Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Förstelärarna gör rätt saker 2015-04-28
    Det lokala sjösättandet av karriärreformen har på det stora hela fungerat bra, enligt en ny rapport från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Lämna in bidrag till Matematikbiennalen 2016 2015-04-28
    Den 28-29 januari 2016 står Karlstads universitet som värd för Matematikbiennalen. Nu finns möjligheten att skicka in förslag på bidrag till föreläsning/ workshop, idéutställning eller till inslag under det nya initiativet ”Kollegor emellan”. »»» Läs vidare
  • Kunskap i en ond spiral 2015-04-28
    Regeringens satsningar på högskolan är fel recept för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vad som behövs är undervisning i världsklass, inte fler utbildningsplatser, menar professorerna Pontus Braunerhjelm och Johan Eklund »»» Läs vidare
  • Kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris 2015-04-28
    Det är fysikern och kosmologen Max Tegmark som får KTH:s stora pris 2015. Svensken, som numera är bosatt i USA och professor i fysik på MIT, går i fotspåren efter populärvetenskapliga portalfigurer inom astrofysik som Carl Sagan och Neil de Grasse Tyson. »»» Läs vidare
  • Brist på matematikutbildad personal 2015-04-27
    Under rubriken Hög arbetslöshet trots fler högskoleutbildade redogör Svenska Dagbladet måndag 27 april för en intervju med Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum och professor i nationalekonomi. Entreprenörskapsforum anser att många skaffar sig fel utbildning för dagens arbetsmarknad. Förklaringen till att arbetslösheten har stigit samtidigt som fler jobb är lediga är att det är svårt att ...
  • Bara en av fem nyanlända får godkänt i nian: Ett misslyckande 2015-04-23
    Endast en femtedel av de elever som bott i Sverige i max fyra år går ut nionde klass med godkänt betyg i alla ämnen, enligt siffror från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Eleverna lär sig matte med hjälp av varandra 2015-04-23
    Från enskilt arbete till samarbete. Eleverna på Navets skola arbetar alltmer i par under mattelektionerna. Nu har de chans att bli landets bästa klass på matematik. »»» Läs vidare
  • ”Eleverna behöver lära sig hantera datorn i skolan” 2015-04-20
    På DN Debatt (16/4) skriver gymnasieläraren Håkan Danielsson om hur datorer bör slängas ut ur svenska klassrum. Han menar att användningen av datorer gör eleverna okoncentrerade och att de är sämre arbetsredskap än analoga varianter och att eleverna därmed lär sig mindre. Jag håller inte med, skriver matematikläraren Sabine Louvet. »»» Läs vidare
  • Elever deltar i OS i matematik 2015-04-20
    Trots sjunkande skolresultat i matematik går det bra för de svenska gymnasieelver som deltar i OS i matematik. Just nu pågår uttagningarna till sommarens olympiad i Thailand. »»» Se nyhetsreportaget
  • De väcker lusten att lära 2015-04-20
    Lärarlaget på Källebergsskolan har lyckats med en tuff utmaning. Att väcka elevernas lust att lära och därmed höja resultaten trots att ämnena handlar om matematik och naturvetenskap. »»» Läs vidare
  • Halv mattemiljard försvinner i budgeten 2015-04-20
    En halv miljard kronor per år för att införa en extra mattetimme på högstadiet försvann i vårbudgeten. Detta trots att riksdagen röstat för att introducera detta hösten 2016. »»» Läs vidare
  • Fridolin: Inga ytterligare karriärlärare 2015-04-20
    Regeringen fick i går kritik för att stryka en utbyggnad av karriärlärartjänster i sin vårbudget. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) säger att det är viktigare att använda tre miljarder kronor till att mer generellt höja lärarnas löner för att göra läraryrket attraktivare. »»» Läs vidare
  • En av tre lärare är obehörig 2015-04-20
    Var tredje lärare saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar Skolverkets nya statistik. Nytt för i år är att det går att se statistik om lärarbehörigheten i varje skola. »»» Läs vidare
  • Inget lyft för Lärarlyftet 2015-04-20
    Trots att tiotusentals lärare fortfarande undervisar i ämnen de inte är behöriga i är det dålig tillströmning till Lärarlyftets kurser. Nu i vår har fyra av tio kurser ställts in och resterande utbildningar går halvtomma. »»» Läs vidare
