Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Lärare nöjda med Matematiklyftet 2016-11-25
    Över 35 000 matematiklärare har deltagit i Matematiklyftet som är Skolverkets satsning för att utveckla undervisningen i matematik. Detta motsvarar tre av fyra matematiklärare i grund- och gymnasieskolan. Lärare som deltagit har utvecklat sin undervisning och känner att de fått bättre självförtroende och trygghet i yrkesrollen. Det visar den slutredovisning som Skolverket gjort som baseras ...
  • Ett virvlande sätt att lära sig räkna – här tar eleverna snabba steg till kunskap 2016-11-24
    Att lära sig matte kan gå som en dans. I alla fall för den som går på Bergby centralskola. Under terminen är alla tvåor till nior med i projektet Dansmatte. »»» Läs vidare
  • Högskolan får drygt 25 miljoner kronor till ny forskning 2016-11-23
    Totalt är det fem nya forskningsprojekt på Mälardalens Högskola, MDH, som får dela på 25,6 miljoner kronor från Vetenskapsrådet. Projekten som får nya forskningsmedel verkar inom utbildning och datavetenskap.Bland annat ska ett av projekten undersöka hur lärare inom matematik bättre kan utnyttja digitala resurser i sin undervisning. »»» Läs vidare
  • Vetenskapens fanbärare 2016-11-23
    Det är en hektisk tid för Christina Moberg, som är med och delar ut två Nobelpris. På vetenskapens högtidsdag ser hon oroande tecken i tiden. Kungliga Vetenskapsakademiens främsta företrädare vill ha en ny upplysningstid. “En relativistisk kunskapssyn har fått fäste i skolvärlden och den lämnar eleverna skyddslösa.” »»» Läs vidare
  • Förslag för en flexiblare och mer attraktiv ämneslärarutbildning 2016-11-22
    Utbildningsdepartementet skickar nu ut en promemoria med förslag om en mer flexibel ämneslärarutbildning för grundskolans årskurs 7-9 på remiss. »»» Läs vidare
  • David Wärn bäst på matte – igen 2016-11-22
    David Wärn, 18 år, försvarade sin titel. Han tog hem guldet när matte-SM avgjordes i Lund. Larmen om de svenska skolelevernas bristande matematikkunskaper har avlöst varandra de senaste åren, men allt är inte bara mörker. »»» Läs vidare
  • Digitala resurser och valmöjligheter ger elever motivation 2016-11-22
    En varierad undervisning, uppgifter som upplevs som meningsfulla och bedömning via täta och nära relationer med lärarna. Det är faktorer som motiverar elever att prestera bättre i skolan, vilket framgår av en studie vid Göteborgs universitet. »»» Läs vidare
  • Online math homework increases student achievement 2016-11-16
    A study published in the journal AERA Open has found that a web-based mathematics homework intervention called ASSISTments made a positive impact on students math achievement at the end of the school year. »»» Läs vidare
  • Status att inte bry sig 2016-11-16
    Läraren Fredrik Olsson försöker ändra pojkars attityd i ny tv-serie. För att få en pojke intresserad av matte tog han med honom till gymmet. »»» Läs vidare
  • Här är problemet som ingen utvecklare lyckats lösa 2016-11-16
    Många applikationer inbegriper att lösa problem som det faktiskt inte finns några lösningar på. I alla fall inga perfekta lösningar. Utvecklare får helt enkelt fuska sig fram. Här är några exempel. Du vet hur det är. »»» Läs vidare
  • “Ljunkan bättre än snittet” 2016-11-15
    Eleverna på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping är bättre i matte än de flesta. De slår riksgenomsnittet i de nationella proven i år och betydligt färre får underkänt betyg. De satsar på undervisningsmodellen “flippat klassrum”, ett projekt som går ut på att eleverna gör sin läxa i förväg. »»» Läs vidare
  • New theory debunks consensus that math abilities are innate 2016-11-14
    A new theory regarding how the brain first learns basic math could alter approaches to identifying and teaching students with math learning disabilities. Now researchers offer a better understanding of how, when and why people grasp every day math skills. »»» Läs vidare
  • NORMA 17 – registreringen öppen 2016-11-14
