Hur ökas motivationen för matematik i grundskolans tidiga år?

Högskolan Väst representerar Sverige i ett internationellt forskningsprojekt med sex andra länder där man ska undersöka motivationen för matematik i grundskolans tidigare år. Projektet ska också studera hur man kan öka motivationen, framför allt i övergången från låg- till mellanstadiet. Läs vidare [Högskolan Väst]

Hur ökas motivationen för matematik i grundskolans tidiga år? Read More »

”Felaktigt resonemang ligger bakom de flesta dåliga saker i världen”

– Logiken är intressant eftersom den å ena sidan är väldigt grundläggande: den är ett verktyg för att kontrollera giltigheten hos nästan alla argument. Å andra sidan har den många användbara konkreta tillämpningar inom datavetenskap, AI och andra vetenskaper, säger Tjeerd Fokkens, doktorand i logik vid Göteborgs universitet. Läs vidare [Göteborgs universitet]

”Felaktigt resonemang ligger bakom de flesta dåliga saker i världen” Read More »

Matteappen används i 130 svenska kommuner – nu tar de sikte på USA

Den svenskutvecklande Matteappen används i fler än hundra av Sveriges kommuner. Nu riktar bolaget in sig på USA med 16,5 miljoner kronor i friskt kapital. ”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan än matematik”, säger medgrundaren Henrik Appert. Läs vidare [DIgital]

Matteappen används i 130 svenska kommuner – nu tar de sikte på USA Read More »

Do organizational supports for math instruction improve the quality of beginning teachers’ instruction?

Results suggest little improvement in the instructional quality of mathematics lessons during the first three years of teaching and that most organizational supports, as they are currently delivered, do not appear to help beginning middle school mathematics teachers improve their instructional quality. Using in-depth case studies, we explore the nature of the supports provided and

Do organizational supports for math instruction improve the quality of beginning teachers’ instruction? Read More »

16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project

16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project: Building on the Past to Prepare for the Future. King’s College, Cambridge University, UK, August 8-13, 2022. New deadlines are August 31, 2021 (abstracts) and November 30, 2021 (papers). We welcome papers and workshops on maths, science, statistics and computer education. Please email alan@cdnalma.poznan.pl

16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project Read More »