Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • De prisades för sina mattekunskaper 2016-04-18
    Bland miljontals elever världen över genomförs varje år en engagerande matematiktävling, en tävling som har till syfte att väcka nyfikenhet och lust för ämnet. »»» Läs vidare
  • Elever riskerar missa jobb på grund av dåliga mattekunskaper 2016-04-18
    Den nya matematikundervisningen som skulle ge elever på yrkesinriktade program kunskaper som förberedde dem för arbetslivet, har i många fall inte lyckats. Det visar en ny avhandling, fem år efter att reformen infördes. Till stor del finns bristerna i lärarnas samarbete. »»» Läs vidare
  • Ett lyft för matematiken 2016-04-13
    15 framstående matematiker får anslag för att lyfta den svenska forskningen inom matematik tillbaka till internationell toppnivå. Fyra av dessa finns vid Uppsala universitet. »»» Läs vidare
  • Mittuniversitetet startar ny ämneslärarutbildning 2016-04-13
    Efter fem års uppehåll på grund av svagt intresse startar Mittuniversitetet upp en utbildning till ämneslärare på gymnasiet igen. Vi uppfattar att trenden har vänt, läraryrket har blivit attraktivare, säger Peter Degerman, programansvarig. »»» Läs vidare
  • Särskilt begåvade barns behov i undervisningen 2016-04-12
    Den 19 augusti i Karlstad kommer internationellt erkända forskare och lärarutbildare föreläsa om särskilt begåvade barns behov i undervisningen. Flertalet av föreläsningarna är på engelska.Läs bifogad pdf för mer information. Anmäl dig här.
  • Är evig glömska en katastrof? 2016-04-12
    I samband med Stephen Hawkings besök i Sverige nämndes den så kallade informationsparadoxen flitigt: att information enligt kvantmekaniken varken kan förstöras eller kopieras. En konsekvens är att innehållet i ett dokument som eldas upp ändå finns kvar ”gömd i askan, röken och värmestrålningen”. »»» Läs vidare
  • Mälardalens högskola utvärderar matematiklyft 2016-04-12
    Usla matteresultat i skolan har plågat de svenska politikerna i många år. I vår avslutas det statliga Matematiklyftet som skulle göra matten i skolan bättre. Och nu undersöker forskare på Mälardalens högskola hur det har fungerat i skolor runt om i Sverige, bland annat Västerås. »»» Läs vidare
  • Nytt nummer av Forskning om undervisning och lärande 2016-04-11
    ForskUL presenterar i detta nummer fyra artiklar. Två artiklar handlar om matematikundervisning. Den ena gäller undervisning om rationella tal i åk 4 – den andra om hur högpresterande elever kan stimuleras och utvecklas längre i sitt matematiska kunnande. »»» Läs vidare
  • Dator till varje elev inom tre år 2016-04-11
    Inom tre år ska alla elever i grundskolan ha tillgång till egen dator. Det enligt en ny it-strategi för skolan som presenterades i dag. »»» Läs vidare
  • Matematiker gästade Brogårdsgymnasiet 2016-04-11
    Matematik är ett underbart ämne. Det menar i alla fall matematikern Qihm Xantcha som på fredagen föreläste om fraktaler för elever på natur- och teknikprogrammen på Brogårdsgymnasiet. Och när han satte i gång lade sig en koncentrerad tystnad likt en blöt filt över aulan. »»» Läs vidare
  • Japansk matematik minskar rädslan att svara fel 2016-04-11
    Japansk matematisk didaktik stimulerar samtal och matematisk medvetenhet bättre än typiskt svensk matematikundervisning, enligt forskare vid Högskolan i Gävle. »»» Läs vidare Läs mer om den japanska modellen
  • Accelerating the pace of innovation 2016-04-11
    The biggest problem in evidence-based reform in education is that there are too few replicable programs that have strong evidence of effectiveness available to educators.»»» Läs vidare
  • Ny nationell strategi för it i skolan 2016-04-07
