Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Why America’s obsession with STEM education is dangerous 2015-03-31
    If Americans are united in any conviction these days, it is that we urgently need to shift the country’s education toward the teaching of specific, technical skills. Every month, it seems, we hear about our children’s bad test scores in math and science — and about new initiatives from companies, universities or foundations to expand ...
  • Slöjd + kod = sant i Finland 2015-03-31
    Programmering blir en del av slöjden i den finländska läroplanen nästa år. Men i Sverige har liknande förslag mötts med stark kritik. »»» Läs vidare
  • Stereotypes lower math performance in women, but effects go unrecognized 2015-03-31
    A new study suggests that gender stereotypes about women’s ability in mathematics negatively impact their performance. And in a significant twist, both men and women wrongly believe those stereotypes will not undermine women’s math performance — but instead motivate them to perform better. »»» Läs vidare
  • Lätt att lova vad andra ska göra 2015-03-31
    Ingen ska halka efter i läsning, räkning eller skrivning. Det låter ju utmärkt. Den 4 mars publicerade utbildningsminister Gustav Fridolin en debattartikel i Dagens Nyheter, där han lovade att ”alla elever ska få en ärlig chans”. »»» Läs vidare
  • Debatt: “Pisa-anpassad skola urholkar självständighet och tolerans” 2015-03-30
    Lyft blicken från siffrorna. Riksdagen vill ha mer matematik i grundskolan – men till vilket pris? Humaniora och samhällsvetenskap blir lätta byten då de ställs mot Pisa-­mätningarnas skenbart tydliga resultat.»»» Läs vidare Replik 1: ”Siffror och statistik missbrukas lättare om kunskapsnivån är låg” Replik 2: ”Utökad matematikundervisning hotar inte demokratin”
  • Varför överskattar vi matematik i den svenska skolan? 2015-03-27
    Den 28 mars bänkar sig runt 60 000 svenska utbildningssökande för att skriva högskoleprovet. Under sju timmar kommer de att svara på 160 frågor. 80 av de frågorna består av matematik eller “logiskt tänkande”.Och det är ju bra… om majoriteten av alla studerande hade användning för de kunskaperna i livet efter studietiden. »»» Läs vidare [Nyheter ...
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2015-03-26
    Nu finns ett rykande färskt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk att läsa. NOMAD är den enda Nordiska matematikdidaktiska forskningstidskriften och har som syfte att främja nordisk forskning i matematikdidaktik. Detta nummer av NOMAD innehåller 4 artiklar. Uncommon vocabulary in mathematical tasks in relation to demand of reading ability and solution frequency Anneli Dyrvold, Ewa Bergqvist and Magnus Österholm Systemic functional ...
  • Extra mattetimme på högstadiet 2015-03-25
    Efter en debatt om grundskolan i riksdagen den 22/3 togs beslut om mer matematik på högstadiet. Riksdagen vill att regeringen tar fram förslag som gör det möjligt att elever i årskurs 7–9 får en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs vidare
  • Elever får välja bort högskolebehörighet på yrkesprogram 2015-03-25
    Regeringen öppnar nu för att elever på yrkesprogram i gymnasiet ska få välja bort högskolebehörighet, i direktiven till en utredning om förändringar av gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Känd datalog vill kasta ut flyttalen 2015-03-24
    John L. Gustafson har tagit fram ett nytt dataformat för numeriska värden i processorer. Hans unum (universal number) kräver mindre minne och kommer undan avrundningsproblem som plågar dem som använder flyttal. Unum omfattar alla dagens numeriska typer – både heltal, flyttal och fasttal. »»» Läs vidare
  • Ser inte gruppen för alla barn 2015-03-24
    Förskolan har av tradition varit en social arena där barngruppen stått i centrum, där lärandet tillsammans och gruppdeltagandet varit det viktigaste. Men idag ser vi hur det individualiserande synsättet vinner mark även i förskolan, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson. »»» Läs vidare
  • En av världens största matematiktävlingar på Mälardalens högskola 2015-03-24
    Kängurutävlingen är en av världens största internationella matematiktävlingar. Ungefär 6,5 miljoner elever från ett 50-tal länder deltar i tävlingen och löser samma problem som sina jämnåriga världen över. »»» Läs vidare