    NORMA 17 – registreringen öppen Den åttonde nordiska matematikdidaktiska forskningskonferensen, NORMA 17, äger rum i Stockholm, 30 maj–2juni, 2017. Temat för konferensen är “Nordic research in matematics education”. Nu kan du registrera dig »»» Läs vidare
  • Elever experter på programmering 2016-11-11
    Tegelhagens skola i Sollentuna satsar stort på digital teknik i undervisningen. Bland annat har en grupp mellanstadieelever specialdrillats i digitala media och får sedan föra sina kunskaper vidare till andra elever. »»» Läs vidare
  • Digital studentexamen i Finland 2016-11-10
    Vid Finlands gymnasier genomförs nu de första landsomfattande digitala proven och år 2019 ska alla studentskrivningar ske digitalt. Utformningen av de digitala proven stöder vår strävan att gå från ren katederundervisning till att eleverna arbetar mer problemfokuserat, säger rektor Niklas Wahlström vid Gymnasiet Grankulla samskola. »»» Läs vidare
  • Kan vi lita på mätningarna inför USA-valet? 2016-11-08
    I stort sett dagligen kommer nya rubriker om vem som väntas vinna presidentvalet i USA. Men kan man verkligen lita på undersökningarna? Och vilka i så fall visar en korrekt bild av läget? »»» Läs vidare
  • Sonja Kovalevsky-dagarna 2016 2016-11-08
    För matematikintresserade gymnasister 10-12 november Har du elever med särskilt intresse för matematik? Sonja Kovalevsky-dagarna riktar sig just till dem! Under dessa dagar får eleverna ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro med god mat. För att visa på matematikens bredd och tillämpningsområden kommer de inbjudna nationella och ...
  • Jävlar anamma i skolan 2016-11-08
    Hjärnforskaren Torkel Klingberg förklarar hur personlighetsdraget “grit” höjer skolresultaten. »»» Läs vidare
  • Skolforskare: Friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg 2016-11-08
    Flera fristående gymnasieskolor ger systematiskt eleverna högre betyg i matematik jämfört med resultatet på nationella proven.Den enklaste förklaringen är att friskolor har starkare incitament att sätta högre betyg, säger skolforskaren Jonas Vlachos. »»» Läs vidare
  • Enskilt räknande på gymnasiet 2016-11-08
    Matematikundervisningen på gymnasieskolans naturvetenskapsprogram och teknikprogram domineras ofta av enskilt räknande i läroboken. Ett sådant upplägg ger lite utrymme att resonera om matematiska problem och lära sig att se samband mellan begrepp. Eleverna riskerar därför att inte få nödvändiga kompetenser i problemlösning för framtida studier och yrkesliv. »»» Läs vidare
  • Många vill forska praktiknära om skolan 2016-11-02
    Åtta projekt får dela på 30,5 miljoner kronor av Skolforskningsinstitutets första bidrag till praktiknära skolforskning. Utlysningen rönte stort intresse. »»» Läs vidare
  • Hjärnan placerar matematiken i rummet 2016-11-02
    Forskare har i år upptäckt ett nytt område i hjärnan som bara reagerar på siffror. På Skolforum pratar Torkel Klingberg om konsekvenserna för matematikundervisningen, och tipsar om en gratis app. »»» Läs vidare
  • Goda exempel ska lyfta skolan i Habo 2016-11-02
    Förra veckan samlades Habo kommuns rektorer och 200 lärare på Alléskolan för vad som kallas teachmeet, ett sätt att dela erfarenheter, goda exempel och lärdomar med varandra.Det var ett tillfälle för att dela med sig av erfarenheter i 16 olika seminarium. I fokus stod IT som verktyg för lärande och matematik. »»» Läs vidare
  • Mattebiennal i Knivsta 2016-11-02
    För första gången anordnas en matematikbiennal för Knivstalärare. Under tisdagen, 1 november, hölls en stor matematikbiennal med hela Knivstas lärarkår ungefär 300 personer i kommunhuset i Knivsta. »»» Läs vidare
  • Matematiklärare fick Guldäpplet 2016-10-31
    Sex lärare belönades i dag för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitala verktyg och resurser. Jonas Hall, lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet i Norrtälje, utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet. Jonas Hall får priset för sitt engagerade arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera i matematiken med ...
  • Hur ska svensk skola toppa IT-formen? 2016-10-31
    Sverige satsar mycket mindre på digitala läromedel än övriga Norden. En orsak kan vara att lärarnas ord väger tungt när inköpen görs. Strategin för den svenska skolans digitala språng finns på plats. »»» Läs vidare
  • Kreativa matteproblem får resultaten att lyfta 2016-10-31
    När elever tränar matematik på ett mer kreativt sätt stannar kunskapen kvar längre. Allra störst skillnad blir det för lågpresterande elever, visar Mathias Norqvists avhandling. »»» Läs vidare
  • Här sätts det digitala på prov 2016-10-27
    Mer rättvisa för eleverna och tid över till annat för lärarna? Följ med till gymnasiet som vet vad digitaliseringen av prov innebär för skolarbetet. The test will begin in three minutes. Today you’ll have seven minutes instead of five. »»» Läs vidare
  • Tydligt mål med digitalisering viktigt för lärare 2016-10-27
    En generös dela-kultur bland lärare och att rektor har ett tydligt mål med digitaliseringen är två viktiga framgångsfaktorer för digital utveckling i skolan. »»» Läs vidare
  • Gymnasieministern: Pedagogiken ska vara herre och IT ska vara tjänare 2016-10-27
    Nej, vår nya gymnasieminister Anna Ekström kan inte ge några besked om när den nationella it-strategin ska vara på plats. Men viktigast är att eleverna får med sig kunskaperna att hantera en digital värld och att de blir källkritiska. »»» Läs vidare
  • Ny statistik för terminsbetygen i årskurs 6 2016-10-27
    Nu finns statistik publicerad för elevernas terminsbetyg i årskurs 6. Statistiken visar att andelen med högsta och lägsta betyg har ökat något, men skillnaderna är små jämfört med föregående år. »»» Läs vidare
  • Fridolin öppnar för nya regler för lärarlyftet 2016-10-27
    Huvudmän kan i dag i princip tvinga lärare som vill ta del av lärarlyftet att gå ned i arbetstid. Nu öppnar utbildningsministern för att ändra reglerna. Men inte förrän i slutet av nästa år. »»» Läs vidare
  • Svårt att tolka och bedöma förmågorna 2016-10-25
    Det nya betygssystemets betoning av förmågor har inte gynnat vare sig lärare eller elever, anser bedömningsexperten Per Måhl. Anders Jönsson, professor i didaktik, anser däremot att förmågorna kan vara ett steg i rätt riktning. »»» Läs vidare Läs även Varning för bedömning som sänker eleven!
  • Valv och pelare blir skön geometri 2016-10-25
    Redan på 1000-talet tänkte människor i symmetri och geometri. Det upptäcker treorna på Vegalyckans skola när de besöker Lunds domkyrka i projektet Matte i katedralen. »»» Läs vidare
  • Mattementorn som vill ha fel svar 2016-10-25
    Vilse-poäng, inte-fatta-kurser och applåder när det blir fel. Farid Papoli, initiativtagare till mentorprogrammet Mathivation, använder oväntade medel för att få eleverna att upptäcka tjusningen med matte. »»» Läs vidare
  • Forskning på riktigt motiverar eleverna 2016-10-25
    När elever på högstadiet fick bidra till ett riktigt forskningsprojekt ökade deras motivation och intresse för naturvetenskap. Det visar Jenny Hellgren i sin avhandling. – Verklighetskopplingen gör skillnad, säger hon. »»» Läs vidare
  • Utan kontanter blir vi ekonomiska analfabeter 2016-10-24
    Det är inte förvånande att TV-program som Lyxfällan blivit så populära. Många människor, framförallt unga, har tappat begreppet om pengar, skriver Eva Larsson. »»» Läs vidare
  • Are you safer in a Tesla on autopilot, as Elon Musk says? Let’s do the math. 2016-10-24
    Since a Tesla car on autopilot had a fatal crash in May, killing the driver, we’ve been hearing debates about whether the company’s “self-driving” cars are safe. »»» Läs vidare
