Ny artikel om TRR: A scaled-up mathematics intervention in preschool classes

Satsningen Tänka, resonera och räkna i förskoleklass (TRR) har som mål att förbättra matematikundervisningen och matematikkunskaperna i Sverige. Nu har Görel Sterner tillsammans med Caroline Nagy (NCM) och Peter Nyström (NCM), skrivit artikeln A scaled-up mathematics intervention in preschool classes  som publicerats i tidskriften Scandinavian Journal of Educational Research. Abstract: We report on a scaled-up mathematics […]

Ny artikel om TRR: A scaled-up mathematics intervention in preschool classes Read More »

Musik stärker matematiskt tänkande enligt turkisk metastudie

Enligt turkiska forskare så har de som spelar ett instrument bättre förmåga att lära sig matematik. Lyssna på Vetenskapsradion från den 2023-08-18: Lyssna och läs även på Sveriges Radio, P1 Morgon där Ola Helenius, professor vid Göteborgs universitet blir intervjuad: Musik + matematik= Sant enligt ny studie  

Musik stärker matematiskt tänkande enligt turkisk metastudie Read More »

Tre NTA-uppdrag för förskolan att prova på

Påminnelse om NTAs prova på dag den 29 augusti. Anmäl dig senast den 24e augusti! NTA Skolutveckling har utvecklat tre prova på-uppdrag för förskolan med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll. Dessa prova på-uppdrag har tagits fram för att erbjuda en möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt i förskolan. Genom NTA får barnen i förskolan en tidig inblick

Tre NTA-uppdrag för förskolan att prova på Read More »

Svensk STEM-strategi planeras av regeringen

Mycket har gjorts men mer behöver göras. Sverige ligger efter många jämförbara länder. Länder såsom Nederländerna, Storbritannien, Finland, Danmark och Japan har sedan många år en politiskt beslutad STEM-strategi (Science, technology, engineering, and mathematics) för att få fler duktiga personer inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Men Sverige saknar en strategi, vilket riskerar att försvaga

Svensk STEM-strategi planeras av regeringen Read More »

Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk

NOMAD nr 1-2, 2023 Innehåll: Equivalence in multilanguage mathematics assessment Frithjof Theens, Ewa Bergqvist and Magnus Österholm Mediating activities in students’ collaborative work on self-explanation prompts Ida Bergvall and Anneli Dyrvold Students’ reasoned dialogs during problem solving in a Norwegian thinking classroom Ingunn Valbekmo and Raymond Bjuland Teachers’ learning of ambitious mathematics teaching as changes

Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk Read More »