Nämnarens artikelregister

Sök nbas
 

Artiklar äldre än ett år länkas till respektive PDF. Nyare artiklar visar titel, sammanfattning och författare.

 

  1. Problemavdelningen 227 – Andra bra Känguruproblem

    2023 nr. 3 s. 63

    Tusentals problem tas varje år gemensamt fram av alla de länder som deltar i Kängurutävlingen. Eftersom bara 24 problem väljs ut till de flesta tävlingsklasser förblir många problem oanvända. Några av dessa publicerar vi här.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  2. Sagt & gjort: Undersök och finn den optimala lösningen

    2023 nr. 3 s. 58

    Matematik handlar om att hitta system och strukturer, kanske i något som kan tyckas onyttigt och lite nördigt, men som ändå visar sig vara intressant och utmanande. En klass fick undersöka den inbördes placeringen av olika linjer i godtyckliga trianglar, det vill säga rita höjder, medianer och mittpunktsnormaler.

    Svend Hessing
    ArtikelPDF

  3. Vi har läst 227

    2023 nr. 3 s. 56

    Bringing Mathematics Education: Research to the Classroom, A FOCUS ON …
    Fyra böcker i en serie: A focus on fractions, A focus on multiplication and division, A focus on ratio and proportions, A focus on addition and subtraction


    ArtikelPDF

  4. Derivatans graf – elevens tankesprång

    2023 nr. 3 s. 51

    Geogebra är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att skissa derivatans graf. Eleverna får hjälp att förstå och inte bara göra något schablonmässigt då abstraktionsnivån stiger.

    Lasse Berglund
    ArtikelPDF

  5. Pythagoras Quest

    2023 nr. 3 s. 47

    Det finns flera olika tävlingar i matematik. Här beskrivs en lagtävling där samarbete och kommunikation i laget är avgörande för ett gott resultat. I slutet av artikeln visas också några exempel på uppgifter som fanns med i årets tävling.

    Sam Edgecombe & Carolina Ljungberg
    ArtikelPDF

  6. Kängurusidan

    2023 nr. 3 s. 43

    Nu är årets Kängurutävling inrapporterad och vi kan summera vad som varit lätt och svårt för svenska elever i de olika tävlingsklasserna. Alla problem för 2023 finns publicerade på NCM:s webbplats.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  7. Färsk forskning: Medelvärde, median och typvärde i statistikundervisningen

    2023 nr. 3 s. 42

    Vad är statistisk litteracitet på mellanstadiet? En ny avhandling sätter fokus på lägesmått och lyfter fram förmågan att tolka data och förhålla sig kritiskt till statistiska undersökningar. För att kunna göra detta behöver eleven i sin tur förstå statistiska grundbegrepp och öva sig på kritiskt tänkande och kommunikation. Forskaren Karin Landtblom har undersökt både blivande och verksamma lärares syn på sitt arbete med statistisk litteracitet och kommit fram till att lärare har goda procedurkunskaper, men saknar ibland djupare kunskaper om statistiskt innehåll och begrepp.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  8. Nyfikenhet och otillräcklighet

    2023 nr. 3 s. 35

    En lärartanke: Det är konstigt att för att få undervisa i programmeringskurser krävs det 90 högskolepoäng men för att tillämpa programmering i matematikkurserna krävs ingen kunskap i programmering.

    Johansson, Juhlin, Tossvainen & Wedestig
    ArtikelPDF

  9. Uppslaget 227 – Knäck koden

    2023 nr. 3 s. 32

    Knäck koden påminner om den relativt kända aktiviteten Funktionslådan. Här använder eleverna Cuisenairestavar istället för att skriva lappar till en ”programmerad dator”, vilket både ökar utmaningen och skapar ramar.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  10. Språkspalten: Få – färre – färst

    2023 nr. 3 s. 29

    I årets Kängurutävling fanns ett problem i tävlingsklassen Benjamin som gav upphov till en del språkligt huvudbry och flera mail till oss på NCM.

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  11. Få syn på resonemangen

    2023 nr. 3 s. 22

    Det tycks vara svårt att lära sig resonera proportionellt och författarnas upplevelse är att det också är svårt att undervisa om proportionalitet. De deltog i ett ULFprojekt vid Malmö universitet och inspirerades att söka ett användbart arbetssätt för att synliggöra och utveckla elevernas föreställningar och resonemang utan att fastna i metoder och regler.

