Alla Aktuellt

Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.

Aktuellt sorterade i fallande datumordning

  • Staying at elementary school for longer associated with higher student attainment 2019-09-20
    A new study has discovered that US students achieve better results in reading and mathematics tests when they stay in elementary school for grades six (age 11-12) and seven (age 12-13), rather than transfer to middle school. Läs mer
  • Matematiska samtal i klassrummet 2019-09-18
    Intervju med Cecilia Kilhamn, lektor i matematikdidaktik som tillsammans med kollegor vid Göteborgs universitet har skrivit boken Matematiska samtal i klassrummet. Vägar till elevers lärande. Läs mer
  • All you need is maths? The man using equations to find love 2019-09-11
    They say love is a numbers game. Bobby Seagull – the mathematician who rose to fame as a finalist on University Challenge in 2017 – took them literally. A few years ago, he sat down to try to work out why he had been so unlucky in life. “I was 32 or 33, I was ...
  • Strategiskt tänkande en tillgång för elever 2019-09-11
    Genom att träna på att hitta olika strategier så ökar elevers problemlösningsförmåga i matematik. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. Läs vidare
  • Digital mattebok på arabiska för gymnasiet 2019-09-09
    Idag släpps den tredje gymnasiekursen på den arabiska versionen av Matteboken.se. Förhoppningen är att översättningen ska underlätta för elever med arabiska som modersmål att utveckla sina matematikkunskaper på högre nivåer. Läs vidare
  • De samarbetar och lär sig mer matematik 2019-09-09
    Pernilla Jalvin är klasslärare på Kastellegårdsskolan i Ytterby utanför Kungälv. Hon och hennes kollegor i arbetslaget för treorna arbetar med metodiken kooperativt lärande. Det betyder bland annat att de lär ut flera olika strukturer för hur eleverna kan samarbeta med varandra. Läs vidare
  • Kvalitetsskillnaderna ökar i svensk skola, visar ny forskning 2019-09-09
    Det råder stora kvalitetsskillnader mellan svenska skolor – särskilt ökar skillnaderna mellan storstads- och landsbygdsskolor. Läs vidare
  • Can an idea be beautiful? 2019-09-07
    Mathematicians often describe arguments as “beautiful” or “dull,” and famous scientists have claimed that mathematical beauty is a guide toward the truth. Do laypeople, like mathematicians and scientists, experience mathematics aesthetically? Three studies suggest that they do. Läs mer samt ScienceDaily.
  • Sum of three cubes for 42 finally solved 2019-09-07
    Hot on the heels of the ground-breaking ‘Sum-Of-Three-Cubes’ solution for the number 33, a team led by the University of Bristol and Massachusetts Institute of Technology (MIT) has solved the final piece of the famous 65-year-old maths puzzle with an answer for the most elusive number of all – 42. The original problem, set in 1954 ...
  • Skolornas matematiktävling 2019-09-03
    Anmäl din skola till Skolornas Matematiktävling 2019 senast onsdag den 18 september! Det är därför hög tid att anmäla just din skola till tävlingen som varje år inspirerar mängder av gymnasieelever att utforska matematikens fantastiska värld. Skolornas matematiktävling är en tävling i matematisk problemlösning för gymnasielever. Tävlingen har arrangerats varje år sedan 1961 av Svenska Matematikerförbundet. I ...
  • Teknik i skolan – vad kan vi lära av forskningen? 2019-08-27
    Svensk skola digitaliseras på bred front, men forskningsstödet för att det leder till generella förbättringar är klent. I den här rapporten går Gabriel Heller-Sahlgren igenom vad vi vet om de nya digitala hjälpmedlens betydelse för lärandet och hur förutsättningarna ser ut för att med teknikens hjälp effektivisera undervisningen och sänka kostnaderna i skolan. Läs vidare
  • Does language matter? 2019-08-27
    Frithjof Theens har undersökt några möjliga effekter som språket kan ha på skriftliga matematikuppgifter och därmed också på validiteten vid bedömning av matematikkunskaper. Läs vidare
  • Studie: Så kan moralisk och politisk utveckling förutsägas 2019-08-26
    Hur kommer det sig att dagens konservativa är mer liberala i många värderingsfrågor än gårdagens liberaler? Varför har opinionen i stora delar av världen svängt så enormt snabbt till förmån för homosexuellas rättigheter men stått stilla på andra etiskt minerade områden som till exempel aborträtt? De fyra forskarna – matematiker, psykologer och samhällsvetare vid Stockholms ...
