Behov av prov i förskolan?

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) överlämnar i dag rapporten ”En god start – en ESO-rapport om tidigt stöd i skolan” till Finansdepartementet. I rapporten diskuteras hur barn med svårigheter ska kunna identifieras och stödjas tidigt i livet och under vilka omständigheter det är möjligt och lämpligt att göra det.Pressmeddelande, [www.eso.expertgrupp.se] … En god […]

Behov av prov i förskolan? Read More »

NOMAD – 17 (1)

Nummer/Issue Volume 17, No 1, March 2012 A new editorial team Magnus Österholm and Ewa Bergqvist Methodological issues when studying the relationship between reading and solving mathematical tasks John Francisco and Gunnar Gjone Using strands of tasks to promote growth of students’ mathematical understanding Per-Olof Bentley Interference of subtraction strategies

NOMAD – 17 (1) Read More »

US: Förskolebarns potential att lära matematik

With funding from the National Science Foundation (NSF), Clements and Julie Sarama, professor and chair of the Department of Learning and Instruction at the University at Buffalo, and their colleagues develop intervention curriculums and tools that help children better understand the ”language of mathematics” and learn early math skills. Helping children identify and connect the

US: Förskolebarns potential att lära matematik Read More »

Nämnarens stipendium till matematikkarusell

Vid matematikbiennalen i Umeå 26-27 januari fick förskollärarna Camilla Proos och Anna-Karin Frelin från Östersund motta Nämnarens stipendium på 25000 kr för bästa idéutställning och undervisningsidé.Matematikkarusellen består av 11 olika matematiska områden med tillhörande målformuleringar. Till varje område finns konkret material som barnen kan arbeta med. Stor vikt läggs också vid att dokumentera barnens arbete

Nämnarens stipendium till matematikkarusell Read More »

nr 1, 2012

Nämnaren nr 1, 2012 Info: nr 1 Kompletteringar till Nämnaren nr 1Länkar i nr 1 Vad finns i nr 1?Läs våra föregångares debatt i Skolmatematiskt arkiv Sverker Lundin Ett historiskt perspektiv på undervisning kan ge oss en djupare förståelse för vår roll som lärare. De frågor som diskuteras idag, däribland lärobokens roll, förståelse kontra färdighet

nr 1, 2012 Read More »