  • Dubbla lärare ska höja skolresultat 2016-10-19
    Ett nytt sätt att undervisa ska ge bättre betyg och mindre stressade lärare. På Mellringeskolan i Örebro arbetar man med det som i skolvärlden kallas tvålärarskap. Istället för en ensam lärare undervisar nu två utbildade ämneslärare i klassrummet i de teoretiska ämnena svenska, SO, NO, matematik och engelska. »»» Läs vidare
  • Matematikuppgifter är svåra att läsa 2016-10-18
    Anneli Dyrvold visar i sin avhandling att om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker medför det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas i PISA. Avhandlingen belyser också ett behov av undervisning om hur man läser matematikuppgifter. »»» Läs vidare
  • Nytt förslag: Elever kan testas i förskoleklass 2016-10-18
    År 2018 kan elevernas språkliga medvetenhet och matematiska tänkande kartläggas redan i förskoleklassen och kopplas till en åtgärdsgaranti. Det föreslår regeringens utredare Ulf Fredriksson. »»» Läs vidare
  • Goda resultat i matematiksatsning 2016-10-18
    Flera satsningar på matematik har gett stora resultat i Sävsjö kommun. Det redovisades i kommunfullmäktige på måndagskvällen. »»» Läs vidare
  • Math study shows our brains are far more adaptable than we know 2016-10-17
    Human babies and even animals have a basic number sense that many believe evolves from seeing the world and trying to quantify all the sights. But vision has nothing to do with it — neuroscientists have found that the brain network behind numerical reasoning is identical in blind and sighted people. »»» Läs vidare
  • Kärlkirurgi med matematik 2016-10-17
    Torbjörn Lundh vill se mer av problembaserad forskning, där man utgår från centrala problem och skaffar sig den kunskap som man behöver för att lösa dem, istället för lösningsbaserad forskning där man har en lösning och ser sig om efter områden att applicera den på. »»» Läs vidare
  • Diagnos kan bli bromskloss 2016-10-17
    Dyskalkyli är omdiskuterat. Frågan om eleven har diagnosen eller inte riskerar att stå i vägen för möjligheten att utvecklas, menar forskaren Rickard Östergren. »»» Läs vidare
  • Måste det vara så svårt? 2016-10-17
    Nära en femtedel av landets niondeklassare ligger i riskzonen för att få underkänt i matematik. Behöver det verkligen vara så? Vi letar svar hos forskare, rådgivare och lärare. »»» Läs vidare
  • NORMA17 2016-10-14
    NORMA17 – Call for papers Den åttonde nordiska konferensen om matematikdidaktisk forskning äger rum i Stockholm, 30:e maj till 2:a juni, 2017. Sista dag för att anmäla ett bidrag är 5 januari, 2017. »»» Läs vidare
  • Friskolor rättar snällare än kommunala skolor 2016-10-14
    Det är stora skillnader i hur generöst de nationella proven rättas. Både mellan olika lärare och mellan olika skolor. Friskolor rättar generösare än kommunala skolor. – Hur man rättar ett och samma prov skiljer sig mellan olika skolor och mellan lärare. Det finns en betydande grad av bristande likvärdighet i det här, säger Jonas Vlachos som ...
  • Dåliga Pisa-resultat vid hög datoranvändning 2016-10-14
    Om man tänker sig att bygga upp en ny lärarutbildning baserad på IKT (DN Debatt 13/10) vore det bra om man också beaktade OECD:s analys av just IT och lärande i skolan, skriver Thomas Nygren, Uppsala universitet.I rapporten Students, Computers and Learning: Making the Connection (OECD, 2015) framhålls samband mellan dåliga PISA-resultat och hög användning ...
