International Conference on Approaches to Scaling-up Professional Development in Maths and Science Education

Date: 7 to 8 October 2019 Venue: University of Education Freiburg, Freiburg, Germany. After the successful first two conferences in 2014 in Essen, Germany and 2016 in Freiburg, Germany, the third conference will continue to offer participants from all over the world a platform to explore, discuss and exchange approaches to scaling up professional development […]

International Conference on Approaches to Scaling-up Professional Development in Maths and Science Education Read More »

Appar för lärande både hjälper och stjälper

Explosionen av digitala lärresurser i skolan kombinerad med den olyckliga idén att det finns ett värde i sig att lära sig på sin platta eller dator sätter Agneta Gulz, professor i kognition vid Lunds universitet, upp en röd flagga för: – Det finns enorma kvalitetsskillnader i våra digitala hjälpmedel och tyvärr mycket som håller dålig

Appar för lärande både hjälper och stjälper Read More »

Välfyllda hyllor lönar sig i längden

En stor internationell studie, med data från 31 länder, visar på långvariga effekter av att växa upp i ett hem med böcker. Tillgång till böcker under uppväxten är en integrerad del av de sociala förutsättningar som främjar den kognitiva kompetensen på lång sikt, skriver forskningsledaren Joanna Sikora vid Australian National University i den vetenskapliga tidskriften

Välfyllda hyllor lönar sig i längden Read More »

För första gången arrangerar Mittuniversitetet den årliga matematikfesten

90 matematikintresserade gymnasieelever från hela landet kommer till Sonja Kovalevsky-dagarna på Mittuniversitetet 9-10 november. Det är första gången någonsin som Mittuniversitetet står värd. Sonja Kovalevsky-dagarna (SK-dagarna) riktar sig till gymnasieelever som får se och testa olika praktiska tillämpningar av matematiken; kryptografi, matematik inom banken, och mycket annat. Läs vidare [Mittuniversitetet]

För första gången arrangerar Mittuniversitetet den årliga matematikfesten Read More »

Inicio på Internetdagarna 2018: Kan digitalisering göra skolan mer betydelsefull i utsatta områden?

Frågan är rubriken för Mark Smiths seminarium på måndagen den 19 november i spåret om Skolans digitalisering och vad det egentligen innebär för eleverna. Vid sidan om sitt arbete som professor och lärare i framtidens IT-produkter på Kungliga tekniska högskolan är han en av grundarna av den ideella organisationen Inicio som verkar för att stärka

Inicio på Internetdagarna 2018: Kan digitalisering göra skolan mer betydelsefull i utsatta områden? Read More »