Nämnarens artikelregister

Sök nbas

Artiklar äldre än ett år länkas till respektive PDF. Nyare artiklar visar titel, sammanfattning och författare.

 

  1. Sagt & gjort: Repetitionsbingo – eller vad du väljer att kalla det

    2024 nr. 3 s. 47

    Bingo i olika former brukar gå hem. Författaren ville att alla eleverna i årskurs 3 skulle kunna delta, ha nytta av det som repetition eller för att utmanas att tänka i flera steg. Många spel kan bli begränsade i sin utformning och då bli för svåra för vissa elever och alldeles för lätta för andra. För att kunna differentiera ville hon utgå från varje elev men ändå tänka generellt. Det mynnade ut i Repetitionsbingo.

    Ulrika Toftevall
    ArtikelPDF

  2. Proportionalitet – mer än bara dubbelt och hälften

    2024 nr. 3 s. 41

    Elever använder sina kunskaper om såväl additiva som multiplikativa samband för att hantera proportionalitetsproblem. Genom att analysera elevers lösningar till en uppgift från ett nationellt prov kan författarna här visa vilka mer eller mindre framgångsrika strategier elever använder. De framhåller vikten av att ta upp multiplikativt tänkande tidigt i undervisningen.

    Karin Landtblom & Inger Ridderlind
    ArtikelPDF

  3. Positionssystemet med Abacus Game

    2024 nr. 3 s. 34

    Genom att kombinera gammal beprövad och modern teknik hoppas författaren att elever ges möjlighet att lära sig positionssystemet med hjälp av en abakus.

    Kerstin Glimmerfors
    ArtikelPDF

  4. Uppslaget: Huvudräkningsspelet PLUMP – en klassiker med många variationer

    2024 nr. 3 s. 32

    Inför Nämnarens 50-årsjubiléum efterlyste redaktionen nomineringar till ”Bästa Nämnarenartikeln genom tiderna”. En av de nominerade var uppslaget PLUMP.

    Ingvar O Persson & Redaktionen
    ArtikelPDF

  5. Rektanglar som tankeredskap

    2024 nr. 3 s. 25

    Multiplikation och division är tvådimensionella räknesätt, i jämförelse med addition och subtraktion som kan beskrivas som endimensionella. Därför behöver elever få andra tankeredskap för dessa räknesätt. Här beskriver författaren hur rektanglar som har utbredning i två dimensioner kan fungera som tankeredskap för multiplikation.

    Kerstin Larsson
    ArtikelPDF

  6. Kängurusidan: Tal och räkning

    2024 nr. 3 s. 23

    I varje tävlingsklass i Kängurun finns problem inom olika matematiska områden. Ett av dem är taluppfattning och nu pågår ett arbete med att samla sådana känguruproblem från de 25 gångna tävlingsåren i en bok. Ett delområde är tal och räkning och på Kängurusidan följer några smakprov från delar av boken.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  7. Talsnack

    2024 nr. 3 s. 19

    Hur kan elevers taluppfattning och färdigheter att göra beräkningar stärkas? Den frågan ställdes och ett svar blev att använda Number Talks. Metoden är elevaktiv och engagerar eleverna att hitta olika lösningar som utmanar, stärker och synliggör matematiska tankar och idéer.

    Sofie Persson
    ArtikelPDF

  8. Additiva situationer

    2024 nr. 3 s. 13

    På vilket sätt kan undervisning genom problemlösning bidra till förbättrade aritmetiska färdigheter hos eleverna? Författaren diskuterar hur lärare genom olika problemformuleringar kan hjälpa sina elever att erfara och utforska situationer av addition och subtraktion med fokus på del-del-helhetsmodeller, samt förankra de aritmetiska operationernas sammanhang och deras koppling till tal.

    Éva Fülöp
    ArtikelPDF

  9. Rapport från Sexfingerlandet

    2024 nr. 3 s. 09

    En reseberättelse av författaren som tack vare ett rekommendationsbrev från Skolöverstyrelsen fick möjlighet att besöka Sexfingerlandet.

    Lars Nystedt
    ArtikelPDF

  10. Fingertal och romerska siffror

    2024 nr. 3 s. 03

    Barn använder sina fingrar för att se tal och fingrarna kan då ses som tidiga symboler för tal. Fingertalens utseende är nära kopplat till de romerska siffrorna där det viktiga talet fem motsvarar alla fingrarna på en hand. Här beskrivs en arbetsgång då fingertalen används i den tidiga undervisningen.

