Brist på matematikutbildad personal

Under rubriken Hög arbetslöshet trots fler högskoleutbildade redogör Svenska Dagbladet måndag 27 april för en intervju med Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum och professor i nationalekonomi. Entreprenörskapsforum anser att många skaffar sig fel utbildning för dagens arbetsmarknad. Förklaringen till att arbetslösheten har stigit samtidigt som fler jobb är lediga är att det är svårt att hitta rätt person.

– Det verkar råda brist på tekniskt utbildade personer och på personer som har studerat hårda vetenskapliga ämnen som matematik och naturvetenskap, säger Johan Eklund.

Bristen på personer med matematisk utbildning från högskola eller universitet ser ut att öka de kommande åren eftersom en stor andel av dem som har den kompetensen i dag är jämförelsevis gamla och börjar närma sig pension, samtidigt som alltför få unga studerar matematik.

– Vi fyller inte på med yngre som har den utbildningen.

»»» Läs vidare [SvD]