  • Ogenomtänkta reformer ökar bristen på lärare 2015-04-20
    En av oss som skriver den här artikeln har nu fyra vakanta tjänster som inte kan fyllas. Dessa lärare finns helt enkelt inte. I glesbygden får vi genom den akuta lärarbristen i vissa ämnen kombinerat med effekter av legitimations- och förste-lärarreformerna allt svårare att rekrytera de lärare vi behöver. »»» Läs vidare
  • “Programmering i skolan är mer än att koda” 2015-04-20
    Programmering är på väg in i skolan både i Sverige och runt om i Europa. Men det handlar inte om att alla barn ska bli utvecklare utan mer om sätt att tänka, delaktighet och demokrati enligt forskaren Linda Mannila. »»» Läs vidare
  • Mattebegåvningar kan räkna med jobb 2015-04-13
    Gymnasieelever får sommarjobb som matematiker. Under tre veckor får de ägna sig åt att lösa avancerade matte­problem. Lund gör en unik satsning för att profilera sig som Sveriges ”mattestad”. »»» Läs vidare
  • Skapa nyfikenhet för matematik 2015-04-13
    Att leka med hink och spade kan innebära att utforska volym. Sparka en fotboll kan handla om att beräkna avstånd. Det är lätt att missa barns möten med matematik i vardagen, säger Kerstin Bäckman, som skrivit en avhandling om just detta. »»» Läs vidare
  • Programmering rymmer både matte och språk 2015-04-13
    En del tycker att det borde vara ett eget ämne i skolan, för i framtiden behöver fler kunna programmera. I Malmö bjuder programmerare på gratis programmeringskurser för barn. »»» Läs vidare
  • Tester leder till lärande 2015-04-13
    Tester prövar inte bara kunskaper. De gör också att man minns bättre och kan vara ett verktyg för inlärning, enligt Veit Kubiks avhandling. »»» Läs vidare
  • De nationella proven blir digitala 2018 2015-04-09
    Regeringen ska göra en översyn av de nationella proven. En genomgripande digitalisering av proven ska vara klar 2018. »»» Läs vidare
  • Gratis stöd i matte inför nationella prov 2015-04-09
    Nu kan alla elever i Stockholm få hjälp med att slipa på formen inför nationella proven i matematik – helt utan kostnad. Lördagen den 26 april öppnar Tibble Gymnasium dörrarna för Första plugghjälpen, då sex prisbelönta och erkänt skickliga matematiklärare står redo att förbereda elever inför matteprovets olika moment. »»» Läs vidare
  • “Jag har aldrig haft användning för matte” 2015-04-09
    Förutom enkel huvudräkning, lite division och kanske någon procentreflektion har jag aldrig haft användning för matematiken jag lärde mig i skolan, skriver Martina Jarminder, på Norra Skånes ledarsida. »»» Läs vidare
  • Anmäl dig snarast till “Rektorer i Matematiklyftet” 2015-04-09
    Redan i slutet av april påbörjas den sista utbildningsomgången för Rektorer i Matematiklyftet. Utbildningen ges vid fem orter, omfattar fem heldagar och är kostnadsfri.Hittills har ca 2300 rektorer deltagit! Välkomna! Anmälan och mer information
  • Why Math? 2015-04-08
    Dear Math-Teacher-To-Be:According to a recent Raytheon survey, 44 percent of middle school students would rather take out the garbage than do their math homework. »»» Läs vidare/ Read more:
  • How much homework is too much? 2015-04-08
    A recent study of 7,451 teenagers in Spain examined the correlation between time spent on homework and academic achievement in math and science. Results showed that homework done by the student independently for 60-70 minutes a day yielded the best results. »»» Läs vidare/ Read more:
  • Nation’s largest teachers union launches ad campaign as Congress debates No Child Left Behind 2015-04-07
    As Congress debates how to rewrite No Child Left Behind, the nation’s largest teachers union is launching a $500,000 ad campaign urging lawmakers to reach a deal that reduces the focus on standardized testing. »»» Läs vidare/ Read more
  • Kan matte få eleverna att fungera bättre socialt? 2015-04-07
