Nämnarens artikelregister

Sök nbas
 

Artiklar äldre än ett år länkas till respektive PDF. Nyare artiklar visar titel, sammanfattning och författare.

 

  1. Rika lösningar på rika problem – Tornet

    2024 nr. 2 s. 07

    I en serie artiklar tar författarna upp erfarenheter från att ha arbetat med rika matematiska problem. I föregående artiklar har de presenterat problemen Att dela smörgåsar (Nämnaren 2016:3) och Att välja glass (Nämnaren 2018:1). Den fjärde artikeln Felblandad saft finns i Nämnaren 2019:1.

    Rimma Nyman & Anna Ida Säfström

  2. Sagt & gjort – Ett bokmärke

    2024 nr. 2 s. 06

    Jag har gjort ett bokmärke till mina elever som alltid ska ligga i matteboken. Tanken är att visualisera att problemlösning är en process där man inte vet hur man ska göra från början och att det är normalt att behöva gå igenom de olika faserna.

    Cecilia Christiansen

  3. Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning – utfallet av problemlösningslektioner

    2024 nr. 2 s. 03

    Författarna har i snart tio år tillsammans med lärare i förskoleklass studerat hur en kreativ, reflekterande och problemlösande matematikundervisning skulle kunna utformas. I denna text diskuteras hur en sådan undervisning påverkar elevernas syn på hur matematikundervisning går till.

    Andreas Ebbelind, Hanna Palmér & Jorryt van Bommel

  4. Inledaren

    2024 nr. 2 s. 01

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  5. Problemavdelningen 229 – Konstruera geometri med GeoGebra

    2024 nr. 1 s. 63

    I detta temanummer om digitala verktyg presenterar vi tre nya GeoGebra-problem. Uppgifterna innehåller geometriska konstruktioner som skapas i GeoGebra. Därefter görs en uppskattning av förhållandet mellan olika areor. Slutligen beräknas en given area med hjälp av programmet. En utökning av problemet för gymnasienivå är att beräkna arean utan att ta hjälp av programmet.

    Günter Ahmet
    ArtikelPDF

  6. Artificiell intelligens och matematikundervisning

    2024 nr. 1 s. 58

    I den här artikeln ger Johan Falk sin personliga syn på de nya digitala AI-verktygen som kallas för chattbottar. Vad kan de och vad kan de inte? Vad kan de tillföra matematikundervisningen och hur kan de underlätta lärarens arbete? Och framför allt – vart är tekniken på väg?

    Johan Falk

  7. Digitala nationella prov

    2024 nr. 1 s. 56

    Författaren som är utbildningsråd på Skolverket, beskriver här en del av de tankar som ligger bakom arbetet med att digitalisera de nationella proven i matematik. Flera förbättrings- och effektiviseringsmöjligheter belyses, liksom utmaningar som måste beaktas i det fortsatta arbetet.

    Jan Kontinen

  8. Att räkna med datorn

    2024 nr. 1 s. 51

    Ett examensarbete som belönades med GE-stipendiet 2023 beskriver en undersökning av gymnasieelevers erfarenheter av att använda helt digitala matematikläroböcker. Ett viktigt bidrag då sådana erfarenheterna ännu inte finns vetenskapligt undersökta i någon större omfattning.

    Jennifer Downing

  9. Plugga matte med tidsfördelad repetition

    2024 nr. 1 s. 45

    Här beskrivs utvecklingen av ett digitalt hjälpmedel för gymnasiestudier i matematik – ett projekt som tilldelats stipendium från Maria Ingelman Sahléns minnesfond för matematiskt lärande. Projektet utgår från Ebbinghaus teorier om hur minnet fungerar och handlar om att befästa kunskaper genom att repetition sker systematiskt enligt förutbestämda tidsintervaller.

    Magnus Lindström

  10. Miniräknaren i Nämnaren

    2024 nr. 1 s. 39

    Räknedosan gör sitt intåg i skolan under mitten av 1970-talet och blir ett stort diskussionsämne. När ska den användas? Vem ska använda den? Hur ska den användas? Hur påverkas elevernas numeriska matematikkunskaper?