  • Topp100 2015: De fem bästa utbildningssajterna 2015-03-21
    Sveriges bästa utbildningssajt 2015 är mobilanpassad, inspirerar till högre utbildning samt kompletteras av en egen app. »»» Läs vidare
  • Få läxor, korta dagar – och ändå i världstopp 2015-03-20
    Korta dagar, få läxor och ändå i världens utbildningstopp. När Svenska Dagbladet letar efter nyckeln till den finska skolans framgång hittar vi den i en särskild övningsskola för lärarstudenter i Helsingfors. »»» Läs vidare
  • OECD-rapport: ”Svenska lärare saknar karriärsystem” 2015-03-20
    I en OECD-rapport som publiceras den 29 april pekas bristen på karriärsystem för lärare ut som ett av den svenska skolans största problem. ”Man bygger inte bort problemen med lönestegar. Vi måste utbilda bättre lärare”, säger lektor Carl Bennet vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Riksdagen vill ha mer matematik 2015-03-19
    En timme mer matematik i veckan i högstadiet vill riksdagen ha från hösten 2016. I ett tillkännagivande till regeringen framhåller riksdagen att införandet av fler matematiklektioner i högstadiet bör prioriteras. »»» Läs vidare
  • Bättre pedagogik vände trenden 2015-03-19
    Tyskland hamnade i en “Pisa-chock” år 2000, men lyckades vända trenden. Svenska Dagbladet hittar framgångsreceptet i satsningar på de svaga eleverna, mer pedagogik och längre skoltid. Och i ett lugnt klassrum i Berlin – där den som bryter mot mobilförbudet blir av med sin telefon i en vecka. »»» Läs vidare
  • UR: Strategier för matematik 2015-03-18
    Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier.»»» Se programmet
  • Fattigdomsfällan undersökt med matematisk modell 2015-03-18
    Varför tycks vissa länder utvecklas i rasande takt, medan andra knappt utvecklas alls? Denna fråga står i centrum i diskussioner om den så kallade fattigdomsfällan. Genom att använda matematik på stora tillgängliga datamaterial kan forskare nu presentera helt nya insikter och peka på vilka länder som kan förväntas utvecklas snabbare än andra. »»» Läs vidare
  • Kängurudagen 2015 2015-03-18
    Idag, tredje torsdagen i mars, är det återigen dags för Kängurutävlingen. Kangourou sans Frontières är en internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever, det är alltså inte en elittävling. År 2010 deltog ca 5,8 miljoner elever i 40 länder. Verksamheten startade i Frankrike 1994, med 500 000 deltagare. Året därpå ...
  • Åttorna får mattebetyg av en lärare de aldrig haft 2015-03-16
    På två år har 8A på Östra Tornskolan haft fler än sex lärare i matte och NO, flera av dem obehöriga. Elevernas betyg sätts av en lärare som klassen aldrig haft. »»» Läs vidare
  • Six ways Australia’s education system is failing our kids 2015-03-16
    Amid debates about budget cuts and the rising costs of schools and degrees, there is one debate receiving alarmingly little attention in Australia. We’re facing a slow decline in most educational standards, and few are aware just how bad the situation is getting. »»» Läs vidare/ Read more
  • Pi-dagen och naturens matematik 2015-03-16
    Matematik är ett sätt att beskriva naturen, med siffror och formler. Fältreporter Anneli Megner Arn träffar barn och lärare Cecilia Bolinder på Utsiktens skola på Lidingö i Stockholm, och matematikprofessor Svante Linusson från Kungliga tekniska högskolan. »»» Läs vidare
  • Gymnasiet satsar mer på matte 2015-03-16
    Nynäshamns gymnasium tar elevernas sjunkande matematikkunskaper på allvar. Nu ska kompetensen hos lärarna höjas när skolan tar del av matematiklyftet. »»» Läs vidare
  • Naivt att sätta allt hopp till vetenskapen 2015-03-13
    Det finns stora problem med föreställningen om en skola på vetenskaplig grund. Kunskapen är ofta ideologiskt färgad och det är svårt att göra studier som visar något entydigt och generaliserbart, skriver professor Mats Alvesson.»»» Läs vidare
  • Skolan särskilt olämplig för ”sunt förnuft-reformer” 2015-03-11
    För att komma till rätta med att var tredje elev i gymnasiets yrkesprogram hoppade av utbildningen bestämde sig Jan Björklund för att dra ner på de teoretiska ämnena och därmed slopa den automatiska högskolebehörigheten.Och efter att första kullen elever nu gått igenom Björklunds yrkesgymnasium står det klart att avhoppen ligger kvar på exakt samma höga ...
