Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Anmäl intresse för att medverka på Kleindagarna i augusti 2020-06-15
    Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Det är ännu inte klart om Institut Mittag-Leffler, där Kleindagarna hålls, kommer att ha öppnat upp i augusti. För mer information och anmälan besök https://kleindagarna.se/ansokan/ Datum: 12-14 augusti 2020 Förväntad plats: Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm
  • Mattelektion i virtual reality: ”Lättare för hemmasittare att delta” 2020-06-15
    Coronapandemin har gett digitala lösningar ett uppsving. Nyligen testade Mattecentrum att hålla en lektion i matematik med VR-glasögon. – Det är lite som när datorerna kom – det är ett nytt sätt att tänka och det ger helt nya möjligheter, säger robotutvecklaren Fredrik Löfgren som höll lektionen. Läs vidare
  • Därför är det svårt att modellera smittan 2020-06-09
    I mitten av mars publicerade forskare vid Imperial College i London en simulering som visade att om Storbritannien inte vidtog några åtgärder skulle en  halv miljon människor kunna dö i covid-19. Simuleringsrapporten bidrog starkt till att landet införde strängare restriktioner. Läs vidare
  • Expressens Pisagranskning granskad – dimridåer och räknefel 2020-06-09
    Pisamätningen 2018 har i veckan åter hamnat i blickfånget efter en granskning i Expressen, och utbildningsminister Anna Ekström har bett OECD att granska Skolverkets data på nytt. Men en djupdykning i frågan visar att Expressen delvis sprider direkt felaktig information och i många fall utelämnar uppgifter som talar mot skandalnarrativet. Det handlar inte om fusk, ...
  • Skolans utveckling 2020-06-02
    Den svenska skolan förändras i takt med politiska beslut och tidsanda. Följ utvecklingen av svensk skola och förändringshastighetens acceleration i vår tidslinje, med fokus på större händelser för skolsystemet samt för lärarna som profession. Läs vidare
  • Håller matteböckerna måttet – och hur används de egentligen? 2020-06-01
    Elever använder inte alltid matteboken såsom skaparen avsett och ibland tränar de på helt andra saker än vad som var den pedagogiska poängen med övningarna. Det framkommer i en färsk avhandling i pedagogik vid Mittuniversitetet. Läs vidare
  • Matematikmodeller för cancerbehandling 2020-06-01
    Matematiska modeller är av stort intresse för läkarvetenskapen. Tim Cardilins avhandling handlar om modeller för att få ett bättre resultat av kombinationsterapier för cancerpatienter. Läs vidare
  • Parents with degrees give their children significant advantage in math 2020-05-28
    Children of parents with a degree are almost a year of schooling ahead in maths by the age 11 than peers whose parents have just GCSEs , a new study by the University of Sussex has discovered. Läs vidare
  • Elever om distansskola 2020-05-27
    Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från Sveriges elevkårer. Läs vidare
  • Matematikern som räknar på rykten och smittspridning 2020-05-26
    Släkten dominerades av medicinska forskare, men Cecilia Holmgren ville gå sin egen väg och blev matematiker istället. Nu forskar hon på slumpgrafer som till exempel visar hur hemsidor eller människor är kopplade till varandra, och hur rykten och smittor sprids. Läs vidare  
  • ”Matematiska modeller inte samma sak som verkligheten” 2020-05-26
    Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, säger att jakten på sanningen är full av fällor. Han förespråkar ödmjukhet inför teknikens möjligheter och varnar för en övertro på artificiell intelligens. – De mest intressanta idéerna jag haft under min karriär har visat sig vara värdelösa. Läs vidare
  • FHM:s antikroppstester avviker från prognoserna – matematikern ”ser två förklaringar” 2020-05-25
    Resultatet från Folkhälsomyndighetens antikroppstester visar i ett första skede att färre personer än man tidigare trott har utvecklat antikroppar. – Jag ser två möjliga förklaringar, säger Tom Britton, professor i matematisk statistik. Läs vidare  
  • Så tycker eleverna att undervisningen på distans har fungerat 2020-05-25
    Stora delar av den sista terminen tillsammans på distans och en mycket annorlunda student. Det är lätt att sympatisera med årets avgångselever från gymnasiet. Läs vidare
  • Mindre ämnesinnehåll i digitala klassrum 2020-05-20
    Ämnesinnehållet hamnar i skymundan när digitala verktyg förs in i klassrummet. Det konstaterar Anne Kjellsdotter, som disputerat med avhandlingen Didactical Considerations in the Digitalized Classroom,  och som överraskas av bristen på diskussion om vad digitala verktyg egentligen ska bidra med i skolan. Läs vidare Läs hela avhandlingen (pdf)
  • Matematikundervisningen i årskurserna 4-6 2020-05-19
    Skolinspektionen har genomfört en granskning av matematikundervisningen för årskurserna 4–6 i 30 grundskolor. Urvalet har varit slumpmässigt bland de skolor som i årskurs 6 vårterminen 2018 hade under den genomsnittliga betygspoängen i matematik för riket. Under varje verksamhetsbesök genomfördes lektionsobservationer samt intervjuer med elever, lärare och rektor. Läs vidare
  • Chalmers erbjuder läxhjälp på distans under coronakrisen 2020-05-19
    När coronakrisen satte käppar i Chalmers läxhjälpshjul flyttade man sin undervisning för gymnasie- och grundskolor till internet. Nu erbjuder man läxhjälp på distans tre dagar i veckan. En av lärarna är Josip Kir Hromatko – som hjälper till från hemmet i Kroatien. – Det känns verkligen meningsfullt att hjälpa de här barnen, säger han. Läs vidare [Göteborgs ...