    Cecilia Kilhamn

  11. Räta linjer på dataskärmen En illustration av rekursivitet

    2024 nr. 1 s. 34

    På en dataskärm är alla linjer prickade eftersom bilden byggs upp av små lysande punkter. Artikeln beskriver problematiken med att analysera en mängd punkter på en skärm och avgöra om de är digitaliseringen av en rät kontinuerlig linje eller ej.

    Gunilla Borgefors

  12. Uppslaget 229 – Miniräknaren – ett hjälpmedel för att lära matematik

    2024 nr. 1 s. 32

    Användningen av miniräknare i skolan är idag helt accepterad – men måste barn inte ”lära sig räkna” först innan de kan få börja använda miniräknaren? Rätt använd kan miniräknaren bidra till att elever utvecklar sin taluppfattning och blir kreativa problemlösare. På Uppslaget presenteras några sådana aktiviteter.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  13. Lärartankar: Kan programmering bidra till lärande i matematik? (återpublicering)

    2024 nr. 1 s. 25

    Författarna fick förmånen att mottaga Gudrun Malmers stipendium 2018 för att genomföra ett forskningsbaserat projekt i skolan med fokus på programmering i matematikämnet. De genomförde undersökningar under ett och ett halvt år, med stöd av Eva Norén från Stockholms universitet.

    Programmering infördes som en del av det centrala innehållet i grundskolans läroplan 2017 efter digitaliseringskommissionens betänkande. Författarna hade under en längre tid funderat över varför programmering lades in i läroplanen under matematikämnet. Utifrån dessa funderingar ville de undersöka vad programmeringen hade att tillföra elevernas lärande i matematik.

    Elisabeth Hector & Lena Thelander

  14. En motorcykels färd kopplad till derivata (återpublicering)

    2024 nr. 1 s. 19

    Gymnasieelevers erfarenhet av upplevda hastighetsförändringar ligger till grund för arbete med begreppet derivata. Genom de dynamiska möjligheter som finns i Geogebra kan eleverna följa en motorcykels färd.

    Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani & Günter Ahmet

  15. GeoGebra – Dynamiska matematikprogram i nya moduler

    2024 nr. 1 s. 13

    Författarna har skrivit texterna i de nya modulerna Dynamiska matematikprogram i undervisningen (årskurs 7–9 respektive gymnasieskolan) samt varit mentorer för två workshopserier. I denna artikel introduceras modulerna och några exempel som diskuterades vid workshopseriens träffar presenteras.

    Maria Fahlgren & Mats Brunström

  16. Algebra-artisten

    2024 nr. 1 s. 05

    I jakten på något mer interaktivt än matematikböcker på skärmen fann en av artikelförfattarna gratisprogrammet Desmos. Här beskriver de båda kollegorna hur elever i årskurs 8 bekantar sig med ekvationer och olikheter samtidigt som de skapar egna konstverk med hjälp av matematiska funktioner.

    Cecilia Christiansen & Anna-Carin Nilsson

  17. Språkspalten

    2024 nr. 1 s. 03

    Författaren blev nyfiken på vilka digitala verktyg som varit mest omskrivna i olika perioder och hur dessa omnämnts. Ett sätt att skapa överblick var att använda Nämnarens artikelregister och systematiskt söka efter när och hur ofta olika ord förekommit i artiklarnas rubriker.

    Cecilia Kilhamn

  18. Problemavdelningen 228 – Statistik i olika sammanhang

    2023 nr. 4 s. 63

    I media presenteras ofta fakta med mer eller mindre fantasifulla tabeller och diagram. Även om de är gjorda med korrekta underlag och på rätt sätt kan det ändå vara lätt att missuppfatta dem. Elever behöver därför få många erfarenheter av att tolka statistik i olika kontexter.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  19. Primtal – det luktar Python

    2023 nr. 4 s. 57

    Redan tidigt i sin skolgång bör elever få kännedom om begreppet primtal. Det går sedan att återkomma till begreppet med olika infallsvinklar, exempelvis att med programmering undersöka förekomsten av primtalstvillingar.

