Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Reviderad “Tänka resonera och räkna i förskoleklass” – finns nu att beställa! 2023-03-28
    Vad har förändrats? Strukturen med teman, cykler och arbetsgången inom varje cykel har gjorts tydligare. Enstaka paraktiviteter och underlag för individuell dokumentation har lagts till. Läs vidare om boken på vår beställningssida
  • Abelprisen for 2023 tildeles Luis A. Caffarelli  2023-03-24
    Det Norske Videnskaps-Akademi tildeler Abelprisen for 2023 til Luis A. Caffarelli ved University of Texas i Austin, USA, for hans  «banebrytende bidrag til regularitetsteori for ikke-lineære partielle differensialligninger inkludert fri randverdiproblemer og Monge–Ampère-ligningen». Forskere bruker differensialligninger som et verktøy for å forutsi den fysiske verden. Disse ligningene uttrykker sammenhengen mellom en eller flere ukjente funksjoner og deres deriverte. Funksjonene ...
  • Långsiktig satsning på matematik en framgångsfaktor 2023-03-22
    I år är det 17 matematiker som får dela på 28 miljoner kronor i anslag inom ramen för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses matematikprogram. De arbetar bland annat med matematiska studier om pandemin, modeller för slumpmässiga händelser och teorier för extremvärden. – Det är väldigt glädjande att se att Stiftelsens satsningar på matematik såväl genom matematikprogrammen ...
  • Chalmerist belönas för unikt matteprojekt 2023-03-21
    Chalmeristen Nils Grimbeck har de senaste fem åren arbetat med Matte EX, ett projekt som genom hans framgångsrika insatser riktar sig mot elever i alla Partilles högstadieskolor med extra fallenhet för matematik. Matte EX ger eleverna möjlighet att komma i kontakt med svårare problem och utmana dem så att de fördjupar sitt intresse för ämnet. Läs ...
  • NOMAD workshop för doktorander i matematikdidaktik 31 maj 2023 2023-03-21
    NOMAD, Nordic Studies in Mathematics Education, och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) inbjuder till endags workshop om att skriva en artikel för NOMAD. Målgrupp är doktorander i matematikdidaktik från Norden och de Baltiska länderna. Workshopen äger rum 31 maj, 2023 på NCM in Göteborg. Läs mer här: https://ncm.gu.se/nomad-workshop
  • Mattetalanger-podden: Talangcenter för elever med stor lärandepotential 2023-03-17
    Mattetalanger-podden Talangcenter för elever med stor lärandepotential Avsnitt 11 I Norge finns det möjlighet att som elev med stor lärandepotential söka till olika talangcenter där man tre till fyra gånger på ett läsår får jobba med tvärvetenskapliga utmaningar. Fokus ligger på att eleverna ska få utforska teman inom realfag (matematik, naturvetenskap och teknik)  tillsammans med likasinnande och ...
  • Nu kan du anmäla ditt bidrag till Matematikbiennalen 2024 2023-03-14
    Örebro universitet har utsetts till arrangör och värd för en av Sveriges största mötesplatser för oss med intresse för matematikundervisning och matematikdidaktik – Matematikbiennalen 2024. Temat för den här gången är “Tillsammans kan vi mer”. Sista dag att lämna in ditt bidrag är den 20 juni. Läs vidare på Matematikbiennalen2024.se  
  • Idag firas Pi-dagen π 2023-03-14
    Den 14/3 firas Pi-dagen världen över – inte minst i skolorna. Talet Pi approximeras vanligtvis till 3.14 och i många länder skrivs datumet på formen 3/14. Därför har just den 14:e mars utsetts till internationell matematikdag av UNESCO. Kolla in följande sidor för inspiration: Vetenskapens Hus – Experimentera med Pi Pi-dagen firas med en populärvetenskaplig föreläsning av Julie Rowlett, ...
  • Utskick för Kängurutävlingen 2023 2023-03-13
    Nu har vi skickat ut tävlingsmaterial till 1 628 anmälda lärare runt om i landet. På torsdag får man börja tävla, och det ska bli så spännande att se hur det går för er allihop! Så här såg utskicket ut: (minus lösenordet) På sidan ncm.gu.se/klassrum/kanguru/2023 har vi samlat allt ni kan tänkas behöva, och även gjort en ...