  • På tal om nummer 2020-05-18
    – Åh, vad mycket vitsippor! säger den ena och tittar ut på en blomstrande skogsbacke. – Många, inte mycket. Det är många vitsippor, för man kan räkna dem, säger den andra. Läs vidare
  • A review of reading and math interventions for struggling secondary students 2020-05-15
    School‐based interventions targeting students with, or at risk of, academic difficulties in Grades 7–12 have on average positive effects on standardised tests in reading and maths. The most effective interventions have the potential to considerably decrease the gap between at‐risk and not‐at‐risk students. Effects vary substantially between interventions however, and the evidence for using certain ...
  • Matematik riskerar att vara ett tyst ämne 2020-05-13
    Skolinspektionen har granskat matematikundervisningen i årskurserna 4-6 på 30 skolor. Resultaten visar att ämnet fortfarande riskerar att vara ett tyst ämne för ett stort antal elever, trots att forskning visar att samtal är viktigt för att utveckla elevernas matematiska tänkande. Läs vidare
  • FORSKARMÖTEN 2020 – utlysningen är öppen 2020-05-12
    Alla intresserade gymnasieelever (inom alla ämnen) som ska börja årskurs 3 till hösten eller går ut årskurs 3 nu i vår och som är bosatta i Västra Götaland, är varmt välkomna att söka. Den 10–12 augusti planerar Sveriges unga akademi att genomföra deras sommarforskarskola Forskarmöten i Fiskebäckskil på västkusten. Här får ungdomar möta unga, ledande forskare inom ...
  • Teknikföretagens webbserie ”Vi räknar på det!” i nytt live-format 2020-05-07
    Tidigare i år lanserade Teknikföretagen webbserien “Vi räknar på det!” där influencern Hanna ”HanaPee” Persson och matteläraren Elin Gawell räknar ut svaren på vanliga ungdomsproblem. Nu är de tillbaka, och den här gången som live-format. Läs vidare
  • Matteappen ny medlem i branschorganisation för utbildningsteknologi 2020-04-30
    Matteappen har blivit medlemmar i Swedish Edtech Industry, branschorganisationen som samlar företag som levererar utbildningsteknologi till utbildningssektorn. – Matteappen blir medlemmar i en tid där samarbete kanske aldrig varit viktigare för att stödja skolorna med lösningar som underlättar deras uppdrag. Vi har redan startat flera branschövergripande initiativ för att underlätta och få smarta ekosystem på plats ...
