Matematiklyftet: Modul för särskola

Berit Bergius & Lena Trygg Lärare i särskolans skolformer möter elever med stor spännvidd i kognitiva förutsättningar, erfarenheter och åldrar. Matematikdidaktisk forskning visar att elever i särskolans skolformer inte lär på annat sätt, men att de behöver mer tid och mer varierade erfarenheter. Förväntningar på elevers möjligheter att lära lyfts fram och diskuteras, liksom utmaningarna […]

Matematiklyftet: Modul för särskola Read More »

Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?

Jenny Svanteson Wester Fenomenet ’illusionen av linjäritet’, kommer av att elever då de ska förstora eller förminska flerdimensionella geometriska figurer intuitivt tenderar att utgå ifrån att, om alla sidor görs dubbelt så långa, blir även arean dubbelt så stor. Huvudsyftet med min studie har varit att undersöka hur innehållets behandling i undervisningssituationer avseende förstoring och

Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större? Read More »

2014 års Göran Emanuelsson-stipendiater utsedda

2014 års Göran Emanuelsson-stipendium för bästa examensarbete inom lärarutbildningen delas mellan Roheen Ashiq vid Uppsala universitet, Mattias Norström och Martin Sjökvist vid Mälardalens högskola. Roheen Ashiqs uppsats har titeln Matematik i förskolan – studie bland barn kring förekomsten av prototyper hos mönster. Uppsatsen skriven av Mattias Norström och Martin Sjökvist har titeln Om och endast

2014 års Göran Emanuelsson-stipendiater utsedda Read More »

Skolans matematikutbildning – en studie i fyra praktiker

Anette Jahnke Seminarie-pdf Anette Jahnkes seminarium behandlar hennes avhandling ”Skolans matematikutbildning – en studie i fyra praktiker”. Alla har vi erfarenhet av skolans matematikutbildning. Men varför är den som den är? Jag har studerat fyra olika praktiker; kursplaneskrivarens, matematikerns, lärarens och rektorns för att nå en ökad förståelse för hur den svenska skolans matematikbildning bildas.

Skolans matematikutbildning – en studie i fyra praktiker Read More »

Matematisk cirkel på KTH

Institutionen för matematik vid KTH anordnar med finansiering från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse ett studieprogram för matematikintresserade gymnasister — ”KTH:s Matematiska Cirkel”. Avsikten med programmet är ge studenter möjlighet att odla sitt intresse för och komma i kontakt med en annan sida av matematikämnet än den man vanligen får se på gymnasiet. Vill du

Matematisk cirkel på KTH Read More »

Ny snabb matematiklärarutbildning i Göteborg

Bristen på lärare i matematik och naturvetenskap, särskilt i storstäderna, har fått Göteborgs universitet och Göteborgs stad att ta fram en ny lärarutbildning som leder till snabbare examen. Utbildningen, som startar till våren, vänder sig till dem som redan har ämnesbehörighet i matematik och naturvetenskap, men saknar den pedagogiska biten. Genom högre studietakt blir studenterna

Ny snabb matematiklärarutbildning i Göteborg Read More »

Regeringsuppdrag om begåvade elever

Regeringen uppdrar åt Statens skolverk att stimulera och stödja grund- och gymnasieskolors arbete med särskilt begåvade elever genom att utarbeta ett särskilt stödmaterial. Materialet ska innehålla anvisningar om hur arbetet med särskilt begåvade elever kan organiseras samt ge exempel på undervisningsmetoder och arbetssätt utifrån rådande lagstiftning och aktuell forskning. »»» Uppdrag att främja arbete med

Regeringsuppdrag om begåvade elever Read More »

Marcus du Sautoy och Radiosymfonikerna i Berwaldhallen

Oxfordprofessorn och matematikern Marcus du Sautoy utforskar sambanden mellan musik och matematik och tar taillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester med publiken på en audiovisuell resa genom en värld av symmetri. Musik av Mozart, Bach/Webern, Bartók, Xenakis, Berg och Messiaen. »»» Musik och symmetri – Marcus du Sautoy [Sveriges Radio] »»» Marcus du Sautoy i [tidigare

Marcus du Sautoy och Radiosymfonikerna i Berwaldhallen Read More »