  • Study finds lower math scores in high schools that switched to 4-day school week 2023-03-03
    A recent Oregon State University study analyzing the impact of a shorter school week for high schools found that 11th-grade students participating in a four-day week performed worse on standardized math tests than students who remained on five-day schedules. Läs vidare/Read more
  • Regeringen ska utreda hur betygssättningen kan bli mer likvärdig 2023-03-03
    Svensk skola har stora utmaningar med bristande likvärdighet i betygssättningen och därför kommer regeringen att tillsätta en utredning. Det framkommer av en skrivelse som regeringen har beslutat om och som lämnats över till riksdagen. I skrivelsen redovisar regeringen sin bedömning av Riksrevisionens granskning av statens insatser för likvärdig betygssättning. Läs vidare
  • Taggade lärare fick bättre koll på lektionerna 2023-03-03
    I ett projekt har lärare utrustats med sensorer för att visualisera hur de rör sig i klassrummen. Målet är att ny teknik ska ge dem en bättre överblick av hur tiden fördelas mellan olika elever. Katederundervisning eller ambulerande stöd i gruppdiskussioner? Jämn fördelning av uppmärksamheten, eller särskilt fokus på elever med stora behov? Lärare kan ha ...
  • Mathematicians Complete Quest to Build ‘Spherical Cubes’ 2023-03-02
    In the fourth century, the Greek mathematician Pappus of Alexandria praised bees for their “geometrical forethought.” The hexagonal structure of their honeycomb seemed like the optimal way to partition two-dimensional space into cells of equal area and minimal perimeter — allowing the insects to cut down on how much wax they needed to produce, and ...
  • Ny vägledning ska ge fler elever det särskilda stöd de behöver 2023-03-01
    Alltför många elever får inte det särskilda stöd som de behöver för att klara skolan och nå utbildningens mål. Skolverket och SPSM har därför tagit fram en ny vägledning om hur skolor ska kunna ta reda på vilket stöd de behöver sätta in. – Det särskilda stödet kan vara avgörande för elevens möjlighet att klara skolan, ...
  • Matematiklärare får Ingvar Lindqvistpriset 2023-02-21
    Vi uppmärksammar Rickard Fors, Södra Latins gymnasium, Stockholm, som får priset i matematik med motivationen; ”för att han skapar en utmanande men stödjande miljö som kombinerar kreativ och interaktiv problemlösning i matematik med förståelse för hur matematiken kopplar till samhället och vardagen, och för att han aktivt arbetar för mångfalden på skolan”. Om Rickard Fors sägs det ...
  • ALM Virtual Seminar 27th March 2023 2023-02-21
    Challenging Stereotypical Assumptions Speaker: Jenny Stacey Last date for registration is 22th March This presentation will include a summary of Jenny’s research findings, with reference to the age, gender, and ethnicity of participants. She will challenge the deficit model of ESOL learners in GCSE mathematics classes, regardless of gender or age, using the insights gained during the research ...
  • 11 maj 2023 : Charlotte Arkenback 2023-02-17
    Vuxnas matematiklärande – möjligheter och utmaningar
  • Ny pod om forskning för lärare 2023-02-17
    Nya ”Lärare & forskning” låter lärare ta del av de senaste resultaten inom pedagogik och didaktik – i podformat. – Det görs mycket forskning som vi vill bidra till att sprida, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen, som ligger bakom podden. Läs vidare Lyssna på podden direkt: https://open.spotify.com/episode/0bd5yUcvrSKhhzqHWPp4tx?si=Cqjb34GdSVqxnmBypFZc_g&nd=1
  • Nya prefix för mått och beslut om hur lång en sekund är 2023-02-15
    När allmänna konferensen för mått och vikt (Conférence générale des poids et mesures, CGPM) ägde rum i november 2022 i Paris var sekunden i fokus och det fattades flera beslut som kommer att påverka hur vi mäter tiden. Det togs även beslut om nya prefix för mått, så kallade SI-prefix. Konferensen beslutar hur olika enheter ska ...
  • Universeum satsar på matematik – Mathrix 2023-02-13
    Svenska elevers och studenters matematikkunskaper är otillräckliga. Det visar flera rapporter och studier. Nu satsar Universeum stort på matematik, tillsammans med Erling- Perssons Stiftelse. Matematiken ska göras begriplig och meningsfull, för att öka barns, ungas och vuxnas kunskaper i ämnet och på sikt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Mathrix, som den nya avdelningen kallas, öppnades för ...
  • Hjalmar bäst i landet på matte 2023-02-10
    Högstadiets matematiktävlings final gick av stapeln förra helgen i Stockholm med Hjalmar Ingelsbo från Tranemo kommun som en av deltagarna. Där knep han titeln som landets bästa högstadieelev. Han går i åttan och räknar redan årskurs två matte för gymnasiet. Hjalmar säger att han vill bli bäst i världen men inte på matte. Läs vidare Lyssna ...
  • Podcast om TRR – Matematik för alla sinnen 2023-02-06
    Utvecklingslärare Caisa Skoglund, från Norrköpings kommun, träffar och samtalar med lärare, forskare och andra intressanta personer som jobbar inom, eller har en koppling till skola och undervisning. I det här poddavsnittet pratar Caisa med Rikard Gustafsson, förstelärare och verksamhetsutvecklare matematik. Han berättar om metoden (Tänka, Räkna, Resonera) som används för att träna taluppfattning i årskurs F-3. 