    Skolverket lämnar nu förslag på nationell strategi för skolans digitalisering till regeringen. Den gäller för förskola, förskoleklass, fritidshem och den obligatoriska skolan. Strategin innehåller förslag till insatser som syftar till att alla elever och personal ska utveckla en digital kompetens som de behöver. »»» Läs vidare Läs även Fortsatt stora behov att utveckla it-kompetensen i skolan
  • Paket till utsatta barn – positivt för inlärningen 2016-04-06
    Barn i ekonomiskt utsatta familjer har ofta svagare skolresultat. Men ett paket med lärmaterial kan påverka deras skolresultat positivt. Det visar en nationell pilotstudie som genomfördes i Jönköpings län under förra året. »»» Läs vidare
  • Män lyckas bättre än kvinnor på högskoleprovet 2016-04-06
    Högskoleprovet kritiseras för att vara ett dåligt verktyg för att mäta hur väl framtida studenter klarar av sina studier. Och män lyckas bättre än kvinnor på högskoleprovet trots att skillnaden var tänkt att jämnas ut när provet gjordes om för fem år sedan. »»» Läs vidare
  • Digitala prov rättas externt 2016-04-04
    Om några år kommer grundskole- och gymnasieelever att göra nationella prov vid datorn. Det förslår en utredning som presenterades på torsdagen. Med digitala prov underlättas genomförandet och mycket kan automaträttas. Lärarna behöver inte heller rapportera in resultaten, vilket många tycker är stressande, förklarar utredaren Tommy Lagergren. »»» Läs vidare
  • Nytt nationellt system för kunskapsbedömning 2016-03-31
    Likvärdigt, rättssäkert och effektivt – ett nytt nationellt system för kunskapsbedömningUtredningen om nationella prov föreslår ett nytt nationellt system för kunskapsbedömning i tre delar. Systemet ska innehålla nationella prov, nationella bedömningsstöd och nationell kunskapsutvärdering. »»» Läs vidare
  • Mattetävlingen Purple Comet 2016-03-31
    The Purple Comet! Math Meet is a free, on-line, international, team mathematics competition designed for middle and high school students conducted annually since 2003.The 2016 contest runs Tuesday April 12 through Thursday April 21, 2016. »»» Läs vidare
  • Matteläraren som låter eleverna göra hennes jobb 2016-03-30
    Matteläraren Tina Ratcovich vid Skälbyskolan i Västerås låter sina sjundeklassare undervisa skolans ettor och femmor i matematik. Jag letar hela tiden efter nya kanaler där jag kan få med kunskapskraven. Varierad undervisning gör eleverna kreativa, säger hon. »»» Läs vidare
  • Lärarna lär ut fel matematik 2016-03-30
    Dåligt samarbete mellan lärare kan leda till att elever inte får jobb efter gymnasiet. Det gäller den nya matematikundervisningen på yrkesinriktade program som skulle höja kvaliteten på undervisningen och ge anställning. Det finns ett gap mellan de kunskaper i matematik som yrkeslivet efterfrågar och det som eleverna kan. Det är en väldigt känslig fråga, men delvis ...
  • Särskild kompletterande pedagogisk utbildning för personer med forskarexamen 2016-03-29
    Regeringen avser att genomföra en tidsbegränsad satsning på en ny särskild kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer med examen på forskarnivå. Satsningen planeras pågå under fem år. Syftet med satsningen är att få fler ämneslärare och lektorer i skolan. »»» Läs vidare
  • 130 elever tävlade i matematik 2016-03-29
    Elever från tre skolor i årskurs 8-9 samlades måndagen den 21/3 för att genomföra en mattetävling i Folkets hus i Iggesund med totalt 130 elever från Iggesunds skola, Läroverket och Östra skolan. Tävlingen är internationell och kallas för Kängurutävlingen. »»» Läs vidare
  • ”Matematikens Nobelpris” för att ha löst 350 år gammal gåta 2016-03-23
    Det tog mer än 350 år att lösa den matematiska gåtan. Nu belönas Andrew Wiles med miljonbelopp för att han lyckades presentera ett bevis för Fermats stora sats. Andrew J. Wiles är en av få matematiker, om inte den enda, vars bevis av en sats lyckats bli huvudrubriker internationellt, skriver Abelkommittén. »»» Läs vidare »»» Läs ...