  • Digitalt laborativt centrum i Halmstad 2016-10-13
    Den 18 november kl 13-16 invigs Digitalt laborativt centrum (DLC) vid Högskolan i Halmstad – en kreativ, högteknologisk och laborativ miljö med fokus på lärande och kultur. DLC vänder sig till forskare, lärare, studenter, organisationer och företag, och syftar till att bli en regional mötesplats i det digitala samhällets framkant. »»» Läs vidare
  • Forskaren: “Tidigare betyg ingen lösning” 2016-10-13
    Många elever som inte fick godkänt betyg i årskurs sex är fortfarande underkända i årskurs nio. Som åtgärd vill Jan Björklund införa ännu tidigare betyg, vilket möter omfattande kritik. »»» Läs vidare
  • Elever ska testas i förskoleklass 2016-10-13
    År 2018 ska elevernas språkliga medvetenhet och matematiska tänkande kartläggas redan i förskoleklassen och kopplas till en åtgärdsgaranti. Det föreslår regeringens utredare Ulf Fredriksson. »»» Läs vidare
  • Tidiga betyg ingen garanti för godkänt 2016-10-13
    Hälften av de elever som fick F i matematik när de gick i sexan hade fortfarande F i betyg när de gick ut nian i våras. – Många elever har inte fått det stöd de behöver, säger enhetschef Anna Österlund på Skolverket. »»» Läs vidare
  • Svenska lärare borde utmana elever mer 2016-10-10
    Elever som utmanas att lösa kreativa matematikproblem får bäst resultat. Det visar en djupanalys av matematikdelen av Pisa 2012. – Svenska lärare borde utmana elever mer, anser forskaren Mathias Norqvist. »»» Läs vidare
  • Avhandling granskar undervisning i matematik 2016-10-10
    Lärare behöver djup kunskap om hur elever kommunicerar i matematikundervisningen, för att utveckla denna förmåga men också för att kunna göra en rättvis bedömning. »»» Läs vidare
  • Matematisk statistik firar 50 år i en tid av datarevolution 2016-10-10
    Det pågår en teknisk och digital revolution som håller på att förändra världen. Data genereras i en allt snabbare takt och behovet av att kunna analysera och dra slutsatser från stora datamängder växer snabbt. Här kommer statistikern in i bilden. »»» Läs vidare
  • Matematiska teorier leder till framtidens superdatorer 2016-10-07
    Forskartrion som får årets Nobelpris i fysik prisas för att ha tillämpat en matematisk modell för att söka efter fysiska förändringar i material. Det kan bli avgörande för att ta fram nya superdatorer. »»» Läs vidare »»» Läs även: Nobelpriset i fysik kan leda till snabbare datorer
  • Microsoft tar hjälp av robot i digitalt skolinitiativ 2016-10-07
    Nu lanseras “Teach Reach”, ett nytt digital skolinitiativ som Microsoft står bakom. Först ut med att göra en Teach Reach blir en lärare från Sverige och en från Kina när de byter klass för en dag – med hjälp av en robot. »»» Läs vidare
  • Beppe ska göra matematik roligare 2016-10-07
    Beppe Singer är läraren som valde sitt yrke för att stärka sitt eget mattesjälvförtroende. Hans senaste projekt är ”Beppematik”, som är ett samarbete tillsammans med Mattecentrum. Serien som finns på Youtube ska hjälpa elever i årskurs 3–6 att tycka att matte är roligt. »»» Läs vidare
  • Elevers skrivande används för att bedöma deras kunskapsnivå i matematik 2016-10-07
    Tolkningen av elevers skrivande för att visa processen fram till en lösning på matematiska problem kan fungera som ett verktyg för lärare i bedömningen av elevers kunskaper och förmågor i ämnet, skriver Anna Teledahl vid Högskolan Dalarna. »»» Läs vidare
  • ”Svenska lärare borde utmana elever mer” 2016-10-06
    I en ny OECD-rapport har forskare undersökt sambandet mellan undervisningsstrategier och elevernas resultat i Pisa. Det visar sig att elever som ofta får utmanande undervisning – till exempel att de ställs inför komplexa problem som de får fundera ut en lösning till – över lag har bättre resultat på PISA-provet i matematik. »»» Läs vidare [Lärarnas ...
