Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Bättre stöd i skolan med fler speciallärare 2016-02-15
    Många barn halkar efter i skolan och allt fler elever lämnar skolan utan fullständiga betyg. Många gånger beror det på att rätt stöd uteblivet eller att stödet satts in alldeles för sent. För att fler elever ska nå skolans mål måste lärarna ha möjlighet att möta elevernas olika förutsättningar och då krävs lärare med rätt ...
  • Svenska elever presterar sämre 2016-02-15
    Var tredje elev klarar inte baskraven i läsning, matematik och NO på Pisatest – vilket är en dramatisk ökning, enligt en ny rapport. »»» Läs vidare OECD – Low-Performing Students, Why they fall behind and how to help them succeed Ledare: Kunskapsnationen Sverige är en falsk självbild Lärarnas ledarskap kan bryta Pisa-raset
  • Conference on: Educating the educators 2016-02-15
    ‘Educating the educators – international approaches to scaling-up professional development in maths and science education’The main target groups are teacher educators and researchers, multipliers and relevant networks, educators of multipliers and teacher educators, policy makers, teacher professional development centres, maths and science education support centres, presidents and representatives of PD institutions, teacher associations and relevant ...
  • Matematiklyftet: Handledning på webben 2016-02-12
    Nu har huvudmän för första gången möjlighet att anmäla sina lärare till Matematiklyftet med handledning på webben läsåret 2016/17. Erbjudandet vänder sig i första hand till huvudmän som inte har deltagit i Matematiklyftet med statsbidrag tidigare. »»» Läs vidare
  • Programmering och makerkultur i finska läroplanen 2016-02-10
    I höst gäller nya grunder för läroplanen för förskola och grundskola i Finland. Det innebär att programmering blir en del av undervisningen i ämnena matematik och slöjd. Programmering är också en del av den digitala kompetensen: Den är i sin tur en av de sju mångsidiga kompetenser i grunderna för läroplanen. »»» Läs vidare
  • Digitaliseringen och barns utveckling i förskolan 2016-02-10
    Strax före nyår avslutades ett danskt kvalitativt forskningsprojekt som pågått under hela 2015: Forskning i og praksisnær afdækning af digitale redskabers betydning for børns udvikling, trivsel og læring. »»» Läs vidare
  • Proven Programs vs. Local Evidence 2016-02-10
    All evidence from rigorous studies is good evidence, as long as it addresses actionable policies or practices that could make a difference for student outcomes. However, there is a big distinction between two kinds of good evidence that I think it is useful to make, says Robert E. Slavin, Director of the Center for research ...
  • Mer diskussion och samarbete kan öka svenska elevers matematikförståelse 2016-02-09
    Givande helklassdiskussioner kring matematiska problem kan utveckla elevers matematiska förmågor och fördjupar deras förståelse. Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) hjälper matematiklärare att planera och genomföra framgångsrika helklassdiskussioner utifrån elevernas olika sätt att tänka kring matematiska problem. »»» Läs vidare
  • Vad ska en lärarstudent kunna om IT och lärande? 2016-02-09
    Mycket har sagts om lärarstudenters IT- kompetens och lärarutbildningarnas påstådda brister i att möta digitaliseringens konsekvenser i klassrummen. Eftersom de lärarstudenter som nu går utbildningen kommer ut i klassrum där digitala redskap är vardagsmat, ställs det ökande krav på att lärarutbildningen ligger i fas med hur verkligheten för en lärare ser ut. »»» Läs vidare [Lärarnas ...