    Ulla Johansson
    ArtikelPDF

  11. Inledaren

    2024 nr. 3 s. 01


    ArtikelPDF

  12. Problemavdelningen: Kängurutävling för lärare

    2024 nr. 2 s. 63

    Det är inte bara Nämnaren som jubilerar i år, även Kängurun har jubileum och fyller 25 år. Detta uppmärksammades på årets matematikbiennal i Örebro med en liten kängurutävling för lärare. Problemen är valda bland de sista och svåraste problemen i respektive tävlingsklass. De är tänkta att kunna lösas av elever som behöver extra utmaningar – och deras lärare.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  13. Små, mystiska heltal

    2024 nr. 2 s. 59

    Primtal kan vara både besvärliga och till stor nytta, menar författaren. De är grunden för faktorisering, en många gånger viktig kunskap vid problemlösning. Här visas hur rektangeltal kan bestämmas och hur samma tillvägagångssätt också kan omsättas i fler dimensioner för att exempelvis finna lådtal.

    Håkan Lennerstad
    ArtikelPDF

  14. Problemlösningslycka

    2024 nr. 2 s. 57

    Denna text publicerades första gången i Nämnaren 1999:4 under vinjetten Dialoger om problemlösning. Författaren skriver om problemlösningslycka, skön visshet och kreativ tvetydighet.

    Lars Mouwitz
    ArtikelPDF

  15. Dialoger om problemlösning

    2024 nr. 2 s. 53

    Dialoger om problemlösning var en artikelserie i Nämnaren 1998–2009 vars syfte var att ge lärare matematiska problem att arbeta med och samtala kring tillsammans med kollegor.

    Lena Nilsson
    ArtikelPDF

  16. GeoGebra Tips #1 Greppa glidarna

    2024 nr. 2 s. 52

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  17. Att starta med problem

    2024 nr. 2 s. 47

    Problemlösning kan ses både som medel och mål i all undervisning. I denna artikel beskrivs hur problemlösning kan användas som ett sätt att närma sig matematiska begrepp. Med ett undersökande arbetssätt som stimulerar fantasin kan alla elever arbeta utifrån samma problem. Individualiseringen består då i hur och på vilken nivå problemet angrips.

    Bengt Ulin
    ArtikelPDF

  18. Begreppsförståelse genom problemlösning

    2024 nr. 2 s. 39

    Problemlösning är en fundamental del av matematisk verksamhet, men hur ska problem utformas om syftet är att utveckla elevens begreppsförståelse? Här har flera olika problem testats och reviderats för att skapa begreppsliga utmaningar.

    Helena Johansson & Jonas Jäder
    ArtikelPDF

  19. Så kan eleven bedöma resultatens rimlighet

    2024 nr. 2 s. 35

    Enligt kursplanerna från lågstadium till gymnasium ska eleverna kunna bedöma rimlighet i resultat de får fram. Ett sätt för eleverna att bedöma resultatens rimlighet är att ta inspiration från det som i vetenskap kallas metodtriangulering. Denna artikel visar hur metodtriangulering kan se ut för problemlösning i skolan.

    Jöran Petersson
    ArtikelPDF

  20. Uppslaget: Arbeta vidare med Känguruproblem

    2024 nr. 2 s. 32

    Kängurusidorna i det här numret tar upp ett problem som handlar om att förstå vad som är konstant och vad som varierar. Det är en svart tråd som formar ett lite hackigt mönster och frågan är hur denna tråd sedan kan omformas. Många elever svarar fel då de tänker att det bara handlar om hur många rutor som inringas av tråden och sen räknar de rutor i svarsalternativens rektanglar. Men, det är ju omkretsen som ska vara densamma.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  21. Kängurusidan: 25 år med Kängurutävlingen – Matematikens hopp

    2024 nr. 2 s. 25

    Sedan starten 1999 har Susanne Gennow och Karin Wallby arbetat med Kängurutävlingen i Sverige. Susanne var Sveriges representant i den internationella organisationen 1998–2018 och deltog i arbetsgruppen Benjamin på de internationella mötena. Karin deltog i gruppen Ecolier under åren 2013–2018. De berättar om sina erfarenheter och delar med sig av favoritproblem från de 25 åren.