    Lasse Berglund
    ArtikelPDF

  20. Kängurusidan

    2023 nr. 4 s. 55

    Kängurumöte i Nordmakedonien

    Johan Häggström
    ArtikelPDF

  21. Modellering av normalfördelad data

    2023 nr. 4 s. 49

    Normalfördelning möter elever i många situationer, men det är inte alltid så enkelt att förstå eller att undervisa om. Här belyser författaren några didaktiska aspekter av statistikundervisning och modellering med hjälp av Gausskurvan.

    Khaled Ben Latief Jemai
    ArtikelPDF

  22. Intervjuer med Peter Liljedahl och Esther Levenson

    2023 nr. 4 s. 46

    Två forskare blir intervjuade inför Matematikbiennalen 2024 i Örebro

    Matematikbiennalen 2024
    ArtikelPDF

  23. Framtida matematiklärares perspektiv på artificiell intelligens

    2023 nr. 4 s. 41

    AI-teknologin har redan stort genomslag i många samhällssektorer men vilken inverkan AI kan få på matematikundervisning är fortfarande relativt outforskat. Lärarstudenters enkätsvar om AI pekar på flera frågor som lärarutbildningen bör ta ställning till för att förbereda dem för AI:s roll i matematikklassrummen.

    Lisa Hed, Rasmus Leijon & Per Åhag
    ArtikelPDF

  24. Numeracitet, medborgarskap och matematikångest

    2023 nr. 4 s. 34

    Konferensen ALM30 genomfördes i Limerick, Irland, 3–5 juli 2023. Nedslag görs i föreläsningar som konkretiserade insatser för att stödja vuxnas lärande i matematik. Kunskaper och färdigheter som kommer till användning i hemmet, i yrkeslivet och i ett aktivt deltagande i samhället.

    Linda Jarlskog
    ArtikelPDF

  25. Uppslaget 228 – Utveckla klassens talkörer

    2023 nr. 4 s. 32

    I det förrförra Uppslaget beskrevs talkörer anpassade för de lägre årskurserna. Här ges exempel både på hur en utveckling mot ett mer avancerat matematikinnehåll i talkörer och hur en genomtänkt planering av användningen av dem kan se ut.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  26. Drama och humor som verktyg i matematikundervisningen

    2023 nr. 4 s. 25

    Ett gott skratt förlänger livet, sägs det. En klurig gåta eller rolig historia kan också fånga elevernas uppmärksamhet och leda till eftertanke. Här berättas om drama som representationsform och lektioner med matematiska vitsar och gåtor.

    Jöran Petersson
    ArtikelPDF

  27. Det magiska korttricket

    2023 nr. 4 s. 21

    Den här artikeln inleds med en berättelse om när den stora magikern genomför ett trolleritrick. Därefter avslöjas tricket och författaren för ett induktivt resonemang för att bevisa ett känt talteoretiskt påstående som kallas Proizvolovs identitet.

    Christoph Kirfel
    ArtikelPDF

  28. Pedagorien News

    2023 nr. 4 s. 20

    I Pedagorien har påståendet att män tänker på romarriket fått oanade konsekvenser för matematikundervisningen. Vår utsände Korre Latio testar Smålandsbryggeriets Småöl och pratar med dess VD Malte Humleson.

    Korre Latio
    ArtikelPDF

  29. Färsk forskning: Matematik på fritids

    2023 nr. 4 s. 18

    Matematik på fritids – går det att få ihop? Hur gör fritidshemmets pedagoger i praktiken och vilken sorts matematik rör det sig om? Den typen av frågeställningar kan man få svar på om man läser och begrundar Anna Wallins avhandling, och det ville jag mycket gärna eftersom mitt mellanstadiebarn redan ser en tydlig skillnad mellan lektioner och fritids, läxor och lek. Matematik, det hör tydligt hemma i klassrummet, resonerar han.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  30. Steget före och intensivundervisning minskar klyftor

    2023 nr. 4 s. 13

    Gymnasielärare i Lerum fångar upp elever i matematiksvårigheter genom att erbjuda Steget före och intensivundervisning. Berörda elever uppskattar möjligheten de får för att förbättra sina kunskaper och lärarna får värdefulla kunskaper som de kan ta med in i den ordinarie klassrumsundervisningen.