  • Mathematical curves predict evolution in COVID-19 spread 2020-04-28
    With the right approach, statistics can be used to reliably track the growth and fall in daily new cases of Covid-19 in China, raising hopes that similar approaches could more accurately predict the spread of the virus in other nations. Läs vidare
  • Så ska VVS-elevernas slutexamen säkras 2020-04-28
    Trots coronaviruset får elever i årskurs tre på yrkesgymnasiet komma tillbaka till skolan för examen i praktiska ämnen. Men bara ett fåtal elever släpps in i åt gången. VVS-Forum frågade lärare och rektorer på tre gymnasier med VVS- och fastighetsprogrammet hur de löser examensfrågan. Läs vidare
  • Väder och virus 2020-04-27
    När det gäller att förstå virusets spridning och kunna förbereda samhället samlar man information genom att göra matematiska modeller. Här känner jag åter igen mig i vår egen vetenskap väder och klimat och förresten i vetenskapen rent allmänt. Precis som inom väder och klimat kan man göra datorberäkningar. Läs vidare  
  • Tillgänglig distansundervisning 2020-04-27
    Upplever du att distansundervisningen du får inte är tillgänglig? Jobbar du som lärare eller föreläsare och är tvungen att undervisa på distans? Då kan du ladda ner vår lista med tips och råd om hur man gör distansundervisning mer tillgänglig så alla kan ta del av undervisningen på lika villkor. Läs vidare  
  • Örebros universitet ordnar digital studiehjälp 2020-04-24
    Coronapandemin satte stopp för studiehjälp som Linje 14 erbjuder närmare 3 500 högstadieelever under hela skolåret. Men med start denna vecka kan eleverna återigen få hjälp av studentambassadörer med sina skoluppgifter – i ett digitalt klassrum.   Läs vidare  
  • Cherry Picking? Or Making Better Trees? 2020-04-21
    Everyone knows that cherry picking is bad. Bad, bad, bad, bad, bad, bad, bad. Cherry picking means showing non-representative examples to give a false impression of the quality of a product, an argument, or a scientific finding. In educational research, for example, cherry picking might mean a publisher or software developer showing off a school using ...
  • Linda Ahl, Stockholms universitet, disputerar den 8 maj 2020-04-21
    Fredagen den 8 maj lägger Linda Ahl fram sin avhandling “Individualized mathematics instruction for adults -The Swedish prison education context”. Läs vidare Sammanfattning av avhandlingen “Individualized mathematics instruction for adults -The Swedish prison education context”
  • Transition to online teaching – so far so good but who are we leaving behind? 2020-04-20
    With the vast majority of schools and universities in the world teaching online there is plenty scope for research into how well or not the transition has been managed and what conclusions can be drawn from the experience. Läs vidare Läs även Hur har studenter anpassat sig till den plötsliga omställningen till digital undervisning?
  • Distansundervisning ökar närvaron på lektionerna 2020-04-20
    Det har gått tre veckor sedan gymnasieskolorna gick över till distansundervisning för att minska smittspridning av coronaviruset. I Eskilstuna har man sett flera positiva effekter, bland annat att fler elever närvarar på lektionerna är tidigare. Läs vidare  
  • Statistikern om modellen: “Simulerat en miljon gånger” 2020-04-20
    Måns Thulin ger svar på hur innebandyns SM-slutspel 2019/20 hade slutat. När det inte kan avgöras på planen får man ta till andra metoder. De senaste veckorna har Innebandymagazinet tagit hjälp Måns Thulin för att genom statistik förutspå hur slutspelet hade gått på herr- och damsidan. Läs vidare  
  • INSTÄLLT! NOMAD workshop för doktorander i maj 2020-04-15
    NOMAD workshop CANCELED Regretfully, the workshop for doctoral students, by NOMAD and the National Centre for Mathematics Education (NCM) at the University of Gothenburg, has been canceled. We hope to be able to arrange a workshop again in 2021.
  • Mattefredag på nätet – med utmaningar för både unga och gamla 2020-04-15
    På grund av coronaviruset blir det inget Mattefredag på Linnéuniversitetet under påsklovet, men istället anordnas VirtMattefredag på internet. Läs vidare  
  • New mathematical model can more effectively track epidemics 2020-04-10
    As COVID-19 spreads worldwide, leaders are relying on mathematical models to make public health and economic decisions. A new model improves tracking of epidemics by accounting for mutations in diseases. Now, the researchers are working to apply their model to allow leaders to evaluate the effects of countermeasures to epidemics before they deploy them. Läs vidare/Read ...