    Susanne Gennow & Karin Wallby
    ArtikelPDF

  22. Tävla i problemlösning

    2024 nr. 2 s. 24

    Matematiktävlingar bygger ofta på problemlösningsaktiviteter som löses antingen individuellt eller i grupp. Att delta i matematiktävlingar kan vara både inspirerande, stimulerande och utmanande. Här är en lista över några av de tävlingar som finns att tillgå. Flertalet erbjuds i skolans regi där det är läraren som anmäler en klass, en grupp eller enstaka elever.


    ArtikelPDF

  23. Färsk forskning: Vad står det? Strategisk tavelanvändning i syfte att lära sig ny matematik

    2024 nr. 2 s. 22

    Färsk forskning från Japan diskuterar lärares dagliga användning av tavlan. Vilket är syftet? Hur kan tavlan användas effektivt för elevernas matematiklärande? En färsk avhandling om fenomenet problemlösning i matematikdidaktik och lärarutbildning av Anette de Ron, Stockholms universitet, presenteras också.

    Rimma Nyman
    ArtikelPDF

  24. 500 volontärer redo att möta sjunkande mattekunskaper

    2024 nr. 2 s. 21

    Den ideella föreningen Mattecentrum har sedan 2008 erbjudit gratis läxhjälp till barn och unga. Efterfrågan på Mattecentrums tjänster har ökat de senaste åren och i slutet av 2023 trädde Akelius Foundation in och donerar 7,5 miljoner till Mattecentrum
    under en treårsperiod.

    Maria Bucher
    ArtikelPDF

  25. En ska bort

    2024 nr. 2 s. 17

    Genom att studera fyra matematiska objekt ska elever avgöra vilket objekt som ska bort samt argumentera för sina val. I artikeln förklarar och motiverar författaren uppgiftstypen som ger elever möjlighet att utveckla flera förmågor som är viktiga vid problemlösning.

    Emelie Reuterswärd
    ArtikelPDF

  26. Problemlösning – och sen då?

    2024 nr. 2 s. 13

    Problemlösning förekommer ofta i matematikundervisningen. Men hur lär sig eleverna att presentera sin lösning i skrift? I ett pågående forskningsprojekt läggs fokus inte bara på att lösa problem under matematiklektionerna, utan också på att diskutera hur lösningen ska presenteras så att andra kan förstå den.

    Julia Tsygan & Anna Teledahl
    ArtikelPDF

  27. Rika lösningar på rika problem – Tornet

    2024 nr. 2 s. 07

    I en serie artiklar tar författarna upp erfarenheter från att ha arbetat med rika matematiska problem. I föregående artiklar har de presenterat problemen Att dela smörgåsar (Nämnaren 2016:3) och Att välja glass (Nämnaren 2018:1). Den fjärde artikeln Felblandad saft finns i Nämnaren 2019:1.

    Rimma Nyman & Anna Ida Säfström
    ArtikelPDF

  28. Sagt & gjort: Ett bokmärke

    2024 nr. 2 s. 06

    ”Jag har gjort ett bokmärke till mina elever som alltid ska ligga i matteboken. Tanken är att visualisera att problemlösning är en process där man inte vet hur man ska göra från början och att det är normalt att behöva gå igenom de olika faserna.”

    Cecilia Christiansen
    ArtikelPDF

  29. Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning – utfallet av problemlösningslektioner

    2024 nr. 2 s. 03

    Författarna har i snart tio år tillsammans med lärare i förskoleklass studerat hur en kreativ, reflekterande och problemlösande matematikundervisning skulle kunna utformas. I denna text diskuteras hur en sådan undervisning påverkar elevernas syn på hur matematikundervisning går till.

    Andreas Ebbelind, Hanna Palmér & Jorryt van Bommel
    ArtikelPDF

  30. Inledaren

    2024 nr. 2 s. 01

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  31. Problemavdelningen 229 – Konstruera geometri med GeoGebra

    2024 nr. 1 s. 63

    I detta temanummer om digitala verktyg presenterar vi tre nya GeoGebra-problem. Uppgifterna innehåller geometriska konstruktioner som skapas i GeoGebra. Därefter görs en uppskattning av förhållandet mellan olika areor. Slutligen beräknas en given area med hjälp av programmet. En utökning av problemet för gymnasienivå är att beräkna arean utan att ta hjälp av programmet.