  • Oklart om kunskaperna blir bättre 2016-10-06
    Att fler niondeklassare klarar godkända betyg och blir behöriga till gymnasiet behöver inte betyda att kunskaperna blir bättre. Därför blir decembers Pisamätning viktig, enligt skoldebattören Per Kornhall. »»» Läs vidare
  • Ny disputation 2016-10-03
    På fredag 7 oktober disputerar Anna Teledahl, Högskolan Dalarna, med sin avhandling Knowledge and writing in school mathematics – A communicational approach. Opponent är professor Candia Morgan från University College i London. Disputationen streamas och finns tillgänglig på denna länk »»» Läs avhandlingen »»»
  • Forskning för nya läromedel för matematikundervisning 2016-09-28
    Forskningen visar att lärarhandledningar kan vara ett kraftfullt verktyg för lärares undervisning och att läromedel som utvecklats tillsammans med verksamma lärare har stora möjligheter att fungera bättre. »»» Läs vidare
  • Läsa-skriva-räkna-garanti blir åtgärdsgaranti 2016-09-28
    Obligatorisk kartläggning i förskoleklassen och diagnostiska tester i lågstadiet, kopplat till krav på stödåtgärder för de elever som riskerar att inte uppnå kunskapskraven. Det är utredarens förslag på läsa-skriva-räkna-garanti. »»» Läs vidare
  • Rapport – Svenska skolresultat rasar – vad vet vi? 2016-09-27
    Huvudfokus ligger på att redovisa svenska elevers kunskapsnivå jämfört med snittet för andra länder enligt mätningarna PISA, TIMSS och PIRLS.Under 2000-talet faller sedan svenska högstadie- och gymnasieelevers resultat i samtliga delmoment och undersökningar utom en, vilket tyder på en både trendmässig och omfattande försvagning av det svenska skolsystemet. »»» Läs vidare
  • Mattesidan ska lösa problemen i klassrummet 2016-09-27
    Problem med matematiken? Nylanserade matematikinspiration.se ska hjälpa lärare att undervisa genom att skapa diskussioner med eleverna. »»» Läs vidare
  • Varannan lärare nekas digitala läromedel 2016-09-27
    Nästan hälften av landets lärare saknar helt tillgång till digitala läromedel och endast var tionde får fortbildning på området av sin arbetsgivare. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund. »»» Läs vidare
  • Lärarens nya kollega – en robot 2016-09-26
    Professor Stefan Fölster ser en snar framtid med robotlärare och andra innovativa hjälpmedel i klassrummen. Men han ser även riskerna för de skolorna som inte tar till sig av den digitala utvecklingen. »»» Läs vidare
  • Skrivandet i matematik – något vi bör undervisa om? 2016-09-26
    Lärare ifrågasätter sällan att det som elever skriver också visar vad de kan. Min slutsats är att skrivandet i matematik bör göras till ett särskilt undervisningsobjekt,” säger forskare Anna Teledahl. »»» Läs vidare
  • Mattetävling avgjordes på högskolan 2016-09-26
    Tävlingen “Unga matematiker” avgjordes på Mälardalens högskola under lördagen. Vinnande skola blev ABB-gymnasiet från Västerås. Matematik ska inte behöva vara tråkigt och svårt. »»» Läs vidare
  • Digitala läromedel — tillgång eller börda? 2016-09-26
    Lärarna lämnas i sticket när huvudmännen inte tar inte ansvar för digitala läromedel. Det saknas tillgång till digitala läromedel och skolans resurser för att köpa in nya läromedel är inte tillräckliga. Dessutom får enbart 14 procent av lärarna fortbildning om digitala läromedel av sin arbetsgivare. »»» Läs vidare
  • Perfect implementation of hopeless methods 2016-09-23
    If you are ever in Stockholm, you must visit the Vasa Museum. It contains a complete warship launched in 1628 that sank 30 minutes later. After the Vasa sank, the king, who commissioned it, Gustav II Adolphe, called together a commission to find out whose fault it was, to punish the guilty. Yet the commission, ...
  • Nytt nummer av NOMAD 2016-09-22
    Nu kommer snart ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, från tryckeriet. Redan nu kan du läsa om det på NOMAD:s webbplats. NOMAD nr 3, 2016 innehåller 4 artiklar. Yvonne Liljekvist Mathematics teachers’ knowledge-sharing on the Internet: pedagogical message in instruction materials Evangelia Triantafyllou, Morten Misfeldt and Olga Timcenko Attitudes towards mathematics as a subject, and mathematics learning and instruction ...
  • Engaging primary children in mathematics 2016-09-22
    Book review: The author, Margaret Sangster, acknowledges the ability of children to learn mathematics involves numerous variables. From recent brain research, international testing, the hierarchy of skills, use of calculators, teaching strategies, and teachers’ dispositions for teaching mathematics, Sangster brings them all together in this vital book. Through a solid mix of research, theory, and practical ...