  • Oftast elevernas eget fel att de inte klarar gymnasiet 2016-03-23
    Debatt: Skolinspektionen är fel ute när det gäller elever som misslyckas med sina studier. Det är oftast inte lärarna och rektorerna som ska kritiseras. Misslyckandet beror nästan alltid på att eleverna har fel inställning till studierna, skriver matematiklärare Johan Svensson. »»» Läs vidare
  • Tävling ska öka intresset för matte 2016-03-23
    Matematiktävlingen Kängurun har som mål att alla elever ska bli nyfikna på matematik och lust att lära sig mer. I Kungsör deltog 24 elever i år. »»» Läs vidare
  • Is math the problem or not? 2016-03-22
    Simon Jenkins: Our fixation with maths doesn’t add up There is nothing, except religion, as conservative as a school curriculum. It is drenched in archaic prejudice and vested interest. When the medieval church banned geography as an offence against the Bible, what had been the queen of the sciences never recovered. Instead Latin dominated the “grammar” curriculum ...
  • Blivande lärare coachar elever i matte 2016-03-22
    Samarbete mellan kommuner och universitet. Elever i Göteborg kan få extra stöd i matematik efter skoltid, tjänsten Mattecoach på nätet är öppen för samtliga elever från klass 6 till och med gymnasiet. Fifi Music, som går i åttan på Glöstorpsskolan, är mycket nöjd med hjälpen. »»» Läs vidare
  • Maths experts stunned as they crack a pattern for prime numbers 2016-03-22
    Two academics have shocked themselves and the world of mathematics by discovering a pattern in prime numbers.Primes – numbers greater than 1 that are divisible only by themselves and 1 – are considered the ‘building blocks’ of mathematics, because every number is either a prime or can be built by multiplying primes together – (84, ...
  • Andrew Wiles Abelprisvinnare 2016 2016-03-22
    “Det Norske Videnskaps-Akademi har besluttet å tildele Abelprisen for 2016 till Sir Andrew J. Wiles for sitt oppsiktsvekkende bevis på Fermats siste teorem ved hjelp av modularitetsformodningen for semistabile elliptiske kurver, noe som innledet en et helt ny æra innen tallteori” »»» Läs vidare
  • Dåliga kunskaper i matematik på yrkesprogram 2016-03-22
    Elever från yrkesinriktade program riskerar att missa jobb på grund av dåliga kunskaper i matematik. Det visar en ny avhandling från Linköpings universitet. »»» Läs vidare »»» Läs vidare
  • Digital kompetens och programmering ska stärkas i skolan 2016-03-21
    Digital kompetens blir allt viktigare i dagens samhälle. Därför har vi på uppdrag av regeringen tagit fram ett första förslag på hur digital kompetens och programmering ska förstärkas och tydliggöras i undervisningen. Den som vill kan nu lämna synpunkter på förslagen. »»» Läs vidare
  • Kängurutävlingen har startat 2016-03-17
    Idag och två veckor framåt pågår Kängurutävlingen med fler än 100 000 deltagande elever i Sverige, från förskoleklass till gymnasiets kurs E. I hela världen deltar ca 60 länder och uppskattningsvis 6 miljoner elever vilket gör den till den största internationella matematiktävlingen i sitt slag. Ca 200 lärare har redan hämtat facit och uppgifter att ...
  • Konferens för rektorer som missat Matematiklyftet 2016-03-17
    Är du en rektor vars lärare inte har genomfört Matematiklyftet eller NT-satsningen men önskar göra det under 2016/17? Är du själv intresserad av att introducera Matematiklyftet eller NT-satsningen på din skolenhet? För Er erbjuds nu en 2-dagars konferens, 2–3 maj i Stockholm. »»» Läs vidare
  • Lotteriinspektionens matematiktävling för åk 7-9 2016-03-16
    Genom att arbeta med tävlingens sannolikhetskurs kan eleverna uppnå målen i matematik samtidigt som de får lära sig om sannolikhet på ett verklighetsförankrat sätt. Kursen ger eleverna en inblick i hur spel om pengar fungerar och att ”drömvinsten” inte är så nära som många tror. Sista inlämningsdag för tävlingen är den 4 maj 2016. »»» Läs ...