    Förbättrade verktyg för lärarna i deras undervisning. Bättre forskning när forskare och lärare arbetar tätt tillsammans. Det är några av ingredienserna i den stora satsningen som Norrköpings och Linköpings kommuner gör tillsammans med Linköpings universitet för att förbättra matematikundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Stor ökning av prov i skolan 2015-04-07
    Fler prov ger inte bättre skolresultat. Det visade den förra Pisa-undersökningen tydligt. Ändå har antalet nationella prov ökat rejält de senaste tio åren. »»» Läs vidare
  • ”Framtidens skola behöver en strategi för läromedel” 2015-04-07
    Glöm inte boken. En avgörande del saknas nästan helt i skoldebatten: L­äromedlen. Detta trots att både forskning och exempel från andra länder visar att ­skolböckers ­kvalitet är viktigt för elevernas resultat. »»» Läs vidare
  • M-förslag: Dataprogrammering på skolschema 2015-04-07
    Moderaterna vill införa obligatorisk dataprogrammering på skolschema enligt ett nytt förslag. Läs vidare: »»» Obligatorisk dataprogrammering på skolschemat »»» Sverige behöver konkurrera med kunskap och teknik »»» Gärna programmering i skolan – men med realistiska förväntningar och kunskaperna i centrum »»» “Viktigare att kunna räkna än programmera”
  • Forskning för och med lärare 2015-04-02
    Matematiklärare i Linköping och Norrköping deltar i ett forskningsprojekt där de själva initierar frågeställningarna. »»» Läs vidare
  • När matematikerna blir de nya kulturarbetarna 2015-03-31
    Genom att utforska enorma mängder data kan så kal­lade data scien­tists förutspå våra be­teenden. När ­dataanalysen nu gör sitt intåg i kultur­världen uppstår ­frågan om det kreativa geniets roll är hotad. »»» Läs vidare
  • John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg deler årets Abelpris 2015-03-31
    Det Norske Videnskaps-Akademi har besluttet å tildele Abelprisen for 2015 til de amerikanske matematikerne John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg “for slående og fruktbare bidrag til teorien for ikkelineære partielle differensialligninger og deres anvendelser i geometrisk analyse.” »»» Läs vidare
  • Why America’s obsession with STEM education is dangerous 2015-03-31
    If Americans are united in any conviction these days, it is that we urgently need to shift the country’s education toward the teaching of specific, technical skills. Every month, it seems, we hear about our children’s bad test scores in math and science — and about new initiatives from companies, universities or foundations to expand ...
  • Slöjd + kod = sant i Finland 2015-03-31
    Programmering blir en del av slöjden i den finländska läroplanen nästa år. Men i Sverige har liknande förslag mötts med stark kritik. »»» Läs vidare
  • Stereotypes lower math performance in women, but effects go unrecognized 2015-03-31
    A new study suggests that gender stereotypes about women’s ability in mathematics negatively impact their performance. And in a significant twist, both men and women wrongly believe those stereotypes will not undermine women’s math performance — but instead motivate them to perform better. »»» Läs vidare
  • Lätt att lova vad andra ska göra 2015-03-31
    Ingen ska halka efter i läsning, räkning eller skrivning. Det låter ju utmärkt. Den 4 mars publicerade utbildningsminister Gustav Fridolin en debattartikel i Dagens Nyheter, där han lovade att ”alla elever ska få en ärlig chans”. »»» Läs vidare
  • Debatt: “Pisa-anpassad skola urholkar självständighet och tolerans” 2015-03-30
    Lyft blicken från siffrorna. Riksdagen vill ha mer matematik i grundskolan – men till vilket pris? Humaniora och samhällsvetenskap blir lätta byten då de ställs mot Pisa-­mätningarnas skenbart tydliga resultat.»»» Läs vidare Replik 1: ”Siffror och statistik missbrukas lättare om kunskapsnivån är låg” Replik 2: ”Utökad matematikundervisning hotar inte demokratin”
  • Varför överskattar vi matematik i den svenska skolan? 2015-03-27
    Den 28 mars bänkar sig runt 60 000 svenska utbildningssökande för att skriva högskoleprovet. Under sju timmar kommer de att svara på 160 frågor. 80 av de frågorna består av matematik eller “logiskt tänkande”.Och det är ju bra… om majoriteten av alla studerande hade användning för de kunskaperna i livet efter studietiden. »»» Läs vidare [Nyheter ...