  • Video games can have lasting impact on learning 2016-09-22
    A computer-based brain training program helps improve student performance in reading and math — in some cases even more than individualized tutoring, according to a new study at Yale University. »»» Läs vidare
  • PISA 2012: Utmanande matematikundervisning ger bättre resultat 2016-09-22
    Elever som ofta får utmanande undervisning presterar bättre på PISA-provet i matematik. Men svenska elever anser att de får utmanande undervisning mer sällan än de länder som presterar i topp. »»» Läs vidare
  • Programmering ett sätt att tänka 2016-09-21
    Att programmera är så mycket mer än att knacka kod. Det handlar om att våga testa – misslyckas – och testa igen. Insidan har träffat tre tioåringar som programmerade en rullande mus. »»» Läs vidare
  • Sök nu till Kleindagarna! 2016-09-21
    Ta chansen och delta på Kleindagarna på Institut Mittag Leffler 13-15 januari 2017. Det är en unik upplevelse där du som gymnasielärare samverkar med matematiker och utvecklar gymnasielektioner i matematik. Det enda du eller din skola står för är resan till och från konferensen.Ansök senast 16 oktober!
  • Bättre klimatprognoser med hjälp av matematik 2016-09-20
    Djurarter som dör ut och mer giftalger i vattnet är förväntade effekter av den globala uppvärmningen. Med hjälp av enkla matematiska modeller kan forskare nu förutsäga konsekvenserna av klimatförändringar. »»» Läs vidare
  • Blinda gör matte med synbarken 2016-09-20
    Delar av nackloberna som i vanliga fall hanterar synintryck bidrar till matematiskt tänkande hos människor som är blinda från födseln. »»» Läs vidare
  • Ångest för matte gör att du lär dig sämre 2016-09-19
    Tyckte du att skolämnet matematik var tråkigt och till och med obehagligt? Om så är fallet, då är du verkligen inte ensam. I hela Europa pågår forskning om hur matematikundervisningen ska kunna bli mer lustfylld för att ge bättre resultat. »»» Läs vidare
  • Saknar status på universiteten 2016-09-19
    När metodiken blev omodern föll konsten att undervisa mellan stolarna. I dag finns stora brister inom lärarutbildningen. På vissa håll är det väldigt bra men på andra håll glöms ämnesdidaktiken i princip bort, säger Isak Skogstad, ordförande i Lärarnas riksförbunds studerandeförening. »»» Läs vidare
  • Experten är inte bästa läraren 2016-09-19
    Lärare behöver mer ämnesdidaktisk kunskap snarare än fler högskolepoäng i sina ämnen. Det säger författaren och skoldebattören Per Kornhall. »»» Läs vidare
  • Nämnaren 3:2016 är på väg! 2016-09-19
    Nu är det senaste numret av Nämnaren, tidskriften av och för lärare som undervisar i matematik, på väg till prenumeranterna. Det som vanligt innehållsspäckade numret bjuder på bl a dessa rubriker: Födelsedagstårtan – en språkutvecklande uppgift Se på film tillsammans Reflekterande och matematiserande barn – en utmaning Matematik i soffan – kombinatorik i förskoleklass Rika lösningar på rika problem – att ...
  • “Jätteviktigt att lärarna får ägna sig åt att undervisa” 2016-09-15
    “Den första frågan som jag tycker är viktig att ta sig an är utmaningen med alla nyanlända som kommer och behöver få en bra skolgång. Samtidigt som vi ska säkerställa kvaliteten för alla som redan befinner sig i systemet.”— Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister. »»» Läs hela intervjun i Läs även: Anna Ekström kan vara en ...
  • Företagare räknade med eleverna 2016-09-15
    “Varför ska vi kunna det här?” är en fråga som matte- och NO-lärare Thomas Rundström ofta får.Därför nappade han direkt när skolans studievägledare föreslog ett samarbete med lokala företagare, ett koncept som provats på andra skolor. »»» Läs vidare
  • Skolan – en chans att starta ett nytt liv 2016-09-13
    Mahmud Bakhshi sitter böjd över sin bänk och antecknar noggrant det som skrivs på tavlan. Hans skola ligger en bit utanför Malmö med åkrar och ängar som grannar.Han går ett gymnasieförberedande program med svenska, matematik, engelska och gymnastik på schemat. Han får jobba hårt för han har mycket att ta igen. I Iran där han ...