  • Meningslös matte fördärvar ungas liv 2015-03-11
    Det finns meningsfull mattekunskap och meningslös. Meningsfull är den mattekunskap som eleverna får användning av. Meningslös är den mattekunskap som eleverna aldrig får användning av. »»» Läs vidare
  • Hur blir lyftet långsiktigt? 2015-03-10
    Vid årsskiftet nådde vi halvtid i Matematiklyftet. På Skolverkets hemsida står det att 12 800 lärare deltog under det första läsåret. Just nu arbetar 14 000 lärare med modulerna. »»» Läs vidare
  • Pojkarnas problem blir också samhällets problem 2015-03-09
    Utbildningsvärlden tas över av flickor och kvinnor. Hur man än mäter gör de bättre ifrån sig än pojkar och män. »»» Läs vidare
  • Professorn: Chansa mer och höj era resultat, tjejer 2015-03-09
    En kille med naturvetenskaplig utbildning lyckas bäst på högskoleprovet. Det visar forskningen – men tjejerna kan bli bättre om de vågar chansa. »»» Läs vidare
  • Den kritiska blicken får skolan att växa 2015-03-09
    För fem år sedan var elevresultaten katastrofalt låga på Strövelstorps skola utanför Ängelholm. Något måste göras. Kommunen valde då att pröva kompetensutvecklingen modellskolan, där all personal integrerar forskning med egen praktik. »»» Läs vidare
  • Om nätstöd för skolans lärare 2015-03-07
    Varför skulle det vara ett problem att skolans lärare söker information om forskning via nätet och sociala medier? skriver Ann-Marie Pendrill, professor och föreståndare vid Nationellt resurscentrum för fysik. »»» Läs vidare
  • Vetenskap för skolans bästa 2015-03-06
    Kungliga Vetenskapsakademien förekommer ofta i skolsammanhang. Men vad gör organisationen egentligen och vilken roll har de för svensk skola? »»» Läs vidare
  • Karlstad hoppas mattesatsning ska förbättra PISA-resultat 2015-03-06
    Sveriges resultat i den internationella PISA-studien har under åren dalat. För att förbättra elever i Karlstads resultat har kommunen satsat på matematik. »»» Läs vidare
  • Mer matte på högstadiet 2015-03-06
    Utbildningsutskottet föreslår att högstadieelever ska få en extra mattelektion i veckan. Debatt nästa vecka.Förslaget kommer att debatteras i riksdagen torsdagen den 12 mars. Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen ska ge regeringen i uppdrag att skyndsamt ta fram förslag som gör det möjligt för elever i årskurs 7-9 att en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs ...