  • Stora insatser behövs för nyanlända elever 2016-03-14
    En ny rapport från Skolverket visar hur invandringen påverkat resultaten i PISA och gymnasiebehörigheten. En mindre men inte obetydlig del av resultatförsämringen sedan den första PISA-undersökningen år 2000 kan förklaras med en ökad andel elever med utländsk bakgrund. »»» Läs vidare
  • Anders Borg: Matte är nyckeln 2016-03-14
    Matematisk förmåga och viljan att lära sig förstå andra kulturer. Det är två viktiga nycklar för att kunna göra karriär i den digitala världen enligt Anders Borg som var på plats på e-handelsmässan under torsdagen. »»» Läs vidare
  • Matematik utan koppling till yrkespraktik 2016-03-14
    Yrkesprogrammens matematikundervisning måste kopplas tydligare till praktiken. Det konstaterar Karolina Muhrman som forskat i ämnet. Det finns ett diskurs gap mellan skola och yrkesliv vad gäller synen på matematik, vilket resulterar i att eleverna inte får de kunskaper de behöver. »»» Läs vidare
  • Så påverkar nätalgoritmerna våra liv 2016-03-14
    Hur påverkar algoritmer på internet våra liv? Hur väljer sökmotorer som Google eller tjänster som Facebook ut innehållet i våra sökningar? »»» Läs vidare
  • Attityden till matte är avgörande för svensk konkurrenskraft 2016-03-14
    Matte väcker känslor – positiva och negativa. En tredjedel av de vi tillfrågat i undersökningen Mattekollen tycker att matematik i skolan är onödigt. En lika stor del anser att det främst krävs talang för att klara ämnet. Hur ser egentligen svenskarnas attityd till matte ut och vad innebär det på sikt? »»» Läs vidare
  • What is a large effect size? 2016-03-14
    Ever since Gene Glass popularized the effect size in the 1970s, readers of research have wanted to know how large an effect size has to be in order to be considered important. Well, stop the presses and sound the trumpet. I am about to tell you. »»» Läs vidare
  • Anmälan till Matematiklyftet senast 18/3 2016-03-10
    Nu har huvudmän för första gången möjlighet att anmäla sina lärare till Matematiklyftet med handledning på webben läsåret 2016/17. Erbjudandet vänder sig i första hand till huvudmän som inte har deltagit i Matematiklyftet med statsbidrag tidigare. Anmälan görs av huvudmannen under perioden 19 februari-18 mars 2016. »»» Läs vidare
  • “Arbetsminnesträning inte nog beforskat” 2016-03-10
    Att träna sig på att reflektera över det egna lärandet är bra för arbetsminnet.Men varken arbetsminnesträning eller metakognitiv strategiträning har någon effekt på läs- och skrivförmåga eller på huvudräkning i matte. Detta enligt en ny studie från Mittuniversitetet. »»» Läs vidare
  • Hans mattevideor når elever över hela landet 2016-03-10
    Matteläraren Mikael Sundströms videoklipp på nätet har gått från att vara läxhjälp till att bli en integrerad och tvåvägskommunikativ del av undervisningen. På köpet har de hittat en publik långt utanför klassrummet i Granbergsskolan i Bollnäs. »»» Läs vidare
  • Nytt nummer av NOMAD 2016-03-09
    Nu har ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, kommit från tryckeriet. NOMAD nr 1, 2016 innehåller följande artiklar. Elisabeth Rystedt, Cecilia Kilhamn and Ola Helenius What’s there in an n? Investigating contextual resources in small group discussions concerning an algebraic expression Ingvald Erfjord Mathematics teachers’ initial implementation of a digital tool package Anette Bagger Pressure at stake: Swedish third graders’ ...
  • Du hade inte haft en dator idag utan dessa kvinnor 2016-03-08
    Här är sju kvinnor som förändrat IT-världen för alltid. Många av de prylar och tjänster du använder idag kan du tacka dessa sju för. »»» Läs vidare
  • Mer matematik i årskurs 4-6 2016-03-08
    Regeringen har i dag beslutat om en lagrådsremiss med förslag om utökad undervisningstid i grundskolans årskurs 4-6. Syftet är att eleverna ska få mer matematik på schemat. »»» Läs vidare
  • Matematikundervisningens betydelsefulla sekund 2016-03-03
    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. En ny avhandling vid Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som varit ett outforskat område inom klassrumsforskningen. »»» Läs vidare
  • “Jag önskar att jag hade mer tid …” 2016-03-03
    Kärleken till matte fick Flora Ylinen att söka uppdraget som förstelärare. »»» Läs vidare
  • Miljön visar vägen 2016-02-29
    På femårsavdelningen Kastanjen jobbar de med matematik i parti och minut, ute och inne, på väggar, golv och i påsar. I vardagssituationer, i samlingar – och som ett verktyg för relationsskapande. »»» Läs vidare
  • Forskare förvandlas till mattelärare 2016-02-29
    För att råda bot på lärarbristen i naturvetenskapliga ämnen satsar nu regeringen pengar för att locka forskare att ta ämneslärarexamen.Det råder i dag brist på ämneslärare och lektorer i matematik, naturorienterande ämnen och teknik. En lagrådsremiss som regeringen har beslutat om är första steget i att få en satsning på plats med syfte att få ...