  • Lärarbristen borde göra politikerna sömnlösa 2019-08-26
    Nio av tio föräldrar tycker att det är viktigt med behöriga lärare. Men lärarbristen fortsätter växa. Det är mer än hög tid för politikerna att börja agera mer kraftfullt, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand. Läs vidare
  • Malin utvecklar framtidens praktiska mattelektioner 2019-08-26
    Mattelektionerna behöver inte alltid bestå av att sitta i skolbänken och räkna, utan kan också innehålla praktiska övningar som gör ämnet lättare och roligare. Det vill Malin Bergsten, matematiklärare på Naturbruksskolan Svenljunga, vara med och bidra till. Läs vidare
  • Shape-shifting sheets 2019-08-23
    Mathematical framework turns any sheet of material into any shape using kirigami cuts. Researchers from the Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) have developed a mathematical framework that can turn any sheet of material into any prescribed shape, inspired by the paper craft kirigami (from the Japanese, kiri, meaning to ...
  • Varför övergavs romerska siffror? 2019-08-21
    På 1200-talet introducerade matematikern Leonardo Fibonacci ett revolutionerande talsystem för européerna som kom att förändra Europa för alltid. Läs vidare
  • Stor brist på vissa ämneslärare 2019-08-21
    Högstadielärare och speciellt matte-NO- och slöjdlärare är svårast för kommunerna att få tag på, visar Ekots enkät. Över 70 procent av de 202 kommuner som svarat på en enkät från Ekot inför läsårsstarten uppger att det är svårast att få tag på högstadielärare när det gäller rekryteringen av lärare till grundskolan. Läs vidare
  • Forskare vill nyansera bilden om tre terminer 2019-08-21
    Tre terminer och kortare sommarlov. Det är modellen för Amerikanska gymnasiet i Göteborg. Enligt rektorn finns det över 50 studier som stödjer deras inriktning. Men enligt professor Christian Lundahl finns det få studier som jämfört två- och treterminssystem. Däremot stödjer flera studier att det finns negativa effekter med ett långt sommarlov. Läs vidare
  • 1000 sjuåringar i Eskilstuna lär sig matte på nytt sätt 2019-08-20
    När skolorna börjar igen i Eskilstuna ska en majoritet av eleverna i årskurs ett få undervisning i matte på ett helt nytt sätt. Ett forskningsbaserat läromedel har tagits fram av projektet Framtidens läromedel vid Mälardalens högskola. Metoden ger ett tydligt stöd till lärarna. Läs vidare
  • Garanti för rätt stöd i rätt tid 2019-08-20
    Elever som behöver extra stöd i svenska och matematik ska få det redan i förskoleklass. Det är en del i läsa, skriva och räkna-garantin som infördes vid halvårsskiftet. Läs vidare
  • Where teachers thrive: Organizing school for success 2019-08-13
    Bokrecension Susan Moore Johnson has spent a lifetime studying teachers in their workplaces. In her new book, Where Teachers Thrive: Organizing Schools for Success, she helps us understand more about how context matters. To emphasize the central importance of the environment of schools for teachers, when the research team “compared schools demographically similar, we found higher rates ...
  • The teachers we need, the teachers we can get 2019-08-10
    A new report from the Oklahoma Department of Education confirmed that that state has lost 30,000 teachers in the past six years, a significant number in a state that employs a total of only 41,000 teachers. Response to teacher flight in Oklahoma, as in other states, has focused on finding warm bodies to fill classrooms, not ...
  • Study shows we like our math like we like our art: Beautiful 2019-08-10
    A beautiful landscape painting, a beautiful piano sonata — art and music are almost exclusively described in terms of aesthetics, but what about math? Beyond useful or brilliant, can an abstract idea be considered beautiful? Yes, actually — and not just by mathematicians, reports a new study in Cognition. Läs mer
  • A growth mindset intervention can change students’ grades if school culture is supportive 2019-08-08
    Boosting academic success does not have to derive from new teachers or curriculum; it can also come from changing students’ attitudes about their abilities through a short online intervention, according to the latest findings from the National Study of Learning Mindsets published in Nature on Aug. 7. The experimental study involved more than 12,000 ninth graders ...