    Monica Delorme & Annika Schoug
    ArtikelPDF

  12. Sagt & gjort: En kvadrat av tio bitar

    2023 nr. 3 s. 19

    En stormig sommardag blev det ett besök på Navet i Borås. Vi var några som fattade tycke för ett träpussel som säkerligen har långa anor men som var nytt för oss. Av tio träbitar skulle en kvadrat läggas.

    Lena Nilsson
    ArtikelPDF

  13. Fri från början

    2023 nr. 3 s. 15

    Det är ovanligt med matematikångest i de tidiga skolåldrarna, men likväl är det viktigt att upptäcka och åtgärda så snart som möjligt. I den här artikeln presenteras resultat från internationella studier och klassrumserfarenheter med förslag på hur lågstadielärare kan hjälpa elever med matematikångest.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  14. TRR – vi introducerar talet ½

    2023 nr. 3 s. 03

    Hur kan elever i årskurs 2 arbeta med halvor och förstå talet 2 1/2? I den här artikeln beskrivs erfarenheter från en lektionssekvens baserad på TRR-materialet. Lektionernas olika delar beskrivs och elevernas individuella dokumentation analyseras av lärarna i uppföljande samtal.

    Caroline Nagy & Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  15. Problemavdelningen 226 – Geometriska konstruktioner i Geogebra

    2023 nr. 2 s. 63

    Genom att kombinera några geometriska former som elever känner väl kan problem konstrueras. Två
    av problemen är framtagna för elever som läser Matematik 3 och ska bekanta sig med cosinussatsen

    Güner Ahmet
    ArtikelPDF

  16. Programmering och skolmatematik

    2023 nr. 2 s. 59

    Programmeringens plats i skolans matematikundervisning är något som allt oftare ifrågasätts. Som ett inlägg i debatten vill författaren beskriva preliminära resultat från sin forskning kring programmering i matematik på gymnasiet.

    David Taub
    ArtikelPDF

  17. Elevers uppfattning om sina insatser i matematik – i årskurs 8 och 9 i ett flerårigt perspektiv

    2023 nr. 2 s. 55

    I de omfattande internationella studier som genomförs relativt regelbundet finns inte bara möjlighet att se hur elevers matematikkunskaper förändras över tid utan också hur deras uppfattningar om ämnet och egna insatser förändras. Författarna har gjort en jämförelse av de svar elever har lämnat på enkätfrågor i anslutning till studierna.

    Astrid Pettersson & Samuel Sollerman
    ArtikelPDF

  18. Att tolka derivator med hjälp av enheter

    2023 nr. 2 s. 47

    Författarna har i ett ULF-projekt utformat ett arbetsmaterial för elever som läser gymnasiets kurser Matematik 3b och 3c. Elever som kan derivera mekaniskt kan genom att undersöka aktuella enheter få bättre förståelse för hur de ska tolka derivator i ett sammanhang.

    Egbert Langeveld & Andréas Rosenberg
    ArtikelPDF

  19. Hur kan man inte se det?

    2023 nr. 2 s. 41

    Utifrån sin 25-åriga erfarenhet undrar två matematiklärare vad det är som gör att elever på högstadiet inte kan se logiken bakom enheter för att enklare lösa proportionalitetsproblem. Genom en undersökning i sina klasser ser de möjligheter i undervisningen för att öka elevernas förståelse av enheter.

    Calle Rosell & Kristin Strand
    ArtikelPDF

  20. Vi har läst 226

    2023 nr. 2 s. 40

    Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar, antologi, redaktörer: Paola Valero, Lisa Björklund Boistrup, Iben Maj Christiansen, Eva Norén


    ArtikelPDF

  21. En vanlig uppgift i ett ovanligt sammanhang

    2023 nr. 2 s. 35

    En standarduppgift om gymkortskostnad används för att skapa reflektion och diskussion kring ett nytt matematikområde. Eleverna ges gott om tid att utforska egna metoder för att hitta olika lösningar.