  • Räkna med äventyr 2016-02-29
    Matematik kan vara sött. Om man räknar russin och sedan äter dem. I en skogsdunge i Norsborg går lek, sagor, spel och lärande hand i hand. Skogsdungen i Norsborg är full av små, små matematikproblem som ska lösas. Men dungen är också full av räkneexempel skapade av pinnar och geometriska former som smälter in i ...
  • Umeå universitet annonserar doktorandanställningar 2016-02-26
    15 PhD student positions are now announced at Umeå university in different educational sciences, including technology, science and mathematics education. »»» See
  • Fler ska få chans att lära sig räkna rätt 2016-02-25
    Trollhättans stad skjuter till 750 000 kronor under tre år för att ge även grundskoleelever mattehjälp på fritiden. Intize-satsningen har gett resultat och nu går det inte att vara utan den, konstaterar kommunalrådet och vice ordföranden i utbildningsnämnden Fahimeh Nordborg (V), som är initiativtagare till matteprojektets förankring i Trollhättan. »»» Läs vidare
  • Lärare lär lärare lära 2016-02-25
    Kollegialt lärande sprids som ett evangelium i svensk skola. Och det är utmärkt när det fungerar, men det kräver mer än ett ytligt utbyte av råd och stöd. »»» Läs vidare
  • Samtalen måste ha ett tydligt mål 2016-02-25
    Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik, forskar om matematiklyftets stödmaterial och har stor erfarenhet av kollegialt lärande. Men han kallar det hellre kollegiala samtal för praktikutveckling. »»» Läs vidare
  • Kommer i kapp med matten på sportlovet 2016-02-25
    När de flesta skolelever tar sovmorgon är det några som är på väg till skolan idag. På Sportlovsskolan får elever möjlighet att komma i kapp.Man får jättemycket gjort, säger Emilia Mellström som pluggar upp matten. »»» Läs vidare
  • Så ska elever lära sig matte 2016-02-23
    Hur lär sig elever matte på bästa sätt? Den frågan studeras närmare i ett forskningsprojekt på Mälardalens högskola. Och flera skolor i Eskilstuna ska involveras i projektet. »»» Läs vidare
  • Specialpedagogiskt stöd saknas inom matematiken 2016-02-22
    Mer matematik i lågstadiet gör skillnad. Men vi vet inte ännu om det räcker för att höja kunskapsresultaten. »»» Läs vidare
  • Matte för de allra yngsta 2016-02-22
    Det är aldrig för sent att lära sig något nytt – eller för tidigt. På Ängabo förskola på Kurveröd har personalen skrivit en lärobok om matematik för småbarn. »»» Läs vidare
  • Skolkön kan bli rättvis – med en algoritm 2016-02-22
    Med det här skolkösystemet hade fler elever kunnat gå på den skola de helst vill – utan att det sker på bekostnad av någon annan. Metoden kan även bryta boendesegregationen. »»» Läs vidare
  • Attityden till matte är avgörande för svensk konkurrenskraft 2016-02-17
    Matte väcker känslor – positiva och negativa. En tredjedel av de vi tillfrågat i undersökningen Mattekollen tycker att matematik i skolan är onödigt. En lika stor del anser att det främst krävs talang för att klara ämnet. Hur ser egentligen svenskarnas attityd till matte ut och vad innebär det på sikt? »»» Läs vidare Relaterat Så ...