  • Mattestudenter över hela landet ser hans YouTube-föreläsningar 2015-03-06
    Teknologkårens pedagogiska pris går i vår till Jonas Månsson, matematiklektor på LTH, som blivit hela Sveriges mattelärare genom sina föreläsningsvideor på Youtube. De korta filmerna är uppe i över 600.000 visningar och ses av civilingenjörsstudenter från hela landet. »»» Läs vidare »»»
  • Nu inleds Pisa-testet för 6 600 elever 2015-03-05
    Runt om i Sverige skrivs i dag en ny upplaga av det numera välkända Pisa-testet. Vilka skolor och elever som är utvalda är hemligt, men Ekot har träffat två 15-åriga elever som ska genomföra provet idag. »»» Läs vidare
  • Bättre styrning ska ge bättre resultat 2015-03-05
    Svenska resultat i internationella skolundersökningar har sjunkit under 2000-talet, inte minst i ämnet matematik. För att ändra på det har ett åttiotal kommuner försökt förbättra matematikundervisningen, bland annat genom att lyssna på dem som arbetar i skolan. »»» Läs vidare
  • Finska läromedel stöttar läraren 2015-03-04
    Finska matematikläromedel är en resurs för lärarna när det gäller att planera, genomföra och förnya sin undervisning. Och skiljer sig en hel del från de läromedel som traditionellt producerats i Sverige. »»» Läs vidare
  • Ny utbildning ska minska lärarbristen 2015-03-04
    I höst startar Högskolan i Halmstad en kort utbildning som ger lärarexamen inom naturvetenskap, matematik eller teknik. Utbildningen vänder sig till personer som tidigare har läst ämnena på högskolenivå. »»» Läs vidare
  • Lågstadielöftet: En läsa-skriva-räkna-garanti 2015-03-04
    Alla elever ska få en ärlig chans. Ingen ska behöva halka efter. Insatser ska sättas in i tid för att alla elever tidigt ska få med sig de grundläggande kunskaper man behöver för att klara också skolans senare ämnen. Det är regeringens lågstadielöfte. »»» Läs vidare
  • Anmäl dig nu till Matematiklyftet för rektorer 2015-03-04
    Är du rektor för lärare som deltar i Matematiklyftet erbjuds du en utbildning under läsåret 2015-16. Syftet med utbildningen är att stödja och stimulera dig att som pedagogisk ledare aktivt leda genomförandet av Matematiklyftet vid din skolenhet. »»» Läs vidare »»»
  • Homer Simpson ‘discovered the Higgs boson’ 2015-03-04
    Homer Simpson predicted the mass of the Higgs boson particle 14 years before it was discovered, a writer claims.Simon Singh, author of The Simpsons and their Mathematical Secrets, told a literary festival audience that the series is staffed by writers with an interest in maths. “The Simpsons is the most mathematical TV show on prime-time television ...
  • Programmering med förskolebarn i Helsingborg 2015-03-02
    När man pratar om programmering är det många som tänker på datorer, ettor och nollor. Men på Västra Allé i Helsingborg, som ingår i Pysslingen Skolor, har pedagogerna tagit nya grepp för att introducera programmering för barnen redan i förskolan. »»» Läs vidare
  • De får Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris 2015-03-02
    Mottagarna av årets lärarpris, Ingvar Lindqvistprisen 2015, belönas för sitt inspirerande arbete i matematik, fysik, biologi och NO. Genom sina gedigna ämneskunskaper och genom att bland annat integrera olika ämnen, utveckla spännande undervisningsmetoder och använda digitala klassrum har de ökat elevernas intresse och glädje för ämnena. »»» Läs vidare
  • “Det är otroligt vackert när man ser logiken i matematiken” 2015-03-02
    Anna-Karin Tornberg forskar om matematik, och är professor i numerisk analys. Det innebär att hon forskar om algoritmer och modeller som beskriver verkligheten. »»» Läs vidare
  • Grundläggande kunskaper om rationella tal 2015-02-23
    Amerikanska elever presterar dåligt i algebra, vilket har lett till bekymmer för hur man ska förbereda dem för arbete inom STEM-området. Det finns en växande insikt att problemen i algebra kan ha sitt ursprung i tidiga åldrar om eleverna inte behärskar rationella tal. »»» Strengthening grade 3-5 students’ foundational knowledge of rational numbers
  • MatematikkMOOC – lärarfortbildning på nätet 2015-02-23
    Norska Kunnskapsdepartementet har tagit initiativet till kursen, som utvecklats av Senter for IKT i utdanningen, Universitetet i Tromsö och Høgskolen i Sør-Trøndelag. »»» Läs vidare
  • Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik 2015-02-17
    Satsningen på datorer och läsplattor i klassrummen ställer nya krav på lärarna att hantera undervisningen. Tekniken utmanar såväl lärarens tekniska som pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Kan skolan utvecklas utan teknologiförståelse? 2015-02-17
    I det danska forskningsprojektet Technucation – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education har forskare under fyra år undersökt begreppet teknologiförståelse; hur det kan bli en viktig del av lärares och sjuksköterskors kompetens och hur det kan hjälpa dem att utveckla sin yrkesverksamhet i nya riktningar när världen digitaliseras. »»» Läs vidare
  • Stop test-focused reforms 2015-02-17
    More than 500 education researchers around the country have signed an open letter to Congress and the Obama administration about how the No Child Left Behind law should be rewritten, saying that they “strongly urge departing from test-focused reforms that not only have been discredited for high-stakes decisions, but also have shown to widen, ...
