Hur kan lärare lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen?

Det ska forskare på Linnéuniversitet ta reda på, tillsammans med kommunerna Växjö, Mönsterås, Västervik och Nybro samt kunskaps- och läromedelsföretaget NE och andra läromedelsföretag. – Vi ser stor potential i att lärare får lära sig mer om att använda de data som digitala läromedel genererar som pedagogiskt stöd. Det kan handla om att upptäcka en elev som

Hur kan lärare lära av data och bli bättre på att göra digitala lärresurser till en naturlig del av undervisningen? Read More »

Speciallärare: ”Handledningen börjar på golvet”

Special­läraren Anna Lillieroth handleder lärarna i ”sitt” arbetslag var tredje vecka, men tar också del i samarbetet kring elevernas lärande varje dag. Det gör att ingen elev faller mellan stolarna. På Kullaviksskolan, som är en kommunal F-9-skola, är organisationen lite annorlunda uppbyggd. Här har inte varje klass en mentor var, i stället delar ett antal

Speciallärare: ”Handledningen börjar på golvet” Read More »

Kängururesultat 2022

Vi publicerar efterhand de bästa inrapporterade resultaten i alla tävlingsklasserna. Varför saknas mina bästa elevers resultat? Vi publicerar endast de data som anges av läraren i Bästa resultat och i kontaktuppgifterna. Vi har tyvärr inga resurser att gå igenom de enskilda elevernas resultat och heller inte pdf-dokument där den ursprungliga formateringen inte har behållits. Skulle

Kängururesultat 2022 Read More »

Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor

Onsdag den 2:a november 2022 arrangeras «Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor» (Øresundsdagen 3) på Lunds universitet. Konferensen är ett samarbete mellan Matematik NF vid Lunds universitet (LU) og LearnT vid Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Syftet med konferensen är att ge lärare och andra involverade i den inledande matematikutbildningen på högre

Öresundsdagen 3 om grundkurser i matematik på universitet och högskolor Read More »

Missa inte torsdagsseminariet 19 maj med Lars Madej – Tidig algebra är inte lika med algebra tidigt

Seminariet fokuserar på att med konkreta exempel synliggöra hur grundskolans aritmetik kan kopplas till ett algebraiskt tänkande, vilket kan underlätta för eleverna när de möter den mer formella algebran under skolans senare år. Detta seminarium spelas inte in så glöm inte att anmäla dig! Läs vidare och anmäl dig här https://ncm.gu.se/seminarier

Missa inte torsdagsseminariet 19 maj med Lars Madej – Tidig algebra är inte lika med algebra tidigt Read More »