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2015-03-26
    Nu finns ett rykande färskt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk att läsa. NOMAD är den enda Nordiska matematikdidaktiska forskningstidskriften och har som syfte att främja nordisk forskning i matematikdidaktik. Detta nummer av NOMAD innehåller 4 artiklar. Uncommon vocabulary in mathematical tasks in relation to demand of reading ability and solution frequency Anneli Dyrvold, Ewa Bergqvist and Magnus Österholm Systemic functional ...
  • Extra mattetimme på högstadiet 2015-03-25
    Efter en debatt om grundskolan i riksdagen den 22/3 togs beslut om mer matematik på högstadiet. Riksdagen vill att regeringen tar fram förslag som gör det möjligt att elever i årskurs 7–9 får en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs vidare
  • Elever får välja bort högskolebehörighet på yrkesprogram 2015-03-25
    Regeringen öppnar nu för att elever på yrkesprogram i gymnasiet ska få välja bort högskolebehörighet, i direktiven till en utredning om förändringar av gymnasiet. »»» Läs vidare
  • Känd datalog vill kasta ut flyttalen 2015-03-24
    John L. Gustafson har tagit fram ett nytt dataformat för numeriska värden i processorer. Hans unum (universal number) kräver mindre minne och kommer undan avrundningsproblem som plågar dem som använder flyttal. Unum omfattar alla dagens numeriska typer – både heltal, flyttal och fasttal. »»» Läs vidare
  • Ser inte gruppen för alla barn 2015-03-24
    Förskolan har av tradition varit en social arena där barngruppen stått i centrum, där lärandet tillsammans och gruppdeltagandet varit det viktigaste. Men idag ser vi hur det individualiserande synsättet vinner mark även i förskolan, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson. »»» Läs vidare
  • En av världens största matematiktävlingar på Mälardalens högskola 2015-03-24
    Kängurutävlingen är en av världens största internationella matematiktävlingar. Ungefär 6,5 miljoner elever från ett 50-tal länder deltar i tävlingen och löser samma problem som sina jämnåriga världen över. »»» Läs vidare
  • Topp100 2015: De fem bästa utbildningssajterna 2015-03-21
    Sveriges bästa utbildningssajt 2015 är mobilanpassad, inspirerar till högre utbildning samt kompletteras av en egen app. »»» Läs vidare
  • Få läxor, korta dagar – och ändå i världstopp 2015-03-20
    Korta dagar, få läxor och ändå i världens utbildningstopp. När Svenska Dagbladet letar efter nyckeln till den finska skolans framgång hittar vi den i en särskild övningsskola för lärarstudenter i Helsingfors. »»» Läs vidare
  • OECD-rapport: ”Svenska lärare saknar karriärsystem” 2015-03-20
    I en OECD-rapport som publiceras den 29 april pekas bristen på karriärsystem för lärare ut som ett av den svenska skolans största problem. ”Man bygger inte bort problemen med lönestegar. Vi måste utbilda bättre lärare”, säger lektor Carl Bennet vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Riksdagen vill ha mer matematik 2015-03-19
    En timme mer matematik i veckan i högstadiet vill riksdagen ha från hösten 2016. I ett tillkännagivande till regeringen framhåller riksdagen att införandet av fler matematiklektioner i högstadiet bör prioriteras. »»» Läs vidare