  • Novel school improvement program can raise teaching quality while reducing inequality 2019-08-07
    A multi-national European study, looking at over 5,500 students, has found that a novel school intervention program can not only improve the mathematics scores of primary school children from disadvantaged areas, but can also lessen the achievement gap caused by socioeconomic status. Läs mer
  • Preschool teachers ask children too many simple questions 2019-08-06
    When preschool teachers read books in their classrooms, the questions they ask play a key role in how much children learn, research has shown. But a new study that involved observing teachers during class story times found that they asked few questions – and those that they did ask were usually too simple. Läs mer
  • Earthquakes, hurricanes and other natural disasters obey same mathematical pattern 2019-08-06
    Researchers from the Centre for Mathematical Research (CRM) and the Universitat Autònoma de Barcelona have mathematically described the frequency of several dangerous phenomena according to their size with more precision than ever. Using new statistical tools, researchers have rigorously demonstrated how the frequency of earthquakes, hurricanes, torrential rains and meteorite impacts can be described with the ...
  • Expert mathematicians stumped by simple subtractions 2019-07-12
    UNIGE researchers have shown that our general knowledge about the world interferes with our ability to solve basic mathematical problems, even among experts in the field. Läs mer
  • Small class size vs. evidence-based interventions 2019-07-10
    The Ministry of Education in France introduced a policy in 2002 that reduced class size to no more than 12 pupils in areas determined to have social difficulties and high proportions of at-risk pupils, called Zones d’Education Prioritaire (ZEP). In order to evaluate the effectiveness and usefulness of this policy, researcher Jean Ecalle and colleagues in ...
  • Sommarskolan – en chans att komma ikapp 2019-07-09
    45 skolor i skolor i Stockholms stad samarbetar så att alla elever i årskurs 4–9 som inte når målen i ett eller flera ämnen, eller gymnasiebehörighet i årskurs 9, erbjuds sommarskola. Ambitiösa och hårt arbetande elever, så beskriver läraren Thomas Arvidsson sina elever på Blackebergs gymnasieskola. Läs mer
  • Good home learning in early years boosts secondary school achievements 2019-07-09
    The positive effects of a rich home learning environment during a child’s early years continue into adolescence and help improve test scores later in life, according to a new study published in School Effectiveness and School Improvement. Läs mer )
  • Culture shapes how we learn to reason? 2019-06-25
    If you made any plans for next week, congratulations! You’ve demonstrated a key feature of being human: being able to think beyond the here and now – or, think abstractly. But when babies learn different kinds of abstract thought, and how, is still hotly debated by psychologists. Now new research published in the Proceedings of ...
  • Music students do better in school than non-musical peers 2019-06-25
    High school students who take music courses score significantly better on math, science and English exams than their non-musical peers, according to a new study published in the Journal of Educational Psychology. Läs vidare/Read more
  • I hårdträning inför OS – David ska ta sig an världseliten i matematik 2019-06-24
    Han har gillat matematik sedan förskolan och tentade av gymnasiematten redan i högstadiet. I sommar tävlar Lerbergsbon David Engström mot världseliten i matematikolympiaden i engelska Bath. Läs vidare
  • Katastrof att var tredje pojke i utsatta områden missar gymnasiet 2019-06-24
    Arbetsmarknaden för dem som bara gått grundskolan är nästan helt stängd. Samtidigt saknar allt fler elever behörighet att söka till gymnasieskolans nationella program. Särskilt stort är problemet i utsatta områden. Läs vidare
  • Three big questions on artificial intelligence and schools 2019-06-24
    Artificial Intelligence is changing banking, health, business, and the military. But so far, it has been slow to go big in K-12 education, said Scott Garrigan, a professor at Lehigh University at a session at the International Society for Technology in Education’s annual conference here. Läs vidare/Read more
  • Nytt nummer av NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2019-06-24
    Årets andra nummer innehåller fyra artiklar. Investigating the fit of a model for students’ understanding of fractions in a Norwegian context Trond Stølen Gustavsen and Olav Gravir Imenes Authority in students’ peer collaboration in statistics: an empirical study based on inferentialism Abdel Seidouvy, Ola Helenius and Maike Schindler Engaging children in mathematical discourse: a kindergarten teacher’s multimodal participation Svanhild Breive University students’ ...