  • DigiMat – ny fortbildning för lärare på nätet 2020-04-10
    DigiMat är ny matematikutbildning för det digitala samhället i ett tematiskt sammanhållet program från tidig skola till högsta professionella nivå enligt principen beskriv världen med matematikens språk simulera världen med datorns beräkningskraft förstå och kontrollera världen. Läs vidare
  • Chalmers expertis i samband med coronautbrottet 2020-04-08
    På Chalmers tekniska högskola finns ett stort antal forskare som kan bidra till kunskapsläget kring utbrottet av det nya coronaviruset ur olika aspekter. Här följer ett urval av Chalmersforskare som kan svara på frågor. Läs vidare      
  • Tom räknar på smittspridning 2020-04-08
    I augusti har coronaviruset klingat av och livet kan återgå till normala. Trycket på sjukvården når sin kulmen i maj och avtar i juli. Det är ett troligt scenario, enligt matematikern Tom Britton, som forskar om modeller för smittspridning vid Stockholms universitet. Läs vidare  
  • Så funkar smittornas matematik 2020-04-08
    Många typer av smittspridning, inklusive det nya coronaviruset, kan beskrivas med samma matematiska formel. När RE-värdet pressats ner under 1 klingar ­utbrottet av. F&F plockar isär formeln i sina beståndsdelar. Läs vidare  
  • Fem lärare om för- och nackdelar med distansundervisningen 2020-04-07
    Från nästan en dag till en annan fick lärare vid LTH gå över till digital undervisning. Hur har det gått? Fem lärare ger sin syn på tillvaron som distansundervisare hittills. Läs vidare  
  • Ny stödwebb för skolor med anledning av epidemin 2020-04-07
    Skolahemma är ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av Coronapandemin. Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med följande partners: Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry, UR, Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska Skolmyndigheten. https://www.skolahemma.se/
  • Lärare från hela Sverige är kollegor på Facebook 2020-04-06
    Facebookgrupper fungerar som ett viktigt komplement till traditionella och kollegiala samtal, och bidrar till att ge nya perspektiv på den egna undervisningen. Det är några av de slutsatser som Jorryt van Bommels och hennes kollegor vid Karlstad universitet drar i sin studie av hur lärare använder Facebook. Läs vidare
  • Utforma prov för E-nivå 2020-04-06
    Erbjud elever som går på introduktionsprogram prov som, om man lyckas, visar tillräckliga kunskaper för betyget E. Det skriver Anders Erixon, lärare på Magelungen gymnasium i Stockholm. Läs vidare
  • Anette Jahnke: I ett nytt undervisningslandskap gror nya kunskaper 2020-04-02
    Det som just nu sker i svensk skola skulle kunna ses som ett gigantiskt experiment, vilket ger oss möjlighet att skapa ny kunskap utifrån våra erfarenheter. Anette Jahnke uppmanar oss att lyfta blicken och beskriver tre områden där ny kunskap kan utvecklas: 1) om det som pågår just nu, 2) om det som har varit ...
  • NCM tipsar om videon Coronavirus: why you should stay at home 2020-03-27
    En matematik/fysikdoktorand förklarar på ett enkelt matematiskt sätt hur vi kan beräkna spridningen av viruset och vad vi kan göra för att det ska sakta ned. Se videon: Coronavirus: why you should stay at home
  • The Mathematics of the Corona Outbreak 2020-03-27
    Tom Britton, författare till artikeln Pest, kolera och matematik i boken Människor och matematik, har spelat in en video om virus och statistik riktad mot gymnasiet. Se videon: The Mathematics of the Corona Outbreak  
  • Science of Reading: Can We Get Beyond Our 30-Year Pillar Fight? 2020-03-26
    How is it possible that the “reading wars” are back on? The reading wars primarily revolve around what are often called the five pillars of early reading: phonemic awareness, phonics, comprehension, vocabulary, and fluency. Actually, there is little debate about the importance of comprehension, vocabulary, or fluency, so the reading wars are mainly about phonemic awareness and ...
  • Adults Learning Maths (ALM) – konferenspublikationer 2020-03-26
    Nu finns konferenspublikationerna (conference proceedings) från den 26:e ALM-konferensen tillgängliga. Konferensen hölls i Lund den 7–10 juli 2019. Ladda ned pdf med konferenspublikationerna (pdf, 3MB).