    Cecilia Lindeheim & Ann-Britt Nilsund
    ArtikelPDF

  22. Uppslaget – Talkör i helklass

    2023 nr. 2 s. 32

    Barn ges ofta många tillfällen att öva räkneramsan 1, 2, 3, 4, 5 … men mindre ofta får de öva att räkna baklänges från olika starttal. Det finns stora fördelar med att kunna ramsräkna även andra ramsor och talrader och det kan elever gärna göra tillsammans med klasskamraterna i form av talkörer.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  23. Vuxnas lärande i fängelse

    2023 nr. 2 s. 27

    den här artikeln berättar en grupp komvux-lärare om sina intryck från ett spännande besök på Irland som de genomfört genom Erasmus+. Där fick de studera undervisning av vuxna som hamnat i fängelse. De fick mycket att tänka på som de kunde ta med sig hem inför planering av egna mattekurser på komvux.

    Linda Jarlskog, Elisabet Bellander & Kristian Berghult
    ArtikelPDF

  24. Lyckohjul

    2023 nr. 2 s. 23

    Här presenteras en aktivitet som kombinerar matematik och programmering i Scratch. Syftet är att ge eleverna ytterligare ett verktyg för att öka förståelsen för sannolikhet och statistik. Eleverna får träna på att presentera en given procentsats i en cirkel. Förhoppningen är också att elevernas motivation för lärande i matematik och programmering ökas genom skapande av en animation.

    Pål-Erik Eidsvig
    ArtikelPDF

  25. Strövtåg: Det gör inget att det är svårt. Till minne av Bengt Johansson

    2023 nr. 2 s. 22

    Bengt, men detta är svårt, avslutar jag och snurrar otåligt på kontorsstolen. Bengt ser rakt på mig. Han har precis satt sig ner på pinnstolen i hörnet av mitt kontorsrum. Hans axelremsväska har glidit ner på golvet. Ytterrocken är fortfarande på. Han lutar sig fram på armbågarna. ”Anette, det gör inget om det är svårt”, säger han och hans ansikte spricker upp i ett enda stort leende.

    Anette Jahnke
    ArtikelPDF

  26. Varför kombinatorik i skolan?

    2023 nr. 2 s. 13

    Vad finns det för argument för att lära ut kombinatorik? Vilka uppgifter kan vara lämpliga när läraren vill arbeta med kombinatoriska resonemang? Här diskuteras möjligheter till utveckling av kombinatoriskt tänkande och hur man kan skapa progression från årskurs 1 till 9.

    Éva Fülöp
    ArtikelPDF

  27. TRR med utomhuspedagogiskt perspektiv

    2023 nr. 2 s. 09

    I Håbo undervisar lågstadielärarna enligt modellen Tänka, resonera och räkna, TRR. Naturskolan kan fungera som ett komplement där eleverna ges möjlighet att utveckla och befästa sina matematikkunskaper. En av naturskolans pedagoger ger här en inblick i verksamheten under en lektion med elever i årskurs 3.

    Mari Björinder
    ArtikelPDF

  28. Minnestext Bengt Johansson

    2023 nr. 2 s. 03

    I början av året nåddes vi på NCM av det oväntade beskedet att Bengt Johansson, NCM:s förste föreståndare, hade avlidit 77 år gammal. Sorgen väckte många minnen till liv. Här vill vi nu berätta om Bengt och hans livsverk, dels som en hyllning till Bengt och dels för att ni som inte kände honom ska få en bild av vem han var och vad han har betytt för matematikdidaktiken i Sverige.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  29. Problemavdelningen 225 – Substitutionsproblem

    2023 nr. 1 s. 63

    Problemen den här gången är alla tänkta att lösas med substitution – en strategi som används för att göra ett komplext uttryckt mer lätthanterligt. Därför är problemen mest riktade till gymnasiet där komplexa uttryck förekommer. I en substitution används välbekanta symboler för att avlasta hjärnan och låta oss använda välkända metoder som addition och subtraktion.

    Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  30. Pedagorien News

    2023 nr. 1 s. 62

    Korre Latio rapporterar från Pedagorien där elpriserna stiger lika mycket som hos oss och gör att invånarna diskuterar rättvisa och rimlighet i nya avgifter. De skolgranskande myndigheterna i Pedagorien gör oanmälda besök och elever får mindre angenäma upplevelser av bankväsendet.

