Cadet – procentuell poängfördelning och lösningsfrekvenser
Cadet – procentuell poängfördelning och lösningsfrekvenser Read More »
Nämnaren nr 3, 2010 Info: nr 3 Extramaterial kopplat till numret Omslagsbilden: Perre Länkar i nr 3 Vad finns i nr 3? Hur diskuterar du egentligen med dina elever? Stefan Löfwall I boken How to solve it presenterade George Pólyas sina idéer om problemlöning. Han gav där råd som ofta sammanfattas i fyra steg: förstå
Nummer/Issue Volume 15, No 2, July 2010 Ledare/Editorial Nomad – a regional journal in mathematics education research Mira Randahl & Barbro Grevholm Learning opportunities offered by a classical calculus textbook Leif Kværnes Affektive sider ved lærerstudenters arbeid med matematikk Sharada Gade Cooperation and collaboration as zones of proximal development within the mathematics classroom Rune Herheim
Det är lätt att få tillgång till statistik från den svenska skolan. Skolverkets statistik är en rik källa att ösa ur och ger möjlighet att spåra trender och göra jämförelser på skol-, kommun och nationell nivå. SIRIS, Skolverkets internetbaserade resultat- och kvalitetsinformationssystem (SIRIS) innehåller en mängd information om skolors resultat och kvalitet. Här finns statistik
Nationella prov och betygsstatistik Read More »
Det finns flera diagnosmaterial som kan ge en genomlysning på innehållsnivå om vad elever behärskar resp inte behärskar. Resultaten på diagnoserna kan sedan ligga till grund för fortsatt kompetensutveckling i kombination med utvecklingsarbete på t ex skolnivå. Det är viktigt att föra en kritisk diskussion om diagnoser och diagnosmaterial. Inget material täcker in allt, utan
Frågor som kan vara till hjälp vid diskussion om kartläggning av elevers attityder Vad anser eleverna om matematik? Varför? Hur vet vi det? Hur beskriver elever en ”bra” matematiklektion? En lektion där de känner att de lär sig matematik? Kan de ge exempel på en sådan lektion? Vad var det som gjorde att de lärde
I Lärares nulägesbeskrivning – den egna undervisningen, som NCM använt i olika kompetensutvecklingsuppdrag ges exempel på frågor som kan ingå när lärare reflekterar över sin egen matematikundervisning. Den första frågan tar upp visioner kring den egna undervisningen. Därefter följer frågor som berör undervisningens nuvarande innehåll och form. Avslutningsvis definierar lärarna sina egna behov samt vilka
Lärares beskrivning av matematikundervisningen Read More »
Skicka in era lösningar! Denna månad har vi fått lösningar från Carl Stenfelt och August Hasselblad, 4C på Kullaviksskolan, Problem 1 Det finns fem hus utefter varandra på Färgvägen: ett blått, ett grönt, ett gult, ett rosa och ett rött. Husen är numrerade från 1 till 5 som på bilden. • Det blå och det
Svar och lösningar, maj 2010 Read More »
Allt material från årets Känguru får kopieras och användas fritt i undervisningen. Problemen kan med fördel användas i andra årskurser än dem som de ursprungligen tagits fram för. Vi hoppas att materialet ska hjälpa till att stimulera och inspirera lärare och elever under många matematiklektioner. Milou Problem Att arbeta vidare med Ecolier Problem Facit, korta
Uppgifter, lösningar och ”att arbeta vidare med” 2009 Read More »