nr 4, 2009

Nämnaren nr 4, 2009 Info i nr 4 Extramaterial kopplat till numret Kommentar till problemavdelningen Till problem 3625 har upptäckts ännu en lösning av Mikael Hansson. En annan variant till operationen a@b är 2ab+1. Omslagsbilden: Krill Länkar … … i nr 4 Vad finns i nr 4? Matteväskan – ett sätt att arbeta med föräldrasamverkan

nr 4, 2009 Read More »

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009

Ulrihca Malmberg för examensarbetet

”Det var enklare att slå ihop 4 hjärnor än att tänka själv. En fallstudie om gruppdiskussionens betydelse för elevlösningar av rika matematiska problem hos elever i årskurs 8”

&

Sofie Arnell för examensarbetet

”Vi är nog för dåliga på att bemöta och hjälpa dem. En studie kring hur lärare upplever och bemöter elever med särskilda matematikförmågor”

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009 Read More »

NOMAD – 14 (3)

Nummer/Issue Volume 14, No 3, October 2009 Ledare/Editorial The role of research in mathematics education reform work Leif Bjørn Skorpen Nokre spesielle trekk ved arbeidet med matematikkfaget i begynnaropplæringa Frode Olav Haara and Kari Smith Practical activities in mathematics teaching – mathematics teachers’ knowledge based reasons Diana Stentoft and Paola Valero Identities-in-action. Exploring the fragility

NOMAD – 14 (3) Read More »