  • Erlaskolan satsar på att höja matematikresultaten 2019-06-18
    År 2021 ska meritvärdet för elever som går ut nian på Erlaskolan vara högre än genomsnittet. Det är ett av målen för den matematiksatsning som nu görs på alla tre skolor. Att utgå från aktuell forskning om hur man får till kreativa matematiska resonemang med elever är en viktig del i denna satsning. Läs vidare
  • Mikael Passares stipendium 2019 2019-06-17
    Annie Karlsson, Skottorps skola, Laholm Danylo Shevshuk, Jonsboskola, Långshyttan Elsa Börjesson, Vasaskolan, Kalmar Felix Tsukanaka Ohorn, Ekdalaskolan, Mölnlycke Iris Alvengren, Skottorps skola, Laholm Isabelle Sihver, Källängens skola, Lidingö Johan S Curstedt, Danderyds gymnasium, Danderyd Martin Haoxuan, Montessoriskolan kvarnhjulet, Mölndal Mohammed Hadi Alizade, Söraskolan, Åkersberga Sofia Sundström Curstedt, Stocksundsskolan, Solna
  • Undervisningstid i europeisk grundskola jämförd 2019-06-17
    Svenska elever tillbringar mer tid i klassrummet än finska men mindre än danska. Franska elever får betydligt mer undervisning i läsning och skrivning än svenska. Läs vidare
  • Kända forskare föreläser om kosmos och matematik 2019-06-13
    Vilka matematiska pussel erbjuder kosmos? I sommar, den 6 juli, kommer två av de mest framstående forskarna och populärvetenskapliga talarna i världen att presentera sin syn på matematikens roll i utforskandet av universum. Föreläsningarna är öppna för allmänheten efter anmälan. Läs vidare
  • Läsa-skriva-räkna-garantin blir verklighet – tar plats i läroplanen 2019-06-13
    Den 1 juli 2019 börjar reformen Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser att gälla. Garantin ska säkerställa att alla elever som behöver stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet tidigt får det i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Läs vidare Läs även: Nya lagar och regler för skolan träder i kraft
  • California’s positive outliers: Districts beating the odds 2019-06-11
    In this report, we summarize the results of a quantitative analysis that identifies districts in which students of color, as well as their White peers, have demonstrated extraordinary levels of academic achievement, measured by California’s new assessments in English language arts and mathematics, taking into account race and family income and education levels. These results show, ...
  • Skärpta betygskrav får dramatiska effekter 2019-06-10
    Regeringen vill se tuffare antagningskrav till vissa högskoleutbildningar. Men det skulle få dramatiska effekter, visar en färsk analys. Grundlärarutbildningen skulle knappt få några antagna alls. Läs vidare
  • Does technology help boost students’ critical thinking skills? 2019-06-10
    That’s the question the Reboot Foundation, a nonprofit, asked in a new report examining the impact of technology usage. The foundation analyzed international tests, like the Programme for International Student Assessment or PISA, which compares student outcomes in different nations, and the National Assessment of Educational Progress or NAEP, which is given only in the ...
  • How engaged are teachers with research? 2019-06-05
    A research briefing published by the Education Endowment Foundation (EEF) in the UK looks at what progress has been made in embedding evidence-informed practice within teaching in England. As part of the brief, researchers from the National Foundation for Educational Research (NFER) summarized findings from a nationally representative survey of 1,670 schools and teachers. The survey ...
  • Ring ut till lektion! 2019-06-04
    Naturen har en lugnande inverkan på de flesta människor samtidigt som utomhuspedagogik ger möjligheter att anpassa och tänka nytt kring undervisningen. Men för att det ska fungera för alla elever krävs noggranna förberedelser och tydliga ramar. Läs vidare
  • The reader-friendliness of effect sizes 2019-06-03
    Effect size has long been the standard measurement used in educational research. This commonality allows for comparison across studies, between programs, and so on. It’s a tricky statistic, though, because its implications are not necessarily understood by the typical consumer of research. For example, saying that a program has an effect size of +0.13 is ...
  • Anpassat mattelyft 2019-06-03
    När lärarna på Södermalmsskolans grund­särskola deltog i arbetet med att ta fram läromedel i matematik väcktes lusten hos eleverna och gavs fortbildning för dem själva. Läs vidare
  • Interleaved practice improves math test scores 2019-06-03
    The results of a randomized controlled trial, published in the Journal of Educational Psychology, suggest that a greater emphasis on interleaved practice may dramatically improve math test scores for seventh graders. Whereas most mathematics worksheets consist of a block of problems devoted to the same skill or concept, an interleaved worksheet is arranged so that ...
