Syfte
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleven ges förutsättningar att uppleva matematik som en utmanande, kreativ och estetisk verksamhet.
Centralt innehåll
Problemlösning
Att läsa
Utmaningar för understimulerade Simon Wigzell & Anna Palbom
Att räkna före i boken är ett vanligt sätt att möta de elever som är speciellt intresserade och duktiga i matematik. Ofta saknas dock de utmaningar som kan behövas för att hålla intresset vid liv. Här ges förslag på ett arbetsområde som avser att fördjupa och vidga kunskaperna och också stimulera intresset hos dessa elever.
Problemlösning i symbios med matematikhistoria Bengt Ulin
Samverkan mellan matematik och andra ämnen kan stimulera problemlösning. Här finns många anknytningar till naturvetenskap, konst, teknik och inte minst historia. Syftet med denna artikel är att påvisa hur problemlösning och matematikhistoria kan korsbefrukta varandra och ingå i en levande symbios.
Aktiviteter
Inte på rad (120413)
Detta är en aktivitet som kan lyfta fram de estetiska värden som finns i matematiska mönster. Samverkan med textilslöjd rekommenderas.
Från Nämnaren på nätet
Poliskonfrontationen
Tio män ska ställas i rätt ordning så att en misstänkt kan pekas ut.
Webbsidan inkl länkade aktiviteter är skapade av NCM och är licensierade under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela lika 3.0 Unported-licens. Detta gäller inte länkade Nämnaren-artiklar vars copyright hålls av resp författare.
Innehåll: Ulrica Dahlberg