  • 11 Reasons why teachers don’t use technology 2016-02-09
    A recent survey reported in the UK newspaper The Telegraph stated that as many as half of the teachers consulted for the survey said they rarely use technology in the classroom. »»» Läs vidare/ Read more
  • Comparing paper-pencil and computer test scores: 7 key research studies 2016-02-09
    News that millions of students who took the PARCC exams on computers tended to score worse than those who took the tests on paper raises an important question:Do the computer-based exams that are increasingly prevalent in K-12 measure the same things as more traditional paper-based tests? »»» Läs vidare/ Read more
  • Förskola i Piteå får matematiskt hedersomnämnande 2016-02-08
    I slutet av förra veckan fick Bergsvikens förskola ett hedersomnämnande för sin idéutställning Bergsvikens förskola med matematiken i fokus vid årets Matematikbiennal i Karlstad. »»» Läs vidare
  • Matematiska diskussioner utmanar lärare 2016-02-08
    Problemlösning och matematiska diskussioner utifrån elevernas sätt att tänka är en utmaning för lärare. Maria Larsson har vidareutvecklat en metod som kan ge lärare ökat stöd. »»» Läs vidare
  • Lärarna ser ingen nytta med förstelärarna 2016-02-08
    Majoriteten av lärarna anser att de själva inte har haft någon nytta av reformen med förstelärare. Det visar en stor kartläggning Statskontoret har gjort. »»» Läs vidare
  • Så undervisar du särbegåvade elever 2016-02-08
    Linda Mattsson forskar om elever med särskild matematisk begåvning.Det finns en stor okunskap, från politiker ner till lärare. Det viktiga är att vi ser dem som en tillgång, säger hon. »»» Läs vidare
  • Lärarens mimik avgörande för arbetsro och högt matteresultat 2016-02-04
    Lärarens mimik, gester och tonfall kan vara avgörande för arbetsro – och höga matteresultat.Det är lärare som tar ansvar för sin relation med eleverna, säger Ann-Louise Ljungblad som skrivit en avhandling om vikten av respektfulla lärar-elevrelationer. »»» Läs vidare
  • Innehåll viktigare än tid för matematikundervisning 2016-02-04
    Lärarförbundet svarar på Utbildningsdepartementets promemoria, där det föreslås att undervisningstiden för matematik utökas. Lärarförbundet anser inte att förslaget om utökad undervisningstid bör införas i dagsläget. »»» Läs vidare
  • 200 miljoner till Big Data och Beräkningsvetenskap 2016-02-04
    SSF (Stiftelsen för strategisk forskning) presenterar en helt ny utlysning, Big Data och Beräknings-vetenskap. Utvalda projekt får 4 till 7 miljoner kronor per år under fem år (20-35 miljoner per projekt); totalt satsar SSF 200 miljoner kronor. »»» Läs vidare
  • Debatt: Specialpedagogiskt stöd saknas inom matematiken 2016-02-03
    6 av 10 lärare menar att det saknas tillgång till speciallärare och specialpedagogiskt stöd i matematik. Det visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund. För första gången undersöker man hur den extra matematiktimmen som infördes 2013 i grundskolans timplan har tagits emot. »»» Läs vidare Från tidigare Aktuellt
  • ”Mindre snack – mer räkneverkstad” 2016-02-03
    Svenska elevers matematikkunskaper dalar enligt mätningarna. Men hur står det till med “räknefärdigheten” i skolan i dag? Debattörerna menar att tendensen är att det under de senaste åren blivit allt viktigare att prata om matematiken, medan räknefärdighet blir allt mer oviktigt. »»» Läs vidare
  • How many ways can you arrange 128 tennis balls? 2016-02-02
    Researchers have solved an apparently overwhelming physics problem involving some truly huge numbers. In summary, the problem asks you to imagine that you have 128 tennis balls, and can arrange them in any way you like. »»» Läs vidare
  • Matematikundervisningens betydelsefulla sekund 2016-02-02
    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat inom klassrumsforskningen. »»» Läs vidare
  • Problemlösning som utgångspunkt – matematikundervisning i förskoleklass 2016-02-02
