolan har av tradition varit en social arena där barngruppen stått i centrum, där lärandet tillsammans och gruppdeltagandet varit det viktigaste. Men idag ser vi hur det individualiserande synsättet vinner mark även i förskolan, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson. »»» Läs vidare
  • En av världens största matematiktävlingar på Mälardalens högskola 2015-03-24
    Kängurutävlingen är en av världens största internationella matematiktävlingar. Ungefär 6,5 miljoner elever från ett 50-tal länder deltar i tävlingen och löser samma problem som sina jämnåriga världen över. »»» Läs vidare
  • Topp100 2015: De fem bästa utbildningssajterna 2015-03-21
    Sveriges bästa utbildningssajt 2015 är mobilanpassad, inspirerar till högre utbildning samt kompletteras av en egen app. »»» Läs vidare
  • Få läxor, korta dagar – och ändå i världstopp 2015-03-20
    Korta dagar, få läxor och ändå i världens utbildningstopp. När Svenska Dagbladet letar efter nyckeln till den finska skolans framgång hittar vi den i en särskild övningsskola för lärarstudenter i Helsingfors. »»» Läs vidare
  • OECD-rapport: ”Svenska lärare saknar karriärsystem” 2015-03-20
    I en OECD-rapport som publiceras den 29 april pekas bristen på karriärsystem för lärare ut som ett av den svenska skolans största problem. ”Man bygger inte bort problemen med lönestegar. Vi måste utbilda bättre lärare”, säger lektor Carl Bennet vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Riksdagen vill ha mer matematik 2015-03-19
    En timme mer matematik i veckan i högstadiet vill riksdagen ha från hösten 2016. I ett tillkännagivande till regeringen framhåller riksdagen att införandet av fler matematiklektioner i högstadiet bör prioriteras. »»» Läs vidare
  • Bättre pedagogik vände trenden 2015-03-19
    Tyskland hamnade i en ”Pisa-chock” år 2000, men lyckades vända trenden. Svenska Dagbladet hittar framgångsreceptet i satsningar på de svaga eleverna, mer pedagogik och längre skoltid. Och i ett lugnt klassrum i Berlin – där den som bryter mot mobilförbudet blir av med sin telefon i en vecka. »»» Läs vidare
  • UR: Strategier för matematik 2015-03-18
    Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier.»»» Se programmet
  • Fattigdomsfällan undersökt med matematisk modell 2015-03-18
    Varför tycks vissa länder utvecklas i rasande takt, medan andra knappt utvecklas alls? Denna fråga står i centrum i diskussioner om den så kallade fattigdomsfällan. Genom att använda matematik på stora tillgängliga datamaterial kan forskare nu presentera helt nya insikter och peka på vilka länder som kan förväntas utvecklas snabbare än andra. »»» Läs vidare
  • Kängurudagen 2015 2015-03-18
    Idag, tredje torsdagen i mars, är det återigen dags för Kängurutävlingen. Kangourou sans Frontières är en internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever, det är alltså inte en elittävling. År 2010 deltog ca 5,8 miljoner elever i 40 länder. Verksamheten startade i Frankrike 1994, med 500 000 deltagare. Året därpå ...
  • Gymnasiet satsar mer på matte 2015-03-16
    Nynäshamns gymnasium tar elevernas sjunkande matematikkunskaper på allvar. Nu ska kompetensen hos lärarna höjas när skolan tar del av matematiklyftet. »»» Läs vidare
  • Åttorna får mattebetyg av en lärare de aldrig haft 2015-03-16
    På två år har 8A på Östra Tornskolan haft fler än sex lärare i matte och NO, flera av dem obehöriga. Elevernas betyg sätts av en lärare som klassen aldrig haft. »»» Läs vidare
  • Six ways Australia’s education system is failing our kids 2015-03-16
    Amid debates about budget cuts and the rising costs of schools and degrees, there is one debate receiving alarmingly little attention in Australia. We’re facing a slow decline in most educational standards, and few are aware just how bad the situation is getting. »»» Läs vidare/ Read more
  • Pi-dagen och naturens matematik 2015-03-16
    Matematik är ett sätt att beskriva naturen, med siffror och formler. Fältreporter Anneli Megner Arn träffar barn och lärare Cecilia Bolinder på Utsiktens skola på Lidingö i Stockholm, och matematikprofessor Svante Linusson från Kungliga tekniska högskolan. »»» Läs vidare