NOMAD – 16 (4)

Nummer/Issue Volume 16, No 4, December 2011   Ledare/Editorial About this issue Tom Rune Kongelf What characterises the heuristic approaches in mathematics textbooks used in lower secondary schools in Norway? Janne Fauskanger, Reidar Mosvold, Raymond Bjuland and Arne Jakobsen Does the format matter? How the multiple-choice format might complicate the MKT items Miika Vähämaa and […]

NOMAD – 16 (4) Read More »

nr 4, 2011

Nämnaren nr 4, 2011 Info: nr 4 Kompletteringar till Nämnaren nr 4 Om omslagsbilden Länkar i nr 4 Vad finns i nr 4? Information från NCM: Lokalisera i förskolans läroplan Görel Sterner En grundläggande idé som varit central för människans överlevnad är att kunna orientera sig. Vi orienterar oss i omgivningen i förhållande till vår

nr 4, 2011 Read More »

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2011

Maria Flodström och Lina Johnsson för examensarbetet

”Multiplikation och taluppfattning. En läromedelsanalys av hur framställning och strukturering av multiplikation kan påverka elevers taluppfattning”

&

Tor Liljegren för examensarbetet

”Utveckling av en matematiklaboration på Vetenskapens hus. En tillämpning av gruppteori på molekylär symmetri, utvecklat en laboration i snittet mellan ämnena kemi och matematik”

Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2011 Read More »

Mer matte i förskolan

Förskolorna i Partille ska få experthjälp i mate­matik. Under det närmaste året kommer en forskare att hjälpa kommunens pedagoger att utveckla undervisningen.Mer matte i förskolan, [www.partilletidning.se] … Matematikinlärning kräver tålamod, [www.skolverket.se] … Små barns matematik, [NCM] … Studenter får ångest av matte, [www.lararnasnyheter.se] … Från tidigare Aktuellt Om förskolan …

Mer matte i förskolan Read More »

NOMAD – 16 (3)

Nummer/Issue Volume 16, No 3, October 2011 Ledare/Editorial Anne Birgitte Fyhn Introduksjon til vektorer i norske lærebøker og i en undervisningsfilm Joakim Samuelsson Development of self-regulated learning skills in mathematics in lower secondary school in Sweden Laia Saló i Nevado, Gunilla Holm and Leila Pehkonen Farmers do use mathematics: the case of animal feeding Simon

NOMAD – 16 (3) Read More »