Alla lär när elev tar över
När elever får leda lektioner i matematik stiger intresset för ämnet. Det visar projektet Mathivation. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
Alla lär när elev tar över Read More »
När elever får leda lektioner i matematik stiger intresset för ämnet. Det visar projektet Mathivation. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
Alla lär när elev tar över Read More »
Inför höstens antagning till kompletteringsutbildningen i matematik och naturvetenskap fördubblades antalet platser. Dessa fylldes med råge.Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, riktar sig till de som vill bli lärare och redan har högskoleutbildning i något ämne som undervisas i skolan. Efter tre terminers heltidsstudier vid universitetet och som verksamhetsförlagd utbildning vid en skola är det möjligt att
Stort intresse bli lärare genom kompletteringsstudier Read More »
Förskolan kan lägga en stabil grund för kommande kunskaper i matematik, om förskollärarutbildningarna satsar på elementär ämnesdidaktik. Det menar Marita Lundström som doktorerat vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, med avhandlingen Förskolebarns strävande att kommunicera matematik. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
Mattedidaktik ett stort plus Read More »
Förskolan kan lägga en stabil grund för kommande kunskaper i matematik, om förskollärarutbildningarna satsar på elementär ämnesdidaktik. Det menar Marita Lundström som doktorerat vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, med avhandlingen Förskolebarns strävande att kommunicera matematik.»»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
Mattedidaktik ett stort plus Read More »
The 10th research seminar by SMDF, MADIF-10 takes place in Karlstad January 26-27, 2016. The seminar will occur directly before Matematikbiennalen 2016. The theme of the seminar is ICT in matematics education: the future and the realities. Participants at the seminar are invited to submit research papers for presentation and discussion. The main language of Madif-10 is
MADIF 10 – deadline for papers October 13 Read More »
Regeringen föreslår skolreformer på 2,9 miljarder kronor i höstbudgeten. Räknar man in satsningarna i vårändringsbudgeten handlar det totalt om 5,4 nya miljarder till skolan nästa år. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
5,4 nya miljarder till skolan 2016 Read More »
Klaudia Stachal går på den enda grundskolan i Köping, Malmaskolan, som inte ger sina elever egna datorer. Enligt nya resultat från Pisa-studien gynnas hon av skolans IT-strategi. »»» Läs vidare [Bärgslagsbladet]
De väljer lärare framför dator Read More »
Vilken specifik kunskap behöver lärare i matematik för att eleverna ska lära sig? Genom att studera och analysera sin egen undervisning kan lärare förfina sin undervisning och elevers lärande, menar forskaren Pernilla Mårtensson. »»» Läs vidare [Skolporten]
Lärare utvecklar kunskap om elevernas lärande Read More »
Skolan är en viktig post i regeringens budgetproposition för 2016. Det övergripande målet är att vända de fallande kunskapsresultaten. »»» Läs vidare [Skolvärlden]
Hit går budgetpengarna Read More »
Hur får man sina elever att inse det vackra i matematik? Och hur gör man för att utveckla sin egen undervisning så att den lockar fler att vilja lära mer och verkligen förstå? Matematiklärarna Daniel Mena och Emelie Johansson delar med sig av sina tankar och intryck från mattefortbildningen Kleindagarna. »»» Läs vidare [Utbildnings Radion]