  • Forskarlarm: Nya kursplanen hotar drabba utsatta elever 2020-03-25
    De nya kursplanerna hotar drabba elever med läs- och skrivsvårigheter hårt i framtiden. Det slår en rad olika professorer fast och riktar skarp kritik mot Skolverket. – Det kan bli ett stort problem i förlängningen, säger Ulrika Wolff, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Läs vidare  
  • Skolverkets nyhetsbrev med anledning av coronaviruset 2020-03-24
    NCM rekommenderar alla våra webbesökare att läsa Skolverket nyhetsbrev. Aktuellt nummer innehåller viktig information med anledning av coronaviruset. Läs mer …
  • Biologiska faktorer bakom dyskalkyli 2020-03-24
    Kan man med hjälp av magnetkamera se aktivitetsmönster i hjärnan som kan härledas till dyskalkyli? Kenny Skagerlund, forskare på IBL, har fått Hjärnfondens stipendium 2020 för att undersöka det. Läs vidare  
  • Scientists discover the mathematical rules underpinning brain growth 2020-03-24
    Life is rife with patterns. It’s common for living things to create a repeating series of similar features as they grow: think of feathers that vary slightly in length on a bird’s wing or shorter and longer petals on a rose. Läs vidare/Read more  
  • Johan skapade en samlingssida för lärare i coronakrisen 2020-03-23
    Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket, hjälper på sin fritid lärare som tvingas undervisa på distans på grund av coronaviruset. Han har skapat en resursportal på nätet där lärare kan dela med sig av material till varandra. Läs vidare Från tidigare Aktuellt Lista över digitala skolresurser i Coronatider 2020-03-17
  • Att räkna med alla elever 2020-03-23
    Helena Vennberg har forskat om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik. Läs vidare Läs avhandlingen: Att räkna med alla elever
  • Innovationsutmaning för att bromsa covid-19 2020-03-20
    Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) internationella vetenskapstävling – Junior Academy – bjuder nu in både samhällsaktörer och ungdomar mellan 13 och 17 år till en öppen global utmaning för att bekämpa spridningen av covid-19. Innovationsutmaningen som i Sverige kallas Ung innovation i kristid, är ett initiativ som kommer från IVAs samarbetspartner the New York Academy of Sciences, ...
  • Ny forskning visar vad som krävs för att en elev ska lyckas i skolan 2020-03-20
    I en ny studie försöker forskare svara på frågan vad som egentligen krävs för att en elev ska få höga betyg i skolan – och resultaten är inte vad de väntade sig. – Lärarna spelade helt klart en mindre roll än vad vi hade väntat oss, säger Niclas Månsson, professor i pedagogik vid Södertörns högskola. Läs vidare ...
  • Astrofysiker söker alltings början 2020-03-20
    Forskaren Hiranya Peiris växte upp i Sri Lanka där stjärnorna syntes tydligt på natthimlen. Nu forskar hon på vad som hände strax efter Big Bang och vad som sker med universum i framtiden. Läs vidare
  • Matematiska modeller förutspår smittspridning 2020-03-20
    Med hjälp av matematiska modeller kan Tom Britton, professor i matematik, räkna ut hur snabbt coronaviruset sannolikt kommer att spridas. Det som styr svaret kallas reproduktionstalet R, vilket är antalet individer som en typisk smittad person i genomsnitt smittar i inledningen av epidemin. Läs vidare
  • “Vi kan inte ha det så här” 2020-03-19
    Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat, inte om det innebär implementering av redan färdiga koncept och utan egentlig delaktighet av de som berörs. Läs mer
  • Gåtan med pi och den omöjliga kvadraten 2020-03-19
    Talet pi är välbekant från skolans geometrilektioner, men samtidigt gåtfullt och speciellt. Här får vi hänga med matematikern Anders Karlsson genom gåtorna kring π, från antiken till de senaste genombrotten. Läs vidare
  • Universitetsstudenter hjälper till med matteproblem 2020-03-18
    Ingenjörsstudenter på KTH har startat en grupp på Facebook för att hjälpa elever från både högstadiet och gymnasiet, som sitter hemma i och med Coronapandemin, och behöver hjälp med matten. Många andra universitetsstudenter från hela landet har hakat på och hjälper till. Gruppen kallas Gratis mattehjälp online! och kommunikationen sker via en fristående app.
  • Lärarlyftet hösten 2020 2020-03-18
    Genom Lärarlyftet kan du som är lärare komplettera din legitimation med fler behörigheter. På Linnéuniversitetet finns program och kurser som ingår i Lärarlyftet. Läs mer
  • Nätbaserad utbildning blir helt plötsligt normen 2020-03-18
    Det har hänt mycket i utbildningsvärlden denna vecka och anledningen är förstås Coronaviruset COVID-19. Många länder i Europa (bland annat Danmark och Norge) har stängt sina skolor och högskolor och all undervisning sker via digitala plattformar och verktyg. Även i Sverige höjs beredskapen hos alla skolor och högskolor för att eventuellt gå över till nätbaserad ...