  • Covid-19 kostade elever ett tredjedels läsår 2023-01-31
    Nedstängningarna och restriktionerna under coronapandemin påverkade elever världen över. Men hur mycket? Enligt en ny internationell studie förlorade eleverna kunskap motsvarande ett tredjedels läsår. Fast Sverige utgör ett undantag. Läs vidare Läs även  artikeln A systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the COVID-19 pandemic
  • Call for Applications for PROMYS Europe 2023 2023-01-18
    PROMYS Europe 2023, a challenging six-week residential mathematics summer programme at the University of Oxford, UK. PROMYS Europe is seeking Pre-university students from across Europe (including all countries adjacent to the Mediterranean) who show unusual readiness to think deeply about mathematics; Undergraduate students who would like to work with them as counsellors (subject to having the right to ...
  • NTA Skolutveckling bjuder in till ett idéseminarium – 10 mars 2023-01-18
    Inför framtagande av ett nytt NTA-tema för förskolan med fokus på Matematik i olika lärmiljöer bjuder vi in till idéseminarium. Utgångspunkten är att vi ska fundera tillsammans, inspirera varandra och sprida goda exempel om matematik i förskolan. Hoppas att du vill och har möjlighet att vara med, dina tankar är värdefulla. Se bifogad inbjudan
  • Dags att anmäl er till Teknikåttan – senast den 25/1! 2023-01-18
    Kvaltävling 2023 för åttondeklassare Tävlingen är kostnadsfri att anmäla sig till. Det är bara lärare som kan anmäla en klass till tävlingen. Det är bara elever i anmälda åttondeklasser som kan tävla. Teknikåttans klassiska tävling genomförs under vårterminen och består av en kvaltävling, en regiontävling och en rikstävling med final. Från 2021 ligger Klassuppgiften som en separat tävling. Läs mer ...
  • ViS webbinarium med Arne Engström 2023-01-12
    Ta del av ViS-matematiks inspelade webbinarium med Arne Engström på temat Vuxenutbildningens utmaningar – omvärldsförändring och matematiksvårigheter. Läs mer och ta del av webbinariet
  • ALM 2022/23 Virtual Seminar Series, February 6th 2023 2023-01-12
    Maths in prison You are invited to join us for the first ALM Virtual Seminar in 2023 on Maths in Prison, on 6th February at 19.00 London time. There will be three presentations on Maths education in prison, followed by a discussion using padlet. Speakers are from Europe, USA and Australia. Time zones: US (West Coast, 11.00), ...
  • Bengt Johansson död 2023-01-09
      Det är med stor sorg vi måste meddela att NCM:s grundare och tidigare föreståndare Bengt Johansson har gått bort i en ålder av 77 år. Bengt har betytt enormt mycket för många personer och hans insatser för matematiken i svenska skolor kan inte överskattas. NCM kommer att uppmärksamma hans minne på flera olika sätt under den ...
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2022-12-29
    NOMAD nr 4, 2022 har kommit! Innehåll: Adaptive number knowledge among primary school students of various ages Salla Pehkonen, Antti Lehtinen, Pasi Nieminen and Markus Hähkiöniemi Transition between discourses – portraying teaching practices in collegial discussions Odd Tore Kaufmann and Andreas Ryve »»» Läs vidare
  • Nyhetsbrev, december 2022 2022-12-21
    Med det här nyhetsbrevet i juletid vill vi önska en god jul och ett riktigt gott nytt år, från oss alla på Nationellt centrum för matematikutbildning.  Det gångna året har för många innehållit en hel del oro och bekymmer, inte minst för världsläget när det gäller både fred och klimat. Samtidigt finns det alltid saker att glädja ...
  • Läraren om skrivning i matematik: ”Händer något i hjärnan” 2022-12-16
    – Jag har jobbat med skrivövningar i flera år och ser ofta tydligt hur eleverna förstår matte mer på djupet tack vare det, säger Annika Linell. Här berättar hon om sin egen metod: Finboken. Läs vidare
  • The Math Behind Wordle Guesses 2022-12-06
    Wordle is a word game. But you can use math to optimize your chances of winning (without cheating). Läs vidare
  • Mathematical Trio Advances Centuries-Old Number Theory Problem 2022-12-06
    Earlier this year, a trio of mathematicians decided to make lemons into lemonade — and ended up making major headway on a problem that mathematicians have been thinking about for centuries. Läs vidare
  • Därför är det dumt att nöta en sak i taget i matten 2022-12-05
    Att under kort tid öva på likartade matteuppgifter lönar sig inte i längden, enligt Olof Dahl som är lärare i matematik och fysik. Han förespråkar inlärningsmetoderna ”spacing” och ”interleaving”. – Ska det nötas, så ska det nötas smart, säger han. Sprid ut övningarna över tid… Läs vidare  
  • Matematikläger hos Chalmers Tekniska högskola 9-12 februari 2023 2022-12-01
    Föreningen Ung Vetenskapssport bjuder härmed in till ett matematikläger den 9 – 12 februari 2023 på Chal-mers Tekniska Högskola i Göteborg. Lägret är avsett för elever med speciellt intresse för matematik med vilja att utmanas och utvecklas. Lägretriktar sig främst till gymnasieelever, men högstadieelever som är på gymnasienivå är också tillåtna att del-ta. Som riktlinje rekommenderas ...
