Göran Emanuelsson-stipendiet

För att stimulera till fler och bättre examensarbeten med inriktning mot lärande och undervisning i matematik har Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM, vid Göteborgs universitet instiftat ett årligt stipendium i Göran Emanuelssons namn för bästa examensarbete vid landets lärarutbildningar.

 

Stipendiet delas ut vid den årliga konferensen för lärarutbildare i matematik (LUMA), där stipendiater också förväntas presentera sina arbeten. Sammanfattande artiklar kan komma att publiceras i Nämnaren eller NOMAD.

Stipendiet ger möjlighet att delta i påföljande matematikbiennal med konferensavgiften betald.

Nominerade arbeten bedöms utifrån en sammanvägning av följande kriterier:

  • Relevans. I vilken utsträckning har resultaten betydelse när det gäller intresse för och utveckling av undervisning och lärande i matematik?
  • Originalitet Innehåller arbetet frågeställningar, perspektiv, resultat eller argument som inte tidigare är kända eller nya kreativa och engagerande sätt att se på välkända frågor?
  • Noggrannhet och precision Hur tydlig är framställningen och hur precis, övertygande och transparent är argumentationen? Är metoderna som används, väl valda, väl genomförda och väl beskrivna? I vilken utsträckning är arbetet med hjälp av referenser insatt i ett relevant och lämpligt sammanhang?
  • Validitet I vilken grad kan man lita på att de resultat som presenteras i arbetet är giltiga?
  • Objektivitet Är argumentationen i arbetet objektiv?

Handledare eller examinator har möjlighet att nominera examensarbeten till GE-stipendiet.

Nominering skickas senast 1 augusti till ge-stipendiet@ncm.gu.se. Skicka med:

  1. Arbetets titel
  2. Författarens namn, epost och helst telefonnummer
  3. En länk till arbetet i fulltext (alternativt bifoga själva arbetet).

Juryn utses NCM och kommer att bestå av lärare och forskare i matematikdidaktik/matematik.

Göran Emanuelssonstipendiet kommer att delas ut vid nästa LUMA-konferens. Stipendiaters namn kommer att offentliggöras på NCM:s webbplats.

Årets vinnare

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2025

Göran Emanuelsson-stipendiet 2025 tilldelas Susanne Backman & Sandra Cillerwall för arbetet Från operationell till relationell förståelse. En interventionsstudie som undersöker hur icke-standardiserade ekvationer påverkar elevernas ...

Vinnare genom åren

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2025

Göran Emanuelsson-stipendiet 2025 tilldelas Susanne Backman & Sandra Cillerwall för arbetet Från operationell till relationell förståelse. En interventionsstudie som undersöker hur icke-standardiserade ekvationer påverkar elevernas ...

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2024

Moa Palm och Susann Larsson för "Samband mellan representations- och samtalsmönster – En empirisk studie om matematikundervisning i årskurs 4–6"

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2023

Jennifer Downing för "Att räkna med datorn"
Foto från https://www.kau.se/nyheter/arofyllt-stipendium-till-tidigare-karlstadstudent

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022

Nina Spångberg för "Lärares frågor i matematikundervisningen – Om möjligheter till utforskande samtal"
Bild från https://ju.se/om-oss/kontakt-och-press/press/nyheter/nyhetsarkiv/2022-10-04-ju-student-prisad-for-basta-examensarbete-inom-matematikdidaktik.html

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022

Emilia Lennartsson för "Eye-tracking och matematik – En eye-tracking-undersökning om användandet av prioriteringsreglerna"

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2019

Mika Forss för "Att bygga ett instrument. En instrumentell ansats till programmering som ett verktyg för problemlösning i läromedel för matematik"
Bild från https://www.facebook.com/karlstadsuniversitet/posts/10161163144240578/

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2018

Sofia Helgen för "Programmera sig till matematik? En analys av programmeringsappars lämplighet för matematikundervisning i årskurs 1"
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2018

Daniel Vulic för "En analys av likhetstecknets introduktion i svenska läromedel"
Bild av ekuriren.se

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2017

Gloria Olsson för "Framgångsrik matematikundervisning: Framgångsrika matematiklärares beskrivningar av sina undervisningsstrategier"

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2016

Denice D’Arcy för "Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik" & Jenny Svedbro för "Vad erbjuds i app-djungeln?"
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2015

Oscar Andersson för examensarbetet "Åtgärdsprogram i matematik" & Isabelle Anttila för examensarbetet "Mellanstadieelevers användning av matematiskt språk"
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2014

Roheen Ashiq Hussein för examensarbetet "Matematik i förskolan – studie bland barn kring förekomsten av prototyper hos mönster" & Mattias Norström och Martin Sjökvist för ...
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2013

Anna Holmlund för examensarbetet "Lärobokens betydelse vid lektionsplanering" & Janna Malmgren för examensarbetet ”Vad roligt att vi har ännu en mattebegåvning!”
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2012

Alma Gullbrand för arbetet "Matematikundervisning genom problemlösning - En studie om lärares möjligheter att förändra sin undervisning"
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2011

Maria Flodström och Lina Johnsson för examensarbetet "Multiplikation och taluppfattning. En läromedelsanalys av hur framställning och strukturering av multiplikation kan påverka elevers taluppfattning" & Tor ...
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2010

Therese Vegerfors och Hanna Skagerlund för examensarbetet "Bedömning i matematik. Förutsättningar för bedömning av matematiska kompetenser i tidiga skolår" & Maria Ledin Otterud och Jennie ...
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009

Ulrihca Malmberg för examensarbetet "Det var enklare att slå ihop 4 hjärnor än att tänka själv. En fallstudie om gruppdiskussionens betydelse för elevlösningar av rika ...
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2008

Mikaela Thorén för examensarbetet "Hur bibehålls elevers motivation för matematik i åk 4-6. En intervjustudie med erfarna lärare." & Daniel Bokne och Olof Kristmansson för ...
Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2007

Tomoko Helmertz för examensarbetet "Problemlösning - En jämförelse mellan svensk och japansk undervisning"