Elevprestationer som funktion av lärarkunskap och lärarutbildning

I en mycket känd…Jenny Svanteson Wester Fenomenet ’illusionen av linjäritet’, kommer av att elever då de ska förstora eller förminska flerdimensionella geometriska figurer intuitivt tenderar att utgå ifrån att, om alla sidor görs dubbelt så långa, blir även arean dubbelt så stor. Huvudsyftet med min studie har varit att undersöka hur innehållets behandling i undervisningssituationer

Elevprestationer som funktion av lärarkunskap och lärarutbildning Read More »

Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper

Yvonne Liljekvist Undervisning och lärande är mångdimensionellt och att finna en bästa allomfattande undervisningsmetod är därför knappast möjligt. Däremot är det viktigt att urskilja avgörande didaktiska vägval för att utveckla undervisningen. Två sådana vägval är utformningen av matematikuppgifter och av planeringsdokument. Vid seminariet kommer jag att presentera några av resultaten från min avhandling. Mitt forskningsfokus

Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper Read More »

NOMAD – 19 (3-4)

Nummer/Issue Volume 19, No 3-4, October 2014 Editorial Mark Hoover, Reidar Mosvold and Janne Fauskanger Common tasks of teaching as a resource for measuring professional content knowledge internationally Björg Jóhannsdóttir and Berglind Gísladóttir Exploring the mathematical knowledge of prospective elementary teachers in Iceland using the MKT measures Janne Fauskanger and Reidar Mosvold Studying teachers’ knowledge

NOMAD – 19 (3-4) Read More »

Seminarier via Internet

Teknik för att se våra direktsändningar via Internet Ladda ned VLC player från videolan.org och installera programmet. Quicktime 7 fungerar också men inte senare versioner av QuickTime. Starta VLC och välj menyn Media -> Öppna Nätverksström (File ->Open network…) Kopiera och klistra in följande adress: rtsp://129.16.132.12/ncm.sdp Se till att du inte får med något mellanslag

Seminarier via Internet Read More »

Är vi redo att fortsätta efter Matematiklyftet?

Att skapa hållbart utvecklingsarbete Anette Jahnke Se seminariet i efterhand »»» I skolans värld har vi lyft mycket, vi lyfter just nu och kommer att lyfta – men hur når vi hållbarhet i utvecklingsarbetet? Seminariet diskuterar frågan dels utifrån forskning men också utifrån praktisk erfarenhet av genomförandet av Matematiklyftets första två år. Vad kan vi

Är vi redo att fortsätta efter Matematiklyftet? Read More »

Mathematics in the city

Cecilia Kilhamn, Susanne Frisk, Christina Skodras & Britt Holmberg Vi kommer att presentera ett förhållningssätt till matematikundervisning som vi sett i New York på skolor som arbetar med material från centrumet ”Mathematics in the city”. I detta förhållningssätt står elevernas matematiserande i fokus. Lärarens roll är att skapa förutsättningar för elever att undersöka och reflektera

Mathematics in the city Read More »