  • Det vilda skollivet 2019-05-31
    Full fart mellan hönsgård och linbana. Elsebeth Holm, vägledare i utepedagogik på danska Strandgårdskolen, är övertygad om att utevistelse stärker lärandet för alla – men att det passar extra bra för elever i behov av särskilt stöd. Läs vidare
  • Elevers upplevelser kan utveckla undervisningen i matematik 2019-05-29
    Matematik är ett ämne som kan upplevas som svårt i skolan, inte minst när det finns särskilda utbildningsbehov. Helena Roos vid Linnéuniversitetet har undersökt när elever känner sig inkluderade och lär sig matematik bäst. Men det finns inte en enda universallösning. Läs vidare
  • 110 procent matte och fysik – Oliver bryter skoltrenden 2019-05-29
    Många oroar sig för att gymnasieelevernas skolresultat ska ha försämrats, framförallt inom ämnen som matematik och svenska. Läs vidare
  • Phase transitions: The math behind the music 2019-05-29
    Physics Professor Jesse Berezovsky contends that until now, much of the thinking about math and music has been a top-down approach, applying mathematical ideas to existing musical compositions as a way of understanding already existing music. He contends he’s uncovering the ’emergent structures of musical harmony’ inherent in the art, just as order comes from ...
  • Sökmotorn Wolfram Alpha fyller 10 år! 2019-05-28
    Den 18 maj var det tio år sedan den vetenskapliga sökmotorn Wolfram Alpha drog igång sin verksamhet. Sökmotorn skapades av den brittiske matematikern Stephen Wolfram och målet med sökmotorn är att den bättre ska kunna ge svar på olika vetenskapliga frågor, matematiska uträkningar och liknande än vad andra sökmotorer klarar av. Läs vidare  
  • Mattebloggen skapar hetta i problemen 2019-05-28
    Verkliga mottagare sporrar motivation och lärande, menar läraren Katarina Eriksson som startat bloggen Matte United där elever ger varandra matematiska problem. Läs vidare
  • ”Utan kontanter går integriteten förlorad” 2019-05-27
    Utan kontanter riskerar vi att förlora möjligheten att hålla våra transaktioner hemliga. Köp som var för sig verkar harmlösa läggs samman till detaljerade profiler, skriver Svante Linusson (C), professor i matematik vid KTH. Läs vidare
  • ”Betyg är ett lärarbeslut” 2019-05-27
    Snart är det återigen dags att sätta betyg. Många ringer Skolverkets upplysningstjänst för rådgivning just nu, då direktiven spretar. På förekommen anledning vill vi därför påminna om att svaren redan finns – i skollagen. Vi har tagit fram några exempel, som vi alla kan ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen: Läs vidare
  • Normerna fångas i formler 2019-05-23
    Pontus Strimling leder tillsammans med Kimmo Eriksson en forskargrupp på Institutet för framtidsstudier som använder matematiska modeller för att undersöka hur och varför normer förändras i samhället. I en artikel nyligen lyfter de till exempel fram en övergång som sker just nu, från normen att hosta i handen till att hosta i armvecket i stället. Läs vidare
  • Med algoritmerna i advokatens tjänst 2019-05-20
    Algoritmer var under en lång tid i stort sett endast något som de mer matematiskt intresserade brydde sig om och fascinerades av. Ordet kommer från arabiskan och från den persiske matematikern och astronomen al-Khwarizmi, som levde i Bagdad på 800-talet. Men under andra världskriget förändrades allt när de första elektroniska datamaskinerna togs i bruk. Plötsligt ...
  • Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid 2019-05-20
    Catarina Player-Koro, docent vid Institutionen för pedagogik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet, och Anita Eriksson, högskolan i Borås, har undersökt hur förstelärare i matematik i grundskolan ser på sitt uppdrag. Läs vidare
  • Matematik på universitetsnivå – redan i gymnasiet 2019-05-20
    Elever från Höga kustens teoretiska gymnasium åker varannan vecka till Umeå för att studera problemlösning – ett sätt att möta universitetet tidigare och få en större förståelse för matte. Läs vidare
  • Improving student outcomes in higher education mathematics 2019-05-17
    Joint statement from the Mathematical Association of America and the Conference Board of the Mathematical Sciences: The mathematical sciences community has implemented and studied new placement schemes and introductory curricula, together with student support systems, that are showing success at improving student success in postsecondary mathematics. Fully scaling such efforts in ways that expand this ...
