Nämnarens artikelregister

Sök nbas

Artiklar äldre än ett år länkas till respektive PDF. Nyare artiklar visar titel, sammanfattning och författare.

 

  1. GeoGebratips #7: Fråga AI om GeoGebra

    2025 nr. 4 s. 51

    Jonas Hall

  2. AI som vardagsassistent

    2025 nr. 4 s. 45

    I artikeln beskriver författaren hur han använder AI i sin roll som gymnasielärare. Han exemplifierar också ett antal olika tekniker som du kan använda för att skriva bra promptar.

    Jonas Hall

  3. Uppslaget: Avlasta minnet med 2×2-rutor !

    2025 nr. 3 s. 32

    Uppslaget beskriver hur 2×2-rutor kan hjälpa oss att organisera den information som finns i uppgifter frö att avlasta vårt minne. Rutorna kan användas till både enklare och mer komplicerade problem.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  4. GeoGebra tips #6: Visa och dölj objekt med kryssrutor

    2025 nr. 3 s. 08

    Jonas Hall

  5. GeoGebra tips #5: Binomial- och hypergeometrisk fördelning

    2025 nr. 2 s. 51

    Jonas Hall

  6. Matematisk speed-dejting

    2025 nr. 2 s. 29

    Aktiviteten som beskrivs här passar utmärkt när eleverna fått med sig all teori om linjens ekvation eller enkla funktioner men behöver mer träning. Den fungerar också som ett trevligt avbrott i en extra lång matematiklektion.

    Jonas Hall

  7. GeoGebra Tips #4: Skapa en interaktiv lektion

    2025 nr. 1 s. 29

    Jonas Hall

  8. GeoGebra Tips #3 Använd tangentbordet

    2024 nr. 4 s. 44

    ”Arbetet med GeoGebra blir mycket lättare om du lär dig de här tangentbordskommandona.”

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  9. GeoGebra Tips #1 Greppa glidarna

    2024 nr. 2 s. 52

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  10. Sagt & gjort: RSA-kryptering i Ma5

    2021 nr. 3 s. 57

    Att skriva hemliga meddelanden som bara den tänkta mottagaren kan läsa är en konst lika gammal som skriftspråket.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  11. Introducera trigonometriska funktioner med Geogebra

    2016 nr. 2 s. 51

    Matematiska objekt ofta står i relation med varandra. På så vis kan vi genom att lära oss ett område också erövra kunskaper inom ett annat. Här visas ett sätt att med digitalt stöd introducera trigonometriska funktioner.

    Jonas Hall & Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  12. Modellera en zombieapokalyps

    2015 nr. 4 s. 39

    Modellering är ett sätt att ta sig an problem som i gymnasiets mer avancerade kurser öppnar helt nya och fantastiska möjligheter för eleverna, som till exempel att modellera föroreningsolyckor i sjöar, slaget vid Thermopyle eller en zombieapokalyps. Matematiken kan behövas när man minst anar det.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  13. Med GeoGebra ut i rymden

    2015 nr. 1 s. 39

    Matematikmiljön GeoGebra har nyligen uppgraderats till version 5 och denstörsta nyheten är ett nytt tredimensionellt gränssnitt. Vad kan vi då göra med det i matematikundervisningen? Här ges förslag på hur man kan komma ut i rymden. Plocka gärna upp programmet och prova.

    Jonas Hall, Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  14. Differentialekvationer och komplexa tal med GeoGebra

    2014 nr. 2 s. 52

    Författarna som vid det här laget är väl kända för Nämnarens läsare ger här ytterligare konkreta förslag på hur GeoGebra kan användas i matematikundervisningen. Denna gång berör matematikinnehållet de senare kurserna i gymnasieskolan.

    Jonas Hall, Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  15. Vad varje matematiklärare borde kunna Geogebra för nybörjare – del 2

    2012 nr. 3 s. 51

    I en tidigare artikel beskrevs de första stegen på vägen till att använda Geogebra som ett verktyg i matematikundervisningen. Författarna har nu kommit fram till steg 4 och 5 där de nu på allvar låter eleverna arbeta med Geogebra.

    Jonas Hall & Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  16. Vad varje matematiklärare borde kunna – Geogebra för nybörjare

    2012 nr. 2 s. 25

    Här ges i tre enkla och tydliga steg en handledning för de lärare som vill börja använda Geogebra i sin undervisning. Exemplen är från gymnasiet men artikeln kan läsas av alla lärare som undervisar i matematik.

    Jonas Hall & Thomas Lingefjärd
    ArtikelPDF

  17. Frågesport i historiens tecken

    2008 nr. 4 s. 52

    Vid matematikbiennalen 2008 presenterade Jonas Hall denna frågesport. För alla er som inte hade möjlighet att lösa den på plats publicerar vi den här. Låt eleverna arbeta med den eller gör en gemensam aktivitet med dina kollegor. Nöj er inte med att finna svaren, utan låt frågor och svar vara utgångspunkt för vidare arbete. Hör gärna av er och berätta om hur arbetet utvecklats. Svaren finner ni på Nämnaren på nätet, namnaren.ncm.gu.se

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  18. Att dela en triangel

    2008 nr. 2 s. 60

    Lärartävlingen Kappa 2007 engagerade många lärare runt om i landet, se Nämnaren nr 1, 2008. Här är en lösning på en extrauppgift som även finns publicerad på Eduard Baumanns webbplats som ”modified Hall”. Det visar att även en högstadielärare med relativt enkla verktyg, tillgängliga för alla, kan bidra till den matematiska utvecklingen.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  19. Rörliga bilder – dynamisk geometri i klassrummet

    2007 nr. 2 s. 49

    Med hjälp av dynamisk geometri kan elever få möjlighet att förändra figurer inom de givna villkoren, vilket stärker begreppsförståelsen och öppnar för ett undersökande arbetssätt.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  20. Världens största tal – II

    2007 nr. 1 s. 54

    Stora tal är både svåra att föreställa sig och en utmaning att arbeta med. Tusen, miljard och biljon bleknar alla inför Grahams tal. Här får vi följa med på en hisnande färd ut i de stora talens rymd.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  21. Öppen matematiktävling

    2003 nr. 3 s. 28

    När Djursholm Svitiod Rotaryklubb hösten 1994 frågade om det fanns intresse av ett stipendium på 2000 kr för att öka intresset för matematik tog Jonas Hall chansen att utveckla några av sina idéer i form av en matematiktävling.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF