What does the research say about technology integration?

Morrison, Morrison, & Ross, from Center for Research and Reform in Education at Johns Hopkins University, have completed a review of the research literature on the infusion of technology into the school curriculum. The review examines the results from a number of studies investigating the effectiveness of computer use in the classroom. The focus of

What does the research say about technology integration? Read More »

Höststart för NCM:s öppna seminarier

Den 12 september inleder Samuel Bengmark, Chalmers Tekniska Högskola, höstens seminarieserie med att tala om Föreläsningar – en utdöende undervisningsform? Föreläsningen är en gammal undervisningsform som ofta framställs som förlegad. Ändå lever den vidare, inte minst på högskola och i gymnasiet. Varför det? Är det så att lärarna inte förstå bättre eller kan det finnas

Höststart för NCM:s öppna seminarier Read More »

Matematik som uppfinningsverktyg – tre kardiovaskulära exempel

Torbjörn Lundh Torbjörn Lundh är biträdande professor i matematik på Chalmers och vice ordförande för European society for mathematical and theoretical biology och är nyligen hemkommen från ett år som visiting professor hos Vascular surgery vid universitetet i Stanford. Sverige har mycket stolta traditioner när det gäller innovationer och mycket av det välstånd vi tar

Matematik som uppfinningsverktyg – tre kardiovaskulära exempel Read More »