  • Matematiklyftet når åtta av tio lärare 2015-02-17
    81 procent av alla matematiklärare kommer att ha deltagit i Matematiklyftet när satsningen tar slut nästa år. Men det fanns budget för ännu fler. »»» Läs vidare
  • Dator eller läsplatta i klassrummet kräver tydlig plan 2015-02-16
    Med läsplattor och datorer i klassrummet spelar eleverna spel – och sköter sina studier. Men har inte lärarna en plan för hur tekniken ska användas blir hjälpmedlen liggande. »»» Läs vidare
  • Två nya räknestugor i Göteborg 2015-02-16
    Veckan efter sportlovet, vecka 8, startar två helt nya räknestugor i Göteborg, i Biskopsgården och Angered. “Det är kul att vi öppnar upp i områden där vi inte funnits förut. På detta sätt når vi ännu fler elever och kanske grupper vi inte nått innan. Vi vill vara tillgängliga för alla. Kunskap och utbildning är ...
  • Matematiklyftet: Ytterligare 10 400 matematiklärare 2015-02-16
    Skolverket har nu beviljat 104 miljoner kronor för att ytterligare 10 400 matematiklärare ska kunna delta i Matematiklyftet. Det betyder att efter läsåret 2015/2016 kommer drygt 37 000 matematiklärare runt om i landet ha deltagit i satsningen. Detta gör Matematiklyftet till den största fortbildningsinsatsen i ett enskilt skolämne någonsin i Sverige. »»» Statistik med alla ...
  • Flest förstelärare i matematik och svenska 2015-02-11
    Matematik och svenska är överrepresenterade när det gäller vilka ämnen som förstelärarna undervisar i. »»» Läs vidare
  • Ska vi sluta lära barnen gångertabellerna? 2015-02-11
    Professor Jo Boaler vid Stanford University anser att vi bör sluta drilla barn i addition och multiplikation och speciellt sluta tvinga dem att göra beräkningar under tidspress. Men behöver inte barnen lära sig gångertabellerna? “Nej”, säger Jo Boaler, “drillövningar utan förståelse är skadligt”. »»» Should we stop making kids memorize times tables?
  • Khan Academy launches ambitious math challenge 2015-02-10
    Over the past decade, the free instructional website Khan Academy has transformed how tens of millions of students across the globe perceive and approach math. Now, it’s pursuing a bigger aim: transforming how students perceive themselves. »»» Läs vidare
  • Ett år utan slut 2015-02-09
    År 2015 är en palindrom, när det skrivs i binär form med basen 2. Det ser alltså likadant ut oavsett om man läser det framlänges eller baklänges: 111101111. »»» Läs vidare
  • How important is where you start? 2015-02-09
    Early mathematics knowledge and later school successChildren’s early skills are essential for their later success in school. Recent evidence highlights the importance of early mathematics, relative to reading and socioemotional skills, for elementary school achievement. »»» Läs vidare
  • Elevernas bakgrund blir resurs i matten 2015-02-09
    Matematiken ser inte exakt likadan ut i hela världen. Hur man benämner tid, vilka mått som används och hur man förstår begrepp skiljer sig åt. »»» Läs vidare
  • Matematik i grupp ska höja resultaten 2015-02-05
    Mer tid att diskutera matematik med sina kollegor och läromedel som ger lärarna stöd att prata matematik med eleverna i klassrummet. Det är två åtgärder som kan lyfta svensk matematikundervisning. Det visar en kartläggning från Vetenskapsrådet. “Det är mycket tydligt att man har bättre stöd i Finland än vad som finns i Sverige. Läromedlen i ...