  • Mattecoacher lotsar elever och blir bättre lärare 2020-03-18
    ”Tack, nu har jag äntligen förstått” och ”Tack, du förklarar jättebra” är några av de glada tillrop som dyker upp i chatten hos mattecoacherna en alldeles vanlig vardagkväll. Verksamheten har funnits vid LiU i tio år och närmare 51 000 elever har fått hjälp med sina matteläxor. Läs mer
  • Lista över digitala skolresurser i Coronatider 2020-03-17
    Vi tipsar om en ny sida på nätet med en lista över digitala skolresurser. Den här webbplatsen är skapad för att hjälpa lärare att samla och dela resurser för att hantera fjärrundervisning i händelse av att skolor stängs i samband med Coronapandemin våren 2020. Till sidan => https://dev-skolresurser.pantheonsite.io/
  • Gymnasielever löser matteproblem från arbetslivet 2020-03-17
    Vilken kontantinsats krävs för att få ett bolån? Hur hittar man koordinater utifrån en startpunkt? Hur stor lönekostnad har ett företag? Hur vet man dropptakt för ett dropp. Den typen av problem fick elever i årskurs ett (gymnasieskolan) på Katedralskolan lösa för att få en inblick i hur matematik används i olika yrken. Läs vidare
  • Skräddarsydd utbildning: plugga till ämneslärare och jobba med lön samtidigt 2020-03-17
    Måndag 16 mars öppnade ansökan till höstterminen med ytterligare en ny typ av arbetsplatsintegrerad lärarutbildning. Detta för att avlasta den rådande lärarbristen genom att få fler till att vilja bli lärare, speciellt inom ämnena matematik, fysik och kemi. Tillsammans med bland annat Sjöbo kommun har Högskolan Kristianstad skräddarsytt en ny utbildning där studenterna kombinerar ...
  • Skolverket öppnar för undervisning in i juli 2020-03-17
    Skolverket öppnar för skolarbete ända in i juli – om corona gör att skolorna stänger. – Man kan sitta hemma och studera antiken, säger Peter Fredriksson, generaldirektör. Skolverket deltog under fredagens presskonferens på Folkhälsomyndigheten, för att presentera de regler som gäller för de skolor som stänger och vars elever måste läsa hemma. Läs vidare
  • Matematiker: Så kan vi rädda liv och ekonomin 2020-03-16
    Fyra professorer i matematik vid Stockholms universitet och vid Chalmers och Göteborgs universitet menar att det är enkelt att minska smittspridningen och se till att ekonomin håller sig flytande, förutsatt att rätt åtgärder vidtas snabbt. Samtliga i kvartetten forskar om smittspridning och risker och konstaterar att tusentals liv kan räddas, och ekonomin skadas mindre, om ...
  • Använd matte för att förstå nyhetsflödet 2020-03-16
    I tider då vi dagligen förses med ny statistik kopplat till spridningen av Coronaviruset Covid-19 är det inte helt fel att koppla på mattehjärnan och fundera över matematiken bakom nyheterna. Det menar Elin Gawell som är matematiklärare och aktuell i Teknikföretagens nya webbserie ”Vi räknar på det!”, som bygger på situationer i vardagen där man ...
  • Oändlighet är ormen i fysikens paradis 2020-03-16
    I årtusenden har tänkare funderat över oändlighet. Som en gäckande orm slingrar den sig in i matematiken men varje gång den sticker upp huvudet i fysiken uppstår olösliga paradoxer. Först för hundra år sedan lärde sig matematikerna att räkna med oändliga mängder, men en viktig fråga återstår: Finns oändligheten bara i siffrornas teoretiska värld eller ...
  • “Låt fler ingenjörer bli lärare – för matematikens skull” 2020-03-16
    Det är ingen svår ekvation. Bättre villkor för ingenjörer som sadlar om till lärare är bra för matematikundervisningen och eleverna i den svenska skolan, skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand på Matematikens dag, på Ny Teknik Opinion. Läs vidare
  • Internationella Pi-dagen på lördag 2020-03-13
    March 14 is Pi Day. It is a day to celebrate the mathematical constant pi (π) and to eat lots of pie. One of the oldest and the most recognizable mathematical constant in the world, Pi (π) is the ratio of any circle’s circumference to its diameter. Its value is approximately equal to 3.14159265. It ...
  • Florence Nightingale, Statistician 2020-03-13
    Everyone knows about Florence Nightingale, whose 200th birthday is this year. You probably know of her courageous reform of hospitals and aid stations in the Crimean War, and her insistence on sanitary conditions for wounded soldiers that saved thousands of lives. But did you know that she was also a statistician? In fact, she was the ...
