Matematikundervisning i anpassad grundskola

Matematikundervisning i anpassad grundskola vänder sig till lärare som undervisar elever som läser ämnesområde eller ämnet matematik i årskurserna 1–9.

Sedan tidigare har NCM ett material som heter Blå strävor. Det är en utveckling och komplettering av de moduler som NCM tog fram i Matematiklyftet. Då riktade sig modulerna till lärare i samtliga särskolans skolformer. Matematikundervisning i anpassad grundskola bygger på det tidigare materialet men riktar sig nu i första hand till anpassad grundskola.

I Matematikundervisning i anpassad grundskola har texterna bearbetats, i flera fall kraftigt, och en del texter är helt utbytta. Materialet består för närvarande av åtta avsnitt där vart och ett presenterar dels ett matematikinnehåll, dels ett matematikdidaktiskt perspektiv. För en närmare presentation, se materialets inledning. Varje avsnitt innehåller också fyra elevaktiviteter med en progression från ämnesområde via årskurs 1–3 och 4–6 till årskurs 7–9. Aktiviteterna är inte en studiegång för elever utan ska ses som exempel på hur texternas innehåll kan omsättas i den konkreta undervisningen. I varje avsnitt ges också förslag på fördjupande läsning och kompletterande elevaktiviteter.

Det huvudsakliga syftet med Matematikundervisning i anpassad grundskola är lärares lärande. Som stöd då materialet används för kollegial kompetensutveckling finns förslag på diskussionsfrågor i varje avsnitt. Lärare som har deltagit i Matematiklyftet känner igen strukturen: enskild läsning, kollegial träff med diskussion och planering av elevaktivitet, genomförande av aktiviteten i den egna elevgruppen och uppföljande kollegial träff.

Det material som presenteras här är ett arbetsmaterial. Det betyder att arbete fortfarande pågår på NCM med exempelvis layout, bildarbete och kompletterande avsnitt. Vi är därför mycket angelägna om att få respons på såväl texter som aktiviteter. Glada tillrop tar vi naturligtvis gärna emot, men mest intresserade är vi av konstruktiv återkoppling:

  • Vad behöver förklaras bättre?
  • Vad bör utvecklas eller kompletteras?
  • Vad saknas?
  • Har du förslag på kompletterande forskning eller andra texter?
  • Brukar du använda en i sammanhanget passande aktivitet som du vill dela med dig av?

För kontakt:
Lena.Nilsson@ncm.gu.se
Cecilia.Kilhamn@ncm.gu.se
Caroline.Nagy@ncm.gu.se

Hela Matematikundervisning i anpassad grundskola består av nästa 250 sidor. Därför väljer vi att webbpublicera varje avsnitt för sig så det ska vara enkelt att ladda ner och skriva ut, helst dubbelsidigt:

Inledning
Nyfikenhet lust och fantasi & Mönster i matematiken
Tal som antal & Laborativt arbetssätt i matematik
Tal som andel & Bedömning i matematikundervisningen
Statistik och sannolikhet & Elevers dokumentation
Tid, pengar och matematiska samband & Att utforma undersvisningsmaterial
Rumsuppfattning & Resonemang och kommunikation
Mätandets idé & Matematik – en språklig och social aktivitet
Problemlösning i matematik & Lektionsplanering
Referenslista