  • Tuffa utmaningar för duktiga elever 2016-09-12
    Elever som har lätt för sig får inte alltid vad de behöver i skolan. På Vretagymnasiet i Linköping har man uppmärksammat gruppen och börjat arbeta för att även de eleverna ska trivas. »»» Läs vidare
  • Digitaliseringens möjligheter i skolans värld 2016-09-12
    Internetdagarna 21-22 november i Stockholm.Den svenska skolan står inför en rad utmaningar. Digitaliseringen möjliggör ökad tillgänglighet och inkludering men det kräver lösningar på nationell såväl som på lokal nivå. Skolverkets vision för skolan 2022 är att digitaliseringens möjligheter utnyttjas så att de bidrar till utveckling av undervisningen och effektivare verksamhet. »»» Läs vidare
  • Matte på arabiska för svenska skolbarn 2016-09-09
    Arabisktalande elever har från i dag möjlighet att på nätet läsa matematik på modersmålet enligt svensk kursplan. Ideella föreningen Mattecentrum har låtit utveckla en arabisk utgåva av sin gratistjänst. »»» Läs vidare
  • ”Glädjebetyg” i var femte skola 2016-09-08
    Flera skolor i Stockholm tycks sätta glädjebetyg i matematik. Det visar stadens kartläggning, skriver SvD.När Stockholmselever börjar i ettan på gymnasiet får de göra ett diagnostiskt prov i matematik som ska kartlägga deras kunskaper i ämnet. Genom att jämföra resultatet på provet med elevernas slutbetyg i nian kan man se om eleverna presterar bättre eller ...
  • Rika exempel för elever fascinerade av matte 2016-09-08
    Lärarens roll i klassrummet har de senaste åren allt oftare lyfts fram i debatten. Betydelsen av ett stort intresse för det ämne man undervisar i och kanske framför allt ämnes- och didaktiska kunskaper beskrivs som avgörande för elevernas resultat.Boken Frågor och fascinationer är inget undantag. Utgångspunkten är att lärare behöver djupa kunskaper i ämnet matematik ...
  • ”Det ska vara kul att tänka” 2016-09-07
    Kreativ torsdag kallas en aktivitet som bibliotekarien Sofia Malmberg arrangerar varje vecka mellan klockan tio och två i biblioteket för Adolf Fredriks musikklasser. Alla elever är välkomna in på sin håltimme eller rast. »»» Läs vidare
  • Begåvade elever behöver extra stimulans 2016-09-07
    Falun hade på tisdagen en dag kring vikten av att även begåvade elever får den stimulans de behöver i skolan.Ju längre upp i skolan elever kommer och inte har upptäckts och fått stimulans desto större blir risken att de blir uttråkade och tappar motivation att göra någonting i skolan, säger forskaren Elisabet Mellroth från Karlstad ...
  • Stor skillnad på lektionen då och nu 2016-09-07
    I Västerås arbetar man med flera projekt parallellt för att utveckla undervisningen i matematik. Matematiklyftet kompletteras med stadens egen satsning Räkna med Västerås, Räv, i samarbete med Mälardalens högskola. »»» Läs vidare
  • “Hands on Hack” hackathon 2016-09-06
    The European Coding Initiative, along with the Future Classroom Lab ambassadors and Learning Labs’ network, is organizing an international hackathon on October 20th, where teams from schools and learning labs across Europe and beyond will have the chance to build and share their projects with technology. »»» Läs vidare Intresseanmälan
  • Först lärare sedan ingenjör 2016-09-05
    I skolan saknas lärare i matte och teknik. I industrin saknas ingenjörer. En omöjlig ekvation att lösa? Nej, på Chalmers i Göteborg utbildas just nu studenter som är både ingenjörer och lärare. »»» Läs vidare
  • Docent kritisk mot skolans syn på barn 2016-09-05
    Barn- och ungdomspsykiatrin gör rätt som drar ner på antalet utredningar. Det hävdar docenten i matematikdidaktik Arne Engström vid Karlstads universitet. Han menar att det är skolans oförmåga att ta hand om elever med svag teoretisk begåvning som leder till krav på psykiatriska diagnoser. »»» Läs vidare
  • Mattelärarutbildning ställs in 2016-09-05
    I juni klubbade riksdagen ett förslag om ökad matematikundervisning på mellanstadiet, samtidigt är lärarbristen särskilt utbredd just bland mattelärare. Högskolan Mälardalen har valt att ställa in två program med inriktning på matematik i år. »»» Läs vidare