Matematiklyftet: Anmälan till utbildningen för rektorer

Är du rektor för lärare som kommer delta i Matematiklyftet 2014/15 erbjuds du en utbildning under det läsår som dina lärare deltar i Matematiklyftet. Syftet med utbildningen är att stödja och stimulera dig att som pedagogisk ledare att aktivt leda genomförandet av Matematiklyftet vid din skolenhet. Utbildningen erbjuds enbart de rektorer som inte deltog under

Matematiklyftet: Anmälan till utbildningen för rektorer Read More »

Examenspremie för lärarstudier

Regeringen vill införa en examens­premie för lärarstudier, skriver utbildningsminister Jan Björklund. En skattefri examenspremie på upp till 75.000 kronor föreslås för lärarstudier i matematik, fysik, kemi, biologi och teknik. Regeringen satsar också på fler lektorer i skolan genom att ett snabbspår i den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) införs för forskarutbildade. Dessutom byggs ämneslärarutbildningen ut med

Examenspremie för lärarstudier Read More »

Ytterligare 14 000 lärare i Matematiklyftet

Under läsåret 2014/15 kommer ytterligare 14 000 matematiklärare runt om i landet att delta i Matematiklyftet. Det är lika många som innevarande period 2013/14. »»» Läs pressmeddelandet [Skolverket] »»» Om Matematiklyftet … »»» Lärportalen i Matematiklyftet »»» Matematiklyftet på NCM:s webb och vår nyhetsbevakning … »»» Följ Matematiklyftet på Twitter

Ytterligare 14 000 lärare i Matematiklyftet Read More »

Trivial individualisering slår extra hårt mot matematiken

Trenden med enskilt arbete har slagit igenom i extra hög grad på matematiklektionerna. Och det trots att de negativa konsekvenserna blir extra stora. Det menar Åse Hansson, lektor i matematikdidaktik.Utbildning har blivit ett privat och individualistiskt uppdrag, ej ett kollektivt. För att vända den negativa utvecklingen menar Åse Hansson att skolan måste jobba med kollektiv

Trivial individualisering slår extra hårt mot matematiken Read More »

Att arbeta vidare efter Matematiklyftet

Under åren 2012–2016 har 8 utav 10 matematiklärare arbetat med Matematiklyftet under ett läsår. Alla dessa 37000 lärare har träffats varje vecka i kollegiala samtal kring matematikundervisning samt genomfört och analyserat lektioner. Till stöd för arbetet har det funnits ett didaktiskt material, handledare och rektorer. Men vad händer efter ett år? Hur väljer huvudmän, rektorer

Att arbeta vidare efter Matematiklyftet Read More »