Internationellt utbytesavtal ska främja teknik och matematik

I oktober månad var fyra högstadieelever från Alingsås kommuns i Seoul för att delta i en internationell teknik- och matematiktävling. Under vistelsen undertecknades ett Memorial of understanding mellan Guri City, Tekniska museet och Alingsås kommun, och det samarbetet inleds nu i december med ett studiebesök på Tekniska museet i Stockholm. Läs vidare [my news desk]

Internationellt utbytesavtal ska främja teknik och matematik Read More »

Utmanande undervisning för högpresterande elever

Skolinspektionen har granskat 23 gymnasieskolor med naturvetenskapligt program. Granskningen visar att högpresterande elever ofta saknar anpassade utmaningar. Speciellt utmärker sig matematikundervisningen. På över 40 procent av de granskade matematiklektionerna får eleverna inte tillräckliga utmaningar. Läs vidare [Skolinspektionen] Läs även om NCMs nya bok Mattetalanger

Utmanande undervisning för högpresterande elever Read More »

Roulettespelets historia – från evighetsmaskin till underhållning

Klassisk roulette, fransk roulette, amerikansk roulette. Kärt barn kommer i många olika varianter. Ändå är det få som känner till de egentliga orsakerna till att Roulette uppstod och till varför spelet blivit så stort världen över. För att förklara det behöver vi förflytta oss till 1600-talets Frankrike. Läs vidare [Nättidningen Svensk Historia]

Roulettespelets historia – från evighetsmaskin till underhållning Read More »

Höjt bidrag lockar få till lärarutbildning

Det höjda studiebidraget till ämneslärarstuderande har inte varit någon framgång, konstaterar CSN. Endast 20 procent av de studerande anger det höjda bidraget som anledning till att de börjat studera, men regeringen har ändå valt att utöka satsningen. I syfte att minska lärarbristen infördes 2015 högre studiebidrag för studerande på KPU-programmet (kompletterande pedagogisk utbildning). Det 1,5-åriga

Höjt bidrag lockar få till lärarutbildning Read More »

Developing ambitious mathematics instruction through web-based coaching

This paper describes and evaluates a web-based coaching program designed to support teachers in implementing Common Core-aligned math instruction. Web-based coaching programs can be operated at relatively lower costs, are scalable, and make it more feasible to pair teachers with coaches who have expertise in their content area and grade level. Läs vidare/ Read more

Developing ambitious mathematics instruction through web-based coaching Read More »

Short and long-term effects of a mathematics tablet intervention for low performing second graders

Using a randomized placebo controlled design, we examined the direct and follow-up effects (at 6 and 12 months) of a mathematics tablet intervention. Math training focused primarily on basic arithmetic (addition and subtraction facts up to 12), and secondarily on number knowledge and word problems. We investigated the moderating effects of IQ and socioeconomic factors,

Short and long-term effects of a mathematics tablet intervention for low performing second graders Read More »