10 mars: Ulrika Ryan
Flerspråkighet i matematikklassrummet
10 mars: Ulrika Ryan Read More »
When the city was a world centre of mathematical thought. Like many of you I’ve hardly been able to think about anything else these past ten days apart from the war in Ukraine. So today’s puzzles are a celebration of Lviv, Ukraine’s western city, which played an important role in the history of 20th century
Can you solve it? The maths of Lviv Read More »
Temat för konferensen kommer att vara ”Att kunskapa om särskilda utbildningsbehov i matematik”. Ett samarrangemang av Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet. Tillsammans har vi en vision att kunna bidra till en kunskapsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Genom att skapa engagemang kring detta tema möjliggör vi för utveckling av
Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik – 1 november 2022 Read More »
Du kan ladda ner alla problemen som en pdf. Alla_problem_mars_22 Vi publicerar lösningar och kommentarer i mitten av april 2022! Skicka in lösningar Vi utmanar alla enskilda, grupper och klasser att skicka in lösningar, kommentarer eller förklaringar till hur ni löst problemen. Bidragen kan vara digitala eller på papper. Inkomna lösningar publiceras ibland och kan
Månadens problem, mars 2022 Read More »
Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen som innebär en ny princip för hur betyg ska sättas. Den nya principen ska leda till att betygen bättre speglar elevernas kunskaper. Skolverket tar samtidigt fram nya allmänna råd om betyg och prövning. Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2022. Läs mer [Skolverket]
Ändringar i hur betyg ska sättas och nya allmänna råd Read More »
For the first time, experiments demonstrate the possibility of sharing secrets with perfect privacy — even when the devices used to share them cannot be trusted. Läs mer [Quanta magazine]
Cryptographers achieve perfect secrecy with imperfect devices Read More »
Varför har vi matematik i skolan? Varför har vi ens skola? Vad är bra och dålig undervisning och hur skulle man kunna undervisa så att fler lär sig? Varför presterar barn från olika socioekonomiska grupper egentligen olika i skolan? Hur spelar generna in? Vad gör egentligen vinstintressen med skolan? Hur ska vi hantera segregationen? Är
Podcast om matematikämnet och skolan i samhället Read More »
Nu kan även du som inte är prenumerant på vårt nyhetsbrev läsa det! Följande rubriker finns i detta nyhetsbrev Matematikbiennalen 2022 Delta i världens största matematiktävling – Kängurutävlingen Besök NCM på Matematikbiennalen Taluppfattning med Känguruproblem Inspireras av Nämnaren Läs det nya numret av tidskriften NOMAD Snart kommer artikelsamlingen Matematik och språk Ta del av NCM:s
NCM:s nyhetsbrev februari 2022 Read More »
Charlotte Appeltofft är en av de lärare som prövar Tänka, resonera och räkna, TRR, på lågstadiet. Hon tycker att eleverna har blivit mer aktiva och fått en bättre taluppfattning. ”Ett och nio blir tio, två och åtta blir tio, tre och sju blir tio.” Så låter det när lågstadieeleverna på Glumslövs skola i Landskrona stad
Matematik med alla sinnen Read More »
Vi tackar: Vilma Rikkinen, Åsa gårdskola, Kungsbacka Folke Holm, Linköping Gustav Svanberg Vega, Kungsbacka Vera Adawi, Åsa gårdskola, Kungsbacka William Danielsson, Åsa gårdskola, Kungsbacka Manne Andersson, Kungsbacka Alexandra-Diana Dumitrescu, Annebergsskolan 5A, Malmö Sjuntorpskolan, åk 4, Trollhättan Alexander Höök, Knutsbo skola, Ludvika William Messing, Knutsbo skola, Ludvika Vera Zipadoo som har skickat in svar och lösningar
Svar och lösningar, januari 2022 Read More »