    Korre Latio
    ArtikelPDF

  31. Ett algebraiskt verktyg

    2023 nr. 1 s. 57

    I denna text visar författaren olika intressanta och ibland kraftfulla egenskaper hos ett speciellt algebraiskt uttryck som går tillbaka på kunskapen om stambråk. Här beskrivs hur uttrycket kan fungera som ett algebraiskt verktyg som är användbart vid kluriga problem som förekommer i matematiktävlingar.

    David Taub
    ArtikelPDF

  32. Vad hände med programmeringen?

    2023 nr. 1 s. 49

    Här redovisas resultat från ett fyraårigt forskningsprojekt om implementeringen av programmering i skolans matematikundervisning. Både lärare och läromedel har studerats och resultaten väcker frågor om satsningen varit så genomtänkt som man hade kunnat önska. Vad hände med programmeringen?

    Kajsa Bråting, Lennart Rolandsson & Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  33. Theodorus kvadratrotspiral

    2023 nr. 1 s. 46

    Författaren beskriver hur kvadratrotspiralen konstrueras och inspirerar till matematiska konstverk. Den är enkel att konstruera med bara en linjal och en rät vinkel att börja med.

    Klas Lunderup
    ArtikelPDF

  34. Modellering av elproduktion

    2023 nr. 1 s. 41

    Den här vintern är elpriser en fråga som berör hela samhället. Då kan man passa på att göra statistiska modelleringar i klassrummet och diskutera hur matematik kan användas som argument för olika politiska beslut.

    Jöran Petersson
    ArtikelPDF

  35. Lärartankar: Tänkandets skönhetsglädjekraft

    2023 nr. 1 s. 35

    ”Det matematiska skapandets uppkomst är ett problem som i hög grad borde intressera psykologen. Det är den verksamhet där den mänskliga intelligensen tycks hämta minst från den yttre världen, där den verkar eller tycks verka enbart av sig själv och på sig själv, så att vi under studiet av det geometriska tänkandets process kan hoppas på att finna det väsentliga i den mänskliga intelligensen.” Henri Poincaré

    Det hävdas att matematiken bör undervisas med hjälp av konkret material – det är utmärkt! Samtidigt pratas det mycket om konkretisering, men vad innebär konkretisering egentligen? Är det en process som liknar lärprocessen i matematikinlärning?

    Russel Hatami
    ArtikelPDF

  36. Uppslaget – Blockmodellen

    2023 nr. 1 s. 32

    Singapore, det lilla östasiatiska landet, är återkommande bäst i de internationella studierna TIMSS och PISA. Det är anledningen till att vi intresserat oss för Blockmodellen enligt Singaporematematiken. Blockmodellen är ett mycket kraftfullt verktyg som hjälper eleverna att visualisera och förstå textuppgifter. Bilden, som det matematiska problemet översätts till, hjälper eleverna att se lösningen, minimera missuppfattningar och avlasta arbetsminnet.

    Cecilia Christiansen & Doris Lindberg
    ArtikelPDF

  37. Språkspalten: Mattespråket

    2023 nr. 1 s. 30

    Är matematik ett universellt språk? Kan matematik användas för att kommunicera med människor i andra länder och kulturer? Eller rent av med andra varelser och världar? Vad är det för “mattespråk” man i så fall måste lära sig? Hur lär man sig det?

    Anna Teledahl
    ArtikelPDF

  38. Att undervisa utifrån Shanghai-traditionen – Om addition med tal i bråkform

    2023 nr. 1 s. 23

    Författarna beskriver fyra principer som kan leda till att matematikundervisningen ger elever goda förutsättningar för lärande. Principerna illustreras genom en lektion i årskurs 5 på en skola i Shanghai. Eleverna ska ta steget från att addera liknämniga bråk till att addera bråk med olika nämnare.

    Pernilla Mårtensson, Robert Gunnarsson, Ming Fai Pang & Arthur Lee
    ArtikelPDF

  39. Sagt & gjort: Halvfullt eller halvtomt? Ett matematiskt samtal i förskolan

    2023 nr. 1 s. 20

    Begreppen hälften och dubbelt kommer in i bilden redan på förskolan. Samtalet som den här texten handlar om mellan en pedagog och några förskolebarn fokuserar på begreppet halv, med vatten som konkret utgångspunkt för samtalet.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  40. Kängurutävlingen: Varför är detta rätt och varför är detta fel?