  • Örebro universitet erbjuder korta distanskurser om artificiell intelligens 2019-05-14
    Örebro universitet erbjuder flera korta flexibla kurser inom artificiell intelligens, speciellt anpassade för yrkesverksamma som vill lära sig mer om detta viktiga område. Läs vidare
  • Digitala lärplattformar förvillar lärarna i betygssättningen 2019-05-14
    Digitala lärplattformar fungerar bra för information om frånvaro, läxor, prov, schemabrytande aktiviteter, föräldramöten, vilka gympakläder man ska ha mm. Men när det gäller bedömning och betygssättning fungerar de inte alls. De medför att kunskapskravens svårbegripliga formuleringar ersätter de begripliga gensvar som elever behöver. Elever och föräldrar får inte heller den information som skollagen kräver och ...
  • “Matematiken måste få ta tid” 2019-05-14
    Matematikern Maryam Mirzakhani hade just hunnit fylla 40 år när hon för två år sedan gick bort. Men under de år hon levde gjorde hon det till fullo, följde sina visioner och inspirerade andra. Hon pratade gärna om hur vacker matematiken var och att man måste ta sig tid att förstå den. Läs vidare [Kungliga tekniska ...
  • Skolministeriet: Vad är matteångest? 2019-05-13
    Vad är det med matematikämnet som väcker ångest? Fenomenet matteångest kan ställa till besvär i livet även utanför skolan. Psykologiforskaren Marcus Lindskog har genom att mäta nummersinnet hos väldigt små barn kunnat visa att grunden för matteångest läggs tidigt i livet. Anna Palmer som utbildar förskollärare berättar om hur man jobbar med lärarstudenternas egna negativa ...
  • ”Skratt, chipsätande och matematikfokus” 2019-05-13
    På fredag kväll, kl 19–03, äger årets upplaga av mattenatt rum på Dragonskolan. – Det är helt enkelt ett tillfälle för våra gymnasieelever att mötas runt matematiken under lite annorlunda former. De kombinerar att hänga med varandra i ett trevligt sammanhang och samtidigt förbereda sig för de nationella proven som strax går av stapeln, förklarar ...
  • Pojkfritt läger får fler tjejer att programmera 2019-05-13
    I helgen arrangerades för första gången ett programmerings- och matteläger för tjejer. Lägret höll till i Lund och bakom ligger den ideella föreningen Ung Vetenskapssport. Fördelen med att rikta in sig på både matte och programmering är att ämnena är så starkt sammankopplade. – Om du ska bli duktig på att programmera behöver du matte och ...
  • Motstridiga styrprinciper påverkar lärararbetet 2019-05-10
    I en ny avhandling undersöker Katarina Samuelsson hur olika sätt att styra, organisera och kvalitetssäkra arbetet influerar lärares möjliga sätt att agera. I avhandlingen jämförs även bland annat 1548 svenska och finska lärares enkätsvar, om upplevelser av omstrukturering av deras arbete, från ett större europeiskt forskningsprojekt. Läs vidare
  • Populär finsk AI-kurs lanseras i Sverige 2019-05-09
    Helsingfors universitet och teknologiföretaget Reaktor står bakom den populära onlinekursen om artificiell intelligens, ”Elements of AI”. Sedan förra året har kursen funnits på engelska och finska, men den 15 maj lanseras den även på svenska. Läs vidare
  • Google DeepMind’s algorithm flunks in math test for 16-year-olds 2019-05-09
    Moving over from training artificial intelligence (AI) in the game of chess, or for assessing MRIs, Google’s AI firm DeepMind decided to train its algorithms on a high school Math test, according to the UK national curriculum. Läs vidare/Read more
  • Nytt skolmaterial om rymden ska väcka intresse för matematik och programmering 2019-05-09
    Myndigheten Rymdstyrelsen släpper tillsammans med de ideella föreningarna Kodcentrum och Mattecentrum elev- och lärarmaterialet ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” – ett spännande rymdäventyr med kluriga uppdrag för elever i åk 4-6. Läs vidare
  • Plugga tillsammans inför de nationella proven! 2019-05-09
    Mattecentrum arrangerar Mattekonvent inför de nationella proven i matematik för årskurs 9 och gymnasieskolan i maj varje år. Där kan alla deltagande elever slipa formen inför provet och få hjälp med förberedelserna av alla engagerade och kunniga volontärer. Läs vidare
  • “Struntprat att AI kan förgöra mänskligheten” 2019-05-06