    Annalena Önnhed
    ArtikelPDF

  31. Sagt & gjort

    2023 nr. 4 s. 09

    Hur långt ska vi behöva backa?

    Camilla Stenroth & Christina Nordell
    ArtikelPDF

  32. Åsas förändrade undervisning

    2023 nr. 4 s. 03

    I Ängelholms kommun genomfördes en riktad kompetensutvecklingsinsats mot förstelärarna i matematik. I denna artikel synliggörs att insatsen lett till förändringar i klassrummet. Vid två tillfällen observerades en lärares undervisning, dels i inledningen och dels i slutet av utbildningen.

    Frida Wirén & Caroline Nagy
    ArtikelPDF

  33. Problemavdelningen 227 – Andra bra Känguruproblem

    2023 nr. 3 s. 63

    Tusentals problem tas varje år gemensamt fram av alla de länder som deltar i Kängurutävlingen. Eftersom bara 24 problem väljs ut till de flesta tävlingsklasser förblir många problem oanvända. Några av dessa publicerar vi här.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  34. Sagt & gjort: Undersök och finn den optimala lösningen

    2023 nr. 3 s. 58

    Matematik handlar om att hitta system och strukturer, kanske i något som kan tyckas onyttigt och lite nördigt, men som ändå visar sig vara intressant och utmanande. En klass fick undersöka den inbördes placeringen av olika linjer i godtyckliga trianglar, det vill säga rita höjder, medianer och mittpunktsnormaler.

    Svend Hessing
    ArtikelPDF

  35. Derivatans graf – elevens tankesprång

    2023 nr. 3 s. 51

    Geogebra är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att skissa derivatans graf. Eleverna får hjälp att förstå och inte bara göra något schablonmässigt då abstraktionsnivån stiger.

    Lasse Berglund
    ArtikelPDF

  36. Pythagoras Quest

    2023 nr. 3 s. 47

    Det finns flera olika tävlingar i matematik. Här beskrivs en lagtävling där samarbete och kommunikation i laget är avgörande för ett gott resultat. I slutet av artikeln visas också några exempel på uppgifter som fanns med i årets tävling.

    Sam Edgecombe & Carolina Ljungberg
    ArtikelPDF

  37. Kängurusidan

    2023 nr. 3 s. 43

    Nu är årets Kängurutävling inrapporterad och vi kan summera vad som varit lätt och svårt för svenska elever i de olika tävlingsklasserna. Alla problem för 2023 finns publicerade på NCM:s webbplats.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  38. Färsk forskning: Medelvärde, median och typvärde i statistikundervisningen

    2023 nr. 3 s. 42

    Vad är statistisk litteracitet på mellanstadiet? En ny avhandling sätter fokus på lägesmått och lyfter fram förmågan att tolka data och förhålla sig kritiskt till statistiska undersökningar. För att kunna göra detta behöver eleven i sin tur förstå statistiska grundbegrepp och öva sig på kritiskt tänkande och kommunikation. Forskaren Karin Landtblom har undersökt både blivande och verksamma lärares syn på sitt arbete med statistisk litteracitet och kommit fram till att lärare har goda procedurkunskaper, men saknar ibland djupare kunskaper om statistiskt innehåll och begrepp.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  39. Nyfikenhet och otillräcklighet

    2023 nr. 3 s. 35

    En lärartanke: Det är konstigt att för att få undervisa i programmeringskurser krävs det 90 högskolepoäng men för att tillämpa programmering i matematikkurserna krävs ingen kunskap i programmering.

    Johansson, Juhlin, Tossvainen & Wedestig
    ArtikelPDF

  40. Uppslaget 227 – Knäck koden

    2023 nr. 3 s. 32

    Knäck koden påminner om den relativt kända aktiviteten Funktionslådan. Här använder eleverna Cuisenairestavar istället för att skriva lappar till en ”programmerad dator”, vilket både ökar utmaningen och skapar ramar.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  41. Språkspalten: Få – färre – färst

    2023 nr. 3 s. 29

    I årets Kängurutävling fanns ett problem i tävlingsklassen Benjamin som gav upphov till en del språkligt huvudbry och flera mail till oss på NCM.