    I boken Problemlösning som utgångspunkt delar författarna med sig av sina erfarenheter från att arbeta med problemlösning i förskoleklass. Genom sin forskningsstudie visar de att det är möjligt, önskvärt och roligt, för både elever och lärare, att låta matematikundervisningen ha sin utgångspunkt i problemlösning. »»» Läs vidare
  • Lämna synpunkter på digital kompetens i styrdokumenten 2016-02-02
    Regeringen vill stärka elevers digitala kompetens och göra skolors undervisning på området mer likvärdig. Därför har Skolverket fått i uppdrag att se över om vi behöver stärka innehållet i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner. Du som arbetar i skolan har möjlighet att lämna synpunkter vid flera tillfällen. »»» Läs vidare
  • ”Speciallärare i matte måste prioriteras” 2016-02-02
    6 av 10 lärare menar att det saknas tillgång till speciallärare och specialpedagogiskt stöd i matematik. »»» Läs vidare
  • Vädertillämpningar för matematisk statistik 2016-02-01
    Tillämpningsmöjligheterna är till synes oändliga när det gäller matematisk statistik. Flera av forskarna på avdelningen arbetar med sådant som rör väder, klimat och miljö – två av dem är Igor Rychlik och David Bolin. »»» Läs vidare
  • ”Datorspel i skolan är en överdriven hajp” 2016-02-01
    Det finns en oproportionerligt stor tro på datorspel som läromedel. Det menar lärospelsforskaren Björn Berg Marklund som själv har erfarenhet inom spelutveckling. »»» Läs vidare
  • Svenska mattelärare är skickliga bedömare 2016-02-01
    Lärarna på gymnasiet är bra på att bedöma de nationella proven i matematik.​Det visar en ny studie, som presenterades på Matematikbiennalen. »»» Läs vidare
  • ”Ge datorspel i matteläxa” 2016-02-01
    Matteläxan kan gott innebära att spela äventyrsspel, men datorspelen måste uppfylla ett visst mått av lämplighet. »»» Läs vidare
  • Farewell to the Walking Encyclopedia 2016-01-28
    The ubiquity of knowledge due to digital devices has led many educational theorists and practitioners to wonder whether teachers are even necessary anymore. Can’t everyone just look things up, do calculations, and generally provide themselves with just-in-time wisdom-on-the-spot?Unfortunately, the truth is that digital devices are not yet transforming education. But what they are doing is ...
  • Löser Rubiks kub på en sekund 2016-01-26
    Utvecklarna Jay Flatland och Paul Rose har byggt en egen robot som klurar ut kuben på en sekund jämnt – eller 1,019 om man ska vara petig – rapporterar Digital Trends. Världsrekordhållaren av kött och blod behöver hela 4,904 sekunder på sig.»»» Läs vidare
  • “Naturen vimlar av derivator” 2016-01-26
    Att arbeta en hel natt på hur hon ska beskriva en matematisk formel i en bok – och sedan plötsligt komma på lösningen. Det kan vara skönhet i matematik för författaren Kristin Dahl. »»» Läs vidare
  • Ljuv musik när matte möter konst 2016-01-21
    Marcus du Sautoy upptäckte matematiken som trettonåring, parallellt med musik och teater. Han brinner för att berätta om det häftiga med matematik för en bred publik. »»» Läs vidare
  • Snygga lösningar sporrar klassen 2016-01-21
    Aha-upplevelsen är grundläggande för matematikintresset, anser Emelie Johansson.Att lyckas är en avgörande motivationsfaktor. Om eleverna får uppleva det tror jag att de kämpar vidare. »»» Läs vidare
  • Svarta hål och geometri gav Crafoordpriset 2016-01-19
    Nyzeeländaren Roy Kerr och amerikanen Roger Blandford får dela det svenska Crafoordpriset i astronomi för sin forskning om roterande svarta hål. Matematikpriset går till ryss-amerikanen Jakov Eliashberg för hans arbeten inom modern geometri, som också har nära kopplingar till fysiken. »»» Läs vidare
  • Japansk matte får barn att tänka 2016-01-19
    I Japan är det viktigare att barn lär sig tänka matematiskt, än att de lär sig att lösa ett tal på “rätt” sätt. En forskare i Gävle utvärderar skillnaderna. »»» Läs vidare
  • ”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap” 2016-01-13
    I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. En relativistisk kunskapssyn har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, skriver fyra forskare och debattörer. »»» Läs vidare »»» Läs även »»» Läs även [Replik DN Debatt: ”Skolverket ...
