nr 3, 2021

Inledare Visualisering av problemlösning Lei Yu Jiang När lärare presenterar en matematikuppgift kan det vara svårt att bara genom talade ord få eleverna att förstå innehållet. Här ger författaren förslag på hur visualiseringar kan hjälpa eleverna både att förstå uppgiften och att utveckla sin tankegång för att lösa den. Vi har läst Vi har läst

nr 3, 2021 Read More »

Training helps teachers anticipate how students with learning disabilities might solve problems

North Carolina State University researchers found that a four-week training course made a substantial difference in helping special education teachers anticipate different ways students with learning disabilities might solve math problems. The findings suggest that the training would help instructors more quickly identify and respond to a student’s needs. Läs mer [EurekAlert]

Training helps teachers anticipate how students with learning disabilities might solve problems Read More »

Lack of math education negatively affects adolescent brain and cognitive development

A new study suggests that not having any math education after the age of 16 can be disadvantageous. Because many pupils worldwide have/had limited or no access to education during the COVID-19 pandemic, understanding the significance of maths education on brain and cognitive development is particularly pressing. Läs vidare [EurekAlert!]

Lack of math education negatively affects adolescent brain and cognitive development Read More »

Det svenska valsystemet

Valsystem bygger på många överväganden av social och statsvetenskaplig art. Men  de bygger också på matematik, och man kan med matematiska metoder visa att det inte finns perfekta valsystem. I detta bokkapitel av Svante Linusson, som är matematiker och fritidspolitiker, beskrivs både valsystem i allmänhet och det svenska valsystemet. Läs artikeln ur Människor och matematik

Det svenska valsystemet Read More »

Developing design principles and task types for classroom response system tasks in mathematics

This article reports on results from a design research project that implements a formative assessment practice with support from a classroom response system (CRS). Cumulatively building on earlier research and drawing on iteratively generated data from secondary schools in Sweden, the article elaborates on design principles and task types for constructing CRS tasks aimed at generating mathematical classroom

Developing design principles and task types for classroom response system tasks in mathematics Read More »