  • Bättre pedagogik vände trenden 2015-03-19
    Tyskland hamnade i en “Pisa-chock” år 2000, men lyckades vända trenden. Svenska Dagbladet hittar framgångsreceptet i satsningar på de svaga eleverna, mer pedagogik och längre skoltid. Och i ett lugnt klassrum i Berlin – där den som bryter mot mobilförbudet blir av med sin telefon i en vecka. »»» Läs vidare
  • UR: Strategier för matematik 2015-03-18
    Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier.»»» Se programmet
  • Fattigdomsfällan undersökt med matematisk modell 2015-03-18
    Varför tycks vissa länder utvecklas i rasande takt, medan andra knappt utvecklas alls? Denna fråga står i centrum i diskussioner om den så kallade fattigdomsfällan. Genom att använda matematik på stora tillgängliga datamaterial kan forskare nu presentera helt nya insikter och peka på vilka länder som kan förväntas utvecklas snabbare än andra. »»» Läs vidare
  • Kängurudagen 2015 2015-03-18
    Idag, tredje torsdagen i mars, är det återigen dags för Kängurutävlingen. Kangourou sans Frontières är en internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever, det är alltså inte en elittävling. År 2010 deltog ca 5,8 miljoner elever i 40 länder. Verksamheten startade i Frankrike 1994, med 500 000 deltagare. Året därpå ...
  • Six ways Australia’s education system is failing our kids 2015-03-16
    Amid debates about budget cuts and the rising costs of schools and degrees, there is one debate receiving alarmingly little attention in Australia. We’re facing a slow decline in most educational standards, and few are aware just how bad the situation is getting. »»» Läs vidare/ Read more
  • Pi-dagen och naturens matematik 2015-03-16
    Matematik är ett sätt att beskriva naturen, med siffror och formler. Fältreporter Anneli Megner Arn träffar barn och lärare Cecilia Bolinder på Utsiktens skola på Lidingö i Stockholm, och matematikprofessor Svante Linusson från Kungliga tekniska högskolan. »»» Läs vidare
  • Gymnasiet satsar mer på matte 2015-03-16
    Nynäshamns gymnasium tar elevernas sjunkande matematikkunskaper på allvar. Nu ska kompetensen hos lärarna höjas när skolan tar del av matematiklyftet. »»» Läs vidare
  • Åttorna får mattebetyg av en lärare de aldrig haft 2015-03-16
    På två år har 8A på Östra Tornskolan haft fler än sex lärare i matte och NO, flera av dem obehöriga. Elevernas betyg sätts av en lärare som klassen aldrig haft. »»» Läs vidare
  • Naivt att sätta allt hopp till vetenskapen 2015-03-13
    Det finns stora problem med föreställningen om en skola på vetenskaplig grund. Kunskapen är ofta ideologiskt färgad och det är svårt att göra studier som visar något entydigt och generaliserbart, skriver professor Mats Alvesson.»»» Läs vidare
  • Skolan särskilt olämplig för ”sunt förnuft-reformer” 2015-03-11
    För att komma till rätta med att var tredje elev i gymnasiets yrkesprogram hoppade av utbildningen bestämde sig Jan Björklund för att dra ner på de teoretiska ämnena och därmed slopa den automatiska högskolebehörigheten.Och efter att första kullen elever nu gått igenom Björklunds yrkesgymnasium står det klart att avhoppen ligger kvar på exakt samma höga ...
