nr 1, 2010

Nämnaren nr 1, 2010 Info i nr 1 Extramaterial kopplat till numret Omslagsbilden: Laterna Länkar … … i nr 1 Vad finns i nr 1? Är den svenska skolan bara bäst i Sverige? Peter Nyström Sverige deltog 2009 i den internationella jämförelsestudien TIMSS advanced. Vi får här ta del av resultatet och en diskussion om […]

nr 1, 2010 Read More »

NOMAD – 14 (4)

Nummer/Issue Volume 14, No 4, December 2009 Ledare/Editorial Four new years of Nomad – a time of growth Reidar Mosvold, Janne Fauskanger, Arne Jakobsen and Kjersti Melhus Translating test items into Norwegian – without getting lost in translation? Kirsti Kislenko An investigation of Norwegian students’ affective domain in mathematics Kristina Juter Development of students’ concept

NOMAD – 14 (4) Read More »

Förslaget om förskolans läroplan rivs upp?

I september lämnade Skolverket sitt förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan. Lärarförbundet, enskilda forskare och en rad förskollärare har kritiserat Skolverkets förslag till förnyad läroplan. Därför har regeringen nu bjudit in till en hearing om förslaget den 3 februari. Läs vidare, [Lärarnas tidning] … Skolverkets förslag till förtydliganden i läroplanen för förskolan, [Skolverket] …

Förslaget om förskolans läroplan rivs upp? Read More »

nr 4, 2009

Nämnaren nr 4, 2009 Info i nr 4 Extramaterial kopplat till numret Kommentar till problemavdelningen Till problem 3625 har upptäckts ännu en lösning av Mikael Hansson. En annan variant till operationen a@b är 2ab+1. Omslagsbilden: Krill Länkar … … i nr 4 Vad finns i nr 4? Matteväskan – ett sätt att arbeta med föräldrasamverkan

nr 4, 2009 Read More »

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009

Ulrihca Malmberg för examensarbetet

”Det var enklare att slå ihop 4 hjärnor än att tänka själv. En fallstudie om gruppdiskussionens betydelse för elevlösningar av rika matematiska problem hos elever i årskurs 8”

&

Sofie Arnell för examensarbetet

”Vi är nog för dåliga på att bemöta och hjälpa dem. En studie kring hur lärare upplever och bemöter elever med särskilda matematikförmågor”

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2009 Read More »

NOMAD – 14 (3)

Nummer/Issue Volume 14, No 3, October 2009 Ledare/Editorial The role of research in mathematics education reform work Leif Bjørn Skorpen Nokre spesielle trekk ved arbeidet med matematikkfaget i begynnaropplæringa Frode Olav Haara and Kari Smith Practical activities in mathematics teaching – mathematics teachers’ knowledge based reasons Diana Stentoft and Paola Valero Identities-in-action. Exploring the fragility

NOMAD – 14 (3) Read More »