  • Unik satsning på begåvade elever i Karlskrona 2022-11-25
    Extra utmaningar till duktiga matteelever är inget nytt. Men Karlskrona blir först i landet med att bredda satsningen på särkilt begåvade elever till att även omfatta studier i språk och historia. Satsningen bygger på det så kallade ”Mattegänget”. I sex år har matematikintresserade elever på Karlskronas högstadier träffats en gång i veckan på Ehrensvärdska gymnasiet. Här ...
  • Matteresultaten störtdyker på nationella proven 2022-11-25
    Elevernas resultat rasar rejält i de nationella proven i matematik 1 på gymnasiet. Andelen som fick underkänt var dubbelt så hög i våras jämfört med för tre år sedan. – Katastrof, säger matteläraren Olof Dahl. Läs vidare
  • LUMA 2023 2022-11-11
    LUMA, konferensen för Lärarutbildare i Matematik, kommer att äga rum i Karlstad 4-6 oktober 2023. Håll koll och boka datumen i din kalender! Läs mer om anmälan och info om LUMA 2023
  • Forskningsöversikt: Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande 2022-11-11
    De huvudsakliga resultaten Sammantaget visar resultaten från studierna som ingår i översikten att lärare kan bidra till lik­värdiga förutsättningar för elevers lärande genom att: planera utformningen av läxan ta hänsyn till elevers situation i hemmet följa upp läxarbetet i undervisningen. I översikten lyfter vi fram några viktiga aspekter av hur lärare kan arbeta för likvärdiga förutsättningar inför, under och efter ...
  • Dags att anmäla sig till Kleindagarna! 2022-11-10
    Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Nu är anmälan öppen igen så säkra din plats redan idag! Ansökningsperioden löper fram till den 20:e november. Kleindagarna är tre inspirerande dagar vid Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm, där mattelärare tillsammans får utveckla och planera morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Nu får du återigen chansen att ...
  • Gästforskarplats på NCM 2022-11-09
    Sysslar du med skolutveckling eller forskning inom matematikdidaktik i Sverige eller i samarbete med ett svenskt universitet? I så fall är du välkommen att använda dig av gästforskarplatsen på NCM. Vi lånar ut en arbetsplats för kortare perioder. Här finns nätverk och fikarum och en möjlighet att utnyttja vårt välsorterade matematikdidaktiska bibliotek. Här finns dessutom ...
  • 3 november: Ola Helenius 2022-11-03
    Multiplikativa strukturer och proportionella resonemang
  • Här samlas unga mattetalanger från hela landet i Karlskrona 2022-11-02
    Särskilt begåvade i matematik från olika delar av Sverige träffades i Karlskrona för att lösa mattekluringar och utveckla sin talang. Så unga barn som sexåringar fick testa på att programmera medan äldre barn fick lösa logiska problem tillsammans. Läs vidare
  • Krönika: Varför kan eleverna ingen matte när de kommer till oss? 2022-11-02
    Vad håller de på med där nere på högstadiet? Inte kan det vara bråk, procent och potenser i alla fall, skriver matematikläraren Anna Persson. Det är inte heller helt ovanligt att en högstadielärare undrar varför eleverna inte kan multiplikationstabellen eller algoritmer när de slutar mellanstadiet. Är det inte meningen att man ska ha förstått positionssystemet när ...
  • Riksrevisionen: Därför blir inte betygen rättvisa 2022-10-28
    De senaste årens insatser för en mer rättvis och jämlik betygssättning får underkänt av Riksrevisionen. Skillnaderna mellan resultat på nationella prov och betyg består. – Regeringen behöver se till att betygssättningen blir likvärdig. Annars hotas systemets legitimitet, säger riksrevisor Helena Lindberg Läs vidare
  • Forskning: Så har mattekunskaperna förändrats över tid 2022-10-27
    Nu är det möjligt att jämföra åttondeklassares kunskaper i matematik ända från 1960-talet. Erika Majoros, forskare vid Göteborgs universitet, har kopplat samman rådata från tidigare internationella kunskapsmätningar med dagens TIMSS-undersökning. Läs vidare Avhandling: Linking Recent and Older IEA Studies on Mathematics and Science
  • Hon vill ha mycket spring i klassrummet 2022-10-27
    Uppgifterna kan vara spridda i klassrummet. Eller sitta uppklistrade på väggen i korridoren. – Eleverna får mer arbetsro och lär sig bättre om de rör på sig under lektionen, säger Katariina Uurasjärvi, som infört funktionellt lärande på Stålhamraskolan i Södertälje. Läs vidare
  • Maria Ingelman Sahléns minnesfond: ansök om projektmedel senast 15e nov 2022-10-20
    Syftet med Maria Ingelman Sahléns minnesfond för matematiskt lärande är att på olika sätt främja matematikstudier och matematikundervisning. Bidrag skall delas ut till lärare och studenter som vill vidareutbilda sig i nya metoder för matematiskt lärande. Varje år på Marias födelsedag den 19 januari, med start 2020, kommer fonden att dela ut stipendier. Läs mer och ...