  • Här får romska barnen stöd och hjälp 2016-02-17
    Läxhjälp, självkänsla och utveckling. På Kubikskolan i Helsingborg bedrivs en gång i veckan en eftermiddagsskola för att stärka romska barn.Skoldagen är slut, för de flesta. Ett klassrum lyser dock fortfarande på Kubikskolan. Här räknar somliga matematik, andra läser geografi eller NO. »»» Läs vidare
  • Årets lärarpris tilldelas fyra eldsjälar 2016-02-17
    Kungl. Vetenskapsakademien har tagit beslut om utdelning av Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvars Lindqvists minne år 2016 i matematik, fysik, kemi och biologi, samt NO ”för entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete som lett till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap har ökat”. »»» Läs vidare
  • Svenska elever presterar sämre 2016-02-15
    Var tredje elev klarar inte baskraven i läsning, matematik och NO på Pisatest – vilket är en dramatisk ökning, enligt en ny rapport. »»» Läs vidare OECD – Low-Performing Students, Why they fall behind and how to help them succeed Ledare: Kunskapsnationen Sverige är en falsk självbild Lärarnas ledarskap kan bryta Pisa-raset
  • Conference on: Educating the educators 2016-02-15
    ‘Educating the educators – international approaches to scaling-up professional development in maths and science education’The main target groups are teacher educators and researchers, multipliers and relevant networks, educators of multipliers and teacher educators, policy makers, teacher professional development centres, maths and science education support centres, presidents and representatives of PD institutions, teacher associations and relevant ...
  • Skolverket: Programmering inget eget ämne 2016-02-15
    Programmering blir sannolikt inte ett eget ämne i grundskolan. Mycket tyder på att Skolverket istället kommer att föreslå att området integreras med ämnen som matematik, slöjd och teknik. »»» Läs vidare
  • Facebook som kompetensutveckling för lärare 2016-02-15
    Sociala medier har blivit en del av många lärares vardag. Det som tidigare diskuterats i lärarrummet har tagit steget till exempelvis Facebook. Tre forskare vid Karlstads universitet startar nu ett projekt som ska studera hur lärare använder Facebook i sin kompetensutveckling.Studien, som ska pågå under tre år, har ett specifikt fokus på Facebookgrupper där lärare ...
  • Kompetensutveckling för lärare höjde betyg 2016-02-15
    Det lönar sig att satsa på lärares kompetens. När lärare på tio skolor med dåliga studieresultat fick möjlighet att öka sin egen kompetens, höjdes även elevernas betyg.Det är Skolverkets projekt “Handledning för lärande” på tio högstadieskolor som nu utvärderats av IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. »»» Läs vidare
  • Bättre stöd i skolan med fler speciallärare 2016-02-15
    Många barn halkar efter i skolan och allt fler elever lämnar skolan utan fullständiga betyg. Många gånger beror det på att rätt stöd uteblivet eller att stödet satts in alldeles för sent. För att fler elever ska nå skolans mål måste lärarna ha möjlighet att möta elevernas olika förutsättningar och då krävs lärare med rätt ...
  • Matematiklyftet: Handledning på webben 2016-02-12
    Nu har huvudmän för första gången möjlighet att anmäla sina lärare till Matematiklyftet med handledning på webben läsåret 2016/17. Erbjudandet vänder sig i första hand till huvudmän som inte har deltagit i Matematiklyftet med statsbidrag tidigare. »»» Läs vidare
  • Programmering och makerkultur i finska läroplanen 2016-02-10
    I höst gäller nya grunder för läroplanen för förskola och grundskola i Finland. Det innebär att programmering blir en del av undervisningen i ämnena matematik och slöjd. Programmering är också en del av den digitala kompetensen: Den är i sin tur en av de sju mångsidiga kompetenser i grunderna för läroplanen. »»» Läs vidare
  • Digitaliseringen och barns utveckling i förskolan 2016-02-10
    Strax före nyår avslutades ett danskt kvalitativt forskningsprojekt som pågått under hela 2015: Forskning i og praksisnær afdækning af digitale redskabers betydning for børns udvikling, trivsel og læring. »»» Läs vidare
  • Proven Programs vs. Local Evidence 2016-02-10
    All evidence from rigorous studies is good evidence, as long as it addresses actionable policies or practices that could make a difference for student outcomes. However, there is a big distinction between two kinds of good evidence that I think it is useful to make, says Robert E. Slavin, Director of the Center for research ...
