STEM kan bli ett lyft för Sverige – men vem ska göra jobbet?

Sverige har goda möjligheter att ta en ledande position inom den gröna omställningen. Men för att det ska lyckas krävs naturvetenskaplig kompetens. Och där ökar gapet mellan utbud och efterfrågan. Därför krävs det åtgärder både på kort och lång sikt för att Sverige inte ska hamna på efterkälken.

Ett viktigt problem är den dåliga genomströmningen på de naturvetenskapliga programmen på universitet och högskola, alltså det faktum att eleverna inte slutför sin utbildning.
Samuel Lundqvist, studierektor för grundutbildningen i matematik vid Stockholms universitet, ser att det finns flera orsaker till den svaga genomströmningen på de naturvetenskapliga utbildningarna.

Läs vidare [Naturvetarna]

Detta är STEM
Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) är en term som används för disciplinerna vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Termen används vanligtvis i samband med utbildningspolitik och arbetsmarknad.