  • Deepminds AI knäcker 50 år gammalt matterekord 2022-10-18
    Artificiell intelligens – liksom all programvara – bygger på algoritmer. Nu har brittiska Deepminds ai använts för att utveckla mer effektiva algoritmer. På kuppen har Alphatensor, som Deepmind kallar systemet, slagit ett över 50 år gammalt rekord. Läs vidare
  • Drastisk økning i barns timeplan: – Kjedelig å sitte så mye i ro 2022-10-13
    Elever har fått to år lengre skolegang og mindre variert timeplan. Forsker bak ny studie frykter det kan ha fått helt andre konsekvenser enn formålet. Läs vidare
  • Nära samarbete mellan lärare är bra för alla 2022-10-12
    Lärare som jobbar ihop, systematiskt. Och en undervisning som anpassas så att alla elever kan ta till sig den. Det bäddar för framgång i skolan, enligt forskning från Malmö universitet. Balli Lelinge, som nyligen disputerade i pedagogik, har forskat om hur skolundervisning kan fungera inkluderande, så att alla barn hänger med. Läs vidare
  • What is the best way to group students? Math model 2022-10-12
    Imagine you have a group of 30 children who want to play soccer. You would like to divide them into two teams, so they can practice their skills and learn from their coaches to become better players. But what is the most effective way for them to improve: Should you group the children according to skill ...
  • Tematiskt nummer av NOMAD 2024 2022-10-11
    It is a tradition that the last issue of NOMAD each year is a thematic issue with invited guest editors. The intention of a thematic issue is to bring together researchers with a certain interest from all Nordic and Baltic countries. The theme for 2024 is Mathematics teachers’ professional identities. Deadline for submissions of abstracts is ...
  • Nominera till Lärarprisen 2023! 2022-10-11
    Varje år delar Kungl. Vetenskapsakademien ut Lärarprisen till Ingvar Lindqvists minne. Priset tilldelas lärare som gjort pedagogiska insatser utöver det vanliga inom ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO. Ja, lite som lärarnas egna Nobelpris.   Nomineringsomgången är nu öppen. Sista dag att nominera är 10e november! Läs vidare Gå till nomineringsformuläret ›››
  • NTA-dagen 25 oktober 2022-10-06
    I höst firar NTA Skolutveckling 25 år, det uppmärksammar de genom att arrangera NTA-dagen – en dag med naturvetenskap, teknik och matematik för alla! Dagen innebär uppdrag, föreläsningar mm, för elever på förskola och skola. Läs vidare
  • Rapport: Lovskola löser inte skolans problem 2022-10-05
    Otillräcklig ersättning, få legitimerade lärare och kortsiktiga glädjebetyg till eleverna. Så beskriver lärarna deras erfarenheter och upplevelser efter arbete med lovskola i en ny rapport från lärarfacken. Lärare är dock mer positiva till införandet av extra studietid än till lovskola. Läs vidare Rapporten: Lovskola löser inte skolans problem
  • Speciallärare bakom Västerås succéprojekt för att höja matematiken 2022-10-05
    Intensivundervisning: För att komma till rätta med den låga kunskaps­nivån i matematik i grundskolorna i Västerås påbörjades en storsatsning på intensivundervisning – som blev en succé. – Alla elever har rätt att lyckas, inte bara de med starka föräldrar. Tyvärr är det inte självklart i dagens läge, säger Bodil Lövgren, som arbetar centralt inom Västerås stad ...
  • Kluriga frågeställningar och funderingar 2022-10-04
    Vi tipsar om sidan: Quanta Magazine – Our work often resembles journalistic alchemy — we mash together the complexities of science with the malleable art of storytelling in an attempt to forge a precious new alloy. It can be a mind-bending enterprise, but we relish the challenge. – Our reporters focus on developments in mathematics, theoretical physics, ...