  • Prisad forskare ersätter djurförsök med matematik 2016-01-13
    När försöksdjuren byttes ut mot matematiska modeller blev läkemedelsforskningen både billigare och effektivare. Forskaren Gunnar Cedersund och hans team har hittat ett djurvänligt sätt att behandla patienter med diabetes.Gränserna för vad som är möjligt flyttas hela tiden. »»» Läs vidare
  • Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor 2016-01-12
    Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi – en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning. »»» Läs vidare
  • ”Bättre kunskaper med externa bedömare” 2016-01-12
    Att testa elevernas kunskaper med externa bedömare kan höja både skolresultaten och lärarnas status. Det skriver läraren och statsvetaren Birgit Carlsson i debatten om betygssystemet. »»» Läs vidare
  • Nytt grepp i matematikundervisningen på högskolan 2016-01-12
    En ny lärobok i matematik har sett dagens ljus. Författare är två lärare på Högskolan i Borås. Med nya grepp ska förståelsen för matematik växa hos studenterna. »»» Läs vidare
  • Stockholms läns niondeklassare misslyckas med matematiken 2016-01-07
    Allt färre niondeklassare i länet får godkänt i ämnet matematik. Så ser situationen ut i 25 av 26 kommuner i Stockholms län visar en ny rapport från Skolverket. »»» Läs vidare
  • Putting testing to the test 2015-12-18
    In response to the lack of evidence surrounding the debate over whether students are being over tested, The Council of the Great City Schools has conducted the first detailed study on testing. They examined test practices in 66 of the U.S.’s largest urban school districts during the 2014-15 school year. The study found that the ...
  • The long-lasting effect of preschool experiences 2015-12-18
    A new research report published by the UK’s Department for Education explores the impact of the early home learning environment (HLE) and preschool on entry patterns and overall achievement at ages 17 and 18. »»» Läs vidare/ Read more »»» The Report:
  • MADIF10 – anmäl dig nu 2015-12-18
    Madif 10, det tionde svenska matematikdidaktiska forskningsseminariet Konferensen arrangeras av SMDF, Swedish Society for Research in Mathematics Education, i Karlstad 26–27 januari 2016, som vanligt precis i anslutning till Matematikbiennalen. Alla med ett intresse för matematikdidaktisk forskning – forskare, lärare, lärarutbildare och doktorander – välkomnas. Du anmäler dig via länken nedan, där även preliminärt program finns. »»» Läs vidare ...
  • Alla i mål 2015-12-15
    Skolstrategen Per Kornhall ger tips och praktiska råd som lutar sig mot evidens och beprövad erfarenhet. Alla i mål beskriver flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring. Vad motiverar elever och lärare att sträva mot bättre resultat? »»» Läs vidare
  • Knäck koden 2015-12-15
    Programmering i förskola och skola pratas det mycket om just nu. Flera länder, som Storbritannien och Finland, har redan programmering i läroplanerna för skolan och det höjs röster för att vi ska införa det även i Sverige. »»» Läs vidare
  • Måste www.skoldatatek.se läggas ner? 2015-12-14
    Snart är det slut. Om ingen annan vill ta över så läggs hemsidan ned i början av 2016. En ovärderlig resurs försvinner. »»» Läs vidare
  • Ny forskning stödjer matematiklärare att leda givande problemlösningsdiskussioner 2015-12-14
    Givande helklassdiskussioner kring matematiska problem utvecklar elevers matematiska förmågor och fördjupar deras matematiska förståelse. Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) hjälper matematiklärare att planera och genomföra framgångsrika helklassdiskussioner utifrån elevernas olika sätt att tänka kring matematiska problem. »»» Läs vidare
  • Från formativ till summativ till formativ bedömning 2015-12-14
    Något som diskuteras flitigt inom skolvärlden just nu är bedömning och betygssättning. Det finns flera metoder och det är lätt att känna sig förvirrad som lärare. Här försöker Anders Jönsson, professor i naturvetenskapernas didaktik att reda ut begreppen. »»» Läs vidare
  • Nytt lyft ska göra tiotusentals lärare skickligare 2015-12-14
    Regeringen har beslutat att Skolverket ska genomföra en vidareutbildning i specialpedagogik, ett slags specialpedagoglyft. Mellan 30 000 och 50 000 lärare ska erbjudas möjligheten att bli skickligare i att undervisa elever som på olika sätt behöver specialpedagogiskt stöd. »»» Läs vidare
  • Vår nya adventskalender är en succé! 2015-12-10
    NCM:s och Nämnarens adventskalender med sina matematiska klurigheter, som är inne på sitt trettonde år, lockar med råge tusen besökare per dag! Vi kan nu avslöja att det finns ett sk påskägg (julägg?) i kalendern. Hittar du det, löser problemet och skickar svaret till namnaren@ncm.gu.se deltar du i vår utlottning av en Nämnaren-produkt. Gäller året ut eftersom ...
