Gender gap in spatial reasoning starts in elementary school

It is well-established that, on average, men outperform women on a spatial reasoning task known as mental rotation — imagining multi-dimensional objects from different points of view. Men are not, however, born with this advantage, suggests a major meta-analysis by psychologists at Emory University. Läs vidare/Read more [Science Daily]

Gender gap in spatial reasoning starts in elementary school Read More »

nr 2, 2019

2019:2 Omslagsbild av Jonas Jacobsson. Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna Camilla Björklund & Hanna Palmér Författarna diskuterar vilken matematik som synliggörs i sagan om Guldlock och vilka möjligheter och svårigheter den ger för förskolans matematikundervisning. ”Jag räknade med fingrarna” Britt Holmberg Genom intervjuer med elever i åk 3

nr 2, 2019 Read More »

Pris för framstående vetenskaplig prestation till Anna Pansell, MND, Stockholms universitet

Matematiklärares undervisning påverkas av det sammanhang som det är en del av. Att studera lärares arbete i matematikklassrummet, eller lärares enskilda kunskaper kan vara viktigt, men det räcker inte för att förstå vad som möjliggör och begränsar deras undervisning. För att förstå matematikundervisning behöver matematiklärares undervisning studeras tillsammans med de kontexter som de omges av,

Pris för framstående vetenskaplig prestation till Anna Pansell, MND, Stockholms universitet Read More »