  • The way you talk to your child about math matters 2022-10-04
    ‘You’re so smart!’ — This encouraging response may actually do more harm than good to children’s math performance, according to a new study. The study found that encouraging children with responses related to their personal traits or innate abilities may dampen their math motivation and achievement over time. Läs vidare/Read more
  • Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022 2022-10-03
    Nina Spångberg för “Lärares frågor i matematikundervisningen – Om möjligheter till utforskande samtal”
  • Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022 2022-10-03
    Emilia Lennartsson för “Eye-tracking och matematik – En eye-tracking-undersökning om användandet av prioriteringsreglerna”
  • Skolverkets förslag: Matematik kan bli två ämnen 2022-09-28
    Den 16 september lämnade Skolverket förslag till regeringen om ändrade ämnesplaner i de gymnasiegemensamma ämnena. Förslaget är en del av uppdraget att förbereda införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och komvux. De förslag Skolverket lämnar kräver riksdags- eller regeringsbeslut. Ämnesbetyg kommer att ersätta kursbetyg i gymnasial utbildning från den 1 juli 2025. Skolverket har lämnat förslag ...
  • Skrivuppgifterna som får eleverna att prestera bättre 2022-09-28
    Forskning: Elever som skriver mer presterar bättre – även i ämnen som matematik och NO, visar en ny rapport. Bäst fungerar det för elever som får skriva analyserande och reflekterande texter. Läs vidare Rapporten : Att lära genom att skriva
  • Inspelat seminarie: Ulla Öberg – Det är på frågan det hänger! 2022-09-28
    https://www.youtube.com/watch?v=isAWX5SPMus Ulla Öberg är den passionerade pensionerade läraren som efter drygt 50 härliga år i katedern bestämde sig för att dela med sig, på sin blogg och på facebook, av de erfarenheter hon har av engagerade elever, nyfikna studenter, lärare i fort- och speciallärarutbildning och sina fantastiska kolleger, inte minst de australiensiska kollegerna vid Australien Catholic ...
  • 20 oktober: Olof Dahl 2022-09-19
    Spacing och interleaving – om det skall nötas skall det göras smart
  • 22 september: Ulla Öberg 2022-09-18
    Det är på frågan det hänger!
  • Passa på att anmäla din klass till Skolornas matematiktävling senast den 13/9! 2022-09-06
    Hej mattelärare! Vill du att dina elever ska få möjligheten att upptäcka sin fulla potential, fördjupa sina kunskaper i matematik och träffa andra med samma intresse? Isåfall är Skolornas matematiktävling något för er! I årets internationella matematikolympiad, IMO 2022 kammade Sverige hem en bronsmedalj och laget hamnade på plats 60 av 104 deltagande länder. Nästa år kan det vara en elev från din skola ...
  • Undervisningskvalitet i svenska klassrum 2022-09-02
    I forskningsprojektet Linking Instruction and Student Achievement (LISA)* har en forskargrupp från Karlstads universitet undersökt vilka mönster som präglar undervisningen i svenska högstadieklassrum samt i vilken mån kvaliteten på undervisningen kan förklara skillnader i elevernas kunskapsutveckling. Underlaget till studien bygger på videoobservationer från mer än 300 lektioner, enkäter till över 1000 elever och mått på ...
  • ”Eleverna ska tänka matematik – inte bara kunna det” 2022-08-30
    Matematikläraren Olof Dahl vurmar för att eleverna ska få en intuitiv känsla för ämnet i verkligheten – och begränsa användandet av digitala hjälpmedel. – Det är inte nödvändigtvis så att programmering gör eleverna bättre på matematik, säger han. I sin presentation på skolans hemsida beskriver Olof Dahl kortfattat hur han jobbar för att få eleverna att lära ...
  • Forskaren: Otydligheten skapar problem kring programmering 2022-08-30
    Alla vill ha programmering på schemat. Men ingen vet riktigt hur. Sverige tjuvkikar på Danmark – och Danmark kikar på oss. I Sverige, Danmark och flera andra länder arbetar man nu med att göra programmering obligatoriskt i undervisningen. Ola Helenius, professor vid Göteborgs universitet har tillsammans med Morten Misfeldt vid Köpenhamns universitet jämfört Sveriges och Danmarks syn på samspelet ...
  • Möjligheternas dag på Blekinge Tekniska Högskola 1 november 2022 2022-08-29
    Vi på Mattetalanger är himla glada att återigen få möjlighet att möta och sammanföra elever med särskild begåvning och intresse för matematik under en dag ledd av  pedagoger som längtar efter att få dyka in i matematikens underbara värld. För de yngre eleverna (åk F-3) kör vi mellan 9.00 och 12.00 och för de äldre eleverna ...
  • Nya datum! Passa på att besöka matematikverkstaden på NCM 2022-08-26
    Besök matematikverkstaden Lärargrupper (om högst 12 personer) får under 2 timmar information och en orientering om matematikverkstaden och ett laborativt arbetssätt i matematik. Kontakta Anette Fröberg för att boka datum eller eventuellt diskutera annat datum utöver de fastsatta om ni  är en hel grupp. Mejl: anette.froberg@ncm.gu.se. Höstens fasta datum för bokning: Tiden för samtliga datum är kl. 14:00-16:00. Ons 28 ...