  • ”Många ser proven som ett stöd” 2015-02-05
    Många lärare menar att de genom ämnesproven i matematik upptäcker att eleverna kan mer än vad de kände till innan. De nationella proven påverkar också lärarnas undervisning. »»» Läs vidare
  • De hjälper fler att gilla matte 2015-02-05
    Här ställer civilingenjörer, naturvetare med flera upp på sin fritid för att hjälpa elever lära sig räkna. »»» Läs vidare
  • “Ämneslagens nedmontering orsak till skolkris” 2015-02-04
    När de tidigare och väletablerade ämneslagen med inriktning på ämne och pedagogik monterades ned på 1990-talet inom svensk skola kom de dagliga och spontana pedagogiska samtalen av sig och ersattes av pappersgöra och elevsociala och administrativa frågor. »»» Läs vidare
  • “Gör undervisningen meningsfull för eleverna” 2015-02-03
    Ta in elevernas egen verklighet i undervisningen för att skapa engagemang och intresse. Det var högstadieläraren Ola Palms budskap vid det panelsamtal som inledde lördagens Ma/No-Biennette vid Stockholms Universitet. »»» Läs vidare
  • Learn math without fear, Stanford expert says 2015-02-03
    Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn “math facts” working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children’s experience of math, she says. »»» Läs vidare
  • Här utmanas matten 2015-02-02
    Antag att du har elever, en grupp lärare och ett ämne där kunskaperna faller. Addera 650 miljoner, ett fortbildningsmaterial och en stor vilja att utveckla undervisningen. Om det är en fungerande formel för att lösa matematikämnets utmaningar återstår att se. Men på Sjölins gymnasium drar lärarna sitt strå till stacken. »»» Läs vidare
  • “Det här samarbetet utvecklar mig mycket” 2015-02-02
    Narit Pidokrajt var först tveksam till Matematiklyftet. Men efter den första terminens deltagande har han ändrat åsikt. »»» Läs vidare
  • Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad and the unknown 2015-02-02
    Mobile devices are everywhere and children are using them more frequently at young ages. The impact these mobile devices are having on the development and behavior of children is still relatively unknown. »»» Läs vidare/ Read more
  • Matematiken finns i barnens lekar 2015-01-30
    Undervisning behövs redan i förskolan, men personalen måste ha kunskaper att möta barnen där de är, säger Kerstin Bäckman forskare vid Högskolan i Gävle. »»» Läs vidare
  • Chicks place low numbers on the left 2015-01-30
    Scientists in Italy have found that baby chickens associate low and high numbers with left and right, respectively – just like humans. »»» Läs vidare
  • ”Det är i justeringen av siffrorna som opinionen kommer fram” 2015-01-29
    Nya metoder behövs. Svarsfrekvensen i klassiska opinionsundersökningar är snart så låg att den inte säger någonting om den allmänna opinionen. I stället är det i efterbearbetningen som speglingen av opinionen skapas. »»» Läs vidare
  • Satsning på att utbilda mattelärare 2015-01-29
    Karlstad universitet utökar antalet platser på Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Sökande som läst matematik, naturvetenskap och teknik prioriteras för att svara upp mot lärarbristen. »»» Läs vidare
  • Avancerad geometri avslöjar Stonehenges ursprung 2015-01-28
    Historien om Stonehenge skrivs om i ett nytt stort forskningsprojekt. Genom uppmätningar, kartor och röntgen har forskare räknat ut hur stenåldersmänniskorna använde avancerad geometri. »»» Läs vidare
  • Dans är inte svaret på Pisa, minister Fridolin 2015-01-28
    Mer sång och dans kan minska klassklyftorna, tror Gustav Fridolin och Alice Bah Kuhnke. »»» Läs vidare
  • Låt eleverna ta eget ansvar 2015-01-28
    Hittills har man från politiskt håll kommit med få förslag som berör annat än rent organisatoriska åtgärder för skolan; mindre klasser när betyg ska ges, läxor eller inte. Enligt vår mening är det viktigare att diskutera hur betygen sätts och hur läxorna ges, skriver Marcus Nilsson, prefekt för Institutionen för matematik och Torsten Lindström, professor ...