  • Meningslös matte fördärvar ungas liv 2015-03-11
    Det finns meningsfull mattekunskap och meningslös. Meningsfull är den mattekunskap som eleverna får användning av. Meningslös är den mattekunskap som eleverna aldrig får användning av. »»» Läs vidare
  • Hur blir lyftet långsiktigt? 2015-03-10
    Vid årsskiftet nådde vi halvtid i Matematiklyftet. På Skolverkets hemsida står det att 12 800 lärare deltog under det första läsåret. Just nu arbetar 14 000 lärare med modulerna. »»» Läs vidare
  • Den kritiska blicken får skolan att växa 2015-03-09
    För fem år sedan var elevresultaten katastrofalt låga på Strövelstorps skola utanför Ängelholm. Något måste göras. Kommunen valde då att pröva kompetensutvecklingen modellskolan, där all personal integrerar forskning med egen praktik. »»» Läs vidare
  • Pojkarnas problem blir också samhällets problem 2015-03-09
    Utbildningsvärlden tas över av flickor och kvinnor. Hur man än mäter gör de bättre ifrån sig än pojkar och män. »»» Läs vidare
  • Professorn: Chansa mer och höj era resultat, tjejer 2015-03-09
    En kille med naturvetenskaplig utbildning lyckas bäst på högskoleprovet. Det visar forskningen – men tjejerna kan bli bättre om de vågar chansa. »»» Läs vidare
  • Om nätstöd för skolans lärare 2015-03-07
    Varför skulle det vara ett problem att skolans lärare söker information om forskning via nätet och sociala medier? skriver Ann-Marie Pendrill, professor och föreståndare vid Nationellt resurscentrum för fysik. »»» Läs vidare
  • Vetenskap för skolans bästa 2015-03-06
    Kungliga Vetenskapsakademien förekommer ofta i skolsammanhang. Men vad gör organisationen egentligen och vilken roll har de för svensk skola? »»» Läs vidare
  • Karlstad hoppas mattesatsning ska förbättra PISA-resultat 2015-03-06
    Sveriges resultat i den internationella PISA-studien har under åren dalat. För att förbättra elever i Karlstads resultat har kommunen satsat på matematik. »»» Läs vidare
  • Mer matte på högstadiet 2015-03-06
    Utbildningsutskottet föreslår att högstadieelever ska få en extra mattelektion i veckan. Debatt nästa vecka.Förslaget kommer att debatteras i riksdagen torsdagen den 12 mars. Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen ska ge regeringen i uppdrag att skyndsamt ta fram förslag som gör det möjligt för elever i årskurs 7-9 att en undervisningstimme mer i matematik per vecka. »»» Läs ...
  • Mattestudenter över hela landet ser hans YouTube-föreläsningar 2015-03-06
    Teknologkårens pedagogiska pris går i vår till Jonas Månsson, matematiklektor på LTH, som blivit hela Sveriges mattelärare genom sina föreläsningsvideor på Youtube. De korta filmerna är uppe i över 600.000 visningar och ses av civilingenjörsstudenter från hela landet. »»» Läs vidare »»»
  • Nu inleds Pisa-testet för 6 600 elever 2015-03-05
    Runt om i Sverige skrivs i dag en ny upplaga av det numera välkända Pisa-testet. Vilka skolor och elever som är utvalda är hemligt, men Ekot har träffat två 15-åriga elever som ska genomföra provet idag. »»» Läs vidare
  • Bättre styrning ska ge bättre resultat 2015-03-05
    Svenska resultat i internationella skolundersökningar har sjunkit under 2000-talet, inte minst i ämnet matematik. För att ändra på det har ett åttiotal kommuner försökt förbättra matematikundervisningen, bland annat genom att lyssna på dem som arbetar i skolan. »»» Läs vidare
  • Homer Simpson ‘discovered the Higgs boson’ 2015-03-04
    Homer Simpson predicted the mass of the Higgs boson particle 14 years before it was discovered, a writer claims.Simon Singh, author of The Simpsons and their Mathematical Secrets, told a literary festival audience that the series is staffed by writers with an interest in maths. “The Simpsons is the most mathematical TV show on prime-time television ...