  • Vidgade vyer med Matematiklyftet 2015-12-09
    I höst har cirka 1 000 lärare i staden startat den sista omgången av Matematiklyftet som totalt omfattar cirka 2 400 stockholmslärare i matematik. Satsningen bygger på kollegialt lärande och i klassrummet lär sig eleverna att det finns flera sätt att lösa ett matteproblem. »»» Läs vidare
  • Every student succeeds act 2015-12-08
    The US House of Representatives last week passed the new and vastly improved version of what is now being called the Every student succeeds act (ESSA), the successor to No child left behind (NCLB) and the Elementary and secondary education act (ESEA). For people (such as me) who believe that evidence will provide salvation for ...
  • Programmerade hundra år före den första datorn 2015-12-07
    200 år efter sin födelse har Ada Lovelace blivit något av ett skyddshelgon för kvinnor inom matematik och naturvetenskap. Det var hon som, i tätt samarbete med datapionjären Charles Babbage, skapade vad som har kallats den första algoritmen. Hennes tankar om vad ”den analytiska maskinen” skulle kunna användas till sträcker sig ända in i vår ...
  • Det handlar om matematik 2015-12-07
    Vad ska vi ha matten till och varför är den så viktig? Och är vi så dåliga som de sjunkande Pisa-resultaten visar? Hör experter på programmering, galaxbildning, cancerforskning och utmanande mattelektioner diskutera hur vi ska få liv i ett ämne som omges av mycket rädsla och många fördomar. De avlivar bland annat myten om att ...
  • Bättre förkunskaper på KTH i år 2015-12-07
    På KTH:s civilingenjörsprogram ges för nybörjarna varje år sedan år 1997 ett förkunskapsprov i matematik.Resultatet i år (2015) är det bästa sedan år 1999 enligt Lars Brandell, fd universitetslektor och studierektor på KTH. Den genomsnittliga lösningsfrekvensen i år är 52,5 procent, en ökning med 2,9 procentenheter jämfört med förra årets prov. Det betyder att årets resultat ...
  • 9:e klassare har skapat en egen “Kulkalender” 2015-12-04
    På Södertörns Friskola i Huddinge har man låtit elever i 9:an skapa en egen adventskalender på nätet som de kallar Kulkalendern. Den går ut på att visa olika problem som ska lösas i biologi, fysik, kemi och matematik. »»» Läs vidare
  • Viktigt att elever får visa sina kunskaper på olika sätt 2015-12-04
    På Transtenskolan i Hallsberg har eleverna under de senaste åren förbättrat sina resultat i matematik. Niondeklassarna Elin Haslinger, Viktor Carlsson, Alice Bergmark och Filip Ernkrans håller alla med om att en bra lärare och varierade övningar är väldigt viktigt för hur man i egenskap av elev förstår mattelektionerna. »»» Läs vidare
  • Dagens lucka på Nämnarens adventskalender har rättats! 2015-12-04
    Det visade sig vara ett fel på uppgiften och länken till Nämnarens lucka nr 4 och det har nu åtgärdats. »»» Nämnarens adventskalender
  • Koll på forskning 2015-12-03
    Attila Szabo är gymnasielärare och doktorand vid Stockholms universitet. Han är en av tio ledamöter i den nämnd som ska ge det nya Skolforskningsinstitutet i uppdrag att sammanställa forskningsresultat och utlysa forskningsmedel. När det gäller gymnasielärare så behöver vi sprida mer forskning om undervisning i språk och samhällskunskap. Forskning om didaktik i matematik och naturvetenskap finns ...
  • The Hidden Value of Curriculum Reform 2015-12-03
    A new report from the Center for American Progress analyses how schools could increase pupil achievement through the reform of school curricula, that is the teaching materials used by teachers such as textbooks, workbooks and software.The authors focused on the curricula used in primary maths classes in 19 US states. They were able to analyse ...
  • Rosling om en ny faktabaserad världsbild 2015-12-03
    Med hjälp av grafiska illustrationer och genom att ställa frågor vill Hans Rosling ifrågasätta den föråldrade världsbild som många av oss bär med sig som ett arv från den egna skoltiden. Det handlar om de historiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förändringar som har ägt rum i världen under de senaste decennierna. »»» Läs vidare
  • Tematiskt nummer av NOMAD 2017 2015-12-02
    Tematiskt nummer av NOMAD hösten 2017 Det senaste tematiska numret av NOMAD har knappt hunnit komma från tryckeriet förrän arbetet med de kommande påbörjas. Redaktionen har beslutat att ta fram ett tematiskt nummer med temat “Research on teaching and learning mathematics in higher education” och inbjuder nu alla som är verksamma inom detta område att skicka in ...
