nr 1, 2022

Inledaren Bokläsning med matematik i fokus Lena Landgren Kan små barn lära sig matematik genom bilderböcker? Författaren berättar om sina lärdomar från två olika forskningsprojekt där detta undersöks genom högläsning i böcker som skrivits och illustrerats speciellt i syfte att innehålla mycket matematik som förskolebarn ska kunna uppfatta. Lärartankar: Kan programmering bidra till lärande i

nr 1, 2022 Read More »

Teknikåttan ska locka fler till naturvetenskapliga ämnen

Teknikåttan är ett rikstäckande samarbete mellan elva olika lärosäten. Det syftar till att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap i samhället, men framför allt att stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga och stärka deras självförtroende. Läs mer om tävlingen Teknikåttan [Chalmers]

Teknikåttan ska locka fler till naturvetenskapliga ämnen Read More »

Small group instruction to improve student performance in mathematics in early grades

A recent randomized evaluation conducted in Norway investigated the effects of a small group mathematics instruction on student academic achievement in elementary school. The study involved 159 elementary schools and 14,891 students in 10 municipalities in Norway. Schools were randomly assigned to receive the intervention or business as usual. [Från Best Evidence in Brief] Läs

Small group instruction to improve student performance in mathematics in early grades Read More »