Månadens problem, april 2010

Problem 1 Räkneorden för 1 till och med 10 på Hawaiianska är (i oordning): Ewalu Umi Ekolo Elima Eono Ekahi Ehiku Elua Eiwa Eha I matteboken har någon skrivit följande: Ekahi+Ekahi=Elua Ekahi+Elua=Ekolu Ekolu+Ekolu+Ekolu=Eiwa Elua+Elua+Elua+Elua+Elua=Umi Elua+Elua=Eha Elima+Elima=Umi Elima+Ekolu=Ewalu Eono+Elua=Ewalu Ehiku+Ekolu=Umi Kan ni fundera ut vilka hawaiianska räkneord som motsvarar de svenska räkneorden? Problem 2 Ali har […]

Månadens problem, april 2010 Read More »

Matematiksatsning i Oskarshamns kommun

I Oskarshamns kommun arrangerades nyligen en stor utbildningsdag på Oscarsgymnasiet, där 22 lärare och annan skolpersonal presenterade vad de kommit fram till i ett matematikprojekt som pågått sedan 2007. Projektledaren Constantu Olteanu tycker att satsningen kan tjäna som mönsterexempel på utveckling av matematikundervisning i en kommun. Ännu bättre kan det bli om det planerade två-åriga

Matematiksatsning i Oskarshamns kommun Read More »

NOMAD – 15 (1)

Nummer/Issue Volume 15, No 1, March 2010 Ledare/Editorial The relevance of qualities of theories in mathematics education research Mogens Niss What is quality in a PhD dissertation in mathematics education? Eva Jablonka & Christer Bergsten Theorising in mathematics education research: differences in modes and quality Bharath Sriraman Commentary on Theorizing in mathematics education research: differences

NOMAD – 15 (1) Read More »

USA: Första förslaget till ”nationell” kursplan klart

Det första förslaget i USA:s historia till delstatsgemensam kursplan i matematik för K-12 (för 48 delstater, två territories och District of Columbia) presenterades den 10 mars. Common Core State Standards for Mathematics omfattar 70 sidor och dessutom ett appendix om Designing High School Mathematics Courses Based on the Common Core Standards på 60 sidor. Läs

USA: Första förslaget till ”nationell” kursplan klart Read More »