Notera – Ett sätt att öka kvaliteten
Att arbeta med noteringar som verktyg var en av de allra första metoderna vi mötte i Mattelyftet. »»» Läs vidare [Svedala kommun]
Notera – Ett sätt att öka kvaliteten Read More »
Att arbeta med noteringar som verktyg var en av de allra första metoderna vi mötte i Mattelyftet. »»» Läs vidare [Svedala kommun]
Notera – Ett sätt att öka kvaliteten Read More »
Eleverna behöver lära sig självdisciplin. Var strängare och tolerera inga misslyckanden. Så lyder OECD:s råd till den svenska skolan. Men rektorerna betonar hellre vikten av goda relationer i klassrummet. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]
Ska det vara tyst i klassen? Read More »
Under april har Vetenskapsradion genomfört en stor granskning av PISA-mätningarna och deras inflytande på skolan. »»» Läs vidare [Sveriges Radio]
”PISA har blivit ett slags skol-VM” Read More »
”Räkna med Västerås” är ett forskningsbaserat projekt som ska förbättra klassrumsundervisningen i matematik på grundskolan. »»» Läs vidare [Svt]
Elever får räkna på nytt sätt Read More »
Till skillnad från läroboken, som är en färdig produkt, där läraren mäter hur pass väl eleverna tagit till sig innehållet, ger ipads och andra plattor stöd åt ett processinriktat lärande. De pedagogiska möjligheterna blir större, säger Elisabet Backlund-Kärjenmäki, rektor på Vasa övningsskola i Finland. »»» Läs vidare [Skolverket Omvärldsbloggen]
Hur förändrar it lärares tänkande och arbetssätt? Read More »
I förra numret återpublicerades artikeln Samtalsmiljöer av Edward Silver & Margaret Smith, den första i en serie av fyra. Dessa artiklar finns nu samlade och finns fritt tillgängliga. Vi rekommenderar er som går vidare med matematiklyftet att ta upp artiklarna för kollegiala samtal. Här finner du Samtalsmiljöer.. Omslagsbilden till detta nummer är gjord av Gabriele
Här kommer de tre majproblemen. Du kan ladda ner alla problemen som en pdf. Glöm heller inte att skicka in dina lösningar! Vi publicerar lösningar och kommentarer vid nästa månadsskifte.Ladda ner maj månads problem som pdf … Skicka in lösningar Vi utmanar alla enskilda, grupper och klasser att skicka in lösningar, kommentarer eller förklaringar till
Månadens problem, maj 2015 Read More »
Linköpings universitet inbjuder till ett Vårseminarium, fredagen den 22 maj, under temat ”Goals and objectives of mathematics education”. Medverkar gör bland andra Bharat Sriraman från University of Montana i USA och Eva Jablonka från King’s College i London, England. För mer information se [Linköpings Universitet]
Goals and objectives of mathematics education Read More »
Det är fysikern och kosmologen Max Tegmark som får KTH:s stora pris 2015. Svensken, som numera är bosatt i USA och professor i fysik på MIT, går i fotspåren efter populärvetenskapliga portalfigurer inom astrofysik som Carl Sagan och Neil de Grasse Tyson. »»» Läs vidare [My News Desk]
Kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris Read More »
Regeringens satsningar på högskolan är fel recept för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vad som behövs är undervisning i världsklass, inte fler utbildningsplatser, menar professorerna Pontus Braunerhjelm och Johan Eklund »»» Läs vidare [Dagens Nyheter]
Kunskap i en ond spiral Read More »