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  42. Få syn på resonemangen

    2023 nr. 3 s. 22

    Det tycks vara svårt att lära sig resonera proportionellt och författarnas upplevelse är att det också är svårt att undervisa om proportionalitet. De deltog i ett ULFprojekt vid Malmö universitet och inspirerades att söka ett användbart arbetssätt för att synliggöra och utveckla elevernas föreställningar och resonemang utan att fastna i metoder och regler.

    Monica Delorme & Annika Schoug
    ArtikelPDF

  43. Sagt & gjort: En kvadrat av tio bitar

    2023 nr. 3 s. 19

    En stormig sommardag blev det ett besök på Navet i Borås. Vi var några som fattade tycke för ett träpussel som säkerligen har långa anor men som var nytt för oss. Av tio träbitar skulle en kvadrat läggas.

    Lena Nilsson
    ArtikelPDF

  44. Fri från början

    2023 nr. 3 s. 15

    Det är ovanligt med matematikångest i de tidiga skolåldrarna, men likväl är det viktigt att upptäcka och åtgärda så snart som möjligt. I den här artikeln presenteras resultat från internationella studier och klassrumserfarenheter med förslag på hur lågstadielärare kan hjälpa elever med matematikångest.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  45. TRR – vi introducerar talet ½

    2023 nr. 3 s. 03

    Hur kan elever i årskurs 2 arbeta med halvor och förstå talet 2 1/2? I den här artikeln beskrivs erfarenheter från en lektionssekvens baserad på TRR-materialet. Lektionernas olika delar beskrivs och elevernas individuella dokumentation analyseras av lärarna i uppföljande samtal.

    Caroline Nagy & Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  46. Problemavdelningen 226 – Geometriska konstruktioner i Geogebra

    2023 nr. 2 s. 63

    Genom att kombinera några geometriska former som elever känner väl kan problem konstrueras. Två
    av problemen är framtagna för elever som läser Matematik 3 och ska bekanta sig med cosinussatsen

    Güner Ahmet
    ArtikelPDF

  47. Programmering och skolmatematik

    2023 nr. 2 s. 59

    Programmeringens plats i skolans matematikundervisning är något som allt oftare ifrågasätts. Som ett inlägg i debatten vill författaren beskriva preliminära resultat från sin forskning kring programmering i matematik på gymnasiet.

    David Taub
    ArtikelPDF

  48. Elevers uppfattning om sina insatser i matematik – i årskurs 8 och 9 i ett flerårigt perspektiv

    2023 nr. 2 s. 55

    I de omfattande internationella studier som genomförs relativt regelbundet finns inte bara möjlighet att se hur elevers matematikkunskaper förändras över tid utan också hur deras uppfattningar om ämnet och egna insatser förändras. Författarna har gjort en jämförelse av de svar elever har lämnat på enkätfrågor i anslutning till studierna.

    Astrid Pettersson & Samuel Sollerman
    ArtikelPDF

  49. Att tolka derivator med hjälp av enheter

    2023 nr. 2 s. 47

    Författarna har i ett ULF-projekt utformat ett arbetsmaterial för elever som läser gymnasiets kurser Matematik 3b och 3c. Elever som kan derivera mekaniskt kan genom att undersöka aktuella enheter få bättre förståelse för hur de ska tolka derivator i ett sammanhang.

    Egbert Langeveld & Andréas Rosenberg
    ArtikelPDF

  50. Hur kan man inte se det?

    2023 nr. 2 s. 41

    Utifrån sin 25-åriga erfarenhet undrar två matematiklärare vad det är som gör att elever på högstadiet inte kan se logiken bakom enheter för att enklare lösa proportionalitetsproblem. Genom en undersökning i sina klasser ser de möjligheter i undervisningen för att öka elevernas förståelse av enheter.

    Calle Rosell & Kristin Strand
    ArtikelPDF