  • Nytt nummer av NOMAD 2015-12-02
    Nu har ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, kommit från tryckeriet. Detta är ett speciellt nummer på många sätt. Det är det mest omfattande i NOMADs historia och innehåller 11 artiklar på 270 sidor. Det är ett tematiskt dubbelnummer som presenterar forskning om läromedel i matematik. Artiklarna är ett resultat av det nordiska nätverket för ...
  • Provresultat i grundskolan 2015-12-02
    Här har vi samlat länkar till uppgifter och sammanställningar om resultaten från nationella prov och prov i internationella studier i grundskolan. Nu finns resultaten för de nationella prov som elever i grundskolan gjorde under våren 2015. »»» Läs vidare
  • Matte i fokus på Alströmergymnasiet 2015-12-02
    På Alströmergymnasiet ges eleverna nu chans att spetsa till sig lite ytterligare inom matematik. De två satsningarna, Chalmersmatte och Mattecoachning, ska göra att fler elever får upp ögonen för hur intressant matematik faktiskt kan vara. »»» Läs vidare
  • EARLI SIG 9 conference 2016 2015-12-02
    EARLI SIG 9 conference 2016 Den internationälla konferensen Different horizons: setting directions for phenomenographic research of the EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory äger rum 24–26 augusti, 2016, vid Göteborgs universitet »»» Läs vidare
  • Hundratals gymnasieelever fick mattehjälp på Chalmers inför de nationella proven 2015-11-30
    Intize ordnade räknestuga på Chalmers där deras matte-mentorer fanns på plats för att hjälpa gymnasieelever att förbereda sig för de nationella proven. »»» Läs vidare
  • Bedömningsstöd läsutveckling och matematik 2015-11-30
    Från 1 juni nästa år måste skolorna använda bedömningsstöd för läs- och skrivutveckling och matematik i årskurs ett. En hjälp för skolan att tidigt upptäcka elever i behov av särskilt stöd. »»» Läs vidare
  • Nämnarens adventskalender 2015-11-30
    I morgon den första december kan du öppna lucka 1 i Nämnarens adventskalender!Fram till och med julafton presenteras varje dag en ny nöt att lösa. Lösningarna får du med några dagars fördröjning! Lycka till med problemlösandet önskar och alla nissar och nissor på Nämnaren!
  • Lärarna flyr skolan – var finns krisplanen? 2015-11-28
    Svensk skola befinner sig i en mycket allvarlig situation. Skolan är inte längre en attraktiv arbetsplats. Lärarna mår allt sämre och ordningsproblemen i skolan ökar. Lärarutbildningarna är drabbade av stora avhopp. »»» Läs vidare
  • First Announcement – NORMA 17 2015-11-27
    First Announcement – NORMA 17 Den åttonde nordiska matematikdidaktiska forskningskonferensen, NORMA 17, äger rum i Stockholm, 30 maj–2juni, 2017. Temat för konferensen är “Nordic research in matematics education”. »»» Läs vidare
  • Förskollärare tar tillvara olika kulturella bakgrunder 2015-11-27
    Andelen barn med utländsk bakgrund på länets förskolor kommer öka under de närmsta åren. En av de mest sökta utbildningarna på Södertörns högskola i Flemingsberg är förskollärarutbildningen med interkulturell profil. »»» Läs vidare
  • De mystiska talen 2015-11-26
    Måste man förstå matematiken? Det är mattelektion i en klass på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund och eleverna klagar på att de inte förstår. Kanske kommer alla till en punkt där det inte längre går att förstå. »»» Läs vidare
  • Summerade Göteborgssatsningen på lärare i matematik, teknik och naturvetenskap 2015-11-26
    Vid en konferens på Göteborgs universitet i mitten av november möttes lokala lärarutbildare, rektorer, universitetslärare, styrgruppen för projektet, Lärarutbildningsnämnden vid Göteborgs universitet samt representanter för Oslos universitetsskolor och universitet för att både summera det första årets erfarenheter och diskutera fortsättningen. »»» Läs vidare
  • NORSMA 8 en fullträff för högskolan 2015-11-25
    NORSMA är en förkortning för The Nordic Research network on Special Needs Education in Mathematics, och hela konferensen handlar alltså om elever med matematiksvårigheter. »»» Läs vidare
  • Dags att prata om läromedel 2015-11-25
    Matematikläromedel har de senaste decennierna varit ett kontroversiellt ämne, inte minst i Sverige. Lärare har kritiserats för att vara för läroboksstyrda och ofta förväntas de själva skapa ett bra matematikmaterial, något som är mycket arbetsamt, anser Kirsti Hemmi. »»» Läs vidare
  • Större frihet för lärarna 2015-11-25
    Island har genomfört stora skolreformer de senaste tio åren. Men det räcker inte – nu har utbildningsministern börjat skruva på maskineriet igen.Sigurjón Mýrdal som är utbildningschef på Utbildningsministeriet på Island uttrycker det som att systemet med förskola, grundskola och gymnasium behövde synkroniseras. »»» Läs vidare Läs även om den danska grundskolan där det sker stora ...