  • Mer diskussion och samarbete kan öka svenska elevers matematikförståelse 2016-02-09
    Givande helklassdiskussioner kring matematiska problem kan utveckla elevers matematiska förmågor och fördjupar deras förståelse. Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) hjälper matematiklärare att planera och genomföra framgångsrika helklassdiskussioner utifrån elevernas olika sätt att tänka kring matematiska problem. »»» Läs vidare
  • Vad ska en lärarstudent kunna om IT och lärande? 2016-02-09
    Mycket har sagts om lärarstudenters IT- kompetens och lärarutbildningarnas påstådda brister i att möta digitaliseringens konsekvenser i klassrummen. Eftersom de lärarstudenter som nu går utbildningen kommer ut i klassrum där digitala redskap är vardagsmat, ställs det ökande krav på att lärarutbildningen ligger i fas med hur verkligheten för en lärare ser ut. »»» Läs vidare [Lärarnas ...
  • 11 Reasons why teachers don’t use technology 2016-02-09
    A recent survey reported in the UK newspaper The Telegraph stated that as many as half of the teachers consulted for the survey said they rarely use technology in the classroom. »»» Läs vidare/ Read more
  • Comparing paper-pencil and computer test scores: 7 key research studies 2016-02-09
    News that millions of students who took the PARCC exams on computers tended to score worse than those who took the tests on paper raises an important question:Do the computer-based exams that are increasingly prevalent in K-12 measure the same things as more traditional paper-based tests? »»» Läs vidare/ Read more
  • Förskola i Piteå får matematiskt hedersomnämnande 2016-02-08
    I slutet av förra veckan fick Bergsvikens förskola ett hedersomnämnande för sin idéutställning Bergsvikens förskola med matematiken i fokus vid årets Matematikbiennal i Karlstad. »»» Läs vidare
  • Matematiska diskussioner utmanar lärare 2016-02-08
    Problemlösning och matematiska diskussioner utifrån elevernas sätt att tänka är en utmaning för lärare. Maria Larsson har vidareutvecklat en metod som kan ge lärare ökat stöd. »»» Läs vidare
  • Lärarna ser ingen nytta med förstelärarna 2016-02-08
    Majoriteten av lärarna anser att de själva inte har haft någon nytta av reformen med förstelärare. Det visar en stor kartläggning Statskontoret har gjort. »»» Läs vidare
  • Så undervisar du särbegåvade elever 2016-02-08
    Linda Mattsson forskar om elever med särskild matematisk begåvning.Det finns en stor okunskap, från politiker ner till lärare. Det viktiga är att vi ser dem som en tillgång, säger hon. »»» Läs vidare
  • 200 miljoner till Big Data och Beräkningsvetenskap 2016-02-04
    SSF (Stiftelsen för strategisk forskning) presenterar en helt ny utlysning, Big Data och Beräknings-vetenskap. Utvalda projekt får 4 till 7 miljoner kronor per år under fem år (20-35 miljoner per projekt); totalt satsar SSF 200 miljoner kronor. »»» Läs vidare
  • Lärarens mimik avgörande för arbetsro och högt matteresultat 2016-02-04
    Lärarens mimik, gester och tonfall kan vara avgörande för arbetsro – och höga matteresultat.Det är lärare som tar ansvar för sin relation med eleverna, säger Ann-Louise Ljungblad som skrivit en avhandling om vikten av respektfulla lärar-elevrelationer. »»» Läs vidare
  • Innehåll viktigare än tid för matematikundervisning 2016-02-04
    Lärarförbundet svarar på Utbildningsdepartementets promemoria, där det föreslås att undervisningstiden för matematik utökas. Lärarförbundet anser inte att förslaget om utökad undervisningstid bör införas i dagsläget. »»» Läs vidare
  • Debatt: Specialpedagogiskt stöd saknas inom matematiken 2016-02-03
    6 av 10 lärare menar att det saknas tillgång till speciallärare och specialpedagogiskt stöd i matematik. Det visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund. För första gången undersöker man hur den extra matematiktimmen som infördes 2013 i grundskolans timplan har tagits emot. »»» Läs vidare Från tidigare Aktuellt
  • ”Mindre snack – mer räkneverkstad” 2016-02-03