    Artificiell intelligens och algoritmer kommer inte att förgöra mänskligheten eller hota hela branscher. Det finns betydligt värre saker att oroa sig för i så fall. Det hävdar David Sumpter, som är professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitetet och aktuell med boken ”Outnumbered”. Läs vidare
  • Skicka in ett bidrag till Matematikbiennalen 2020 2019-05-06
    Matematikbiennalens syfte är att lärare ska få möjlighet att lära av och inspirera varandra. Till Matematikbiennalen finns möjlighet att skicka in bidrag till: * Föreläsning * Workshop * Kollegor emellan * Idéutställning Skicka in ditt bidrag senast den 19 juni. Under september meddelas besked om bidrag som antagits. Intresseanmälan för bidrag till Matematikbiennalen 2020
  • Karin Sjöberg Wallby, en av årets hedersdoktorer vid Karlstads universitet 2019-05-03
    Karin Sjöberg Wallby, fd mellanstadielärare och medarbetare vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning, har blivit utnämnd till hedersdoktor av Karlstads universitet. “Hon har genom böcker, tidskrifter, seminarier och workshops med stor energi och noggrannhet arbetat för att sprida lärares beprövade erfarenheter och omsätta forskningsresultat till användbara modeller för undervisning i matematik. Karin Sjöberg Wallbys mångåriga engagemang för ...
  • Orättvisa betyg i matematik i grundskolan 2019-05-02
    Björn Tyrefors, doktor i ekonomi, har studerat skillnaden i pojkars och flickors matematikbetyg. Läs vidare
  • Därför var Leonardo da Vinci ett geni 2019-05-02
    Leonardo da Vinci var, som vi alla vet, renässansmänniskan personifierad. Vi vet att han var ett geni, ett universalgeni, en pionjär på vitt skilda områden som anatomi och hydrodynamik. Läs vidare Läs även: Leonardo da Vinci portrait marks 500th anniversary of his death
  • Elever nöjda med spetsutbildning 2019-05-02
    Eleverna som går spetsutbildning i grundskolan och gymnasieskolan är mycket nöjda med sin utbildning. Även de skolor som bedriver utbildningarna är nöjda. Samtidigt kostar spetsutbildningen mer än annan utbildning och den är i praktiken inte tillgänglig för elever i hela landet. Ett problem som skolorna lyfter fram är att spetsutbildningen fortfarande är en försöksverksamhet. Läs vidare ...
  • Så blir ingenjör ett lockande yrke även för tjejer 2019-04-30
    Många unga tjejer har ett stort teknikintresse, men tvekar inför högskolestudier. För vad gör egentligen en ingenjör? Efter praktik via Tekniksprånget ute på företag, vill 50 procent av de unga kvinnorna bli ingenjörer. Läs vidare Från tidigare Aktuellt: Trots stort teknikintresse väljer kvinnor bort tekniska utbildningar
  • Forskning om AI i digitala läromedel 2019-04-25
    Artificiell Intelligens (AI) i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen. Läs vidare
  • Oändligheten retar fysikerna 2019-04-24
    Matematiker räknar obehindrat med oändligheter, men i den fysiska världen är begreppet mer besvärligt. Varje gång oändlighet dyker upp i fysiken skapar det envisa paradoxer. Läs vidare
  • Om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang 2019-04-23
    Johan Sidenvall har forskat om elevers möjlighet att lära sig att resonera matematiskt. Dessa möjligheter har studerats via en läroboksanalys och genom att studera elevers arbete med läroboksuppgifter i klassrumsmiljö. Läs vidare
  • The fabulous 20% 2019-04-19
    The fabulous 20%: Programs proven effective in rigorous research One finding that is causing some distress is that the numbers of studies showing significant positive effects is modest. Across all funding programs, the proportion of studies reporting positive, significant findings averages around 20%. Läs mer
  • Räkna med ägg i påsk! 2019-04-17
    Att ta tillvara de tillfällen som ges för att utveckla barnens matematiska tänkande kan bland annat innebära att man utnyttjar de helger och högtider som förekommer under året. Här har vi samlat några Nämnaren-artiklar som passar till påsk. Påsk i förskolan Räkna med ägg Alla kan räkna med ägg
  • Trots stort teknikintresse väljer kvinnor bort tekniska utbildningar 2019-04-17
    Det är Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) praktikprogram Tekniksprånget som undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning. Läs vidare