  • Nu är anmälan till LUMA 2022 öppen 2022-08-19
    Ni hittar till anmälan och ett preliminärt program via länken nedan.   Vi ser fram emot en trevlig och innehållsrik konferens med många möjligheter till erfarenhetsutbyte och nya idéer.   https://www.trippus.net/luma2022-deltagare   Med vänlig hälsning, /Ingela, Mathias och Tomas
  • Ny metod ger barn bättre koll på matematik 2022-08-19
    https://www.forskning.se/2022/08/11/ny-metod-ger-barn-battre-koll-pa-matematik
  • Norska mattelärare uppgivna över bristen på matematiktermer på norska 2022-08-17
    Lærer og student Niels Petter Liset synes det er trist at faglig ansatte tyr til engelsk når de skal snakke fag. – Rystende eksempler, sier Språkrådet. – Man må kunne drive med realfag på norsk. Og det kan man ikke hvis ikke de faglig ansatte tar ansvar, sier lærer Niels Petter Liset. Han jobber ved en videregående ...
  • In her short life, mathematician Emmy Noether changed the face of physics 2022-07-25
    Noether linked two important concepts in physics: conservation laws and symmetries. She resolved a nagging puzzle in Albert Einstein’s newfound theory of gravity, the general theory of relativity. And in the process, she proved a revolutionary mathematical theorem that changed the way physicists study the universe. Läs mer
  • Matematiker tilldelas donation på 100 miljoner 2022-07-07
    Matematiska institutionen vid Stockholms universitet tilldelas en donation på 100 miljoner. Avkastningen från donationen ska gå till stipendier till yngre forskare. Syftet med fonden är att främja vetenskaplig forskning inom matematik, matematisk statistik och beräkningsmatematik. Läs vidare
  • Fields Medals 2022 2022-07-06
    The Fields Medal is awarded to recognize outstanding mathematical achievement for existing work and for the promise of future achievement. The medals and cash prizes are funded by a trust established by J.C.Fields at the University of Toronto, which has been replenished periodically, but is still significantly underfunded. In 2022, the prize funds from the University ...
  • MADIF-13 proceedings 2022-07-05
    Nu finns proceedings från SMDFs konferens MADIF-13. Den ingår i SMDFs skriftserie och kan laddas ner här. SMDF
  • Mattekollo – en plats där unga får blomma ut 2022-07-01
    Mattekollot är inne på sitt åttonde år men arrangeras för första gången i Linköping. Årets kollo har lockat 43 deltagare från hela landet, med det gemensamma intresset för matematik. Läs vidare
  • Nu är det dags att nominera examensarbeten till årets Göran Emanuelsson stipendium 2022-06-27
    Nu är det dags att nominera examensarbeten till årets Göran Emanuelsson stipendium för bästa examensarbete med inriktning mot lärande och undervisning i matematik inom lärarutbildningen. Eftersom LUMA inte har blivit av på några år är det i år möjligt att nominera arbeten från hösten 2020 fram till våren 2022 Nominering skickas senast 1 augusti till ge-stipendiet@ncm.gu.se . Skicka med ...
  • Graph theory: Mathematical connect-the-dots reveals how structure emerges 2022-06-24
    Imagine 100 dots scattered in front of you. In a haphazard variation on connect-the-dots, start drawing lines between the points. How many lines can you draw without producing a triangle? A square? An 11-pointed star? Läs mer
  • Nordisk forskning: Så blev effekterna av undervisning på distans 2022-06-23
    Undervisningen höll lägre kvalitet och de studiemässigt svagare eleverna förlorade mest på distansundervisningen under Coronapandemin. En konsekvens kan bli lägre framtida inkomster, konstateras i en ny rapport. Utifrån en genomgång av olika studier diskuterar forskare vid IFAU i rapporten ”Covid-19 och distansundervisning i Norden” hur elever i Norden påverkats av distans- och fjärrundervisningen. Diskussionsunderlaget bygger på ...
  • Artikel: Proactive cognitive control, mathematical cognition and functional activity in the frontal and parietal cortex in primary school children: An fNIRS study 2022-06-23
    Understanding how children acquire mathematical abilities is fundamental to planning mathematical schooling. This study focuses on the relationships between mathematical cognition, cognition in general and neural foundation in 8 to 9-year-old children. We used additive mathematics tests, cognitive tests determining the tendency for proactive and reactive problem solving and functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) for functional ...