  • Lärares lektionsplanering påverkar elevers lärande 2020-03-11
    Lärares planering av lektioner kan ha stor betydelse för elevers lärande. I en avhandling vid Göteborgs universitet har olika lektionsplaneringar för det matematiska begreppet derivata testats för att se vilken som är mest gynnsam för elevernas lärande. Läs vidare
  • Didaktiskt ledarskap: Att leda genom att undervisa 2020-03-06
    Det finns ett behov av ett nytt begrepp som fångar det essentiella i lärares uppdrag. Lärares uppdrag handlar om att leda eleverna till nytt lärande. För att fånga detta behövs ett fält som riktar in sig mot lärares didaktiska ledarskap, skriver Marcus Samuelsson m. fl. Läs vidare
  • Pest, kolera och matematik 2020-03-04
    Vad kan matematik och statistik lära oss om smittsamma sjukdomars utbredning? Denna artikel, som har skrivits av Tom Britton, tar upp frågeställningar om smittsamma sjukdomars utbredning i en befolk­ning och hur utbredningen minskar vid vaccinering. Med hjälp av relativt enkla matematiska modeller kommer vi fram till slutsatser om hur stor andel som smittas i en befolkning, ...
  • Sverige sämst i klassen på läromedel 2020-03-04
    Svenska skolor satsar mindre än hälften så mycket pengar på läromedel som de finska skolorna. Det visar branschorganisationen Läromedelsföretagens nya undersökning. Läs vidare
  • Åtta finalister utsedda till finalen av Unga Forskare 2020-03-04
    Utställningen är Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Läs vidare
  • Lärares kunskap och erfarenhet viktiga för elevers resultat 2020-03-04
    Lärares ämneskunskaper och undervisningserfarenhet är viktiga faktorer för elevers prestationer i matematik. Dessutom är ett bra skolklimat viktigt för både lärares trivsel och elevers välmående och studieresultat. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet. Läs vidare Avhandlingen:Teachers meeting the challenges of the Swedish school system. Agents within boundaries
  • Not a ‘math person’? You may be better at learning to code than you think 2020-03-03
    New research from the University of Washington finds that a natural aptitude for learning languages is a stronger predictor of learning to program than basic math knowledge, or numeracy. That’s because writing code also involves learning a second language, an ability to learn that language’s vocabulary and grammar, and how they work together to communicate ...
  • Västsvenska handelskammaren bjuder in till “Lärarmingel – en knepig afterwork” 13/3 2020-03-03
    Är du lärare och nyfiken på ett unikt utbildningsmaterial inom matematik, teknik och programmering för åk F-3? Nu lanseras ”Knep och knåp med Sixten och Mira” som tagits fram av Västsvenska Handelskammaren tillsammans med SKF Sverige. Både boken och allt stödmaterial är gratis och finns att ladda ner på skf.se/knepoknåp. Läs mer och anmäl dig till ...
  • Doktorandtjänster i matematikens didaktik 2020-03-03
    Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik utlyser två doktorandtjänster i matematikdidaktik. Sista ansökningsdag: 2020-03-27 Ytterligare information finns HÄR
  • Fulltextsök i Nämnaren t.o.m. nr 1, 2019 2020-03-02
    Nu kan du fulltextsöka i artiklar t.o.m. Nämnaren nr 1, 2019. Gå till ncm.gu.se och välj menyalternativet Tidskrifter->Nämnaren->Fulltextsök. Artiklarna från de senaste fyra numren kan läsas av våra prenumeranter. Du hittar mer information om det senaste numret av Nämnaren på https://ncm.gu.se/namnaren-aktuellt-nummer
  • Hur kan lärare rusta nästa generation för framtiden? 2020-03-02
    En undervisning som förbättrar villkoren för barns och ungas lärande och förmåga att möta framtidens utmaningar – det är målet som samlar pedagogikforskare till konferensen ”Teachers Matter – but How?” den 14–16 oktober i år. Läs vidare
  • Spännande matematikproblem 2020-02-27
    Anders Källström, pensionerad universitetslektor från Matematiska institutionen vid Uppsala Universitet, har sammanställt ett mycket stort antal äldre matematikproblem. Problemen kommer bl a från studentskrivningar och från tidskriften Elementa, som publicerades mellan 1917 och 2004. Under de 86 år Elementa gavs ut publicerades fler än 4000 problem. Problemen är främst avsedda för högskole- och universitetsnivå, men ...
  • Katherine Johnson, Nasa matematiker, blev 101 år gammal 2020-02-26
    Johnson arbetade på Naca, som senare blev Nasa, från 1952 fram till pensioneringen 1986. Därefter spenderade hon tiden med att uppmuntra studenter att läsa vetenskap, teknologi och matematik. Hennes afroamerikanska rötter gjorde, pga rasism och könsdiskriminering, att hon inte blev så erkänd för sitt arbete förrän långt senare då det uppmärksammades i Theodore Melfi’s film ...