  • Finska läromedel stöttar läraren 2015-03-04
    Finska matematikläromedel är en resurs för lärarna när det gäller att planera, genomföra och förnya sin undervisning. Och skiljer sig en hel del från de läromedel som traditionellt producerats i Sverige. »»» Läs vidare
  • Ny utbildning ska minska lärarbristen 2015-03-04
    I höst startar Högskolan i Halmstad en kort utbildning som ger lärarexamen inom naturvetenskap, matematik eller teknik. Utbildningen vänder sig till personer som tidigare har läst ämnena på högskolenivå. »»» Läs vidare
  • Lågstadielöftet: En läsa-skriva-räkna-garanti 2015-03-04
    Alla elever ska få en ärlig chans. Ingen ska behöva halka efter. Insatser ska sättas in i tid för att alla elever tidigt ska få med sig de grundläggande kunskaper man behöver för att klara också skolans senare ämnen. Det är regeringens lågstadielöfte. »»» Läs vidare
  • Anmäl dig nu till Matematiklyftet för rektorer 2015-03-04
    Är du rektor för lärare som deltar i Matematiklyftet erbjuds du en utbildning under läsåret 2015-16. Syftet med utbildningen är att stödja och stimulera dig att som pedagogisk ledare aktivt leda genomförandet av Matematiklyftet vid din skolenhet. »»» Läs vidare »»»
  • De får Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris 2015-03-02
    Mottagarna av årets lärarpris, Ingvar Lindqvistprisen 2015, belönas för sitt inspirerande arbete i matematik, fysik, biologi och NO. Genom sina gedigna ämneskunskaper och genom att bland annat integrera olika ämnen, utveckla spännande undervisningsmetoder och använda digitala klassrum har de ökat elevernas intresse och glädje för ämnena. »»» Läs vidare
  • “Det är otroligt vackert när man ser logiken i matematiken” 2015-03-02
    Anna-Karin Tornberg forskar om matematik, och är professor i numerisk analys. Det innebär att hon forskar om algoritmer och modeller som beskriver verkligheten. »»» Läs vidare
  • Programmering med förskolebarn i Helsingborg 2015-03-02
    När man pratar om programmering är det många som tänker på datorer, ettor och nollor. Men på Västra Allé i Helsingborg, som ingår i Pysslingen Skolor, har pedagogerna tagit nya grepp för att introducera programmering för barnen redan i förskolan. »»» Läs vidare
  • Grundläggande kunskaper om rationella tal 2015-02-23
    Amerikanska elever presterar dåligt i algebra, vilket har lett till bekymmer för hur man ska förbereda dem för arbete inom STEM-området. Det finns en växande insikt att problemen i algebra kan ha sitt ursprung i tidiga åldrar om eleverna inte behärskar rationella tal. »»» Strengthening grade 3-5 students’ foundational knowledge of rational numbers
  • MatematikkMOOC – lärarfortbildning på nätet 2015-02-23
    Norska Kunnskapsdepartementet har tagit initiativet till kursen, som utvecklats av Senter for IKT i utdanningen, Universitetet i Tromsö och Høgskolen i Sør-Trøndelag. »»» Läs vidare
  • Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik 2015-02-17
    Satsningen på datorer och läsplattor i klassrummen ställer nya krav på lärarna att hantera undervisningen. Tekniken utmanar såväl lärarens tekniska som pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Kan skolan utvecklas utan teknologiförståelse? 2015-02-17
    I det danska forskningsprojektet Technucation – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education har forskare under fyra år undersökt begreppet teknologiförståelse; hur det kan bli en viktig del av lärares och sjuksköterskors kompetens och hur det kan hjälpa dem att utveckla sin yrkesverksamhet i nya riktningar när världen digitaliseras. »»» Läs vidare
  • Stop test-focused reforms 2015-02-17
    More than 500 education researchers around the country have signed an open letter to Congress and the Obama administration about how the No Child Left Behind law should be rewritten, saying that they “strongly urge departing from test-focused reforms that not only have been discredited for high-stakes decisions, but also have shown to widen, ...
  • Matematiklyftet når åtta av tio lärare 2015-02-17
    81 procent av alla matematiklärare kommer att ha deltagit i Matematiklyftet när satsningen tar slut nästa år. Men det fanns budget för ännu fler. »»» Läs vidare
  • Dator eller läsplatta i klassrummet kräver tydlig plan 2015-02-16
    Med läsplattor och datorer i klassrummet spelar eleverna spel – och sköter sina studier. Men har inte lärarna en plan för hur tekniken ska användas blir hjälpmedlen liggande. »»» Läs vidare
  • Två nya räknestugor i Göteborg 2015-02-16
    Veckan efter sportlovet, vecka 8, startar två helt nya räknestugor i Göteborg, i Biskopsgården och Angered. “Det är kul att vi öppnar upp i områden där vi inte funnits förut. På detta sätt når vi ännu fler elever och kanske grupper vi inte nått innan. Vi vill vara tillgängliga för alla. Kunskap och utbildning är ...