    Svenska elevers matematikkunskaper dalar enligt mätningarna. Men hur står det till med “räknefärdigheten” i skolan i dag? Debattörerna menar att tendensen är att det under de senaste åren blivit allt viktigare att prata om matematiken, medan räknefärdighet blir allt mer oviktigt. »»» Läs vidare
  • How many ways can you arrange 128 tennis balls? 2016-02-02
    Researchers have solved an apparently overwhelming physics problem involving some truly huge numbers. In summary, the problem asks you to imagine that you have 128 tennis balls, and can arrange them in any way you like. »»» Läs vidare
  • Matematikundervisningens betydelsefulla sekund 2016-02-02
    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat inom klassrumsforskningen. »»» Läs vidare
  • Problemlösning som utgångspunkt – matematikundervisning i förskoleklass 2016-02-02
    I boken Problemlösning som utgångspunkt delar författarna med sig av sina erfarenheter från att arbeta med problemlösning i förskoleklass. Genom sin forskningsstudie visar de att det är möjligt, önskvärt och roligt, för både elever och lärare, att låta matematikundervisningen ha sin utgångspunkt i problemlösning. »»» Läs vidare
  • Lämna synpunkter på digital kompetens i styrdokumenten 2016-02-02
    Regeringen vill stärka elevers digitala kompetens och göra skolors undervisning på området mer likvärdig. Därför har Skolverket fått i uppdrag att se över om vi behöver stärka innehållet i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner. Du som arbetar i skolan har möjlighet att lämna synpunkter vid flera tillfällen. »»» Läs vidare
  • ”Speciallärare i matte måste prioriteras” 2016-02-02
    6 av 10 lärare menar att det saknas tillgång till speciallärare och specialpedagogiskt stöd i matematik. »»» Läs vidare
  • Svenska mattelärare är skickliga bedömare 2016-02-01
    Lärarna på gymnasiet är bra på att bedöma de nationella proven i matematik.​Det visar en ny studie, som presenterades på Matematikbiennalen. »»» Läs vidare
  • ”Ge datorspel i matteläxa” 2016-02-01
    Matteläxan kan gott innebära att spela äventyrsspel, men datorspelen måste uppfylla ett visst mått av lämplighet. »»» Läs vidare
  • Vädertillämpningar för matematisk statistik 2016-02-01
    Tillämpningsmöjligheterna är till synes oändliga när det gäller matematisk statistik. Flera av forskarna på avdelningen arbetar med sådant som rör väder, klimat och miljö – två av dem är Igor Rychlik och David Bolin. »»» Läs vidare
  • ”Datorspel i skolan är en överdriven hajp” 2016-02-01
    Det finns en oproportionerligt stor tro på datorspel som läromedel. Det menar lärospelsforskaren Björn Berg Marklund som själv har erfarenhet inom spelutveckling. »»» Läs vidare
  • Farewell to the Walking Encyclopedia 2016-01-28
    The ubiquity of knowledge due to digital devices has led many educational theorists and practitioners to wonder whether teachers are even necessary anymore. Can’t everyone just look things up, do calculations, and generally provide themselves with just-in-time wisdom-on-the-spot?Unfortunately, the truth is that digital devices are not yet transforming education. But what they are doing is ...
  • Löser Rubiks kub på en sekund 2016-01-26
    Utvecklarna Jay Flatland och Paul Rose har byggt en egen robot som klurar ut kuben på en sekund jämnt – eller 1,019 om man ska vara petig – rapporterar Digital Trends. Världsrekordhållaren av kött och blod behöver hela 4,904 sekunder på sig.»»» Läs vidare
  • “Naturen vimlar av derivator” 2016-01-26
    Att arbeta en hel natt på hur hon ska beskriva en matematisk formel i en bok – och sedan plötsligt komma på lösningen. Det kan vara skönhet i matematik för författaren Kristin Dahl. »»» Läs vidare
  • Snygga lösningar sporrar klassen 2016-01-21
    Aha-upplevelsen är grundläggande för matematikintresset, anser Emelie Johansson.Att lyckas är en avgörande motivationsfaktor. Om eleverna får uppleva det tror jag att de kämpar vidare. »»» Läs vidare
  • Ljuv musik när matte möter konst 2016-01-21
    Marcus du Sautoy upptäckte matematiken som trettonåring, parallellt med musik och teater. Han brinner för att berätta om det häftiga med matematik för en bred publik. »»» Läs vidare