  • Matten sitter i fingrarna 2015-11-25
    Abakus kulram är ett utmärkt verktyg för att skapa förståelse för tiotalssystemet och decimaltal. Eleverna lär sig med flera sinnen, att både se och känna hur talen ser ut, menar lärare på Söderköpings Waldorfskola. »»» Läs vidare
  • Fridolin: ”Jag är trött på skollyft” 2015-11-24
    I samband med Berättarministeriets lärarkonferens satte sig Skolvärlden till bords med verksamhetsansvariga Dilsa Demirbag-Sten och utbildningsminister Gustav Fridolin för ett samtal om skolutveckling, integration och näringslivets roll. »»» Läs vidare
  • Timrå gymnasium satsar på matematiken 2015-11-24
    I ett försök att stärka och utveckla kvaliteten i matematikundervisningen deltar sju lärare i matematiklyftet.Matematiklyftet arrangeras av Skolverket tillsammans med Nationellt centrum för matematikutbildning. Målet är att öka elevernas måluppfyllelse i matematik och att utveckla undervisningen för matematiklärarna, säger Ulla Kaisanlahti Olsson, resurspedagog i matematik, i ett nyhetsbrev på Timrå gymnasiums hemsida. »»» Läs vidare
  • Fixade guld i matte efter fem timmar 2015-11-23
    Efter fem timmars hjärngymnastik stod det klart vem som vunnit årets matte-SM, även kallad Skolornas matematiktävling, som avgjordes i Linköping.Guld gick till David Wärn, 17, som går i årskurs två på Danderyds gymnasium. Silver gick till John Olof Hallman, som går i årskurs tre på Kitas gymnasium i Göteborg, och brons gick till årets yngsta ...
  • Nyanländas utbildning ska godkännas snabbare 2015-11-23
    Nyanlända ska snabbare få jobb genom att en ny modell för validering av utländska utbildningar tas fram. Förhoppningen är att det ska minska bland annat lärarbristen, enligt Helene Hellmark Knutsson, minister (S) för högre utbildning och forskning. »»» Läs vidare
  • Response to Intervention and Bob’s Law 2015-11-23
    The problem in education reform isn’t a lack of good ideas. It’s a lack of good ideas implemented with enough clarity, consistency, and integrity to actually make a difference in rigorous experiments (and therefore in large-scale application). A recent large-scale evaluation of Response to Intervention (RTI) illustrates this problem once again. »»» Läs vidare/ Read more ...