  • Matematiklyftet: Ytterligare 10 400 matematiklärare 2015-02-16
    Skolverket har nu beviljat 104 miljoner kronor för att ytterligare 10 400 matematiklärare ska kunna delta i Matematiklyftet. Det betyder att efter läsåret 2015/2016 kommer drygt 37 000 matematiklärare runt om i landet ha deltagit i satsningen. Detta gör Matematiklyftet till den största fortbildningsinsatsen i ett enskilt skolämne någonsin i Sverige. »»» Statistik med alla ...
  • Flest förstelärare i matematik och svenska 2015-02-11
    Matematik och svenska är överrepresenterade när det gäller vilka ämnen som förstelärarna undervisar i. »»» Läs vidare
  • Ska vi sluta lära barnen gångertabellerna? 2015-02-11
    Professor Jo Boaler vid Stanford University anser att vi bör sluta drilla barn i addition och multiplikation och speciellt sluta tvinga dem att göra beräkningar under tidspress. Men behöver inte barnen lära sig gångertabellerna? “Nej”, säger Jo Boaler, “drillövningar utan förståelse är skadligt”. »»» Should we stop making kids memorize times tables?
  • Khan Academy launches ambitious math challenge 2015-02-10
    Over the past decade, the free instructional website Khan Academy has transformed how tens of millions of students across the globe perceive and approach math. Now, it’s pursuing a bigger aim: transforming how students perceive themselves. »»» Läs vidare
  • Ett år utan slut 2015-02-09
    År 2015 är en palindrom, när det skrivs i binär form med basen 2. Det ser alltså likadant ut oavsett om man läser det framlänges eller baklänges: 111101111. »»» Läs vidare
  • How important is where you start? 2015-02-09
    Early mathematics knowledge and later school successChildren’s early skills are essential for their later success in school. Recent evidence highlights the importance of early mathematics, relative to reading and socioemotional skills, for elementary school achievement. »»» Läs vidare
  • Elevernas bakgrund blir resurs i matten 2015-02-09
    Matematiken ser inte exakt likadan ut i hela världen. Hur man benämner tid, vilka mått som används och hur man förstår begrepp skiljer sig åt. »»» Läs vidare
  • Matematik i grupp ska höja resultaten 2015-02-05
    Mer tid att diskutera matematik med sina kollegor och läromedel som ger lärarna stöd att prata matematik med eleverna i klassrummet. Det är två åtgärder som kan lyfta svensk matematikundervisning. Det visar en kartläggning från Vetenskapsrådet. “Det är mycket tydligt att man har bättre stöd i Finland än vad som finns i Sverige. Läromedlen i ...
  • ”Många ser proven som ett stöd” 2015-02-05
    Många lärare menar att de genom ämnesproven i matematik upptäcker att eleverna kan mer än vad de kände till innan. De nationella proven påverkar också lärarnas undervisning. »»» Läs vidare
  • De hjälper fler att gilla matte 2015-02-05
    Här ställer civilingenjörer, naturvetare med flera upp på sin fritid för att hjälpa elever lära sig räkna. »»» Läs vidare
  • “Ämneslagens nedmontering orsak till skolkris” 2015-02-04
    När de tidigare och väletablerade ämneslagen med inriktning på ämne och pedagogik monterades ned på 1990-talet inom svensk skola kom de dagliga och spontana pedagogiska samtalen av sig och ersattes av pappersgöra och elevsociala och administrativa frågor. »»» Läs vidare
  • “Gör undervisningen meningsfull för eleverna” 2015-02-03
    Ta in elevernas egen verklighet i undervisningen för att skapa engagemang och intresse. Det var högstadieläraren Ola Palms budskap vid det panelsamtal som inledde lördagens Ma/No-Biennette vid Stockholms Universitet. »»» Läs vidare