    2023 nr. 1 s. 15

    Inför Kängurutävlingen sker ett samarbete mellan det norska matematikcentrat i Trondheim och NCM. Samsynen på matematikundervisning i allmänhet och problemlösning i synnerhet är stor. Så även om termer och begrepp uttrycks lite olika i de norska och svenska läroplanerna är tankegångar och idéer samstämmiga. Följande text finns publicerad i Tangenten 2022:3 och presenteras här översatt och bearbetad till svenska förhållanden av Nämnarens redaktion.

    Stian Tømmerdal
    ArtikelPDF

  41. Vårt arbete med ”Tänka, resonera och räkna i förskoleklass”

    2023 nr. 1 s. 07

    Genom ett strukturerat arbetssätt med sex undervisningsfaser skapas förutsättningar för förskoleklassens barn att utveckla sitt intresse för matematik. Avgörande delar handlar om barnens pararbete, hur de dokumenterar sitt arbete, lärarens observationer och hur det konkreta arbetet följs upp i samtal.

    Lena Wiklund
    ArtikelPDF

  42. Meningsfull statistik

    2023 nr. 1 s. 03

    Statistik kan göras meningsfull redan i förskolan. Författaren presenterar ett praktiskt problem som förskolebarnen löste tillsammans genom att bygga stapeldiagram. Pedagogens medvetna felsvar användes för att skapa lärtillfällen.

    Lena Landgren
    ArtikelPDF

  43. Problemavdelningen 224 – Problem med proportionalitet

    2022 nr. 4 s. 63

    I denna Problemavdelning följer vi upp några av artiklarna i detta nummer som handlar om proportionalitet. Vi ger som vanligt lösningsförslag, men diskutera gärna med eleverna vilka alternativa lösningar som kan finnas.

    Linda Marie Ahl
    ArtikelPDF

  44. Eulertalet och Eulerfunktionen

    2022 nr. 4 s. 57

    Talet e kan elever möta i slutet av sin gymnasietid. Det finns traditionellt två olika förklaringar och här ger författaren en koppling mellan de båda.

    Christoph Kirfel
    ArtikelPDF

  45. Den böjda linjalens matematik

    2022 nr. 4 s. 49

    Problemet med att finna kurvformen för en böjd linjal är ett exempel på ett fascinerande problem som verkar enkelt men som kräver ganska avancerade metoder för att lösas med god noggrannhet. Å andra sidan kan ett enkelt uttryck tas fram experimentellt genom mätningar och kurvanpassning.

    Anders Johansson
    ArtikelPDF

  46. Stryktipset – enkla simuleringar med Geogebra

    2022 nr. 4 s. 43

    Enligt det centrala innehållet i matematik för mellan- och högstadiet ska bland annat ”sannolikhet, chans och risk grundat på observationer och simuleringar” ingå. Eleverna ska även bekanta sig med ”enkel kombinatorik i konkreta situationer”. Denna artikel handlar om vilka möjligheter man har att vinna pengar på Stryktipset. Författaren visar på empirisk väg, genom simulering i Geogebra, att de rader som ger några pengar ytterst sällan dyker upp.

    Lasse Berglund
    ArtikelPDF

  47. T-tabeller som verktyg för proportionella resonemang

    2022 nr. 4 s. 37

    Här beskriver författaren hur en enkel tabell med två spalter kan användas som hjälpmedel för att resonera om proportionella samband och lösa proportionalitetsproblem.

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  48. Språkspalten: Ratio – ett förnuftigt förhållande

    2022 nr. 4 s. 35

    Kvoten mellan två heltal a och b skrivs som ett tal i bråkform: a/b
    På svenska kallas en sådan kvot för ett rationellt tal. Ordet kommer av det latinska ordet ratio som betyder förnuft. Ordet kan härledas tillbaka till det grekiska ordet logos som också betyder förnuft.

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  49. Uppslaget: Jalusimetoden för multiplikation

    2022 nr. 4 s. 32

    Ett roligt och lite annorlunda sätt att arbeta med multiplikation är att använda jalusimetoden. På det här Uppslaget introduceras den tillsammans med ett utmanande problem att lösa.

    Russel Hatami
    ArtikelPDF

  50. Vi har läst 224

    2022 nr. 4 s. 30

    Att bygga tänkande klassrum i matematik, Peter Liljedahl
    Högskoleprovet Matematiken – Teori och strategier för bättre resultat


    ArtikelPDF