  • Här gör nötter eleverna till snillen 2015-11-20
    Den här artikeln är 1 200 tecken lång, plus hälften av sin egen längd. Hur lång är den?Matematiken är känd för sina klurigheter, gåtor, mysterier och svårlösta problem. Men den kan också lösa många problem, för elever i Ludvikas skolor och för världens vetenskap. »»» Läs vidare
  • Elevdatorer ger sämre resultat 2015-11-20
    Införandet av en-till-en-datorer har hanterats väldigt dåligt i Sverige. Detta hävdar Per Kornhall, skolutvecklare och författare, som har engagerat sig i frågan. Nu har OECD kommit med en analys som ger honom rätt. »»» Läs vidare
  • Nyanlända lärare kan göra stor nytta i Malmös skolor 2015-11-20
    De senaste månaderna har tiotusentals människor kommit till Sverige. En del av dem har lärarutbildning – något som kan vara till stor nytta. Därför borde Malmö högskola erbjuda ett snabbspår för att få in nyanlända lärare i den svenska skolan, skriver Laid Bouakaz, forskare i interkulturell pedagogik. »»» Läs vidare
  • ”Jag skulle aldrig dö för mina övertygelser, för jag kan ha fel” 2015-11-19
    Bertrand Russell levde 1872-1970 och var en av nittonhundratalets mest inflytelserika filosofer. Hans teorier om logisk analys, kunskapsteori och matematik har gjort stort avtryck i historien och hans engagemang i samhällsfrågor och politik var livslångt. »»» Läs vidare
  • Det nationella provet sätter annat än kunskap på prov 2015-11-19
    De nationella proven i matematik i årskurs tre är ett tillfälle för skolan att ta reda på vad eleverna kan. Men vissa elever tror att resultatet kan få andra följder. Det visar Anette Baggers avhandling som hon har försvarat vid Umeå universitet. »»» Läs vidare
  • Supporting the attainment of disadvantaged pupils 2015-11-19
    In England, the performance gap between students from more- and less-advantaged backgrounds is one of the largest among OECD countries. The current research used school-level data, surveys, and interviews to identify schools that have successfully narrowed the gap, common features across these schools, and what lessons can be learned from success stories. »»» Läs vidare/ Read ...
  • Världsrekord i Gavlerinken 2015-11-19
    Igår skrev Brynäs IF och En bra start historia. 3 611 elever befann sig i Gavlerinken för att delta i världens största mattelektion.För att uppmärksamma barnkonventionens dag bestämde sig Brynäs, En bra start i samarbete med Mattecentrum att försöka slå världsrekord i matematik. Syftet var att uppmärksamma Barnkonventionen med speciellt fokus på konventionens 28 artikel ...
  • “En bra lärare följer inte läroboken strikt” 2015-11-19
    Hur entusiasmerar man elever? Vilken är den största utmaningen som lärare? Hur har yrket förändrats? S.N.U.S. ställde frågorna till tre olika lärare för att ringa in likheter och skillnader. »»» Läs vidare
  • De mystiska talen 2015-11-19
    Matematikern Staffan Rohde talar om primtal som håller hemligheter, Fibonaccis talserie och om världens roligaste tal. Sänds onsdag 25 november kl 21.03 på
  • Är Gud matematiker? 2015-11-19
    Genom historien har några av de främsta vetenskapsmännen hävdat att allting är matematik. Bildningsbyrån tittar närmare på naturens och fysikens lagar för att utforska vad som menas med det påståendet. Kan verkligen allting beskrivas matematiskt? »»» Läs vidare
  • Matteläxan och den där klumpen i magen 2015-11-18
    Jag hade vansinnigt svårt för matematik när jag gick i skolan och ett par läsår med ointresserade lärare gjorde det inte lättare. Mina föräldrar var dock jätteduktiga på matematik och jobbade med matematik hela dagarna, så enligt vissa läxhjälpsmotståndare så borde jag ju haft grönt ljus och räkmacka? »»» Läs vidare
  • Dags för final i Skolornas matematiktävling 2015-11-18
    Den 21 november är det dags för final i Skolornas matematiktävling. De bästa eleverna från kvalet tidigare i höstas möts i Linköping för att utse årets svenska mästare i matematik på gymnasiet. »»» Läs vidare
  • ”Betyg har ingen starkt motiverande effekt” 2015-11-18
    Betyg tillskrivs ofta funktioner som de faktiskt inte har. De fungerar till exempel dåligt som motivationshöjare, säger betygsforskaren Alli Klapp. »»» Läs vidare
  • Matematik hos UR 2015-11-16
    Områdesindelad och sorterbar programlistning. »»» Läs vidare
  • Dyskalkyli och språkstörning 2015-11-16
    Matematik är inte ett språk. Men nästan alla barn med grav språkstörning har också stora matematiksvårigheter, berättar logopeden och specialläraren Markus Björnström. Hur hänger det ihop och vad innebär det att få en diagnos dyskalkyli? »»» Läs vidare