  • Artikel: Variables in early algebra: exploring didactic potentials in programming activities 2022-06-23
    In this paper we consider implications of the current worldwide inclusion of computational thinking in relation to children’s development of algebraic thinking. Little is known about how newly developed visual programming environments such as Scratch could enhance early algebra learning. Authors: Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting, Ola Helenius, J. Mason Läs vidare/Read more
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2022-06-21
    NOMAD nr 2, 2022 har kommit! Innehåll: Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Morten Bjørnebye Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen »»» Läs vidare
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk 2022-06-21
    NOMAD nr 2, 2022 har kommit! Innehåll: Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Morten Bjørnebye Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen »»» Läs vidare
  • Långväga besök på NCM – lärare från Bhutan 2022-06-02
    På tisdagen kom det en rektor och lärare på besök från Bhutan som ville diskutera matematiklärande, forskning och utbildning med oss på NCM. De hade tidigare besökt Malmö universitet pga ett samarbete mellan lärarutbildningen där och  Paro College of Education i Thimpu, Bhutan. Där fick de information samt diskutera om universitetets utbildningsplan.
  • Sämre betyg för eleverna efter pandemin: “Gått miste om hela gymnasietiden” 2022-05-31
    Redan i början av året kunde Kalmarsunds Gymnasieförbund konstatera att medelvärdena på betygen sjunkit och enligt prognosen kommer tappet att synas även efter att årets elever tagit examen. Trenden är tydlig i hela landet. Lyssna/Läs vidare
  • Hur kan lärare lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen? 2022-05-31
    Det ska forskare på Linnéuniversitet ta reda på, tillsammans med kommunerna Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro samt kunskaps- och läromedelsföretaget NE och andra läromedelsföretag. – Vi ser stor potential i att lärare får lära sig mer om att använda de data som digitala läromedel genererar som pedagogiskt stöd. Det kan handla om att upptäcka en elev som går ...
  • Speciallärare: ”Handledningen börjar på golvet” 2022-05-31
    Special­läraren Anna Lillieroth handleder lärarna i ”sitt” arbetslag var tredje vecka, men tar också del i samarbetet kring elevernas lärande varje dag. Det gör att ingen elev faller mellan stolarna. På Kullaviksskolan, som är en kommunal F-9-skola, är organisationen lite annorlunda uppbyggd. Här har inte varje klass en mentor var, i stället delar ett antal lärare ...
  • Månadens problem sommaren 2022 – korrigerat texten på problem 3! 2022-05-25
    Det blev ett fel i texten på problem 3 som nu är åtgärdat! Månadens problem sommaren 2022
  • INSTÄLLT! Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19-22 juni 2022 2022-05-24
    OBS! Detta evenemang har nu blivit inställt pga för få anmälningar! Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19-22 juni 2022 Se tidigare inlägg
  • Årets bästa Kängururesultat finns nu publicerade! 2022-05-24
    Resultaten finns publicerade per tävlingsklass för alla de skolor som rapporterat in till oss. Rapporteringen är nu stängd. Vi vill tacka alla som tävlat i år! Bra jobbat! Gå in och se om ditt namn finns med på listan
  • Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor 2022-05-17
    Onsdag den 2:a november 2022 arrangeras «Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor» (Øresundsdagen 3) på Lunds universitet. Konferensen är ett samarbete mellan Matematik NF vid Lunds universitet (LU) og LearnT vid Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Syftet med konferensen är att ge lärare och andra involverade i den inledande matematikutbildningen på högre nivå ...
  • Missa inte torsdagsseminariet 19 maj med Lars Madej – Tidig algebra är inte lika med algebra tidigt 2022-05-17
    Seminariet fokuserar på att med konkreta exempel synliggöra hur grundskolans aritmetik kan kopplas till ett algebraiskt tänkande, vilket kan underlätta för eleverna när de möter den mer formella algebran under skolans senare år. Detta seminarium spelas inte in så glöm inte att anmäla dig! Läs vidare och anmäl dig här https://ncm.gu.se/seminarier
  • Sveriges Matematiklärarförenings sommarkurs i Mullsjö 19 – 22 juni 2022 2022-05-10
    För dig som undervisar i matematik från förskola till gymnasium. Programmet har valbara alternativ som passar alla oavsett vilket stadium du undervisar i. Kostnad: – 4200 kr för medlem i SMaL – 4500kr för icke-medlem (priserna är inkl. moms) Anmälan sker på SMaLs hemsida www.smal-matte.com senast den 31 maj. Brev med information skickas ut till alla anmälda i månadsskiftet maj/juni.   Mera information ...
  • LUMA 21-23 september 2022 2022-05-06
    LUMA 2022 – Matematiska möten i forskning, lärarutbildning och praktik. Välkomna till höstens LUMA-konferens i Umeå. Upplägget blir att vi kommer att arbeta kring fyra teman: problemlösning, VFU, programmering och (inte helt oväntat) distansundervisning. För varje tema ska vi ha två kortare föreläsningar, en forskningsinriktad och en erfarenhetsbaserad, följt av arbete i mindre grupper med gott om tid för diskussion ...
  • Matematiktermer på 35 olika språk 2022-05-05
    Termer för matematikundervisning finns nu även på ukrainska. Materialet innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan och kan användas i matematikundervisning och studiehandledning på modersmål. Läs mer