Karin Sjöberg Wallby, en av årets hedersdoktorer vid Karlstads universitet

Karin Sjöberg Wallby, fd mellanstadielärare och medarbetare vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning, har blivit utnämnd till hedersdoktor av Karlstads universitet. ”Hon har genom böcker, tidskrifter, seminarier och workshops med stor energi och noggrannhet arbetat för att sprida lärares beprövade erfarenheter och omsätta forskningsresultat till användbara modeller för undervisning i matematik. Karin Sjöberg Wallbys mångåriga engagemang […]

Karin Sjöberg Wallby, en av årets hedersdoktorer vid Karlstads universitet Read More »

Elever nöjda med spetsutbildning

Eleverna som går spetsutbildning i grundskolan och gymnasieskolan är mycket nöjda med sin utbildning. Även de skolor som bedriver utbildningarna är nöjda. Samtidigt kostar spetsutbildningen mer än annan utbildning och den är i praktiken inte tillgänglig för elever i hela landet. Ett problem som skolorna lyfter fram är att spetsutbildningen fortfarande är en försöksverksamhet. Läs

Elever nöjda med spetsutbildning Read More »

Så blir ingenjör ett lockande yrke även för tjejer

Många unga tjejer har ett stort teknikintresse, men tvekar inför högskolestudier. För vad gör egentligen en ingenjör? Efter praktik via Tekniksprånget ute på företag, vill 50 procent av de unga kvinnorna bli ingenjörer. Läs vidare [Göteborgs Posten] Från tidigare Aktuellt: Trots stort teknikintresse väljer kvinnor bort tekniska utbildningar [2019-04-17]

Så blir ingenjör ett lockande yrke även för tjejer Read More »

Forskning om AI i digitala läromedel

Artificiell Intelligens (AI) i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen. Läs vidare [Göteborgs

Forskning om AI i digitala läromedel Read More »

The fabulous 20%

The fabulous 20%: Programs proven effective in rigorous research One finding that is causing some distress is that the numbers of studies showing significant positive effects is modest. Across all funding programs, the proportion of studies reporting positive, significant findings averages around 20%. Läs mer [Robert Slavin’s blog]

The fabulous 20% Read More »