  • Ulf Ryberg vid IDPP, Göteborgs universitet, disputerar 13/3 2020-02-25
    Ulf Ryberg vid institutionen för didaktik och pedagogiskt profession försvarar sin avhandling med titeln Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen. Datum: 13 mars 2020 Tid: kl. 13:00 Plats: BE 036, hus B, Pedagogen, Göteborgs universitet Länk till avhandlingen: Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas ...
  • Stora vinster med laborativ matematik 2020-02-25
    Konkreta material är mer än en bra omväxling från läroboken. Det är stora vinster med en undervisningsform där elever undersöker och söker kunskap genom att vända och vrida på material, säger Lena Nilsson, från Göteborgs universitet, som står bakom rapporten Laborativ matematik. Läs vidare
  • Tre forskare – om programmering i matte och teknik 2020-02-21
    Flera forskningsstudier har presenterat vilka fördelar detta skulle kunna föra med sig, men det är svårare att hitta riktlinjer för hur det ska genomföras. Till exempel, hur och när yrkesverksamma lärare ska fortbilda sig inom grundläggande programmering. Läs vidare
  • Matematiklärare upplever tydliga motsättningar mellan digitala läromedel och textböcker 2020-02-21
    Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att lärare upplever att digitala läromedel är ostrukturerade, gör elevernas kunskapsutveckling svår att förstå och erbjuder färre sätt att lära ...
  • Ledarskapsexperten: Undvik fallgroparna i klassrummet 2020-02-21
    Lärares ledarskap är en nyckelfaktor för en framgångsrik undervisning. Så hur gör man för att bli en bättre ledare i klassrummet? Och hur undviker man de vanligaste fallgroparna? Läs vidare
  • Creativity important to lift math education 2020-02-19
    Innovative research at Flinders University, Australia, supports the importance of creativity in problem-solving to invigorate interest in mathematics. Dr Aldous, senior lecturer in teacher education, gave novel math problems from the Australian Mathematics Challenge to 405 students to measure the role that creativity plays in solving problems. Läs vidare/Read more
  • Doktorandtjänster i matematikens didaktik 2020-02-18
    Inom ramen för forskarskolan Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum utlyses två till tre doktorander med matematikdidaktisk inriktning. Anställning kan ske på Karlstads universitet eller Högskolan i Halmstad. Sista ansökningsdag: 2020-03-15 Ytterligare information finns HÄR
  • NOMAD workshop för doktorander, 14 maj 2020 2020-02-14
    Tidskriften NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk, och NCM arrangerar varje år en en-dagars workshop för doktorander i matematikdidaktik. Årets workshop äger rum 14 maj. Deltagande i workshopen är gratis. Läs mer här
  • Därför får utvecklingsprojekt i skolan inte avsedd effekt 2020-02-11
    Det är vanligt med olika slags riktade insatser på skolor med låga kunskapsresultat. Men ofta får de inte avsedd effekt. Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsch fick i uppdrag av en mellanstor kommun att analysera varför kunskapsresultaten på en gymnasieskola inte höjdes trots att flera riktade insatser hade genomförts. Läs mer
  • Using Video to Ease Chronic Math Anxiety 2020-02-11
    Math anxiety is a persistent challenge for teachers in K-12 classrooms. Brainerd High School in Chattanooga, Tenn., is no exception. Three 9th-grade algebra teachers at the school—Eunice Peabody, Janelle Menzel, and Alexis Marcelo—have taken several steps to counteract that anxiety, including online assessment, personalized learning, and credit recovery. Perhaps the core of the group’s approach, though, is ...
  • Svårigheter med Matematiklyftet 2020-02-10
    När lärare möter nationell kompetensutveckling som Matematiklyftet uppstår både spänningar och osäkerhet. Veronica Sülau efterlyser mer flexibilitet i styrda fortbildningar. Vad händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten, när tusentals lärare och skolor ska anpassa sig till en centralt styrd utbildningsinsats? Läs mer
  • Programmering i matematik och teknik i grundsärskolan 2020-02-07
    Är du lärare i grundsärskolan? Vill du lära dig mer om programmering i matematik och teknik? Anmäl dig till vårens konferens i Malmö 31 mars, Göteborg 1 april, Stockholm 2 april eller Arlanda 3 april. Läs vidare
  • Därför vill experten göra mattelektionen tråkigare 2020-02-06
    Lågpresterande matteelever lägger väldigt lite lektionstid på att arbeta och väldigt mycket på att vila, enligt en ny undersökning. Det gör att kommunikativ undervisning kan bli ett problem, menar forskaren Gunnar Sjöberg. Läs vidare