  • Teori kopplat till vardag svårt för elever 2015-01-28
    Svenska elever har svårt att förstå provfrågorna i naturvetenskap i PISA, särskilt då abstrakta frågor kombineras med vardagliga exempel. Det visar en ny avhandling som granskat PISA-mätningen utifrån elevernas uppfattning. »»» Läs vidare
  • För en bättre skola krävs högre lärarstatus 2015-01-27
    Svenskt Näringsliv har tagit fram ett antal reformförslag som är av särskild vikt för den framtida konkurrenskraften och företagsamheten. Ett av reformförslagen rör utbildning – en verklig framtidsfråga. »»» Läs vidare
  • “Skolmatten är för lätt” 2015-01-27
    Sex tonårskillar sitter sida vid sida och flyttar små gula plastkoner mellan tre rutor, ivrigt diskuterande. Matematik och problemlösning. Det är de två anledningarna till att ett gäng högstadie- och gymnasieelever var tredje tisdagseftermiddag träffas på Lugnetgymnasiet. Jag sökte utmaningar, därför började jag här, säger Otto Skogman. »»» Läs vidare Läs även om Matematikklubben med utmaningar för ...
  • Polacken som knäckte koden är också stoff till film 2015-01-27
    På bara några månader har det kommit tre internationella storfilmer om matematik och grundläggande fysik. “Visst är de romantiserade, men de öppnar ändå ett fönster mot mer kunskap”, skriver Karin Bojs i Dagens Nyheter. »»» Läs vidare
  • The problem with predictions 2015-01-23
    Much of the noise in the market comes from forecasters and economists making predictions about the next big boom or bust, but is forecasting a futile pursuit? »»» Läs vidare/ Read more
  • Mastering math through movement 2015-01-22
    Picture this: a classroom full of 9-year-olds are up and moving around, contorting their bodies and waving their arms. But it’s not gym period or even music class getting them moving — these kids are learning math. »»» Läs vidare/ Read more
  • Krafttag för teknikämnet på europeisk nivå 2015-01-22
    Intresset för teknik, naturvetenskap och matte har minskat bland barn i Europa. Av denna anledning startade EU-kommissionen projektet Scientix för snart sex år sedan. Teknikföretagen är nationell partner till Scientix i Sverige och jobbar för att fler ska få upp ögonen för projektet. »»» Läs vidare
  • Satsa på stödet 2015-01-21
    Allt ansvar kan inte läggas på lärarna. Det behövs forskningsbaserade läromedel om trenden med sjunkande matematikresultat ska vända, anser Andreas Ryve. »»» Läs vidare
  • National Standards of Excellence for Headteachers 2015-01-21
    The National Standards of Excellence for Headteachers (2014) define high standards which are applicable to all headteacher roles within a self-improving school system.The context for headteachers changes constantly. In most contexts, a headteacher has led one school, in some settings headteachers are responsible for leading more than one school. Job titles are various – including ...
  • Toppskolans höga pris 2015-01-21
    Den svenska skolan är ständigt utskälld och nu kräver nyvalde M-ledaren Anna Kinberg Batra betyg i fyran, ordning och reda. Men är vi beredda att betala priset för att toppa de internationella rankningarna? »»» Läs vidare
  • Nytt dataspråk gir kvickere simuleringer 2015-01-21
    Når forskere skal etterligne prosesser i en større eller mindre del av virkeligheten, må de bruke simulatorer eller etterligningsmodeller. For å få modellene til å gjøre det de skal, må det ligge en programkode bak. Programmering er tidkrevende, og det kan ta mange år å lage en enkelt simulator. Dette arbeidet vil forskere nå forenkle. Vi ...
