Matte-Maraton

MatteMaraton 2015 arrangeras samtidigt i Sverige, Norge och Danmark med en gemensam kick-off den 28/4 kl.10.00.

I Danmark hålls evenemanget på norska ambassaden i Köpenhamn (med danska elever och lärare på plats) och i Norge ställer hela årskurs 8 upp på en grundskola i Haugerud. Det kommer att bli en gemensam nedräkning till startskottet för tävlingen i samtliga länder ca kl.10.15 då alla kopplats upp över videolänk. Elever och lärare kan intervjuas medans de ”värmer upp” för maratonet som kommer vara tillgängligt för allmänheten den första maj.

På Fryxellska skolan i Västerås kommer klass 6F, lärare och rektor finnas på plats för att sparka igång MatteMaraton i Sverige!

MatteMaraton är ”42,2 km huvudräkning” baserat på en molnbaserad tjänst som ger en virtuell hinderbana genom ”Divisions dalen”, ”Bråk berget”, ”Additions avenyn” etc. Maratonet innehåller 422 uppgifter, 10 för varje kilometer i ett riktigt maraton, och slutspurten på 22 uppgifter kommer att basera sig på praktisk matematik med utgångspunkt i dagsaktuella händelser. Dessa uppgifter publiceras först 20 maj.

Uppgifterna fokuserar på huvudräkning, förståelse av tal och matematiska begrepp som ger en god repetition. Elever tävlar på sin egen kunskapsnivå med uppgifter anpassade efter läroplanen.

Alla kan delta i MatteMaraton och tävlingen är helt kostnadsfri. Alla elever som är med i maratonet är med i utlottningen av fina priser.

Se vidare »»»