Lärare på idrottsgymnasiet i Umeå får pris av Vetenskapsakademien

Problemlösning, en naturvetenskaplig mötesplats på fritiden, spännande laborationer och fantasifulla äventyr är något av det som årets lärarpristagare erbjuder sina elever. Vera Lundström vid elitidrottsgymnasiet i Umeå är en av fem lärare som nu tilldelas Ingvar Lindqvistpriset av Kungl. Vetenskapsakademien.

Genom Ingvar Lindqvistprisen vill Kungl. Vetenskapsakademien visa på lärarnas viktiga roll i samhället. I år var det fem lärare som för en tid sedan ringdes upp av ständige sekreteraren Hans Ellegren. De har nominerats av skolledare, kollegor, elever och föräldrar för att genom ”entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete” bidragit till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap ökat. Nomineringarna har granskats av medlemmar ur Akademiens utbildningskommitté och beslutet fattats av Kungl. Vetenskapsakademien som helhet.

Vera Lundström, Umeå elitidrottsgymnasium, Umeå, får priset i matematik

”för att hon i sin undervisning framgångsrikt kombinerar höga förväntningar med uppmuntran så att elevernas självförtroende och förmågor stärks, och för att hon engagerar eleverna i intresseväckande problemlösning, ibland i samverkan med elever från annat land.”

Vera Lundström brinner för problemlösning i matematik. Med åren har hon skaffat sig en stor problemlösningsbank med problem på olika nivåer att ösa ur.

– När eleverna löser problem får de träna på att hitta olika metoder och inte bara ta en rak väg till lösningen. Efteråt kan vi diskutera hur de har gjort. Problemlösning är ett sätt att träna upp hjärnan och det har man nytta av hela livet.

Att arbeta med elever som samtidigt satsar på elitidrotten ser hon bara som positivt.

– De har tolv träningspass i veckan och då måste de vara fokuserade och strukturerade. I mitt ämne fungerar det jättebra.

Som matematiklärare tror hon det är viktigt att vara entusiastisk och bjuda eleverna på roliga uppgifter. Att ha tilldelats Ingvar Lindqvistpriset känns stort och spännande.

– Jag kunde nästan inte sova efter att jag fått beskedet.