LUMA 2023
LUMA, konferensen för Lärarutbildare i Matematik, kommer att äga rum i Karlstad 4-6 oktober 2023. Håll koll och boka datumen i din kalender! Läs mer om anmälan och info om LUMA 2023
LUMA, konferensen för Lärarutbildare i Matematik, kommer att äga rum i Karlstad 4-6 oktober 2023. Håll koll och boka datumen i din kalender! Läs mer om anmälan och info om LUMA 2023
De huvudsakliga resultaten Sammantaget visar resultaten från studierna som ingår i översikten att lärare kan bidra till likvärdiga förutsättningar för elevers lärande genom att: planera utformningen av läxan ta hänsyn till elevers situation i hemmet följa upp läxarbetet i undervisningen. I översikten lyfter vi fram några viktiga aspekter av hur lärare kan arbeta för likvärdiga
Forskningsöversikt: Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande Read More »
Kleindagarna är en kostnadsfri vidareutbildning för dig som är matematiklärare i gymnasieskolan. Nu är anmälan öppen igen så säkra din plats redan idag! Ansökningsperioden löper fram till den 20:e november. Kleindagarna är tre inspirerande dagar vid Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm, där mattelärare tillsammans får utveckla och planera morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Nu får du återigen
Dags att anmäla sig till Kleindagarna! Read More »
Sysslar du med skolutveckling eller forskning inom matematikdidaktik i Sverige eller i samarbete med ett svenskt universitet? I så fall är du välkommen att använda dig av gästforskarplatsen på NCM. Vi lånar ut en arbetsplats för kortare perioder. Här finns nätverk och fikarum och en möjlighet att utnyttja vårt välsorterade matematikdidaktiska bibliotek. Här finns dessutom
Gästforskarplats på NCM Read More »
Multiplikativa strukturer och proportionella resonemang
3 november: Ola Helenius Read More »
Särskilt begåvade i matematik från olika delar av Sverige träffades i Karlskrona för att lösa mattekluringar och utveckla sin talang. Så unga barn som sexåringar fick testa på att programmera medan äldre barn fick lösa logiska problem tillsammans. Läs vidare [Svt]
Här samlas unga mattetalanger från hela landet i Karlskrona Read More »
Vad håller de på med där nere på högstadiet? Inte kan det vara bråk, procent och potenser i alla fall, skriver matematikläraren Anna Persson. Det är inte heller helt ovanligt att en högstadielärare undrar varför eleverna inte kan multiplikationstabellen eller algoritmer när de slutar mellanstadiet. Är det inte meningen att man ska ha förstått positionssystemet
Krönika: Varför kan eleverna ingen matte när de kommer till oss? Read More »
Till er som skickar in bidrag: finns det några andra verktyg än mail ni hellre skulle använda för att visa era lösningar? Vi skulle vilja göra det så smidigt som möjligt för lärare och elever att dela sina svar och tar gärna emot tips. Du kan ladda ner alla problemen som en pdf: Alla_problem_nov_22 Vi
Månadens problem, november 2022 Read More »
De senaste årens insatser för en mer rättvis och jämlik betygssättning får underkänt av Riksrevisionen. Skillnaderna mellan resultat på nationella prov och betyg består. – Regeringen behöver se till att betygssättningen blir likvärdig. Annars hotas systemets legitimitet, säger riksrevisor Helena Lindberg Läs vidare [Skolvärlden]
Riksrevisionen: Därför blir inte betygen rättvisa Read More »
Nu är det möjligt att jämföra åttondeklassares kunskaper i matematik ända från 1960-talet. Erika Majoros, forskare vid Göteborgs universitet, har kopplat samman rådata från tidigare internationella kunskapsmätningar med dagens TIMSS-undersökning. Läs vidare [Ämnesläraren] Avhandling: Linking Recent and Older IEA Studies on Mathematics and Science
Forskning: Så har mattekunskaperna förändrats över tid Read More »