    Günter Ahmet
    ArtikelPDF

  32. Artificiell intelligens och matematikundervisning

    2024 nr. 1 s. 58

    I den här artikeln ger Johan Falk sin personliga syn på de nya digitala AI-verktygen som kallas för chattbottar. Vad kan de och vad kan de inte? Vad kan de tillföra matematikundervisningen och hur kan de underlätta lärarens arbete? Och framför allt – vart är tekniken på väg?

    Johan Falk
    ArtikelPDF

  33. Digitala nationella prov

    2024 nr. 1 s. 56

    Författaren som är utbildningsråd på Skolverket, beskriver här en del av de tankar som ligger bakom arbetet med att digitalisera de nationella proven i matematik. Flera förbättrings- och effektiviseringsmöjligheter belyses, liksom utmaningar som måste beaktas i det fortsatta arbetet.

    Jan Kontinen
    ArtikelPDF

  34. Att räkna med datorn

    2024 nr. 1 s. 51

    Ett examensarbete som belönades med GE-stipendiet 2023 beskriver en undersökning av gymnasieelevers erfarenheter av att använda helt digitala matematikläroböcker. Ett viktigt bidrag då sådana erfarenheterna ännu inte finns vetenskapligt undersökta i någon större omfattning.

    Jennifer Downing
    ArtikelPDF

  35. Plugga matte med tidsfördelad repetition

    2024 nr. 1 s. 45

    Här beskrivs utvecklingen av ett digitalt hjälpmedel för gymnasiestudier i matematik – ett projekt som tilldelats stipendium från Maria Ingelman Sahléns minnesfond för matematiskt lärande. Projektet utgår från Ebbinghaus teorier om hur minnet fungerar och handlar om att befästa kunskaper genom att repetition sker systematiskt enligt förutbestämda tidsintervaller.

    Magnus Lindström
    ArtikelPDF

  36. Miniräknaren i Nämnaren

    2024 nr. 1 s. 39

    Räknedosan gör sitt intåg i skolan under mitten av 1970-talet och blir ett stort diskussionsämne. När ska den användas? Vem ska använda den? Hur ska den användas? Hur påverkas elevernas numeriska matematikkunskaper?

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  37. Räta linjer på dataskärmen En illustration av rekursivitet

    2024 nr. 1 s. 34

    På en dataskärm är alla linjer prickade eftersom bilden byggs upp av små lysande punkter. Artikeln beskriver problematiken med att analysera en mängd punkter på en skärm och avgöra om de är digitaliseringen av en rät kontinuerlig linje eller ej.

    Gunilla Borgefors
    ArtikelPDF

  38. Uppslaget 229 – Miniräknaren – ett hjälpmedel för att lära matematik

    2024 nr. 1 s. 32

    Användningen av miniräknare i skolan är idag helt accepterad – men måste barn inte ”lära sig räkna” först innan de kan få börja använda miniräknaren? Rätt använd kan miniräknaren bidra till att elever utvecklar sin taluppfattning och blir kreativa problemlösare. På Uppslaget presenteras några sådana aktiviteter.

    Redaktionen
    ArtikelPDF

  39. Lärartankar: Kan programmering bidra till lärande i matematik? (återpublicering)

    2024 nr. 1 s. 25

    Författarna fick förmånen att mottaga Gudrun Malmers stipendium 2018 för att genomföra ett forskningsbaserat projekt i skolan med fokus på programmering i matematikämnet. De genomförde undersökningar under ett och ett halvt år, med stöd av Eva Norén från Stockholms universitet.

    Programmering infördes som en del av det centrala innehållet i grundskolans läroplan 2017 efter digitaliseringskommissionens betänkande. Författarna hade under en längre tid funderat över varför programmering lades in i läroplanen under matematikämnet. Utifrån dessa funderingar ville de undersöka vad programmeringen hade att tillföra elevernas lärande i matematik.

    Elisabeth Hector & Lena Thelander
    ArtikelPDF

  40. En motorcykels färd kopplad till derivata (återpublicering)

    2024 nr. 1 s. 19

    Gymnasieelevers erfarenhet av upplevda hastighetsförändringar ligger till grund för arbete med begreppet derivata. Genom de dynamiska möjligheter som finns i Geogebra kan eleverna följa en motorcykels färd.

    Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani & Günter Ahmet
    ArtikelPDF

  41. GeoGebra – Dynamiska matematikprogram i nya moduler

    2024 nr. 1 s. 13

    Författarna har skrivit texterna i de nya modulerna Dynamiska matematikprogram i undervisningen (årskurs 7–9 respektive gymnasieskolan) samt varit mentorer för två workshopserier. I denna artikel introduceras modulerna och några exempel som diskuterades vid workshopseriens träffar presenteras.

    Maria Fahlgren & Mats Brunström
    ArtikelPDF

  42. Algebra-artisten

    2024 nr. 1 s. 05

    I jakten på något mer interaktivt än matematikböcker på skärmen fann en av artikelförfattarna gratisprogrammet Desmos. Här beskriver de båda kollegorna hur elever i årskurs 8 bekantar sig med ekvationer och olikheter samtidigt som de skapar egna konstverk med hjälp av matematiska funktioner.

    Cecilia Christiansen & Anna-Carin Nilsson
    ArtikelPDF

  43. Språkspalten

    2024 nr. 1 s. 03

    Författaren blev nyfiken på vilka digitala verktyg som varit mest omskrivna i olika perioder och hur dessa omnämnts. Ett sätt att skapa överblick var att använda Nämnarens artikelregister och systematiskt söka efter när och hur ofta olika ord förekommit i artiklarnas rubriker.

    Cecilia Kilhamn
    ArtikelPDF

  44. Problemavdelningen 228 – Statistik i olika sammanhang

    2023 nr. 4 s. 63

    I media presenteras ofta fakta med mer eller mindre fantasifulla tabeller och diagram. Även om de är gjorda med korrekta underlag och på rätt sätt kan det ändå vara lätt att missuppfatta dem. Elever behöver därför få många erfarenheter av att tolka statistik i olika kontexter.

    Ulrica Dahlberg
    ArtikelPDF

  45. Primtal – det luktar Python

    2023 nr. 4 s. 57

    Redan tidigt i sin skolgång bör elever få kännedom om begreppet primtal. Det går sedan att återkomma till begreppet med olika infallsvinklar, exempelvis att med programmering undersöka förekomsten av primtalstvillingar.

    Lasse Berglund
    ArtikelPDF

  46. Kängurusidan

    2023 nr. 4 s. 55

    Kängurumöte i Nordmakedonien

    Johan Häggström
    ArtikelPDF

  47. Modellering av normalfördelad data

    2023 nr. 4 s. 49

    Normalfördelning möter elever i många situationer, men det är inte alltid så enkelt att förstå eller att undervisa om. Här belyser författaren några didaktiska aspekter av statistikundervisning och modellering med hjälp av Gausskurvan.

    Khaled Ben Latief Jemai
    ArtikelPDF

  48. Intervjuer med Peter Liljedahl och Esther Levenson

    2023 nr. 4 s. 46

    Två forskare blir intervjuade inför Matematikbiennalen 2024 i Örebro

    Matematikbiennalen 2024
    ArtikelPDF

  49. Framtida matematiklärares perspektiv på artificiell intelligens

    2023 nr. 4 s. 41

    AI-teknologin har redan stort genomslag i många samhällssektorer men vilken inverkan AI kan få på matematikundervisning är fortfarande relativt outforskat. Lärarstudenters enkätsvar om AI pekar på flera frågor som lärarutbildningen bör ta ställning till för att förbereda dem för AI:s roll i matematikklassrummen.

    Lisa Hed, Rasmus Leijon & Per Åhag
    ArtikelPDF

  50. Numeracitet, medborgarskap och matematikångest

    2023 nr. 4 s. 34

    Konferensen ALM30 genomfördes i Limerick, Irland, 3–5 juli 2023. Nedslag görs i föreläsningar som konkretiserade insatser för att stödja vuxnas lärande i matematik. Kunskaper och färdigheter som kommer till användning i hemmet, i yrkeslivet och i ett aktivt deltagande i samhället.

    Linda Jarlskog
    ArtikelPDF