  • Gender gap in spatial reasoning starts in elementary school 2019-04-16
    It is well-established that, on average, men outperform women on a spatial reasoning task known as mental rotation — imagining multi-dimensional objects from different points of view. Men are not, however, born with this advantage, suggests a major meta-analysis by psychologists at Emory University. Läs vidare/Read more
  • Här lär sig eleverna matte på nytt sätt 2019-04-15
    När man blir vuxen är det bra att kunna räkna på jobbet kanske. Och så att man inte blir lurad i affärer, säger Linn. Hon går i trean på Parkskolan, som är med i ett nationellt matematikprojekt. Läs vidare
  • Elever fick pris i mattetävling 2019-04-11
    På onsdagsmorgonen var det fullt med elever och personal nedanför stora trappan på Rimforsa skola. Det var prisutdelning efter resultatet av kängurumattetävlingen. De yngre barnen fick varsin liten glaskula och de äldre en biobiljett. Läs vidare Läs även – Vad är kängurun – matematikens hopp? samt Hur går kängurutävlingen till?
  • Pris för framstående vetenskaplig prestation till Anna Pansell, MND, Stockholms universitet 2019-04-11
    Matematiklärares undervisning påverkas av det sammanhang som det är en del av. Att studera lärares arbete i matematikklassrummet, eller lärares enskilda kunskaper kan vara viktigt, men det räcker inte för att förstå vad som möjliggör och begränsar deras undervisning. För att förstå matematikundervisning behöver matematiklärares undervisning studeras tillsammans med de kontexter som de omges av, ...
  • Reading from screens harms comprehension 2019-04-08
    According to a new meta-analysis of nearly three dozen research studies published over the past decade, reading from paper has a small, statistically significant benefit on reading performance. One likely reason: Readers using screens tend to think they’re processing and understanding texts better then they actually are. Läs vidare/Read more
  • Understanding Mathematics Anxiety 2019-04-03
    The project investigated individuals’ attitudes towards mathematics because of what could be referred to as a “mathematics crisis” in the UK. Evidence suggests that functional literacy skills amongst working-age adults are steadily increasing but the proportion of adults with functional maths skills equivalent to a GCSE grade C has dropped from 26% in 2003 to ...
  • Vuxna lär matematik – ALM26 – förlängd tid för bidrag 2019-04-02
    ALM26 Conference Den 26:e konferensen Adults Learning Mathematics Conference äger rum i Lund 7–10 juli, 2019. Fram till 28 april kan du som vill medverka lämna in förslag på presentation. Läs mer på konferensens webbsida
  • Premiär i Sverige för internationella Junior Academy 2019-04-02
    Den 1 april öppnade ansökningsportalen till det internationella programmet Junior Academy, som för första gången också uppmärksammas i Sverige. Bakom initiativet står Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i samarbete med the New York Academy of Sciences. Läs vidare
  • Vetenskapsfestivalen i Göteborg 2019-04-02
    Varje år sedan 1997 skapar Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. I genomsnitt görs ungefär 70 000 besök på festivalen varje år. Läs vidare
  • “Vi behöver skapa fler vägar in i läraryrket” 2019-04-02
    Den rådande lärarbristen i teknik, matematik och naturvetenskapliga ämnen väntas öka om antalet examinerade fortsätter att vara i samma nivå som de senaste åren. Det visar ny statistik från Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Läs vidare
  • Bergsjöelever lekte in mattekunskaper på Chalmers 2019-04-01
    Skolelever från Bergsjöns Studiocenter Läxhjälpen och deras föräldrar fick under lördagen chansen att vara med på en inspirationsdag om matematik på Chalmers campus Johanneberg. Läs vidare
  • Do different textbooks have different effects on student achievement? 2019-04-01
    And just last week, there they were. In a front-page article, the March 13 edition of Education Week reported that a six-state study of the achievement outcomes of different textbooks found . . . wait for it. . . near-zero relative effects on achievement measures (Sawchuck, 2019). Läs vidare/Read more