  • De kan förklara problemet 2015-01-21
    Maria Asplund har alltid förmågorna och kunskapskraven i matte i fokus. Mycket av arbetet sker i grupper, bland annat med en matteblogg. Den är ett verktyg för att visa vad man kan. »»» Läs vidare
  • Students benefit from summer learning programs 2015-01-19
    Students attending voluntary, school district-led summer learning programs entered school in the fall with stronger mathematics skills than their peers who did not attend the programs, according to a new RAND Corporation study. »»» Läs vidare/ Read more
  • Det är så enkelt – och så svårt 2015-01-19
    Vi behöver undvika undervisningens tomma lådor och fylla dem med att eleverna får engagera sig i ämnet matematik. Det skriver Lisa Björklund Boistrup, matematik-didaktiskt inriktad forskare vid Linköpings universitet och Stockholms universitet i en krönika. »»» Läs vidare
  • Nytt stöd för bedömning i matematik 2015-01-19
    Som stöd för bedömning i matematik i gymnasieskolan erbjuder vi frivilliga kursprov i matematik 5 och bedömningsstöd i form av skriftliga och muntliga uppgifter i matematik 1a. »»» Läs vidare
  • Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass 2015-01-16
    Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är ­bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. ­Skolans ­reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens genom t ex satsningar som Matematiklyftet, skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola. »»» Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass »»» Betyg i ...
  • Matematiklyftet lyfter förskolans verksamhet 2015-01-15
    Nu påbörjar Landskrona stads utbildningsförvaltning utbildnings-satsningen ”Matematiklyftet i förskolan”. Matematiklyftet i förskolan är en del av en unik satsning på fortbildning som riktar sig till personal i förskolan. »»» Läs vidare
  • A quest for a different learning model: Playing games in school 2015-01-14
    When the New York City middle school Quest to learn welcomed its first class of sixth-graders in 2009, it hailed itself as “the school for digital kids”. Its founders from the Institute of play promised a technology-rich environment that would parlay children’s passion for video games into riveting educational experiences and authentic engagement. »»» Läs ...
  • MOOCs aim to strengthen computer science and physics teaching in middle and high schools 2015-01-14
    When massive open online courses (MOOCs) took off three years ago, many educators had high hopes that these courses could expand and diversify access to education. Early aspirations were soon replaced with criticism: studies showed that MOOCs weren’t reaching those who needed access the most. »»» Läs vidare/ Read more
  • Forskare drar publik till Tibble Gymnasium 2015-01-14
    I höstas startade Tibble Gymnasium en serie öppna föreläsningar och publiken strömmade till. Den 22 januari är nästa tillfälle att få gratis kunskap och inspiration i Täby. Då bjuder två disputerade forskare på en kväll med matematik och historia, som täcker in både Simpsons och medeltida bödlar. »»» Läs vidare
  • Elever lär sig räkna med digital teknik 2015-01-14
    För snart ett år sedan fick över 5 000 elever i Angered varsin surfplatta. Nu ska många av dem få lära sig räkna med hjälp av ett nytt matematikprogram där de räknar på platta i stället för i övningsbok. »»» Läs vidare
  • Ma/Nv-Biennette 2015-01-13
    Den 31 januari 2015 genomför Stockholms universitetet konferensen Ma/Nv-biennetten för tredje gången. Det är en konferens för lärare i förskolan till gymnasiet. Här erbjuder universitet lärare från förskolan till gymnasiet att ta del av relevant forskning och få uppslag till undervisningen i matematik, teknik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
  • Kvinnor tar större plats i matematiken 2015-01-13
    Den iransk-amerikanska matematikern Maryam Mirzakhani har som första kvinna tilldelats Fieldsmedaljen, matematikens motsvarighet till Nobelpriset. Detta är ett stort genombrott eftersom kvinnor haft svårt för att ta sin rättmätiga plats inom matematiken, säger Gerd Brandell som forskar inom matematikdidaktik. »»» Läs vidare